uvitende......! Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 eg skal i år bli flink til å handle mye og ikkje så ofte så jeg har gjort. Godt å ha noe liggende i fryseren da vi kommer "sent" hjem hver dag. Vi er en familie på 2 voksne og 2 barn 2 år og 5 år. Hvor mye bruker dere på butikken på en uke? Noen gode middagstips??? (hva kjøper dere som kan "lagres"...?) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ica har ofte "Fryseshow" og da er det 40% avslag på alle frysevarer fra Findus. Jeg fyller opp fryseren med fiskepinner, laksebiter og grønnsaker da. Når de har 40% på alle pølser fra Gilde fyller jeg opp fryseren med det, både småpølser, grillpølser og middagspølser. Har også alltid makaroni og/eller spaghett og ris i huset slik at jeg stort sett alltid har noe i et nødstilfelle om jeg det er like før lønning eller jeg ikke har tid til å stikke på butikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg gjør det samme som lillemus. Rimelige og enkle middagstips: - wok med f.eks pølse (store poser fås kjøpt på Europris) - fryst lapskausblanding (ligger i frysedisken sammen med grønnsakene) tilsatt bogskinke (boks) og sukkerkulør - fiskepinner med rødbeter (evt rømme), og poteter - fiskegrateng med poteter og grønnsaker - suppeposer tilsatt f.eks kjøttboller som du lager av medisterdeig (eller du lager selv av f.eks poteter, gulrot, kålrabbi tilsatt buljong) - pannekaker - fiskeboller i hvit saus - fiskekaker - fiskepudding 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Kjøp større kvanta når det er tilbud. En del ting kan også lages i større kvanta og fryses ned. (Lapskaus, supper osv.) Det er ofte myyyye billigere på tilbud enn på full pris. I tillegg blir det ikke impulskjøp når du bare er innom. Jeg passer også på når det er tilbud på andre ting som toalettpapir, tørkepapir, varkemidler osv. Veldig praktisk å ha lager, og mye billigere. Og når du først skal spare penger så kan du jo sjekke forsikringer, tele-leverandører også. Ofte enkelt å spare penger der. Dersom du abbonerer på blader så kan du også forhandle pris med dem. (Ring og si opp ab. grunnet at det har blitt for dyrt. Da gir de deg bedre tilbud.... Det samme gjør Viasat) Kan bli god timesbetaling å bruke litt tid på slike ting:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vi bruker mellom 2500-4000 kroner i måneden, men vi er en familie på tre og bor i utlandet. Maten er litt billigere her (men ikke kjempemye). Det viktigste tiltaket vårt er å handle på tilbud (og fryse ned) i tillegg til å handle max to ganger i uka eller så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vi er to voksne og tre barn, og bruker vel ca 1500 kr pr uke. vi skriver ukesmeny, og handler alt vi trenger for en uke om gangen. Da planlegger vi hva vi skal ha til middag hver dag for neste uke, og kjøper inn det vi trenger. Vi vet også godt hvor mye melk, brød og slike basisvarer vi trenger for en uke, så det går greit. Da vi begynte med dette systemet hendte det vi gikk tom for enkelte ting, men nå vet vi hva som går så det hender sjelden. En hyggelig bieffekt er at det går mindre penger på impulskjøp. Jeg har en lei tendens til å kjøpe en bitteliten sjokolade eller noe når jeg er innom butikken, og kanskje et blad og VG og... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vårt nyttårsforsett et å kaste mindre mat - Det blir det også penger av! Vi er 2 voksne, 1 ungdom (18 år) og 2 barn (6 og 8 år) i husholdningen vår - og vi bruker mellom 6.000 og 7.500 pr. mnd. på husholdningsutgifter ... altså inkludert vaskemidler, tørkepapir, toalettpapir, personlige hygiene artikler m.v. Vi lager også ukes menyer - og har god erfaring med det .... og i perioder er vi flinkere enn andre perioder til å gjøre hovedhandel bare 1 gang ukentlig. Vi prøver å kjøpe en del på tilbud - og vi lager mye av maten fra basic selv. I tillegg baker vi alt av brødvarer selv. Lykke til med prosjektet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vi er to voksne og to barn og sparer ikke særlig ved kjøp av mat. Vi bruker sikkert 2000 i uka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hei! Nåt vet jeg ikke om egentlig har noe som helst i denne tråden å gjøre, da jeg føler at vi bruker _enormt_ med penger på mat... Men: Vi lager alltid en middag i uka med rester fra resten av uka, dette blir helst på mandager av en eller annen grunn.. Vi kjøper nesten bare fisk på butikken, da vi har et par frysere med viltkjøtt.. (rein, elg og hjort), så en pizza med kjøttdeig fra butikken er ren luksus her i huset (spesielt for meg...) Vi køper jo selvfølgelig pålegg, smør, mjølk og andre mjølkeprodukter på butikken, men prøver å begrense utvalget til en hver tid... Basis som smør, rød- og hvit ost og et eller annet syltetøy kjøper vi også. Men dette + et par saltpåleggsorter er nok. Shampo, balsam osv kjøper jeg på blivakker.no. Der er det til tider veldig billig, det er store flasker, og veldig gode varer. Vaskemiddel, oppvaskmiddel, kjøkken- og dopapir, kjøper vi i stort på Felleskjøpet. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn, og vi bruker nok minst 1500,- hver uke. Nå hører det også med til historien at vi bor på et lite sted, med 1 butikk, og der er det kjempedyrt!!!!! Kunne kjørt 12 km, og sikkert spart en del på selve varene, men det er noe med at vi vil beholde butikken vår også, da... Må nok bare innse at det er dyrt å ha familie!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest namz Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vi handler en gang i uka, varierer mellom 600-1000 kr, litt avhengig av hva vi kjøper (bleier osv). Prøver handle en del basisvarer og følger med på tilbud. Hamstrer koteletter og kjøttdeig når det er på tilbud. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ino1365381263 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 For oss var det å handle for hele uken svært lite effektivt... hverdagene våre er lite forutsigbare og vi vet ikke hvem som skal spise middag hjemme en uke frem i tid.... Vi handler vel 4-5 ganger i uken, og det er for oss billigere enn å handle ukentlig, da vi kan regulere mengde mat i fht hvor mange vi er som spiser. Jeg spiser gjerne en frukt i 2-3 tiden på jobben og er derfor ikke skrubbsulten når jeg handler på vei hjem, kjøper aldri masse ekstra. Hvor mye vi handler for i månden.... aner ikke egentlig.... tipper for 1500-2000 pr. uke..... vi er 4 aktive personer, to voksne, en svært sulten tenåringsgutt og en 11 åring som spiser mer enn mor. Det meste av middagsmaten er kyllingfileer, fisk, rent kjøtt, men masse grønnsaker og pasta/ris/brød til. Alle spiser frokost hjemme, og 2 har niste med i hverdagen. I helgene er det godterier på lørdag, og da kjøpes det brus også. Går en del penger til mat, men jeg har ingen planer om å redusere på det vi spiser til fordel for blandingsprodukter eller redusere på grønnsakene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iselin Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Vi er 2 voksne og 2 barn, tipper vi bruker ca 1500kr i uka på mat. Vi har "ordentlig" middag hver dag, og fyller opp frysern når det er "fryseshow" med tilbud på fisk o.l. Mitt tips er å steke opp mange pizzabunner når du skal lage pizza (tynn bunn), og dobbel porsjon saus. Frys de ekstra bunnene og sausen, og dermed har du hjemmelaget pizza klar på et kvarter neste gang. Ellers har vi en fiskedag i uka med enten laks/torsk/fiskeboller, og en dag ungene bestemmer (da blir det som regel pannekaker..) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukesmenyfikserdetmeste Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Som alltid i slike sammenhenger slår jeg et slag for ukesmenyer. :-) Det har vi praktisert i snart 10 år, og det fungerer aldeles udmerket - både mht bruk av mat, variasjon i mat og kostnader. Torsdag lager vi menyliste for fredag-torsdag, og reiser ut på handletur. Vi har et system med faste dager for ulike typer mat, slik som fersk fisk tirsdag, et fiskeprodukt (type fiskepinner, fiskegrateng osv.) torsdag (kjempekjekt om man får fisk på tilbud tirsdag, kjøper mye og har fiskegrateng på torsdag), kyllling er basis på mandag og onsdag, lørdag er det ofte grøt + noe kos på kvelden, fredag er kosematdag og søndag varierer vi veldig mellom det helt superenkle til det kjempeavanserte. Med ukemeny handler man det man skal ha, samt at vi også benytter oss av tilbud som fryseshow, 40 % på taco-ting osv. Og vi handler av og til i Sverige, kjøper da flesk og svinefilet og kyllingfilet. Det er kjempekjekt å ha i fryseren, for før vi lager handlelista torsdag kikker vi etter hva vi allerede har i fryseren. I løpet av ei uke fyller vi på med melk, frukt og grønnsaker på mandag, siden vi da reiser innom butikken og kjøper fersk fisk. Dette fungerer helt strålende for oss, og de av våre venner som har innført det samme er like fornøyd. Også er det jo slik, da, at om det står kjøttkaker på menyen, mens alle vil ha betasuppe - ja da blir det betasuppe. Vi er ikke nazi. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hei! Nåt vet jeg ikke om egentlig har noe som helst i denne tråden å gjøre, da jeg føler at vi bruker _enormt_ med penger på mat... Men: Vi lager alltid en middag i uka med rester fra resten av uka, dette blir helst på mandager av en eller annen grunn.. Vi kjøper nesten bare fisk på butikken, da vi har et par frysere med viltkjøtt.. (rein, elg og hjort), så en pizza med kjøttdeig fra butikken er ren luksus her i huset (spesielt for meg...) Vi køper jo selvfølgelig pålegg, smør, mjølk og andre mjølkeprodukter på butikken, men prøver å begrense utvalget til en hver tid... Basis som smør, rød- og hvit ost og et eller annet syltetøy kjøper vi også. Men dette + et par saltpåleggsorter er nok. Shampo, balsam osv kjøper jeg på blivakker.no. Der er det til tider veldig billig, det er store flasker, og veldig gode varer. Vaskemiddel, oppvaskmiddel, kjøkken- og dopapir, kjøper vi i stort på Felleskjøpet. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn, og vi bruker nok minst 1500,- hver uke. Nå hører det også med til historien at vi bor på et lite sted, med 1 butikk, og der er det kjempedyrt!!!!! Kunne kjørt 12 km, og sikkert spart en del på selve varene, men det er noe med at vi vil beholde butikken vår også, da... Må nok bare innse at det er dyrt å ha familie!!! Det høres lite ut å bruke 1500 kr. i uken på en familie på fem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Det høres lite ut å bruke 1500 kr. i uken på en familie på fem. Mener du det? Vi er fem i familien og handler for rundt 1300 kroner i mat og husholdningsartikler en gang i uka. I tillegg kommer småhandling som brød og andre småtterier. Tror vi ligger på ca 1500 kroner i uka og da snur vi heller ikke på krona. Handler stort sett på Kiwi eller Rema og sparer noen hundrelapper på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Mener du det? Vi er fem i familien og handler for rundt 1300 kroner i mat og husholdningsartikler en gang i uka. I tillegg kommer småhandling som brød og andre småtterier. Tror vi ligger på ca 1500 kroner i uka og da snur vi heller ikke på krona. Handler stort sett på Kiwi eller Rema og sparer noen hundrelapper på det. Det er ikke særlig høyt. Jeg vet ikke hva du mener med at dere ikke snur på krona, men det koster å spise sunt. Jeg forstår at det går an å spare penger hvis det er havregrøt og spaghetti med ketchup fire ganger i uka, men jeg ville sagt at 3000 kr. i uka for en familie på 5 var blitt høyt. Da må det være en del luksus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nelun Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det høres lite ut å bruke 1500 kr. i uken på en familie på fem. Hvilken butikk er det du handler på da siden du synest 1500 kr i uken er lite for en fam.på ? Det er en vesentlig stor forskjell på matprisen på de forskjellige butikkene.Jeg synest 1500 kr i uken er mye. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det høres lite ut å bruke 1500 kr. i uken på en familie på fem. Ja, men som sagt: Vi har alt av kjøtt selv, så bruker ingenting på det. Dessuten er jeg nok flink til å handle på tilbud, og fryser ned veldig mye... :-) Så etter finregning har jeg funnet ut at det er deromkring vi havner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvilken butikk er det du handler på da siden du synest 1500 kr i uken er lite for en fam.på ? Det er en vesentlig stor forskjell på matprisen på de forskjellige butikkene.Jeg synest 1500 kr i uken er mye. Coop Marked 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Vi handler en gang i uka, varierer mellom 600-1000 kr, litt avhengig av hva vi kjøper (bleier osv). Prøver handle en del basisvarer og følger med på tilbud. Hamstrer koteletter og kjøttdeig når det er på tilbud. ''Vi handler en gang i uka, varierer mellom 600-1000 kr, litt avhengig av hva vi kjøper (bleier osv). '' Det var lite, jeg skjønner nesten ikke at det går, om en skal ha sunn og variert mat. Vi bruker langt mer. Men så prioriterer vi også ferskvarer i form av grønnsaker og kjøtt/fisk høyt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.