Gå til innhold

innhold i pennal etc på skolen

Gjest GA

Anbefalte innlegg

Har nå fått beskjed av lærer'n til 2.klassingen at alle barna må ha blyant, viskelær, blyanspisser med oppsamler, linjal, fargeblyanter, saks og limstift med seg i pennalet hver dag.

Reagerte litt på særlig saks og limstift. Får de ikke sånt på skolen? Må alle handle det selv?! trodde man fikk utdelt i det minste blyant og viskelær og at sakser og lim var tilgjengelig på skolen. (i følge jentungen har den forrige 2.klassen brukt opp alt limet og det var ikke penger til å kjøpe nytt til neste klasse...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fisefin

Vi måtte ha med linjal og passer, saks og det andre fikk vi låne på skolen. Kan ikke forstå at man ikke får låne saks. En saks er jo et drapsvåpen og bør ikke bringes fra og til skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får ungene hver sin kurv, hver høst. Oppi denne lille kurven ligger blyant,viskelær, linjal, lim og saks. Blyantkvessere er det på hvert klasserom. Denne korga skal være på skolen, og settes inn i hver enkelts hylle når skoledagen er slutt.

Synes det høres rart ut om elevene må kjøpe dette sjøl!?!? Kanskje de får det utlevert på skolen, og at de så må sørge for at det er med på skolen igjen hver dag!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Har nå fått beskjed av lærer'n til 2.klassingen at alle barna må ha blyant, viskelær, blyanspisser med oppsamler, linjal, fargeblyanter, saks og limstift med seg i pennalet hver dag.

Reagerte litt på særlig saks og limstift. Får de ikke sånt på skolen? ''

Jeg har vært med på litt juleverksteder og sånt på skolen, og ser at det de har av utstyr ofte kan være veldig slitt.

Dårlige sakser og uttørkede limstifter for eksempel.

De få gode saksene som er tilgjengelige, må barna da vente lenge på tur for å få bruke.

Jeg vil i alle fall sende det som er nødvendig av slikt utstyr til ungene, for det er jo de det går utover.

Jeg ser også over pennalet, på lik linje som leksene.

Blyanter skal være spisset og alt skal være på plass i pennalet. Innholdet skal ikke ramle ut når man åpner pennalet.

Det sparer også barnet for masse tid i løpet av skoledagen. Tenk hvis skoletimene stadig blir forstyrret ved at elevene må spisse blyanter, lete etter viskelær, linjal osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, ungene på skolen vår får utdelt blyant og viskeler. Lim og saks låner de. Jeg synes likevel det er en grei ting at alle elever må ha dette i pennalet sitt jeg.

På denne måten lærer de seg å ta vare på tingene sine også. Noen elever ødelegger både fargeblyanter og limstifter, og så blir det mye ekstra styr med dette når vi deler ut ødelagte limstifter etc

Jeg har mange elever som ikke har med seg en eneste blyant eller viskeler. Så må de rundt om i klasserommet på leting etter noe de kan låne. Vi tuller bort mye tid på dette.

Som pedagog må jeg innrømme at det er en stor drøm å møte en klasse der alle sitter klare med utstyret de trenger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tatjana

Vi har fått den motsatte beskjeden: Unngå altfor velfylte penal, elevene bør aller helst kun ha blyant og viskelær (det får de utdelt på skolen). Skolen har fargeblyanter, sakser, limstifter og hva de ellers måtte trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vi har også fått beskjed om at barnet skal ha saks og limstift i pennalet, og jeg har ikke reagert spesielt på det. Det er jo en kjent sak at de fikk mer av alt mulig før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg synes det er greit

Hos oss er det også slik, elevene skal ha med saks, limstift, linjal, viskelær, gråblyant, fargeblyanter og blyantspisser med oppsamler hver dag.

Klasserommene er godt utstyrt med reserve av alt sammen, så ingen sitter uten hvis de ikke har det med seg. Men ved å minne foreldrene på dette på ukeplanen noen ganger i semesteret , har de aller fleste elevene med seg dette, og skolen (som er stor) sparer mye penger på driftsbudsjettet, som blant annet kan brukes til flere timer med lærere / ekstralærere / vikarer.

Jeg synes det er greit, så lenge tilgangen til låneutstyr på skolen tilbys på en hyggelig og raus måte, det er ikke alltid barnas skyld hvis man ikke har alt utstyret med seg.

Diskusjonen hører sammen med den generelle diskusjonen om offentlig fattigdom vs en ganske stor privat rikdom. Veldig mange av barna har klær, boliger, feriereiser, sportsutstyr osv av høy kvalitet og prisklasse, mens forholdene på skolen er ganske ofte "slum", med toaletter barna ikke tør å bruke fordi de er så gufne, mattilbudet på sfo består av billigpasta med ketchup osv osv

Desverre opplever jeg i min jobb (ikke skolen) at folk er mer forsiktige med egne ting enn det de bruker av fellesutstyr, Når barna (og foreldrene) opplever at deres egen limstift er ødelagt fordi de ikke har satt på korken, lærer de mer av det enn hvis de glemmer å sette på en kork på en av klasserommets 25 limstifter.

Jeg er i utgangspunktet for en gratis skole, men i praksis er det jo en del ting barna må ha hjemmefra (jft utetøy til turdag, gymtøy, riktig skotøy, termos, matboks) og hvis skolen ser det hensiktsmessig at barna også har med saks og limstift, er det ikke det jeg vil opponere mot.

Hver skole er forskjellig, mht hvor mange elever det er, hvor den ligger, om det er lett å kommunisere med hjemmet om slike ting (hvis de fleste foreldrene ikke snakker norsk, og man må lage en brosjyre på atten språk for å formidle behovet for limstift, lønner det seg sikkert ikke..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mallet

Vi måtte ha med linjal og passer, saks og det andre fikk vi låne på skolen. Kan ikke forstå at man ikke får låne saks. En saks er jo et drapsvåpen og bør ikke bringes fra og til skolen.

Drapsvåpen? Det var da litt voldsom krisemaksimering :) Barn i skolealder må da kunne få ansvar for en liten papirsaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Vi har også fått en lknende beskjed fra skolen, med spesifisert beskrivelse av hvilke blyanter som er best.

Jeg synes dette er merkelig. Da jeg gikk på skolen, fikk vi det vi trengte av sånt. Jeg trodde skolen skulle være gratis nå, det har jo vært skyhøyt fokus på det de siste årene. Forundrer meg derfor at hjemmene skal holde slike ting.

Vi har råd til det, og har uansett sørget for velfyllt pennal, så jeg har ikke spurt skolen om dette. Men kan jo se for meg at dette faktisk kan by på utfordringer i familier med mange barn og dårlig økonomi, selv om det ikke er de store beløpene det dreier seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trollemor;o)

på vå r skole fikk vi ved oppstart beskjed om at det var ok at de hadde pennalhus, men det var ikke nødvendig. Alle har hver sin lille kurv med blyanter, fargeblyanter, lim og saks. men det kan jo tenkes at det skjæres ned på andre ting på vår skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolene veldig fattige, så det lite man får gjort med det, desverre. Når vi gikk på skolen hadde skolene mye bedre råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...