Gå til innhold

Brennkopper - når tilbake på skolen?

Hugmee

Anbefalte innlegg

Eldstemann har fått brennkopper. Har vært hos legen og fått medisin og krem. Legen sa at så lenge sårene var dekket til kunne han gå på skolen. På apoteket sa de at sårene smitter selv om det er skorpe. På nettet leser jeg at så lenge de ikke vesker smitter de ikke og kan gå på skolen.

Blir helt forvirra :( Hva er riktig? Sårene ser bra ut og vesker ikke lenger. Han vil veldig gjerne tilbake på skolen, men jeg er bekymra for om bandasjen holder seg på plass hele dagen. Den ene er i ansiktet og løsner derfor lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til og tenk på de andre barna.

Hvis du har fått medisin som er antibiotika så kan du vente et par dager og se at den virker. Sår trekker seg tilbake og du får ikke nye som utvikler seg. Da kan man gå på skolen igjen uten å smitte andre.

Med salve og tildekking så er dette veldig smittsomt. Det funker ikke på barn som stadig er bortpå tildekkingen og klør seg eller kjenner på.. Det er nok til at noe smuss kommer på hendene og så er man i gang. Mitt barn er blitt smittet flere ganger av andre ganske store barn i skolen på denne måten. Og omfanget hos oss er enormt hver gang. Med 10 dagers antibiotikakur og nesten hele kroppen som blir angrepet.

Så vær så snill i solidaritet til disse barna som er ekstra sensible på smitte og vær hjemme med barnet. Som regel går det en god uke, hvis ikke det er over på den tiden med den kremen som dere smører på og tildekker så bør dere få antibiotika for å stoppe videre utvikling.

Vær særlig oppmerksom på munn og rundt øyne. Her er det ikke bra å få blemmene så da går man til legen for å få hjelp øyeblikkelig.

Bytt sengetøy og klær og håndklær hver dag til barnet. Da smitter det ikke så fort til neste sted på kroppen til det angrepne barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått medisin som er antibiotika så kan du vente et par dager og se at den virker. Sår trekker seg tilbake og du får ikke nye som utvikler seg. Da kan man gå på skolen igjen uten å smitte andre.

Med salve og tildekking så er dette veldig smittsomt. Det funker ikke på barn som stadig er bortpå tildekkingen og klør seg eller kjenner på.. Det er nok til at noe smuss kommer på hendene og så er man i gang. Mitt barn er blitt smittet flere ganger av andre ganske store barn i skolen på denne måten. Og omfanget hos oss er enormt hver gang. Med 10 dagers antibiotikakur og nesten hele kroppen som blir angrepet.

Så vær så snill i solidaritet til disse barna som er ekstra sensible på smitte og vær hjemme med barnet. Som regel går det en god uke, hvis ikke det er over på den tiden med den kremen som dere smører på og tildekker så bør dere få antibiotika for å stoppe videre utvikling.

Vær særlig oppmerksom på munn og rundt øyne. Her er det ikke bra å få blemmene så da går man til legen for å få hjelp øyeblikkelig.

Bytt sengetøy og klær og håndklær hver dag til barnet. Da smitter det ikke så fort til neste sted på kroppen til det angrepne barnet.

Takk for langt og utfyllende svar.

Han får antibiotika kur 4 ganger i døgnet. I tillegg smøres han 2-3 ganger i døgnet samtidig som vi bytter bandasje. Han har utbrudd et sted på kroppen som er dekket av klær (i tillegg til bandasje selvsagt) og i fjeset (hake og hals). Sårene har blitt vesentlig bedre etter behandling i 2 døgn. Nå vesker de ikke, men jeg er jo selvsagt redd for å smitte andre om det fremdeles kan smitte så lenge det er skorpe på. Bandasjen i ansiktet har løsnet en gang utenom bytting og det er da jeg er redd han kan komme bort i det. Og det er vel for mye å be lærer helpe til med dette?

Ble veldig i tvil da jeg leste innlegget ditt. Hadde tenkt at han kanskje kunne være bare på skolen, dvs ikke på sfo. Da hadde det ikke blitt så mange timene og større sjanse for at bandasjen satt som den skulle til jeg hentet han igjen.

Legen mente dette var en hissig variant så jeg er selvsagt veldig oppmerksom på alt som kan forhindre smitte videre! Jeg frykter at lillebror kan få et utbrudd etterhvert, men hvertfall ikke at vi sprer det utenfor familien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til ...

Takk for langt og utfyllende svar.

Han får antibiotika kur 4 ganger i døgnet. I tillegg smøres han 2-3 ganger i døgnet samtidig som vi bytter bandasje. Han har utbrudd et sted på kroppen som er dekket av klær (i tillegg til bandasje selvsagt) og i fjeset (hake og hals). Sårene har blitt vesentlig bedre etter behandling i 2 døgn. Nå vesker de ikke, men jeg er jo selvsagt redd for å smitte andre om det fremdeles kan smitte så lenge det er skorpe på. Bandasjen i ansiktet har løsnet en gang utenom bytting og det er da jeg er redd han kan komme bort i det. Og det er vel for mye å be lærer helpe til med dette?

Ble veldig i tvil da jeg leste innlegget ditt. Hadde tenkt at han kanskje kunne være bare på skolen, dvs ikke på sfo. Da hadde det ikke blitt så mange timene og større sjanse for at bandasjen satt som den skulle til jeg hentet han igjen.

Legen mente dette var en hissig variant så jeg er selvsagt veldig oppmerksom på alt som kan forhindre smitte videre! Jeg frykter at lillebror kan få et utbrudd etterhvert, men hvertfall ikke at vi sprer det utenfor familien...

Hvis sårene slutter å væske og trekker seg tilbake så hjelper antibiotikaen som den skal. Da skal det ikke være så smittsomt heller i teorien.

Det vi ser i vårt tilfelle er at barnet selv ønsker å være lenger hjemme alikevel. Dette fordi barnet ikke orker alle spørsmålene som dukker opp fra kamerater når ansikt og hender har vært angrepet. Ungene legger merke til dette. Tror også barnet opplever at selvom sår ikke lenger er smittsomme så tror ikke alle andre barn på dette og trekker seg litt unna. Dette gjør at barnet vårt synes ting kan bli ekstra vanskelig og vil være hjemme ekstra dager til alt roer seg ned.

Håper at ingen flere av dere blir angrepet, dette er ingen sykdom, men forferdelig ubehagelig og svært vanskelig å bli kvitt mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...