Gå til innhold

Trådløst internett - hvor er feilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt tråløse nettverk har vært svært ustabilt de siste døgn, plutselig faller det ut, så kommer det på igjen etter kortere eller lenger tid.

De pc`ene som bruker kabel er stabil.

Bruker en Air Link 89300.

Er det mulig at nettleverandør har feil som påvirker kun trådløst nett?

Har hatt samme problemer tidligere, så har det vært stabilt i minst et halvt år uten at jeg gjorde noe da. Synes derfor det virker merkelig hvis det er noe feil i mitt ustyr.

Skrevet

Hei,

Sannsynligvis har en av naboene dine begynt å bruke samme kanal. Log deg på routeren, og endre hvilken kanal den bruker - gjerne en som ofte er lite brukt (3 eller 8, for eksempel).

Trådløst nett kan også bli forstyrret av mikrobølgeovner eller Bluetooth.

Skrevet

Hos meg begynte det sånn da ruteren begynte å vise tegn på at den ikke ville fungere lenger. Vi skjønte liksom ikke noe vi heller. Noen ganger fungerte det. Noen ganger ikke. Da vi prøvde en ny ble alt bra.

Skrevet

Hos meg begynte det sånn da ruteren begynte å vise tegn på at den ikke ville fungere lenger. Vi skjønte liksom ikke noe vi heller. Noen ganger fungerte det. Noen ganger ikke. Da vi prøvde en ny ble alt bra.

Det er vanligvis bare å bytte kanal. Det er ca 10-12 mulige kanaler, og hvis naboen bruker den samme, blir det ofte at man faller ut.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er vanligvis bare å bytte kanal. Det er ca 10-12 mulige kanaler, og hvis naboen bruker den samme, blir det ofte at man faller ut.

Med vennlig hilsen

Det var bra du sa, jeg har holdt på å bli gal av det trådløse nettet mitt som går av og på! Håper det er det som er feilen :) (Hvorfor var ikke du her for flere uker siden da jeg spurte om dette :P)

Skrevet

Det var bra du sa, jeg har holdt på å bli gal av det trådløse nettet mitt som går av og på! Håper det er det som er feilen :) (Hvorfor var ikke du her for flere uker siden da jeg spurte om dette :P)

:skyldbetynget:

• 2 uker senere...
Caloni Makaroni
Skrevet

Nå har jeg brukt mesteparten av formiddagen (vel, i alle fall halvannen time) på å sette opp den trådløse routeren på nytt. Jeg har lykkes med å forandre kanal, og det ser ut som om det gjorde susen. Det har vært stabilt siden da. Men det som er problemet er at det nå er åpent, jeg får ikke til å legge til noe passord. Det står at jeg kan legge til et med 10 HEX-tegn (eller noe sånt), og jeg legger til et passord som er godkjent, men når jeg da forsøker å velge nettverket fra listen så kommer det at det ikke lyktes å koble til nettverket.

Jeg bruker Mac, så det er mulig ting blir litt kronglete av det, men det var da vitterlig Mac jeg brukte før også, når jeg hadde passord (som forøvrig var et som ikke godkjennes som 10 HEX-tegn nå). Eneste forskjellen var at da hadde jeg installasjonsCDen og lånte en vanlig PC, mens nå bruker jeg veiledningen for å sette opp routeren via ip-adressen. Så det funker jo tydeligvis å sette det opp, men det er dette med passordet...

Har du noen ytterligere råd?

Caloni Makaroni
Skrevet

Nei, der tror jeg det gikk! Jeg har strevd hele tiden med å få den til å ta et WEP-passord, men det ser ut til at det er WPA2-passord jeg har hatt fra før, og som ser ut til å fungere nå :)

Det hjelper ofte å spørre! ;)

Skrevet

Nei, der tror jeg det gikk! Jeg har strevd hele tiden med å få den til å ta et WEP-passord, men det ser ut til at det er WPA2-passord jeg har hatt fra før, og som ser ut til å fungere nå :)

Det hjelper ofte å spørre! ;)

Hei,

Flott!

Bra du bruker WPA2. WEP er meget lett å dekryptere hvis man ønsker å spionere på noen.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Hei,

Flott!

Bra du bruker WPA2. WEP er meget lett å dekryptere hvis man ønsker å spionere på noen.

Med vennlig hilsen

Det går jo ikke an å bruke WEP engang, så valget var ikke vanskelig. Men Ipod Touch'en min klarer ikke WPA2, så jeg får ikke koblet den til mitt eget nettverk. Alle krav kan ikke tilfredsstilles ;)

Skrevet

Det går jo ikke an å bruke WEP engang, så valget var ikke vanskelig. Men Ipod Touch'en min klarer ikke WPA2, så jeg får ikke koblet den til mitt eget nettverk. Alle krav kan ikke tilfredsstilles ;)

Da logger du det på routeren din, og stiller inn til WPA i stedet for WPA2. Da er sikkerheten noenlunde ivaretatt, og du kan bruke iPODen.

Med vennlig hilsen

Caloni Makaroni
Skrevet

Da logger du det på routeren din, og stiller inn til WPA i stedet for WPA2. Da er sikkerheten noenlunde ivaretatt, og du kan bruke iPODen.

Med vennlig hilsen

Takk for råd, men ikke f*** om jeg våger meg noe mer borti de innstillingene nå, etter å ha strevd og svetta så lenge med å få det til å funke!

Men skal ha det i bakhodet til en gang jeg får behov :D (Det er et usperra nettverk i nabolaget, det er litt treigt, men det går greit for begrenset iPod-bruk)

hidi, the scorpion
Skrevet

Takk for råd, men ikke f*** om jeg våger meg noe mer borti de innstillingene nå, etter å ha strevd og svetta så lenge med å få det til å funke!

Men skal ha det i bakhodet til en gang jeg får behov :D (Det er et usperra nettverk i nabolaget, det er litt treigt, men det går greit for begrenset iPod-bruk)

''Takk for råd, men ikke f*** om jeg våger meg noe mer borti de innstillingene nå, etter å ha strevd og svetta så lenge med å få det til å funke!''

Helt enig med deg;)) Her foregår ingen endringer, før min sønn (dataingeniør) gjør dem selv!! Så jeg er jo mye verre enn deg;)

Caloni Makaroni
Skrevet

''Takk for råd, men ikke f*** om jeg våger meg noe mer borti de innstillingene nå, etter å ha strevd og svetta så lenge med å få det til å funke!''

Helt enig med deg;)) Her foregår ingen endringer, før min sønn (dataingeniør) gjør dem selv!! Så jeg er jo mye verre enn deg;)

Tro meg, hadde jeg hatt en dataingeniør innen rekkevidde ville jeg ikke rørt borti utstyret med en pølseklype engang!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...