Gå til innhold

Baby 2 mnd og mat...

Gjest Strikkedilla

Anbefalte innlegg

Gjest Strikkedilla

Har en baby på 2 mnd, og han er veldig sulten for tiden....Han får mme og spiser flere måltider enn det som er anbefalt den aldersgruppen om dagen...

Skjønner det må være økedager inne i bildet også, men det får da være måte på...

Med mitt første barn startet vi med bittelitt tynn grøt da hun var ca 3 mnd, hun ble også flaskeforet...

Men nå ser det altså ut som han her trenger mer allerede nå...hva ville dere gjort??

Har litt startgrøt liggende i tillfelle...

Skal til helsesøster i morgen, men tenkte lufte det her også...

Takk for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Det er anbefalt å vente til minst 4 mnd før man starter med grøt. Jeg tror ikke helsesøster vil anbefale å starte noe tidligere, selv om barnet virker sultent. Hvis barnet legger tilfredstillende på seg, får det sannsynligvis nok mat. Noen ganger kan barns uro eller gråt feiltolkes. Vi tror at det er sultent, men barn kan være utilpass av flere grunner. Dette vet du helt sikkert. Men ta det opp på helsestasjonen, så får du sikkert gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkedilla

Det er anbefalt å vente til minst 4 mnd før man starter med grøt. Jeg tror ikke helsesøster vil anbefale å starte noe tidligere, selv om barnet virker sultent. Hvis barnet legger tilfredstillende på seg, får det sannsynligvis nok mat. Noen ganger kan barns uro eller gråt feiltolkes. Vi tror at det er sultent, men barn kan være utilpass av flere grunner. Dette vet du helt sikkert. Men ta det opp på helsestasjonen, så får du sikkert gode råd.

Nok mat får han hvertfall...men jeg syns det kan bli i overkant mye mme!! Det er det som er problemet...

Han legger godt på seg, og er en stor og flott gutt.

Og han viser alle tegn på at han er sulten, når han surver eller gråter...

Håper bare det går seg til gjen...så det blir mer fast måltider igjen, og at disse dagene nå, er unntak...blir mye flaskekoking kan du si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok mat får han hvertfall...men jeg syns det kan bli i overkant mye mme!! Det er det som er problemet...

Han legger godt på seg, og er en stor og flott gutt.

Og han viser alle tegn på at han er sulten, når han surver eller gråter...

Håper bare det går seg til gjen...så det blir mer fast måltider igjen, og at disse dagene nå, er unntak...blir mye flaskekoking kan du si...

Har dere forsøkt smokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Det er alt for tidlig med fast føde for en så liten baby. Tarmen er rett og slett ikke klar enda.

Vi måtte begynne med tynn,tynn velling til vesla her da hun var to mnd, da hun ikke ville ha hverken bryst eller flaske. I samråd med helsesøster var hun enig i at det var viktig at hun holdt vekta, og ikke begynte å gå ned i vekt. Det gikk helt fint. Ikke noe maveproblemer av noen art. Men ville ta det opp med helsesøster først og høre hva hun anbefaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi måtte begynne med tynn,tynn velling til vesla her da hun var to mnd, da hun ikke ville ha hverken bryst eller flaske. I samråd med helsesøster var hun enig i at det var viktig at hun holdt vekta, og ikke begynte å gå ned i vekt. Det gikk helt fint. Ikke noe maveproblemer av noen art. Men ville ta det opp med helsesøster først og høre hva hun anbefaler.

Etter hva jeg har lest, så fryktes det at for tidlig start med fast føde gir sterk økning i risiko for senere cøliaki.

Svenskene gir visstnok velling omtrent fra starten og Gro Nylander skriver at der er det nå bekymring angående sterk økning av forekomst for cøliaki. Det kan jo selvsagt være uten sammenheng, men jeg ville ikke gitt grøt eller velling så tidlig. De har jo knapt gått over fra nyfødt til spedbarn å regne.

Men jeg skjønner jo at det ikke er så lett om ungen er sulten.

Bare fordi jeg ikke vet, er det noe galt å gi mye mme? Babyer som fullammes kan jo spise uante mengder mm uten at det gjør noe. Er mme ikke bra å gi for mye av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjernetrimmern

Etter hva jeg har lest, så fryktes det at for tidlig start med fast føde gir sterk økning i risiko for senere cøliaki.

Svenskene gir visstnok velling omtrent fra starten og Gro Nylander skriver at der er det nå bekymring angående sterk økning av forekomst for cøliaki. Det kan jo selvsagt være uten sammenheng, men jeg ville ikke gitt grøt eller velling så tidlig. De har jo knapt gått over fra nyfødt til spedbarn å regne.

Bare fordi jeg ikke vet, er det noe galt å gi mye mme? Babyer som fullammes kan jo spise uante mengder mm uten at det gjør noe. Er mme ikke bra å gi for mye av?

Vet ikke akkurat hvorfor man ikke skal gi mye mme, men jeg leste et sted at over 1 liter med mme om dagen ikke var bra over lengre tid...men en sjelden gang var det ok!

Fant aldri noen begrunnelse...skjønner egentlig ikke hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strikkedilla

Tenkte egentlig på veldig tynn, tynn velling i såfall jeg også...bare sånn at det kunne mette litt mer...

Men vi skal høre med helsesøster!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 mnd. er veldig lite. Jeg begynte med grøt til snuppa da ho var 3 1/2 mnd. Gav det på kvelden i håp om at ho skulle sove bedre. Men det gjorde ho absolutt ikke!!! Tok tid før jeg fant ut at jeg måtte avslutte alle dager med kun melkemåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste også at det ikke var bra med for mye, men vi ga MME til guttungen var mett. Helsestasjonen sa ingenting på det. Han er slank, aktiv og normal den dag i dag, så... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

''Svenskene gir visstnok velling omtrent fra starten og Gro Nylander skriver at der er det nå bekymring angående sterk økning av forekomst for cøliaki.''

Derfor anbefalte helsesøster risgrøt for oss. Det skulle være det tryggeste i den forbindelse. For vår del var det viktigste å få i ungen mat. Hun ville ikke ha bryst eller flaske, så vi helte i henne melk med skje, med påfølgende sprutbrekninger en til to ganger daglig. Da vi begynte med velling roet dette seg noe, og hun fikk en vektkurve som gikk "bittelitt" opp i stedet for ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svenskene gir visstnok velling omtrent fra starten og Gro Nylander skriver at der er det nå bekymring angående sterk økning av forekomst for cøliaki.''

Derfor anbefalte helsesøster risgrøt for oss. Det skulle være det tryggeste i den forbindelse. For vår del var det viktigste å få i ungen mat. Hun ville ikke ha bryst eller flaske, så vi helte i henne melk med skje, med påfølgende sprutbrekninger en til to ganger daglig. Da vi begynte med velling roet dette seg noe, og hun fikk en vektkurve som gikk "bittelitt" opp i stedet for ned.

Det er jo klart at en må se an de individuelle behov og situasjoner. Men som en generell regel vil jeg tro at 2 måneder er litt tidlig for fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Strikkedilla

Takk for alle innspill, dere...

Var hos helsesøster i dag da!!

For det første ble hun veldig "snerpete" og sur, ristet på hodet og viste at hun var meget missfornøyd med at jeg ikke ammet lenger...Men når man nesten ikke har melk i utgangspunktet, hadde jeg ikke ork til å presse min lille gullgutt til å henge i puppen til stadighet, slik som helsesøster sa...og da mente hun hele tiden, slik at jeg fikk opp produksjon...jeg er vel ingen smokk heller...

Nå er ikke min slekt kjent med å ha mye melk heller da...

Så når jeg spurte om "fast" føde da, type tynn, tynn velling, sa hun bare at "Nei, det er fra 4 måneder, basta". Det var hennes erfaring bla bla bla...

Når jeg da fortalte at vi med vårt første barn, måtte starte med slik velling ved 3 måneders alder, sa hun bare "Hvorfor det da?"... Svarte jo som snat var, at hun da forlangte mer "mat"...

Tror nesten vi kjenner barna våre best selv jeg, og følger godt med på om de trives!! Skal selvfølgelig ikke gi min sønn mer enn mme så lenge han er storfornøyd med det.

Han er forøvrig i godt hold, og holder alle "kurver", som helsesøster er meget opptatt av...må le også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første ble hun veldig "snerpete" og sur, ristet på hodet og viste at hun var meget missfornøyd med at jeg ikke ammet lenger...Men når man nesten ikke har melk i utgangspunktet, hadde jeg ikke ork til å presse min lille gullgutt til å henge i puppen til stadighet, slik som helsesøster sa...og da mente hun hele tiden, slik at jeg fikk opp produksjon...jeg er vel ingen smokk heller...

Så når jeg spurte om "fast" føde da, type tynn, tynn velling, sa hun bare at "Nei, det er fra 4 måneder, basta". Det var hennes erfaring bla bla bla...

Når jeg da fortalte at vi med vårt første barn, måtte starte med slik velling ved 3 måneders alder, sa hun bare "Hvorfor det da?"... Svarte jo som snat var, at hun da forlangte mer "mat"...

Tror nesten vi kjenner barna våre best selv jeg, og følger godt med på om de trives!! Skal selvfølgelig ikke gi min sønn mer enn mme så lenge han er storfornøyd med det.

Han er forøvrig i godt hold, og holder alle "kurver", som helsesøster er meget opptatt av...må le også....

Helsesøstre er et eget folkeslag og for en del av dem tror jeg aldri mødre gjør det rette uansett hva de gjør. :o(

Jeg er dog veldig skeptisk til å gi en så liten baby noe annet enn melk, men... Ungen må jo få mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Helsesøstre er et eget folkeslag og for en del av dem tror jeg aldri mødre gjør det rette uansett hva de gjør. :o(

Jeg er dog veldig skeptisk til å gi en så liten baby noe annet enn melk, men... Ungen må jo få mat!

''Helsesøstre er et eget folkeslag og for en del av dem tror jeg aldri mødre gjør det rette uansett hva de gjør. :o(''

Med fire barn kan jeg bare understreke på den der. Har vært borti en del merkelige utgaver av denne yrkesgruppen, og de "fleste" behandlet meg som mindre begavet, som måtte få ting inn med teskje.

Men så var det jo desto morsommere å kunne sette dem litt på plass da, når de hadde dummet seg litt vel kraftig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vi er pattedyr.

Så jeg er enig med deg i at det virker tidlig å gi grøt/velling.

Kom litt feil. Denne skulle til lillemus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Vi er pattedyr, og er vel ment å kunne leve på melk den første tiden.

Nå har jeg ingen erfaring med MME. Men kan man ikke gi mer melk da? (jmf slik man gjør med morsmelk når det er økedager?)

Ellers så var min erfaring også at 'hankjønn var mer glups på mat enn hunkjønn i babyalder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Finnes mange "håpløse" helsesøstre.

Men vi er tross alt slik innrettet at det vil produseres mer melk ved mer amming. Tar du deg et døgn eller to med tilnærmet konstant amming vil du nok merke at det produseres mer melk. Pass på å drikke nok.

Ellers ville jeg heller gitt morsmelkerstatning enn velling. Tror ikke noe på at babyer på to måneder "ber om fast føde".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...