Gå til innhold

Når er det vanlig at 1.klassingene...

smekka

Anbefalte innlegg

...begynner å lese? Tenker da på de som ikke leste før de begynte på skolen. Vet at det er litt variasjoner, men et slags gjennomsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Ifølge kontaktlæreren vå hadde alle i sønnens førsteklasse knukket koden nå til jul. Det er vel ikke helt uvanlig, men det vanligste er nok at noen drøyer litt lengre.

Førsteklassingen min leser fint, men han har ennå problemer med å få med seg handlingen i det han leser når han leser selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Ifølge kontaktlæreren vå hadde alle i sønnens førsteklasse knukket koden nå til jul. Det er vel ikke helt uvanlig, men det vanligste er nok at noen drøyer litt lengre.

Førsteklassingen min leser fint, men han har ennå problemer med å få med seg handlingen i det han leser når han leser selv.

knukket :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Hehe, stusset litt på den, men hva skal man skrive?

Mange sier "knekt", men ikke jeg.

Jeg tok et søk på google før jeg skrev innlegget, og da kom det sånn "mente du: knekt?". Men treffene jeg fikk var stort sett diskusjoner om hvorvidt det heter knukket eller knekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

"knekket el knekt", står det. Ingen knukket noe sted, såvidt jeg kan se. Men et søtt ord er det jo, selv om det har noe koffertaktig over seg ;)

Knukket var vel vanlig og korrekt for et par generasjoner siden.

Noen språklige anakronismer henger igjen ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig variabelt tror jeg. Både ift barnets modning, og etter hva skole de går på. Min datters skole begynte med en gang etter skolestart med bokstaver og leseark med enkle ord de skulle lære. På naboskolen her begynner de ikke engang å se på bokstaver før etter jul på første trinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er veldig variabelt tror jeg. Både ift barnets modning, og etter hva skole de går på. Min datters skole begynte med en gang etter skolestart med bokstaver og leseark med enkle ord de skulle lære. På naboskolen her begynner de ikke engang å se på bokstaver før etter jul på første trinn.

''På naboskolen her begynner de ikke engang å se på bokstaver før etter jul på første trinn.''

Oi, det var sent! Trodde det var i strid med den nye lærerplanen; at de nå skal til med leseopplæring fra første dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Man kan skrive både knekt og knekket. :o)

''Man kan skrive både knekt og knekket''

Ja, skjønte etterhvert det, men synes "knekt" virker litt fjortis.

Som du vet kan man også skrive "åssen"....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hmmm... kanskje jeg er litt fjortiss-preget...*s*

''Hmmm... kanskje jeg er litt fjortiss-preget...*s*

''

Ja, om du skriver fjortis med to s'er er du utvilsomt dét! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1.klassing kunne kun lese sitt eget navn før han begynte på skolen, han var null interessert i å lære. Men nå leser han hele tiden overalt! :)

Venninnen min sin 1.klassing går på en annen skole og der har de ikke kommet halvparten så langt i å lære bokstaver så hennes sønn kan ikke lese ennå.

Når barna lærer å lese har nok mye med opplegget til skolen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...