Gå til innhold

Foreldr.samtale-ble litt overrasket-oppdatering.


Anbefalte innlegg

Vet ikke om noen huske, men jeg var på foreldresamtale i begynnelsen av november med 2. klassingen min. Der kom det fram at han jobbet utrolig trengt på skolen, omtrent så han ikke fikk gjort noen ting... Satt og drømte seg vekk og virket fjern.

Nå har vi jobbet med dette i vinter, både fra skolens side og hjemme. Har ikke merket så veldig stor forskjell her hjemme, men her har det igrunn glidd greit før i høst også. Jeg var litt spent da jeg skulle til samtale igjen i dag...

Kontaktlærer kunne fortelle at de nesten har fått en ny elev på skolen :-) Han jobber veldig mye mer selvstendig, er mer frempå med å rekke opp hånda, mye mer med i timene :-)

Nå holder det at lærer går innom han innimellom for å sjekke at han jobber. Tidligere måtte de nesten stå og se på han, så fort de gikk datt han ut igjen.

Tidligere lå han under kritisk grense, men nå iløpet av de siste 2 mnd hadde han hevet seg til et middels nivå mente hun :-)

Hun hadde til og med vært innom rektor og skrytt av han nå til jul :-)

Er bare så ufattelig glad i dag, samarbeidet med skolen fungerer og da hjelper det masse :-)

Fortsetter under...

Gjest mor til urolig gutt

Kan du fortelle konkret hva dere har jobbet med og hvilke strategier dere har brukt?

Jeg har også en 2.klassing som er veldig ukonsentrert, jobber tregt og må passes på hele tiden.

Sliter veldig med å få gjort lekser. Kan bruke opptil 1 time på å skrive et par setninger.

Det står ikke på evnen, han ligger ganske langt foran. Er flink i både norsk og engelsk, men han klarer bare ikke holde fokus for lenge om gangen.

Han er også utrolig treg til til det meste, kle på seg, spise, gjøre div. oppgaver. J

eg må følge med hele tiden og det er utrolig krevende og må innrømme at det tærer på tålmodigheten til tider.

Annonse

Kan du fortelle konkret hva dere har jobbet med og hvilke strategier dere har brukt?

Jeg har også en 2.klassing som er veldig ukonsentrert, jobber tregt og må passes på hele tiden.

Sliter veldig med å få gjort lekser. Kan bruke opptil 1 time på å skrive et par setninger.

Det står ikke på evnen, han ligger ganske langt foran. Er flink i både norsk og engelsk, men han klarer bare ikke holde fokus for lenge om gangen.

Han er også utrolig treg til til det meste, kle på seg, spise, gjøre div. oppgaver. J

eg må følge med hele tiden og det er utrolig krevende og må innrømme at det tærer på tålmodigheten til tider.

Vi har brukt en del tidtaking på områder der det har gått tregt. Både i lesing, skriving og matte. Han lar seg lett inspirere av å ta tiden på seg selv :-) Da jobber han raskere og bruker ikke fullt så mye tid på surr mellom oppgavene. Nå bruker han mellom 15 og 30 minutter på leksene mot 1,5 time før. Har også brukt litt lokkemiddel som noen saltstenger etter endt lekse hvis han ikke har surret og tullet.

Vi har også jobbet mye med at han skal jobbe selvsendig med oppgavene, jeg har vært i rommet men han skal jobbe selv om jeg lager middag. Vi er ikke helt i mål der føler jeg, men det hjelper...

Nå har vi inngått en avtale med gutten at han skal lese høyt for oss 10 minutter hver dag, og det har vi merket veldig på lesehastigheten..

Det som skjer på skolen er det ikke så veldig mye vi får gjort med, men han vet at jeg og lærer samarbeider og prates.

Vi har også satt en liten innpakket gave på kjøleskape som han skulle få hvis lærer kunne gi oss positiv tilbakemelding når jeg skulle snakke med henne før jul. Den gaven fikk han da til juleferien.

Nå har det havnet en ny liten ting på kjøleskapet som han får til påske hvis han fortsetter å stå på og gjøre så godt han kan.

Dette har vært veldig motiverende for han, og han var veldig spent på hva læreren skulle si, selv om han hadde en god følelse selv :-)

Da jeg kom hjem fra samtale i dag og kunne fortelle alt det positive læreren hadde sagt, var det en kjempestolt gutt her :-)

Dette hadde ikke gått uten et tett samarbeid med lærer.

Kjempebra :))

Det er så flott når samarbeidet mellom skolen og hjemmet fungerer så bra :)

Må si jeg er litt lettet :-)

Fikk jo beskjed først på samtale i november at det var problemer på skolen, og var veldig skuffet over skolen at de ikke hadde tatt kontakt med meg før. Men når samarbeidet fungerer som dette så er jeg igjen kjempefornøyd :-)

Er det noe, så kan jeg bare ringe eller sende sms, og ho tar alltid kontakt tilbake hvis det ikke har passet akkurat når jeg har ringt.

Gjest mor til urolig gutt

Vi har brukt en del tidtaking på områder der det har gått tregt. Både i lesing, skriving og matte. Han lar seg lett inspirere av å ta tiden på seg selv :-) Da jobber han raskere og bruker ikke fullt så mye tid på surr mellom oppgavene. Nå bruker han mellom 15 og 30 minutter på leksene mot 1,5 time før. Har også brukt litt lokkemiddel som noen saltstenger etter endt lekse hvis han ikke har surret og tullet.

Vi har også jobbet mye med at han skal jobbe selvsendig med oppgavene, jeg har vært i rommet men han skal jobbe selv om jeg lager middag. Vi er ikke helt i mål der føler jeg, men det hjelper...

Nå har vi inngått en avtale med gutten at han skal lese høyt for oss 10 minutter hver dag, og det har vi merket veldig på lesehastigheten..

Det som skjer på skolen er det ikke så veldig mye vi får gjort med, men han vet at jeg og lærer samarbeider og prates.

Vi har også satt en liten innpakket gave på kjøleskape som han skulle få hvis lærer kunne gi oss positiv tilbakemelding når jeg skulle snakke med henne før jul. Den gaven fikk han da til juleferien.

Nå har det havnet en ny liten ting på kjøleskapet som han får til påske hvis han fortsetter å stå på og gjøre så godt han kan.

Dette har vært veldig motiverende for han, og han var veldig spent på hva læreren skulle si, selv om han hadde en god følelse selv :-)

Da jeg kom hjem fra samtale i dag og kunne fortelle alt det positive læreren hadde sagt, var det en kjempestolt gutt her :-)

Dette hadde ikke gått uten et tett samarbeid med lærer.

Takk for svar.

Har også benyttet premiering, som en liten godis etter utført oppgave, har også hatt en klisterbok med premiering etter x antall stjerner.

Dette fungerte ikke så godt, det endte vel egentlig med at han krevde belønning for hver minste ting han skulle gjøre.

"straff" i form av ingen tv, nintendo eller lignende har en viss effekt. Jeg benytter dette ved hentesituasjoner ved SFO f.eks.

Hvis du tuller eller ikke kler på deg, så blir det ingen TV.

Det har en viss effekt og han tar seg da sammen.

Men jeg liker ikke bruke dette ifm med lekser, da jeg ønsker å forbinde det med noe positivt.

Ikke lett alltid å vite hva man skal gjøre, kanskje jeg skal benytte meg av pakketrikset. Mulig det kan være en motiverende faktor.

Snakker ganske mye med lærer og forteller om dette slik at min sønn skal være klar over at vi snakker sammen. Men jeg opplever at situasjonen forverrer seg.

Ser ut til at mer drastiske tiltak kanskje er på plass, er redd for at han skal bli et uromoment for klassing og det er jo ikke en heldig situasjon.

Takk for svar.

Har også benyttet premiering, som en liten godis etter utført oppgave, har også hatt en klisterbok med premiering etter x antall stjerner.

Dette fungerte ikke så godt, det endte vel egentlig med at han krevde belønning for hver minste ting han skulle gjøre.

"straff" i form av ingen tv, nintendo eller lignende har en viss effekt. Jeg benytter dette ved hentesituasjoner ved SFO f.eks.

Hvis du tuller eller ikke kler på deg, så blir det ingen TV.

Det har en viss effekt og han tar seg da sammen.

Men jeg liker ikke bruke dette ifm med lekser, da jeg ønsker å forbinde det med noe positivt.

Ikke lett alltid å vite hva man skal gjøre, kanskje jeg skal benytte meg av pakketrikset. Mulig det kan være en motiverende faktor.

Snakker ganske mye med lærer og forteller om dette slik at min sønn skal være klar over at vi snakker sammen. Men jeg opplever at situasjonen forverrer seg.

Ser ut til at mer drastiske tiltak kanskje er på plass, er redd for at han skal bli et uromoment for klassing og det er jo ikke en heldig situasjon.

Pass på å ha delmål, begynn med det som er det største problemet og ta det derifra.

Bli enige lærer, du og gutten om at denne og neste mnd jobber vi med det eller det problemet og at dere skal ha nytt møte etter endt periode, kanskje? Og en liten belønning hvis det er en positiv trend?

Jeg har hatt veldig god erfaring med at gaven ligger der synlig, og han har vært veldig spent på hva det var inni :-)

Vi har hatt et ganske konkret mål som vi alle har jobbet mot.

Er viktig å ikke jobbe med så mye om gangen for sånne surrekopper, det kan fort føles uoverkommelig for de og da gidder de ikke.

Må si jeg er litt lettet :-)

Fikk jo beskjed først på samtale i november at det var problemer på skolen, og var veldig skuffet over skolen at de ikke hadde tatt kontakt med meg før. Men når samarbeidet fungerer som dette så er jeg igjen kjempefornøyd :-)

Er det noe, så kan jeg bare ringe eller sende sms, og ho tar alltid kontakt tilbake hvis det ikke har passet akkurat når jeg har ringt.

Høres bra ut :)

Jeg har jobbet i skolen i mange år (og har hatt egne barn i skolen i syv år) og har alltid opplevd at lærere er flinke med kommunikasjonen med heimene. Tror heldigvis det er de færreste som opplever det motsatte:)

Annonse

Høres bra ut :)

Jeg har jobbet i skolen i mange år (og har hatt egne barn i skolen i syv år) og har alltid opplevd at lærere er flinke med kommunikasjonen med heimene. Tror heldigvis det er de færreste som opplever det motsatte:)

Kommunikasjonen fungerer sålenge begge parter vil.... Men det virket på ho som at det var mange foreldre som ikke hadde ork eller motivasjon til å sette inn litt ekstra.....Det overrasket meg litt....

Ho virket så imponert over at vi fikk tid liksom...

Kommunikasjonen fungerer sålenge begge parter vil.... Men det virket på ho som at det var mange foreldre som ikke hadde ork eller motivasjon til å sette inn litt ekstra.....Det overrasket meg litt....

Ho virket så imponert over at vi fikk tid liksom...

Er nok endel foreldre som ikke har tid og ork, ja.. Desverre... Men heldigvis er det svært mange foreldre som virkelig gjør en stor innsats mht skole-hjem-samarbeid også :)

Gjest mor til urolig gutt

Pass på å ha delmål, begynn med det som er det største problemet og ta det derifra.

Bli enige lærer, du og gutten om at denne og neste mnd jobber vi med det eller det problemet og at dere skal ha nytt møte etter endt periode, kanskje? Og en liten belønning hvis det er en positiv trend?

Jeg har hatt veldig god erfaring med at gaven ligger der synlig, og han har vært veldig spent på hva det var inni :-)

Vi har hatt et ganske konkret mål som vi alle har jobbet mot.

Er viktig å ikke jobbe med så mye om gangen for sånne surrekopper, det kan fort føles uoverkommelig for de og da gidder de ikke.

Takk for råd, waxo. Det er nok riktig som du sier å ikke gape over alt for mye på en gang.

Skal i møte med lærer om noen dager og håper også på å se positive resultater.

Det har så mye å si at skolehverdagen fungerer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...