Gjest namz Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 ''Vi handler en gang i uka, varierer mellom 600-1000 kr, litt avhengig av hva vi kjøper (bleier osv). '' Det var lite, jeg skjønner nesten ikke at det går, om en skal ha sunn og variert mat. Vi bruker langt mer. Men så prioriterer vi også ferskvarer i form av grønnsaker og kjøtt/fisk høyt. Det spørs hva man kjøper og hvor man kjøper det. Familiestørrelse har også noe å si. Før kjøpte vi alltid masse brus og godteri i tillegg til maten, det ble jo en del. Vi kjøper normal og sunn mat. Ikke så mye fersk fisk og kjøtt, blir mest frossen fisk, kjøttdeig, av og til biff og kylling... Før handlet vi mest på Coop, da ble det gjerne 1400-2000 ca. i uken, nå handler vi det meste på Spar, har funnet ut at det av en eller annen grunn er billigere å handle der. Forbruksartikler, der prøver vi å velge de billigste. First price er faktisk ganske bra. Vi handler billigste bleiene - som faktisk er gode - får mer for pengene, first price taco smaker også bedre enn de dyrere... mange bekker små når man velger billige alternativer som er vel så gode som de dyre. Grønnsaker og frukt kjøper vi mye av. Pluss meierivarer som melk, smør osv. Luksusen jeg unner meg som jeg bare må ha er 2-3 juicekartonger fra Meierienes juice, litt dyrere enn de billigste, fra 24-27 kr alt etter som hvor en kjøper de. Prøver ikke kjøpe så mye brus, men det hender ofte vi kjøper 5 store brus på Spar, der får man fem for tre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Det er ikke særlig høyt. Jeg vet ikke hva du mener med at dere ikke snur på krona, men det koster å spise sunt. Jeg forstår at det går an å spare penger hvis det er havregrøt og spaghetti med ketchup fire ganger i uka, men jeg ville sagt at 3000 kr. i uka for en familie på 5 var blitt høyt. Da må det være en del luksus. Vi spiser mye kylling (fileter og kjøttdeig), linser osv. så jeg mener absolutt vi spiser normal sunn kost. Kyllingfileter er jo rimelig i store pakninger f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Hvilken butikk er det du handler på da siden du synest 1500 kr i uken er lite for en fam.på ? Det er en vesentlig stor forskjell på matprisen på de forskjellige butikkene.Jeg synest 1500 kr i uken er mye. 1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. Det kan umulig være interessant hvor jeg handler???? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Har visst noe å tenke på Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Mellom 2000 og 2500 i uka. Er en familie på 4, barn 7 og 9 år. Handler på de butikkene som ligger nærmest eller har best utvalg. Pleier aldri å få med meg hva som er på tilbud :-( Har med andre ord et forbedringspotensiale når det gjelder husholdningsøkonomi.....Og er ganske overrasket over at det er så stor forskjell på folks forbruk. Kjøper stort sett ikke ferdigprodukter, men er veldig glad i fersk mat - og gjerne økologisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Birthe Bella Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Som alltid i slike sammenhenger slår jeg et slag for ukesmenyer. :-) Det har vi praktisert i snart 10 år, og det fungerer aldeles udmerket - både mht bruk av mat, variasjon i mat og kostnader. Torsdag lager vi menyliste for fredag-torsdag, og reiser ut på handletur. Vi har et system med faste dager for ulike typer mat, slik som fersk fisk tirsdag, et fiskeprodukt (type fiskepinner, fiskegrateng osv.) torsdag (kjempekjekt om man får fisk på tilbud tirsdag, kjøper mye og har fiskegrateng på torsdag), kyllling er basis på mandag og onsdag, lørdag er det ofte grøt + noe kos på kvelden, fredag er kosematdag og søndag varierer vi veldig mellom det helt superenkle til det kjempeavanserte. Med ukemeny handler man det man skal ha, samt at vi også benytter oss av tilbud som fryseshow, 40 % på taco-ting osv. Og vi handler av og til i Sverige, kjøper da flesk og svinefilet og kyllingfilet. Det er kjempekjekt å ha i fryseren, for før vi lager handlelista torsdag kikker vi etter hva vi allerede har i fryseren. I løpet av ei uke fyller vi på med melk, frukt og grønnsaker på mandag, siden vi da reiser innom butikken og kjøper fersk fisk. Dette fungerer helt strålende for oss, og de av våre venner som har innført det samme er like fornøyd. Også er det jo slik, da, at om det står kjøttkaker på menyen, mens alle vil ha betasuppe - ja da blir det betasuppe. Vi er ikke nazi. Lykke til! Jeg kan skrive under på at det er veldig lurt med faste middager noen dager. Vi har fisk tirsdag og torsdag. Ofte kylling på onsdag. Løser veldig mye hodebry, om hva man skal ha til middag. Når man har bestemt hovedingediensen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Som alltid i slike sammenhenger slår jeg et slag for ukesmenyer. :-) Det har vi praktisert i snart 10 år, og det fungerer aldeles udmerket - både mht bruk av mat, variasjon i mat og kostnader. Torsdag lager vi menyliste for fredag-torsdag, og reiser ut på handletur. Vi har et system med faste dager for ulike typer mat, slik som fersk fisk tirsdag, et fiskeprodukt (type fiskepinner, fiskegrateng osv.) torsdag (kjempekjekt om man får fisk på tilbud tirsdag, kjøper mye og har fiskegrateng på torsdag), kyllling er basis på mandag og onsdag, lørdag er det ofte grøt + noe kos på kvelden, fredag er kosematdag og søndag varierer vi veldig mellom det helt superenkle til det kjempeavanserte. Med ukemeny handler man det man skal ha, samt at vi også benytter oss av tilbud som fryseshow, 40 % på taco-ting osv. Og vi handler av og til i Sverige, kjøper da flesk og svinefilet og kyllingfilet. Det er kjempekjekt å ha i fryseren, for før vi lager handlelista torsdag kikker vi etter hva vi allerede har i fryseren. I løpet av ei uke fyller vi på med melk, frukt og grønnsaker på mandag, siden vi da reiser innom butikken og kjøper fersk fisk. Dette fungerer helt strålende for oss, og de av våre venner som har innført det samme er like fornøyd. Også er det jo slik, da, at om det står kjøttkaker på menyen, mens alle vil ha betasuppe - ja da blir det betasuppe. Vi er ikke nazi. Lykke til! Høres lurt ut, men jeg synes det er litt vanskelig å gjennomføre i en lite forutsigbar hverdag. Vi vet ofte ikke helt hvordan ting blir på jobb, hvor hektisk det blir mellom jobb og fritidsaktivitet, om barna blir med noen hjem etc. Vi gjør derfor gjerne en slags mellomting, kjøper ferske ingredienser til et par-tre-fire middager og tar det når det blir tid, ellers har vi alltids et lager med diverse hurtigmat og halvfabrikata. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Vi bruker masse penger på mat. Vi handler en gang i uken og det blir som regel over 2000. Som regel trenger vi da ikke å fylle på, men det hender jo at vi må supplere med en melk el. Jeg vil også anbefale ukesmenyer. Det er veldig tidsbesparende og jeg får helt hetta av å måtte bestemme hva vi skal ha til middag hver dag mellom jobb og fritidsaktivitet. Vår hverdag er veldig forutsigbar på den måten at barna har fritidsaktiviteter 4 dager i uken, så nå er det sjelden at vi avviker fra planene. Men hvis vi får lyst på noe annet en dag, så er det jo ikke noe i veien for å skyve en rett til uken etter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ukesmenyfikserdetmeste Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Høres lurt ut, men jeg synes det er litt vanskelig å gjennomføre i en lite forutsigbar hverdag. Vi vet ofte ikke helt hvordan ting blir på jobb, hvor hektisk det blir mellom jobb og fritidsaktivitet, om barna blir med noen hjem etc. Vi gjør derfor gjerne en slags mellomting, kjøper ferske ingredienser til et par-tre-fire middager og tar det når det blir tid, ellers har vi alltids et lager med diverse hurtigmat og halvfabrikata. Et barn i + eller - er ikke så nøye hos oss, selv om vi gjerne lar barna bestemme om de skal ha med noen hjem. Og vi kan snu oss rundt på 1-2-3 om det gjelder, pannekakeingredienser har vi jo stort sett i hus om det velges. Ellers er uka ganske forutsigbar, unntaket kan være jobb for en av oss - men det går ikke ut over middagen. En ting vi _er_ "nazi" på, er at alle aktiviteter skal skrives inn i ukeplanleggeren. Dermed vet vi om møter og slikt, og tar hensyn til det når vi legger ukesmenyen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. Det kan umulig være interessant hvor jeg handler???? Visst er det interessant!!! Hvis du handler på en billig butikk, får du jo desto mer for 1500,- enn om du handler på en dyr butikk!?!?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Det er ikke særlig høyt. Jeg vet ikke hva du mener med at dere ikke snur på krona, men det koster å spise sunt. Jeg forstår at det går an å spare penger hvis det er havregrøt og spaghetti med ketchup fire ganger i uka, men jeg ville sagt at 3000 kr. i uka for en familie på 5 var blitt høyt. Da må det være en del luksus. Koster å spise sunt? Hva mener du med det? Jada, grønsaker og frukt koster jo litt, men hvis du spiser sunt, bruker du jo ikke penger p potetgull,, brus, godteri, sjokolade osv. Og der går det jo noen kroner, også.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Visst er det interessant!!! Hvis du handler på en billig butikk, får du jo desto mer for 1500,- enn om du handler på en dyr butikk!?!?! Jeg bor alene og det er ikke lønnsomt for meg å handle stort. Den gangen jeg var gift og/eller hadde hjemmeboende barn handlet jeg helt annerledes. Jeg har erfaring av begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Koster å spise sunt? Hva mener du med det? Jada, grønsaker og frukt koster jo litt, men hvis du spiser sunt, bruker du jo ikke penger p potetgull,, brus, godteri, sjokolade osv. Og der går det jo noen kroner, også.... Jeg mener at sunn mat som grønnsaker, frukt, rent kjøtt og fisk koster penger. Det koster mer enn ferdiglagede supper, spaghetti, pølser osv. Potetgull, brus og snop er forhåpentilgvis ikke en del av vanlig kosthold i de fleste familier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest namz Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hei! Nåt vet jeg ikke om egentlig har noe som helst i denne tråden å gjøre, da jeg føler at vi bruker _enormt_ med penger på mat... Men: Vi lager alltid en middag i uka med rester fra resten av uka, dette blir helst på mandager av en eller annen grunn.. Vi kjøper nesten bare fisk på butikken, da vi har et par frysere med viltkjøtt.. (rein, elg og hjort), så en pizza med kjøttdeig fra butikken er ren luksus her i huset (spesielt for meg...) Vi køper jo selvfølgelig pålegg, smør, mjølk og andre mjølkeprodukter på butikken, men prøver å begrense utvalget til en hver tid... Basis som smør, rød- og hvit ost og et eller annet syltetøy kjøper vi også. Men dette + et par saltpåleggsorter er nok. Shampo, balsam osv kjøper jeg på blivakker.no. Der er det til tider veldig billig, det er store flasker, og veldig gode varer. Vaskemiddel, oppvaskmiddel, kjøkken- og dopapir, kjøper vi i stort på Felleskjøpet. Vi er en familie på 2 voksne og 3 barn, og vi bruker nok minst 1500,- hver uke. Nå hører det også med til historien at vi bor på et lite sted, med 1 butikk, og der er det kjempedyrt!!!!! Kunne kjørt 12 km, og sikkert spart en del på selve varene, men det er noe med at vi vil beholde butikken vår også, da... Må nok bare innse at det er dyrt å ha familie!!! Tips til deg, ser du handler på bli vakker, men jeg syns ikke det er billig der, dyr porto og ikke så veldig billig fra før. Jeg handler slikt på strawberrynet.com De har gratis frakt, men må betale litt ekstra for shampoo, parfymer osv pga transporten, men dette utgir ikke så mye. De har også en egen goodwill policy - man slipper toll osv om man handler for under 200, men dersom du må betale toll (over 200) tar du vare på kvitteringen og scanner den inn - sender på mail til dem for å få refundert Både jeg og flere jeg kjenner har handlet der 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Tips til deg, ser du handler på bli vakker, men jeg syns ikke det er billig der, dyr porto og ikke så veldig billig fra før. Jeg handler slikt på strawberrynet.com De har gratis frakt, men må betale litt ekstra for shampoo, parfymer osv pga transporten, men dette utgir ikke så mye. De har også en egen goodwill policy - man slipper toll osv om man handler for under 200, men dersom du må betale toll (over 200) tar du vare på kvitteringen og scanner den inn - sender på mail til dem for å få refundert Både jeg og flere jeg kjenner har handlet der Supert tips!! Takk skal du ha!! Jeg og dattera i huset har falt fullstendig for Tigi Catwalk shampo og balsam, og til tider koster 2*750 ml 149,- tilsammen... Da gjør det liksom ikke noe at det tilkommer litt, for butikkpris på disse er laaaaangt over hva vi betaler på blivakker. Men skal absolutt sjekke strawberrynet ja!!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg bor alene og det er ikke lønnsomt for meg å handle stort. Den gangen jeg var gift og/eller hadde hjemmeboende barn handlet jeg helt annerledes. Jeg har erfaring av begge deler. Fint for deg at du har erfaring fra begge deler, - men det var vel ikke det som var saken her!? Saken var om du handler på dyr butikk eller ikke.. Men men.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Vil anta vi bruker ca 2500 pr uke i husholdning. Tenåringsbarn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Fint for deg at du har erfaring fra begge deler, - men det var vel ikke det som var saken her!? Saken var om du handler på dyr butikk eller ikke.. Men men.. Jeg handler på forskjellige butikker. Handler ofte på Rema 1000 som er her i nærheten, eller Rimi som er i nærheten av jobben. Handler også en del på Meny som har mye små pakninger og variert utvalg. Før jeg ble alene handlet jeg ytters sjelden på Meny. Handler mye mer nå i spesielle butikker og på flyplasser enn før. Er du fornøyd nå? Forstår du nå at jeg vet hva matvarer koster i forskjellige butikker? Det var vel det du ville få frem? For øvrig så er det for mye urealistiske beskrivelser på dol om hvor lite penger dolere bruker, hvor praktisk anlagt de er og hvor mye de får for lite. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uker, måneder, år Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. Det kan umulig være interessant hvor jeg handler???? ''1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. '' Det var da snakk om 1500 i uka, ikke i mnd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jul med din glede Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 ''1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. '' Det var da snakk om 1500 i uka, ikke i mnd Beklager at jeg skrev feil, jeg mente selvfølgelig uka. 1500 kr. i måneden for en familie på fem er definitivt umulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 ''1500 kr. i måneden er ikke mye for en familie på fem som spiser vanlig kost. '' Det var da snakk om 1500 i uka, ikke i mnd Syntes ikke 1500 pr uke for fem personer er spesielt mye heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.