Lillemus Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Takk for svar Hvor mange amme-BHer trenger jeg? Minst 2 amme-bh'er så du kan vaske den ene og bruke den andre. ) Kjøp noen med så gode reguleringsmuligheter som mulig, man er jo ikke like diger og sprengt som i begynnelsen etter en stund. Dessuten er det greit at det er plass til både papirinnlegg og ullinnlegg om man skulle trenge det. Ull nærmest puppen og papir utenpå for å suge opp evt. melk som renner. Papir rett på puppen kan gi såre brystvorter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 Takk for svar Hvor mange amme-BHer trenger jeg? Jeg ville kjøpt én ammebh, i en butikk som mannen din kan dra til etter fødselen. Vent litt med å kjøpe den, så vet du litt mer om hvilken størrelse du er nærmere fødselen. Allikevel trengte jeg mye større cup i ammebhen enn den jeg hadde kjøpt. Da var det greit at jeg hadde tatt vare på esken, så kunne pappaen kjøpe nye, i samme omkrets men med større cup. Den første kunne jeg bruke et halvår senere, når puppene hadde fått litt mer normal størrelse. Vi kjøpte en brukt vugge til å henge i taket ved siden av sengen på min side. Solgte den et halvår senere, til samme pris.. Sprinkelseng etc er rimelig på IKEA hvis dere har det i nærheten. Ull er deilig for de barna som tåler det, jeg har en som alltid vil ha ull og en som klør bare ved tanken.. Kjøp noe, og så kan du ønske deg tilsendt fra Norge hvis du ser at du har bruk for mer. Fin gave fra venninner i Norge, og lett å sende. Vi har hatt med vogn på fly uten barn (søsteren min skulle arve vognen vår, og de var i utlandet). Det var ikke noe problem dengang. Men skulle jeg ha norsk vogn, ville den vognen dere har behov for litt senere vært den vognen jeg hadde kjøpt her. Dypvognene i England er vel ganske ok, kjøp en brukt en, og så investerer dere heller i en flott vogn med gode hjul når babyen ikke lenger må ha dypvogn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 11. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2010 Jeg ville kjøpt én ammebh, i en butikk som mannen din kan dra til etter fødselen. Vent litt med å kjøpe den, så vet du litt mer om hvilken størrelse du er nærmere fødselen. Allikevel trengte jeg mye større cup i ammebhen enn den jeg hadde kjøpt. Da var det greit at jeg hadde tatt vare på esken, så kunne pappaen kjøpe nye, i samme omkrets men med større cup. Den første kunne jeg bruke et halvår senere, når puppene hadde fått litt mer normal størrelse. Vi kjøpte en brukt vugge til å henge i taket ved siden av sengen på min side. Solgte den et halvår senere, til samme pris.. Sprinkelseng etc er rimelig på IKEA hvis dere har det i nærheten. Ull er deilig for de barna som tåler det, jeg har en som alltid vil ha ull og en som klør bare ved tanken.. Kjøp noe, og så kan du ønske deg tilsendt fra Norge hvis du ser at du har bruk for mer. Fin gave fra venninner i Norge, og lett å sende. Vi har hatt med vogn på fly uten barn (søsteren min skulle arve vognen vår, og de var i utlandet). Det var ikke noe problem dengang. Men skulle jeg ha norsk vogn, ville den vognen dere har behov for litt senere vært den vognen jeg hadde kjøpt her. Dypvognene i England er vel ganske ok, kjøp en brukt en, og så investerer dere heller i en flott vogn med gode hjul når babyen ikke lenger må ha dypvogn. Takk for gode tips ''Men skulle jeg ha norsk vogn, ville den vognen dere har behov for litt senere vært den vognen jeg hadde kjøpt her. Dypvognene i England er vel ganske ok, kjøp en brukt en, og så investerer dere heller i en flott vogn med gode hjul når babyen ikke lenger må ha dypvogn.'' Jeg tenkte en kombi-vogn, så vi kan bruke den i 1,5 år eller så. Ser mange fine, brukte selges på Finn.no, så jeg kan få en av foreldrene mine til å plukke en opp for meg. 2-3000 kroner er helt greit for den første vogna, så bruker vi heller den forovervendte trilla etter babyens storebror når den tid kommer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 ''1. Jeg er misfornøyd med vognene som er tilgjengelig her i England. De har generelt dårlige hjul og virker skranglete. Jeg ønsker meg en klassisk barnevogn med store, gode gummihjul. På tross av hva engelskmenn tror, så kommer det snø hit også. I tillegg vil vi sikkert reise til Norge med vogna i løpet av det første året og da lønner det seg med skikkelige hjul. Kan jeg kjøpe en vogn neste gang jeg besøker Norge og få den med gratis på flyet, selv om jeg ikke har baby ennå?'' Kommer an på hvilket flyselskap du flyr med. Norwegian tar betalt for all bagasje, men du kan til gjengjeld ha med deg 20 kg pr koffert. Bagasjedealen hod Ryanair er crap, men det viet du sikkert fra før av, og hos SAS (og BA?) er den gratis. Vogna er spesialbagasje, du får den med deg selv om du ikke har noen unge, vil jeg tro. Jeg ville kjøpt Simo igjen, 11 år etter at jeg hadde den første vogna til eldstemann. ''2. Ullklær har de heller ikke skjønt vitsen med her i England, i alle fall ikke til barn. Jeg tenker at langermete ullbodyer kan være godt å bruke også på våren, siden ull regulerer babyens temperatur litt (vi kan ikke ha ungen i senga sammen med oss, det blir for trangt). Vi sover uten oppvarming på soverommet og har en kjølig leilighet. God idè å plukke med seg noen ullbodyer i størrelse 62 i tillegg til vogna?'' Jeg har aldri skjønt vitsen med ull til babyer sjøl, men det er nå meg. Det eneste jeg hadde trengt, er sokker, votter og kanskje en hel dress i ull til vinteren. ''3. Jeg har veldig lyst på en vugge til å bruke de første seks månedene. Både fordi en sprinkelseng tar så mye plass på vårt allerede lille soverom og fordi det virker koselig. Er det noen andre som har brukt vugge i begynnelsen og følte dere det var verdt pengene? Det vil koste ca. 1500 kroner med vugge, madrass og sengetøy. Vi må da ut med 1500 nye kroner seks-åtte måneder senere (sprinkelseng, madrass og større dyne). Og er det virkelig trygt med vugge i seks måneder, som utstyrsbutikken påstår?'' Datra hadde en gammel, oppussa kurv på soverommet vårt i 6 mnd, men hun var både liten av vekst og utrolig treig til å sitte, krabbe osv. I stua hadde jeg en Leandervugge, den var veldig fin, men blei bare brukt ca 3-4 mnd. Til guttungen brukte jeg bare bagen til Simovogna til å sove i hvis han sov i stua på dagtid. Han vokste ut av den i 4 mnd alderen. Du får garantert solgt vogga videre på eBay når du er ferdig med den, da. ''4. Er det vits i å kjøpe amme-BHer?'' JA! Men du kjøper du i England, på Mothercare. ''5. Er det noe du kjøpte/hadde tilgjengelig før babyen ble født som du syntes var veldig praktisk å ha fra dag 1? '' Inotyolsalve. Ellers husker jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Å himmel - jeg hadde helt glemt det der... Syk smerte når ungen skulle suge - og det var sprekker og sår... Au! Aiaiai! Kan dere vente littegranne med slike innlegg? Jeg husker med skrekk hvor vondt det var å amme de første to ukene. *Kommer tilbake om en måneds tid* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Takk for svar ''Med tidligere ammetrøbbel, så har jeg nå ,klok av skade, kjøpt inn noen flasker og ferdigblandet Nan. Greit å ha klart om det blir sulten unge og hyl en gang til.'' Ja, det er en bekymring jeg også har. Jeg har egentlig bestemt meg for å ikke kjøpe inn flasker og NAN - og være ekstremt positiv, men samtidig virker det noe risikofylt. Jeg har ikke sprettet de nye (bpa-frie) flaskene *mumle en forbannelse over alle Aventflaskene vi må kaste fra forrige gang* i håp om at de ikke blir nødvendige. Men jeg orker virkelig ikke reprise på så sulten nyfødt baby en gang til. Det verste var at vi ikke skjønte hva som var problemet de første to dagene. Skulle det melde seg et akutt behov for mme en natt eller søndag, så kommer jeg til å bli glad for at alt er (nesten) klart til nødmat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Å himmel - jeg hadde helt glemt det der... Syk smerte når ungen skulle suge - og det var sprekker og sår... Au! Jeg brukte ikke brystskjold fordi jeg var sår, men rett og slett fordi sønnen min ikke klarte å få skikkelig tak på brystvorta. Det var nok en kombinasjon av at de ikke sto "nok" ut i begynnelssen og at han ikke skjønte helt hvordan dette skulle gjøres.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 ''1. Kan jeg kjøpe en vogn neste gang jeg besøker Norge og få den med gratis på flyet, selv om jeg ikke har baby ennå?'' Det vet jeg ikke, men vil kanskje tro at det går greit. ''2. God idè å plukke med seg noen ullbodyer i størrelse 62 i tillegg til vogna?'' Jeg hadde handlet et par i forskjellige størrelser, jeg. 1 i 56, 1-2 i 62 og 1-2 i 68. Ellers kan du sikkert få noen til å sende til deg. De er jo ikke tunge ''3. Og er det virkelig trygt med vugge i seks måneder, som utstyrsbutikken påstår?'' Om det er trygt i 6 mnd vil jo komme helt an på barnet. Noen barn er veldig "sprelske" før de har blitt 6 mnd, og da vil jeg ikke anse en vugge som trygg - med mindre den er veldig dyp. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en vugge (men hadde takket ja med glede om noen ga det til oss). De første 4-8 ukene av de to yngstes liv, sov de i vognbagen på soverommet vårt. Dette fordi senga ble så stor for dem. Med Voksi-posen i vognbagen ble det akkurat passe "trang" til at de følte seg trygge. I tillegg var det godt og varmt der ''4. Er det vits i å kjøpe amme-BHer?'' Et ubetinget JA!!!! Jeg syntes det var så mye enklere å hekte av BH'en når jeg skulle amme. I tillegg var de litt romslige, så jeg kunne ha massevis av innlegg... Husk fordelen med ull-ammeinnlegg også!!! ''5. Er det noe du kjøpte/hadde tilgjengelig før babyen ble født som du syntes var veldig praktisk å ha fra dag 1?'' Oj, vet ikke om jeg husker... Voksi-posen var jeg glad jeg hadde. I tillegg amme-BH'er og ull-ammeinnlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest småbarnsmammaen Skrevet 12. januar 2010 Del Skrevet 12. januar 2010 Ville hatt morsmelkerstatning, smukk og flasker tilgjengelig fra dag 1. Samt bleier, babyolje og myke kluter, eventuelt engangskluter. Ull syns jeg er viktigere når ungen begynner å være ute og leke og kan bli våt. Et lammeskinn til vogna kan være ok. Sovepose med hull til armene før ungen begynner å reise seg, slik at den ikke klatrer ut av senga. Gode, varme sokker siden de små ofte fryser på beina. Amme-bher ville jeg ikke kjøpt mange av, gode myke topper kan være like greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 ''1. Jeg er misfornøyd med vognene som er tilgjengelig her i England. De har generelt dårlige hjul og virker skranglete. Jeg ønsker meg en klassisk barnevogn med store, gode gummihjul. På tross av hva engelskmenn tror, så kommer det snø hit også. I tillegg vil vi sikkert reise til Norge med vogna i løpet av det første året og da lønner det seg med skikkelige hjul. Kan jeg kjøpe en vogn neste gang jeg besøker Norge og få den med gratis på flyet, selv om jeg ikke har baby ennå?'' Kommer an på hvilket flyselskap du flyr med. Norwegian tar betalt for all bagasje, men du kan til gjengjeld ha med deg 20 kg pr koffert. Bagasjedealen hod Ryanair er crap, men det viet du sikkert fra før av, og hos SAS (og BA?) er den gratis. Vogna er spesialbagasje, du får den med deg selv om du ikke har noen unge, vil jeg tro. Jeg ville kjøpt Simo igjen, 11 år etter at jeg hadde den første vogna til eldstemann. ''2. Ullklær har de heller ikke skjønt vitsen med her i England, i alle fall ikke til barn. Jeg tenker at langermete ullbodyer kan være godt å bruke også på våren, siden ull regulerer babyens temperatur litt (vi kan ikke ha ungen i senga sammen med oss, det blir for trangt). Vi sover uten oppvarming på soverommet og har en kjølig leilighet. God idè å plukke med seg noen ullbodyer i størrelse 62 i tillegg til vogna?'' Jeg har aldri skjønt vitsen med ull til babyer sjøl, men det er nå meg. Det eneste jeg hadde trengt, er sokker, votter og kanskje en hel dress i ull til vinteren. ''3. Jeg har veldig lyst på en vugge til å bruke de første seks månedene. Både fordi en sprinkelseng tar så mye plass på vårt allerede lille soverom og fordi det virker koselig. Er det noen andre som har brukt vugge i begynnelsen og følte dere det var verdt pengene? Det vil koste ca. 1500 kroner med vugge, madrass og sengetøy. Vi må da ut med 1500 nye kroner seks-åtte måneder senere (sprinkelseng, madrass og større dyne). Og er det virkelig trygt med vugge i seks måneder, som utstyrsbutikken påstår?'' Datra hadde en gammel, oppussa kurv på soverommet vårt i 6 mnd, men hun var både liten av vekst og utrolig treig til å sitte, krabbe osv. I stua hadde jeg en Leandervugge, den var veldig fin, men blei bare brukt ca 3-4 mnd. Til guttungen brukte jeg bare bagen til Simovogna til å sove i hvis han sov i stua på dagtid. Han vokste ut av den i 4 mnd alderen. Du får garantert solgt vogga videre på eBay når du er ferdig med den, da. ''4. Er det vits i å kjøpe amme-BHer?'' JA! Men du kjøper du i England, på Mothercare. ''5. Er det noe du kjøpte/hadde tilgjengelig før babyen ble født som du syntes var veldig praktisk å ha fra dag 1? '' Inotyolsalve. Ellers husker jeg ikke. Takk for svar Og Mothercare blir selvfølgelig mye brukt. ''Inotyolsalve.'' Hva er det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 ''1. Kan jeg kjøpe en vogn neste gang jeg besøker Norge og få den med gratis på flyet, selv om jeg ikke har baby ennå?'' Det vet jeg ikke, men vil kanskje tro at det går greit. ''2. God idè å plukke med seg noen ullbodyer i størrelse 62 i tillegg til vogna?'' Jeg hadde handlet et par i forskjellige størrelser, jeg. 1 i 56, 1-2 i 62 og 1-2 i 68. Ellers kan du sikkert få noen til å sende til deg. De er jo ikke tunge ''3. Og er det virkelig trygt med vugge i seks måneder, som utstyrsbutikken påstår?'' Om det er trygt i 6 mnd vil jo komme helt an på barnet. Noen barn er veldig "sprelske" før de har blitt 6 mnd, og da vil jeg ikke anse en vugge som trygg - med mindre den er veldig dyp. Personlig ville jeg ikke brukt penger på en vugge (men hadde takket ja med glede om noen ga det til oss). De første 4-8 ukene av de to yngstes liv, sov de i vognbagen på soverommet vårt. Dette fordi senga ble så stor for dem. Med Voksi-posen i vognbagen ble det akkurat passe "trang" til at de følte seg trygge. I tillegg var det godt og varmt der ''4. Er det vits i å kjøpe amme-BHer?'' Et ubetinget JA!!!! Jeg syntes det var så mye enklere å hekte av BH'en når jeg skulle amme. I tillegg var de litt romslige, så jeg kunne ha massevis av innlegg... Husk fordelen med ull-ammeinnlegg også!!! ''5. Er det noe du kjøpte/hadde tilgjengelig før babyen ble født som du syntes var veldig praktisk å ha fra dag 1?'' Oj, vet ikke om jeg husker... Voksi-posen var jeg glad jeg hadde. I tillegg amme-BH'er og ull-ammeinnlegg. Takk for svar Voksi-pose blir det nok ikke behov for, da barnet fødes i mai i England. Vi kjøper nok bare en liten dyne til vogna, tenker jeg meg, eller bruker soveposen fra senga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Ville hatt morsmelkerstatning, smukk og flasker tilgjengelig fra dag 1. Samt bleier, babyolje og myke kluter, eventuelt engangskluter. Ull syns jeg er viktigere når ungen begynner å være ute og leke og kan bli våt. Et lammeskinn til vogna kan være ok. Sovepose med hull til armene før ungen begynner å reise seg, slik at den ikke klatrer ut av senga. Gode, varme sokker siden de små ofte fryser på beina. Amme-bher ville jeg ikke kjøpt mange av, gode myke topper kan være like greit. Takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Takk for svar Og Mothercare blir selvfølgelig mye brukt. ''Inotyolsalve.'' Hva er det? Inotyolsalven er _helt_ genialt ved sår stump. Jeg lærte også om den på DOL - for over åtte år sisden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg kastet meg rundt i går og bestilte billig vogn (2300 kroner) fra Tyskland, da jeg ikke får reist til Norge med det første (4-åringen skal begynne på skolen veldig snart, fant vi ut i går). Frakten ble bare et par hundrelapper, så det var det vel verdt. Den har store, gode gummihjul og skikkelig dypvogndel. I tillegg handlet jeg halve Mothercare på nettet og har fått en grei nok start-garderobe, alt av stellematter, håndklær, bleier, våtservietter osv man trenger, smokker, babycall, tepper +++. Vi bestemte oss for å bruke 600 kroner på en liten krybbe til de første månedene, vi regner med vi får solgt den videre for 300 kroner eller så når vi er ferdige med den. Det kjøper oss noen måneder til å omrokkere rommene i leilighetene. Alt jeg mangler nå er amme-BHer, ullinnlegg og gigantiske bind til meg selv + eventuelle ullklær til babyen. Så i grunnen kan jeg lene meg tilbake og bare vente på fødselen nå Takk for all hjelpen - det fikk oss i gang og ga oss noen gode tips 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Inotyolsalven er _helt_ genialt ved sår stump. Jeg lærte også om den på DOL - for over åtte år sisden :-) Ah Takk. Da skal jeg se om jeg finner det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Noe jeg syntes var utrolig praktisk var "Tummytuben": http://pampersstory.blox.pl/resource/babyintummy.gif Utrolig mye mer lettvint å bade babyen oppi en slik og den ble brukt fra første leveuke. Man kan håndtere babyen med et lite håndgrep og har man riktig mengde vann og finner riktig stabilitet til babyen, så kan h*n faktisk "sitte" der helt alene (under konstant overvåking selvsagt ;-)) og du har frie hender til å hente vaskeklut, håndkle osv. Søsteren min har fått to barn etter at vi brukte denne til minsten og hun brukte den like mye som meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg kastet meg rundt i går og bestilte billig vogn (2300 kroner) fra Tyskland, da jeg ikke får reist til Norge med det første (4-åringen skal begynne på skolen veldig snart, fant vi ut i går). Frakten ble bare et par hundrelapper, så det var det vel verdt. Den har store, gode gummihjul og skikkelig dypvogndel. I tillegg handlet jeg halve Mothercare på nettet og har fått en grei nok start-garderobe, alt av stellematter, håndklær, bleier, våtservietter osv man trenger, smokker, babycall, tepper +++. Vi bestemte oss for å bruke 600 kroner på en liten krybbe til de første månedene, vi regner med vi får solgt den videre for 300 kroner eller så når vi er ferdige med den. Det kjøper oss noen måneder til å omrokkere rommene i leilighetene. Alt jeg mangler nå er amme-BHer, ullinnlegg og gigantiske bind til meg selv + eventuelle ullklær til babyen. Så i grunnen kan jeg lene meg tilbake og bare vente på fødselen nå Takk for all hjelpen - det fikk oss i gang og ga oss noen gode tips Så bra! Du har sikkert nevnt det før, men hvor lenger er det omtrent til nedkomsten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 Så bra! Du har sikkert nevnt det før, men hvor lenger er det omtrent til nedkomsten? 14 uker, så nå har vi plutselig et hav av tid ^^ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 14 uker, så nå har vi plutselig et hav av tid ^^ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2010 I slike tilfeller er det to tanker som slår meg: 1) Hva i all verden gjorde folk uten netthandel? og 2) Jeg er glad jeg tar handle-avgjørelser på strak arm, slik at jeg kan få baby-/jule-/middags-/kleshandelen unnagjort på 1-2-3. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.