Gå til innhold

Klage


DIXI

Anbefalte innlegg

Gjest filosoofen

Det finns jo teorier & fakta om alle sosiale sjebner, og dette er jo en side av saken.

Hvor ofte har ikke f.eks. et barn som vokser opp i et alkoholiker-hjem, fått høre at sjansen er stor for å havne på skråplanet? Noen gjør det, andre greier seg.

Jeg tror de fleste som har et vanskelig liv er sterke nok til å lese den slags innlegg som Elisabeth Endsjø har postet. Ofte kan det faktisk være til hjelp også, f.eks. til å skjønne hvorfor ens liv har blitt som det har blitt.

Jeg synes DIXI overdriver rollen som hønemor, og nærmest fratar brukerne av overgreps-forum, rollen som selvstendig tenkende vesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    7

  • Singularity

    5

  • thinkerbell

    4

  • DIXI

    3

Mest aktive i denne tråden

Det finns jo teorier & fakta om alle sosiale sjebner, og dette er jo en side av saken.

Hvor ofte har ikke f.eks. et barn som vokser opp i et alkoholiker-hjem, fått høre at sjansen er stor for å havne på skråplanet? Noen gjør det, andre greier seg.

Jeg tror de fleste som har et vanskelig liv er sterke nok til å lese den slags innlegg som Elisabeth Endsjø har postet. Ofte kan det faktisk være til hjelp også, f.eks. til å skjønne hvorfor ens liv har blitt som det har blitt.

Jeg synes DIXI overdriver rollen som hønemor, og nærmest fratar brukerne av overgreps-forum, rollen som selvstendig tenkende vesen.

les igjennom innleggene her...forsøk å sett deg inn i situasjonen til overgreps forumet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Om publisering

Tja... Hva skal man si?

Jeg har inngående kjennskap til overgrep/incest. Klarer ikke i det hele tatt å følge deg i din ressonering. Det er foretatt massivt med undersøkelser omkring dette tema (ta f.eks. kontakt med Støttesenteret Mot Incest i oslo) - som forteller det samme som denne artikkelen/undersøkelsen forteller.

Selvfølgelig kan det være vanskelig for enkelte å lese om slike ting. Men å sensurere det? Det handler om å få innblikk i misbrukets psykologi! Hva som skjer med den som blir misbrukt - og ikke får kvalifisert hjelp! Ikke noe annet.

Helt ærlig - synes du overreagerer ganske så mye. Men - samtidig - jeg forstår deg. Men uansett, det er jo viktig med realitetsorientering - ikke sant? Å forholde seg til virkeligheten slik den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosoofen

les igjennom innleggene her...forsøk å sett deg inn i situasjonen til overgreps forumet...

Har jeg sagt noe galt? Hva var så galt med det nå etterhvert omstridte innlegget, som DIXI vil ha fjernet? Har du lest det?

Det er bestandig noen som synes det er mere bekvemt å stikke hodet i sanden. Men det er en kortsiktig gevinst. Ærlighet varer lengst.

-Og jeg føler ikke at jeg trenger hjelp til å "ta meg sammen".

Er det galt å si at begynner man med hasj, så kan man fort ende opp med hardere stoffer? Eller skal de utsatte "forskånes" fra slik "trist informasjon"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sagt noe galt? Hva var så galt med det nå etterhvert omstridte innlegget, som DIXI vil ha fjernet? Har du lest det?

Det er bestandig noen som synes det er mere bekvemt å stikke hodet i sanden. Men det er en kortsiktig gevinst. Ærlighet varer lengst.

-Og jeg føler ikke at jeg trenger hjelp til å "ta meg sammen".

Er det galt å si at begynner man med hasj, så kan man fort ende opp med hardere stoffer? Eller skal de utsatte "forskånes" fra slik "trist informasjon"?

klart jeg har lest det...

alt jeg ber om er at du viser litt empati

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns faktisk det var en ganske så interessant artikkel.

Jeg har holdt på med terapi i 8 år og det er overhodet ikke snakk om å "skylde på offeret her".

Det det er snakk om er en studie som er gjort hvor det viser seg at hyppigheten av overgrep forekommer oftere i voksen alder hos de som var utsatt som små.

Det stemmer jo!

Hvorfor "fornekte" det??

Jeg har vært utsatt selv både som barn og voksen og vet at jeg ikke kan klandre meg selv for det som har skjedd.

Men samtidig har jeg lært å holde meg unna risikable situasjoner som kan føre til overgrep, spesielt fordi jeg har lært meg å se akkurat det som står i denne artikkelen i gjennom 8 år med terapi!

Jeg tror at hvis man kan bli litt mer åpne og ikke skjerme ofrene så til de grader,(stakkars-deg-mentaliteten), vil de bli litt mer klarsynte og i stand til å holde seg unna farlige situasjoner.

De som ikke har vært utsatt for begge typer overgrep vil nok protestere vilt, men det er fordi de ikke vil tro at det kan skje dem, eller de har ikke opplevd det. Det er 4 av 12 voksne misbrukte som opplever dette som tilfelle og det er ganske mye i forhold til antall overgrep på barn.

Jeg VET at overgrep i barndommen kan føre til utagerende seksualadferd, sosiale, økonomiske problemer og ukritiske forhold som voksen. Såkalt risikoadferd.

Ikke kom og påstå at denne artikkelen er bullshit!

De sier at:

"Det ligger en fare i denne teorien ettersom den til en stor grad legger skylden på offeret, snarere enn på overgriperen"

Altså, t.o.m. jeg forstår at den som voldtar meg som voksen er en spenna gæren idiot, men jeg skjønner også hvordan jeg skal holde meg unna spenna gærne idioter til en viss grad.

Det visste jeg ikke før og det er derfor voksen-overgrep skjedde. Nå som jeg er litt smartere, vet jeg å holde meg unna sånne situasjoner.

De som tror at de KOMMER til å bli utsatt for noe fordi det står i den artikkelen, bør jo heller åpne opp øya og si:

"Se her! Det skal i hvertfall IKKE skje med meg! Så fint at noen fortalte meg at det er vanlig å være i risikosonen etter overgrep som barn... For da kan jeg jo sørge for at jeg får hjelp mot min adferd som jeg trodde skulle være sånn."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosoofen

klart jeg har lest det...

alt jeg ber om er at du viser litt empati

Kan du være vennlig å fortelle hvilke punkter i Elisabeth Endsjø's innlegg som er så sårende? - (eller som feil for den sak skyld)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest webmaster

Klagen fra DIXI er herved oversendt redaksjonen ved ansvarlig redaktør Christian Anker. Det er opp til redaksjonen å ta slike avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være vennlig å fortelle hvilke punkter i Elisabeth Endsjø's innlegg som er så sårende? - (eller som feil for den sak skyld)

om du ikke klarer å se hva jeg mener...så får vi la det bli med det.

jeg orker ikke å gå inn i en lang diskusjon når klokka er 03..og x-antall rødvinsglass er drukket..

ha en god natt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest filosoofen

om du ikke klarer å se hva jeg mener...så får vi la det bli med det.

jeg orker ikke å gå inn i en lang diskusjon når klokka er 03..og x-antall rødvinsglass er drukket..

ha en god natt

Jeg anbefaler deg å lese innlegget til Itzy, på toppen av tråden her. Hun står/har stått midt oppi det. Håper du greier å ta det innover deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klagen fra DIXI er herved oversendt redaksjonen ved ansvarlig redaktør Christian Anker. Det er opp til redaksjonen å ta slike avgjørelser.

Jeg synes det grenser til idioti når man ser hvor mye folk bryr seg om dokumenter som dette.

Hva om dette hadde stått i avisa...? Hadde man orket å lest en uinteressant, eller støtende artikkel da?

Eller skulle vi fått aldersgrense på VG slik at ikke man skulle risikere at noe sånt ble slengt i fleisen på mindreårige?

Hva med å legge inn litt hudbilder på enkelte av innleggene, slik at de som kjører såkalte net-nannys på maskinene sine, blir nektet adgang hvis de ikke har koden??

Unnskyld at jeg er spydig, det er seint og jeg synes innlegget bør få stå, fordi det var kjempeinteressant, men dog - litt dårlig formulert. (For de med dårlige leseferdigheter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det var en ganske så interessant artikkel.

Jeg har holdt på med terapi i 8 år og det er overhodet ikke snakk om å "skylde på offeret her".

Det det er snakk om er en studie som er gjort hvor det viser seg at hyppigheten av overgrep forekommer oftere i voksen alder hos de som var utsatt som små.

Det stemmer jo!

Hvorfor "fornekte" det??

Jeg har vært utsatt selv både som barn og voksen og vet at jeg ikke kan klandre meg selv for det som har skjedd.

Men samtidig har jeg lært å holde meg unna risikable situasjoner som kan føre til overgrep, spesielt fordi jeg har lært meg å se akkurat det som står i denne artikkelen i gjennom 8 år med terapi!

Jeg tror at hvis man kan bli litt mer åpne og ikke skjerme ofrene så til de grader,(stakkars-deg-mentaliteten), vil de bli litt mer klarsynte og i stand til å holde seg unna farlige situasjoner.

De som ikke har vært utsatt for begge typer overgrep vil nok protestere vilt, men det er fordi de ikke vil tro at det kan skje dem, eller de har ikke opplevd det. Det er 4 av 12 voksne misbrukte som opplever dette som tilfelle og det er ganske mye i forhold til antall overgrep på barn.

Jeg VET at overgrep i barndommen kan føre til utagerende seksualadferd, sosiale, økonomiske problemer og ukritiske forhold som voksen. Såkalt risikoadferd.

Ikke kom og påstå at denne artikkelen er bullshit!

De sier at:

"Det ligger en fare i denne teorien ettersom den til en stor grad legger skylden på offeret, snarere enn på overgriperen"

Altså, t.o.m. jeg forstår at den som voldtar meg som voksen er en spenna gæren idiot, men jeg skjønner også hvordan jeg skal holde meg unna spenna gærne idioter til en viss grad.

Det visste jeg ikke før og det er derfor voksen-overgrep skjedde. Nå som jeg er litt smartere, vet jeg å holde meg unna sånne situasjoner.

De som tror at de KOMMER til å bli utsatt for noe fordi det står i den artikkelen, bør jo heller åpne opp øya og si:

"Se her! Det skal i hvertfall IKKE skje med meg! Så fint at noen fortalte meg at det er vanlig å være i risikosonen etter overgrep som barn... For da kan jeg jo sørge for at jeg får hjelp mot min adferd som jeg trodde skulle være sånn."

synes det er flott at du skriver det du gjør..

Men så tenker jeg... du har holdt på i terapi i 8 år..

Ville du vært like sterk om du hadde lest dette dagen etter du ble voldtatt...eller...uken etter...eller måneden etter?

Jeg vet ikke jeg...har aldri vært i den situasjonen så jeg skal være forsiktig med å uttale meg.. Men jeg lar ikke vær å mene noe om det av den grunn.

Jeg er umåtelig glad på dine vegne..for at du har kommet så langt som det du har gjort itzy... virkelig.. Men alle har ikke klart å samle den styrken som det du viser.. Alle har ikke kommet dit enda.. Kanskje det bør tas litt hensyn....

bella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det grenser til idioti når man ser hvor mye folk bryr seg om dokumenter som dette.

Hva om dette hadde stått i avisa...? Hadde man orket å lest en uinteressant, eller støtende artikkel da?

Eller skulle vi fått aldersgrense på VG slik at ikke man skulle risikere at noe sånt ble slengt i fleisen på mindreårige?

Hva med å legge inn litt hudbilder på enkelte av innleggene, slik at de som kjører såkalte net-nannys på maskinene sine, blir nektet adgang hvis de ikke har koden??

Unnskyld at jeg er spydig, det er seint og jeg synes innlegget bør få stå, fordi det var kjempeinteressant, men dog - litt dårlig formulert. (For de med dårlige leseferdigheter)

Hei Itzy,

Doktor Online er ikke VG, og denne delen av det er heller ikke eksklusivt for helsepersonell.

Det er ikke snakk om å "gjemme sannheten", men hvordan (og ikke minst *hvor*) artikkelen ble publisert. Når såpass mange reagerer så må man jo ta det til etterretning - det gjør vondt.

Det er *mange* "sarte sjeler" her på DOL, og slik artikkelen står har DIXI helt rett i at disse vil tolke artikkelen som at "det er deres feil".

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ut for meg å være vinklet som at "det er noe som skjer" med enkelte kvinner. Jeg tenkte med det samme at barn som er vokst opp med vold i hjemmet kanskje vokser opp i et miljø hvor det er mer vanlig enn i andre miljøer, og at man som voksen fortsetter å leve i det miljøet. Tror ikke enkelte kvinner "pådrar" seg vold, men at det er miljøer i samfunnet hvor det oftere skjer. Alkohol, rus etc.

Kanksje noen skulle skrevet om oppvekstkår for barn i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Om publisering

Hei Itzy,

Doktor Online er ikke VG, og denne delen av det er heller ikke eksklusivt for helsepersonell.

Det er ikke snakk om å "gjemme sannheten", men hvordan (og ikke minst *hvor*) artikkelen ble publisert. Når såpass mange reagerer så må man jo ta det til etterretning - det gjør vondt.

Det er *mange* "sarte sjeler" her på DOL, og slik artikkelen står har DIXI helt rett i at disse vil tolke artikkelen som at "det er deres feil".

Med vennlig hilsen

Sør!

Nei, DOL er ikke VG.

Men DOL er heller ikke "bare" dette diskusjonsforum heller. Er vel først og fremst et informasjonsforum for vanlige folk og helsepersonell.

Og vanlige folk er jo så mangt. En av oppgavene er vel å bl.a. ta for seg artikler og studier for så å skrive om dem på en slik måte at "vanlige folk" forstår. Originalartikler i Lancet er jo ikke så lett tilgjengelige for "vanlige folk".

Spørsmålet er da om man skal ta hensyn til *sarte sjeler* som du skriver.

Har sakset fra artikelen (som man finner under "Nyheter": "Ifølge Coid ser det også ut til at enkelte kvinner har en utpreget hang til såkalt "risikoadferd", også som et resultat av erfaringene fra barndommen, og derfor oppsøker (livs)situasjoner hvor de er utsatte. Coid legger til at det ligger en fare i denne teorien ettersom den til en stor grad legger skylden på offeret, snarere enn på overgriperen." (Artikkelen fra dr. Elisabeth Ensjø står der fremdeles - er altså ikke slettet).

Jeg har ikke lest originalartikkelen i Lancet og har derfor ikke noe grunnlag for å uttale meg hvor godt/dårlig dr. Ensjø uttrykker seg.

Men - uansett, hun refererer til en undersøkelse og en artikkel. Og det er jo en kjennsgjerning (min og andres erfaring) at kvinner/menn som har vært utsatt for overgrep i banrndommen på sett og vis fortsetter å "søke" etter overgrep senere i voksenlivet.

Spørsmålet er altså; skal det være "tillatt" å skrive dette - eller skal man ta hensyn til "sarte" sjeler. Tja...

Du er jo meget aktiv på forum for Livssyn. Finnes jo mange sarte sjeler der også, som helt sikkert blir støtt av det du skriver, om rasisme og om religion. Tar du hensyn til de "sarte kristne sjelene" når du skriver?

Uansett - jeg mener DIXI overdriver voldsomt. Det må være lov å forske på misbruk-"offer". Det må være lov å publisere resultatene av forskning. Slik at disse "offer" kan få hjelp til å komme uta av offersituasjonen!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sør!

Nei, DOL er ikke VG.

Men DOL er heller ikke "bare" dette diskusjonsforum heller. Er vel først og fremst et informasjonsforum for vanlige folk og helsepersonell.

Og vanlige folk er jo så mangt. En av oppgavene er vel å bl.a. ta for seg artikler og studier for så å skrive om dem på en slik måte at "vanlige folk" forstår. Originalartikler i Lancet er jo ikke så lett tilgjengelige for "vanlige folk".

Spørsmålet er da om man skal ta hensyn til *sarte sjeler* som du skriver.

Har sakset fra artikelen (som man finner under "Nyheter": "Ifølge Coid ser det også ut til at enkelte kvinner har en utpreget hang til såkalt "risikoadferd", også som et resultat av erfaringene fra barndommen, og derfor oppsøker (livs)situasjoner hvor de er utsatte. Coid legger til at det ligger en fare i denne teorien ettersom den til en stor grad legger skylden på offeret, snarere enn på overgriperen." (Artikkelen fra dr. Elisabeth Ensjø står der fremdeles - er altså ikke slettet).

Jeg har ikke lest originalartikkelen i Lancet og har derfor ikke noe grunnlag for å uttale meg hvor godt/dårlig dr. Ensjø uttrykker seg.

Men - uansett, hun refererer til en undersøkelse og en artikkel. Og det er jo en kjennsgjerning (min og andres erfaring) at kvinner/menn som har vært utsatt for overgrep i banrndommen på sett og vis fortsetter å "søke" etter overgrep senere i voksenlivet.

Spørsmålet er altså; skal det være "tillatt" å skrive dette - eller skal man ta hensyn til "sarte" sjeler. Tja...

Du er jo meget aktiv på forum for Livssyn. Finnes jo mange sarte sjeler der også, som helt sikkert blir støtt av det du skriver, om rasisme og om religion. Tar du hensyn til de "sarte kristne sjelene" når du skriver?

Uansett - jeg mener DIXI overdriver voldsomt. Det må være lov å forske på misbruk-"offer". Det må være lov å publisere resultatene av forskning. Slik at disse "offer" kan få hjelp til å komme uta av offersituasjonen!

Vennlig hilsen

Hei,

Jeg påstår jo ikke at slik forskning ikke skal forekomme, eller publiseres.

Men poenget mitt er at det burde "innrammes" bedre, fordi slik forskning er (som jeg er sikker på du forstår) svært vanskelig å forholde seg objektivt til for enkelte (og med god grunn).

Slik det presenteres her kan artikkelen (på tross av siste setning) alt for lett tolkes som: "forskerene sier at det er min feil at jeg ble misbrukt/voldtatt" - en "forklaringsmodell" som svært mange ofre sliter med.

For "utenforstående" kan det virke totalt uforståelig hvordan en kvinne kan tro at det var hennes "feil" at hun ble misbrukt av naboen da hun var 7 år gammel. Men faktum er likevel at mange misbrukere forsøker (ofte med hell) å overbevise sine ofre om at det egentlig er deres egen feil.

Derfor er det så fordømt viktig å være mye klarere enn det denne artikkelen er at ansvaret for en voldtekt ligger 100% hos den som voldtar.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser ut for meg å være vinklet som at "det er noe som skjer" med enkelte kvinner. Jeg tenkte med det samme at barn som er vokst opp med vold i hjemmet kanskje vokser opp i et miljø hvor det er mer vanlig enn i andre miljøer, og at man som voksen fortsetter å leve i det miljøet. Tror ikke enkelte kvinner "pådrar" seg vold, men at det er miljøer i samfunnet hvor det oftere skjer. Alkohol, rus etc.

Kanksje noen skulle skrevet om oppvekstkår for barn i stedet?

Hei Flisa,

Slik jeg oppfatter det er det ikke selve emnet som er "feil", men måten det blir presentert på. (Les innlegget "det kan virke totalt uforståelig" nedenfor.)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Om publisering

Hei,

Jeg påstår jo ikke at slik forskning ikke skal forekomme, eller publiseres.

Men poenget mitt er at det burde "innrammes" bedre, fordi slik forskning er (som jeg er sikker på du forstår) svært vanskelig å forholde seg objektivt til for enkelte (og med god grunn).

Slik det presenteres her kan artikkelen (på tross av siste setning) alt for lett tolkes som: "forskerene sier at det er min feil at jeg ble misbrukt/voldtatt" - en "forklaringsmodell" som svært mange ofre sliter med.

For "utenforstående" kan det virke totalt uforståelig hvordan en kvinne kan tro at det var hennes "feil" at hun ble misbrukt av naboen da hun var 7 år gammel. Men faktum er likevel at mange misbrukere forsøker (ofte med hell) å overbevise sine ofre om at det egentlig er deres egen feil.

Derfor er det så fordømt viktig å være mye klarere enn det denne artikkelen er at ansvaret for en voldtekt ligger 100% hos den som voldtar.

Med vennlig hilsen

Hei

Har ikke lyst til å starte en polemik, men...

Den artikkelen som DIXI altså refererer til var jo ikke noe innlegg i en diskusjon. Men et redaksjonelt innlegg fra presseorganet Doktoronline.no.

Du skriver her: "Men poenget mitt er at det burde "innrammes" bedre, fordi slik forskning er (som jeg er sikker på du forstår) svært vanskelig å forholde seg objektivt til for enkelte (og med god grunn)."

Tja - vet ikke riktig hva du mener med "innramming" - og vet ærlig talt ikke hvordan dette kunne skrives på annen måte.

Det du skriver i sin ytterst konsekvens, er jo at man skal være forsiktig å uttale seg om dødligheten av AIDS (den er jo som kjent pr. i dag 100%) fordi det kan være noen som leser det som har AIDS. Eller, la være å referere en artikkel om dødlighet av Astma, da det er mange som har Astma - de kan bli skremt...? (Vet jeg setter det på spissen!)

Ditt innlegg: "Slik det presenteres her kan artikkelen (på tross av siste setning) alt for lett tolkes som: "forskerene sier at det er min feil at jeg ble misbrukt/voldtatt" - en "forklaringsmodell" som svært mange ofre sliter med."

Jada - men uansett hvor mye det blir "pakket inn" - så er det 100% sikkert at en eller annen vil lese: "Det er min feil at jeg ble misbrukt/voldtatt". Uansett!

Det er jo det som er kjernepunktet. Denne (for oss ikkemisbrukte) helt absurde skyldfølelsen. Jeg vet det selv, personlig. Da min datter endelig fortalte om hva hennes bestafar gjorde mot henne, så innledet hun med: "Ikke bli sint på meg, Pappa". Og avsluttet med: "det var egentlig min feil, hadde jeg ikke hatt på meg den trange blusen".

Joda, Sør. Jeg har personlig, inngående kjennskap til problemet. Ikke bare min datter, men også hennes mor og hennes søstre, samt min datters kusiner er blitt krenket av svinet.

Og derfor er det SPESIELT viktig at det blir forsket omkring adferden til "offer". Misbrukte tar jo på seg offerrollen. Og fortsetter å bli misbrukt. Hvorfor?

"Derfor er det så fordømt viktig å være mye klarere enn det denne artikkelen er at ansvaret for en voldtekt ligger 100% hos den som voldtar."

Helt, helt, helt, helt enig!

Men så var jo ikke denne artikkelen skrevet spesifikt til kvinner/menn som er misbrukte! Det var ikke (slik jeg fikk inntrykk av da jeg leste innlegget til DIXI) ikke et innlegg postet under forumet for Overgrep. Men skrevet til "oss", vanlige mennesker. Et redaksjonelt innlegg. Et referat.

Men - altså, jeg vil ikke starte noen polemik. Og for øvrig, nå over 18 timer etter at DIXI skrev sitt innlegg, så er artikkelen fremdeles der!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Om publisering

Jeg syns faktisk det var en ganske så interessant artikkel.

Jeg har holdt på med terapi i 8 år og det er overhodet ikke snakk om å "skylde på offeret her".

Det det er snakk om er en studie som er gjort hvor det viser seg at hyppigheten av overgrep forekommer oftere i voksen alder hos de som var utsatt som små.

Det stemmer jo!

Hvorfor "fornekte" det??

Jeg har vært utsatt selv både som barn og voksen og vet at jeg ikke kan klandre meg selv for det som har skjedd.

Men samtidig har jeg lært å holde meg unna risikable situasjoner som kan føre til overgrep, spesielt fordi jeg har lært meg å se akkurat det som står i denne artikkelen i gjennom 8 år med terapi!

Jeg tror at hvis man kan bli litt mer åpne og ikke skjerme ofrene så til de grader,(stakkars-deg-mentaliteten), vil de bli litt mer klarsynte og i stand til å holde seg unna farlige situasjoner.

De som ikke har vært utsatt for begge typer overgrep vil nok protestere vilt, men det er fordi de ikke vil tro at det kan skje dem, eller de har ikke opplevd det. Det er 4 av 12 voksne misbrukte som opplever dette som tilfelle og det er ganske mye i forhold til antall overgrep på barn.

Jeg VET at overgrep i barndommen kan føre til utagerende seksualadferd, sosiale, økonomiske problemer og ukritiske forhold som voksen. Såkalt risikoadferd.

Ikke kom og påstå at denne artikkelen er bullshit!

De sier at:

"Det ligger en fare i denne teorien ettersom den til en stor grad legger skylden på offeret, snarere enn på overgriperen"

Altså, t.o.m. jeg forstår at den som voldtar meg som voksen er en spenna gæren idiot, men jeg skjønner også hvordan jeg skal holde meg unna spenna gærne idioter til en viss grad.

Det visste jeg ikke før og det er derfor voksen-overgrep skjedde. Nå som jeg er litt smartere, vet jeg å holde meg unna sånne situasjoner.

De som tror at de KOMMER til å bli utsatt for noe fordi det står i den artikkelen, bør jo heller åpne opp øya og si:

"Se her! Det skal i hvertfall IKKE skje med meg! Så fint at noen fortalte meg at det er vanlig å være i risikosonen etter overgrep som barn... For da kan jeg jo sørge for at jeg får hjelp mot min adferd som jeg trodde skulle være sånn."

Et knakende godt innlegg! Som viser hvor viktig det er med forskning, og publisering av forskningsresultater omkring tema misbruk/overgrep. Og for å sitere fra siden til Støttesenteret Mot Incest i Oslo: "Incest skal tales ihjel, ikke ties ihjel!"

Meget godt innlegg - som viser at du ikke lenger er et "offer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...