Gå til innhold

"trøstegave" når søsken har bursdag?

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Praktiseres det rundt omkring?

Serat både små- og storesøsken får en liten gave på bursdagen til søsknene sine, men har aldri hverken gitt eller mottatt noe sånt selv.

Hva er vanlig rundt omkring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Jeg har ikke vært vant til slik hjemmefra, og har heller ikke praktisert det for mine barn.

Tvert imot, jeg synes unger har godt av å lære seg at andre får gaver og oppmerksomhet uten at de selv får noe. Når det gjelder bursdager har alle hver sin dag og den må de få ha i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at en venninne pratiserte dette med sine to barn da de var veldig små.

Da jeg var barn, fikk ikke vi andre gaver når en hadde bursdag, og jeg har heller ikke med trøstegave til tantebarn når søster/bror har bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke her i huset, iallefall!! Når storebror har bursdag, er det _han_ som skal ha oppmerksomheten, ikke de andre 2!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fattigmor

Jeg har ikke vært vant til slik hjemmefra, og har heller ikke praktisert det for mine barn.

Tvert imot, jeg synes unger har godt av å lære seg at andre får gaver og oppmerksomhet uten at de selv får noe. Når det gjelder bursdager har alle hver sin dag og den må de få ha i fred.

ENIG MED DEG !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det er noe vanlig, men her i gården kjøper farmor noe til det andre barnet når den ene har bursdag. Hun har alltid gjort det, har prøvd å si at det er helt tull, men ungene hadde vel reagert nå hvis det plutselig ble slutt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Nei, vi praktiserer ikke trøstegave til søskens bursdag. Den som ikke har bursdag, får jo uansett delta i familiefeiringen og smake kake, og jeg ser ingen grunn til at de skal venne seg til å få gaver på noen andres dag. Jeg gir heller ikke sånne gaver til andre.

Storebror/storesøstergave når det kommer nytt barn i familien, blir noe annet. Det gjør vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et par anledninger syns jeg at en trøstegave er ok. Et eksempel er noen venner jeg hadde, der det var kombinert fødselsdag for eldste og vise-fram-ny-baby-til-alle-venner. Den eldste fikk dyre og fine gaver og babyen fikk masse oppmerksomhet og barselgaver til foreldrene. Da hadde vi med en liten ting til mellomste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi praktiserer ikke trøstegave til søskens bursdag. Den som ikke har bursdag, får jo uansett delta i familiefeiringen og smake kake, og jeg ser ingen grunn til at de skal venne seg til å få gaver på noen andres dag. Jeg gir heller ikke sånne gaver til andre.

Storebror/storesøstergave når det kommer nytt barn i familien, blir noe annet. Det gjør vi.

''Storebror/storesøstergave når det kommer nytt barn i familien, blir noe annet. ''

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke er en god ide. Barn har godt av å lære seg å takle at det er hver sin gang å få gave. De eneste gangene vi har kjøpt gave til søsken, er når de har fått ny baby i familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med dagen! Du og jeg har barn med bursdag samme dag. ;-)

Da de var små hendte det den som ikke hadde bursdag fikk en liten ting av besteforeldre/tanter når den andre hadde bursdag. Det er det slutt med for lenge siden nå, de er 8 og nesten 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir kun gave til den som har bursdag, barna får lære seg at de har hver sin dag, i løpet av et år skjønner de at de får det samme - bare ikke samtidig:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gitt det. Synes i grunnen ikke noe om det. Ungene har godt av å lære at de ikke skal få noe hver gang noen andre får noe. Alle har bursdag 1 dag i året, og da får de gaver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et par anledninger syns jeg at en trøstegave er ok. Et eksempel er noen venner jeg hadde, der det var kombinert fødselsdag for eldste og vise-fram-ny-baby-til-alle-venner. Den eldste fikk dyre og fine gaver og babyen fikk masse oppmerksomhet og barselgaver til foreldrene. Da hadde vi med en liten ting til mellomste.

I et slikt tilfelle er jeg enig i at det kan være greit med en ekstra gave til det barnet som ikke får noe.

Det er vel noe mange gjør uansett - å gi en liten ting til storesøsken når de kommer på barselsvisitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, slikt praktiserer ikke vi det, heller.

Synes det er veldig OK at barna vet at bursdagen, det er bursdagsbarnets dag (og kun det).

Derimot pleier vi å gi "storesøskengaver" når en ny baby er kommet inn i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

I et slikt tilfelle synes jeg det var fint også å ha med en liten ting til den mellomste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Slike "trøstegaver" synes jeg er noe tøys. Barna har godt av å lære at enkelte ganger står andre i sentrum. Barn har jo ofte en overdreven "rettferdighetssans", og vi trenger ikke bygge opp under denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...