Gjest uten nick for anledningen..... Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jenta vår delte hemmeligheter med en gutt. De lovte hverandre å ikke røpe hemmeligheten til noen, hvis det skjedde skulle jenta vår betale gutten 200 kr. Jenta vår fortalte dette til ei klassevenninne. Denne klassevenninna maste og maste og maste så mye at jenta vår røpte hemmeligheten til gutten. Klassevenninna lovte å ikke fortelle det, men gjorde selvfølgelig det med en gang. Så jenta vår må derfor betale 200 kr til gutten. Jeg er enig i at hun selvfølgelig aldri skulle ha røpt hemmeligheten - men ellers syns jeg hele situasjonen er veldig dum... Bør jeg fortelle dette til læreren, snakke med foreldrene til de andre ungene? Hva blir riktig å gjøre her? Bør hun betale pengene? Hun har spart en del penger så hun har dem jo... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten nick for anledningen Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Uff etter å ha lest igjennom dette innlegget så ser jeg at det kanskje er litt forvirrende... Jenta vår fortalte altså ei klassevenninne at hun og gutten hadde fortalt hemmeligheter til hverandre. Og at de hadde lovet å ikke røpe dem. Klassevenninna maste så mye på jenta vår at hun fortalte hemmeligheten gutten hadde fortalt. Hun burde selvfølgelig stått imot presset. Tror denne klassevenninna er "mer populær" og at jenta vår derfor følte seg smigret. Senere på dagen skulle de to ha følge hjem, men da de traff ei mer populær jente i klassen så ville heller de 2 andre være med hverandre. Ikke en god dag for jenta vår altså. Er så usikker på hvordan jeg kan hjelpe her! Jeg sier at hun ikke må la seg presse, og hvorfor i all verden ville hun være med denne klassevenninna hjem når hun hadde gjort dette mot henne? (Altså fortalt hemmeligheten som jenta vår først hadde fortalt til henne?). Det er som om hun ikke står nok opp for seg selv... Håper det var litt mer forståelig nå - håper på noen gode råd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Uff etter å ha lest igjennom dette innlegget så ser jeg at det kanskje er litt forvirrende... Jenta vår fortalte altså ei klassevenninne at hun og gutten hadde fortalt hemmeligheter til hverandre. Og at de hadde lovet å ikke røpe dem. Klassevenninna maste så mye på jenta vår at hun fortalte hemmeligheten gutten hadde fortalt. Hun burde selvfølgelig stått imot presset. Tror denne klassevenninna er "mer populær" og at jenta vår derfor følte seg smigret. Senere på dagen skulle de to ha følge hjem, men da de traff ei mer populær jente i klassen så ville heller de 2 andre være med hverandre. Ikke en god dag for jenta vår altså. Er så usikker på hvordan jeg kan hjelpe her! Jeg sier at hun ikke må la seg presse, og hvorfor i all verden ville hun være med denne klassevenninna hjem når hun hadde gjort dette mot henne? (Altså fortalt hemmeligheten som jenta vår først hadde fortalt til henne?). Det er som om hun ikke står nok opp for seg selv... Håper det var litt mer forståelig nå - håper på noen gode råd. Jeg hadde reagert mer på avtalen mellom gutten og jenta jeg da, at de har avtalt at den ene må betale såpass mye penger til den andre om de sier noe... Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Og tatt en prat med jenta om at slike avtaler inngår man bare ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hadde det vært meg, hadde jeg tatt en prat med jenta (som du jo sikkert har gjort) - både om at veddemål ikke er så lurt, og at det var dårlig av henne å fortelle hemmeligheten videre. Og at det var dårlig av "venninnen" å ikke respektere et nei. Og at kule populære jenter ikke alltid er hyggelige, og at det kan være helt greit å klare seg uten dem... Og så ville jeg spandert de 200 kronene. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg hadde reagert mer på avtalen mellom gutten og jenta jeg da, at de har avtalt at den ene må betale såpass mye penger til den andre om de sier noe... Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Og tatt en prat med jenta om at slike avtaler inngår man bare ikke. ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. '' Det tror jeg ville vært veldig ubehagelig for din egen unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg hadde reagert mer på avtalen mellom gutten og jenta jeg da, at de har avtalt at den ene må betale såpass mye penger til den andre om de sier noe... Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Og tatt en prat med jenta om at slike avtaler inngår man bare ikke. ''....betale såpass mye penger ....'' Min første tanke var at det jammen var bra de hadde holdt seg til så beskjedne summer ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uten nick for anledningen... Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Hadde det vært meg, hadde jeg tatt en prat med jenta (som du jo sikkert har gjort) - både om at veddemål ikke er så lurt, og at det var dårlig av henne å fortelle hemmeligheten videre. Og at det var dårlig av "venninnen" å ikke respektere et nei. Og at kule populære jenter ikke alltid er hyggelige, og at det kan være helt greit å klare seg uten dem... Og så ville jeg spandert de 200 kronene. :-) Ja den praten har jeg tatt. Det var første innskytelse at hun skulle betale pengene - men hun bør vel ta av sine egne sparepenger? For å forhåpentligvis lære... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja den praten har jeg tatt. Det var første innskytelse at hun skulle betale pengene - men hun bør vel ta av sine egne sparepenger? For å forhåpentligvis lære... Jeg er for bløt til det ;-) Men jeg har sett i mange tråder her på DOL at jeg er i mindretall... Tror likevel mine har lært av sine tabber - i alle fall nok - uten å måtte ha tatt de harde konsekvensene bestandig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. '' Det tror jeg ville vært veldig ubehagelig for din egen unge. ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Det tror jeg ville vært veldig ubehagelig for din egen unge.'' Hadde min unge kommet hjem med disse pengene hadde jeg levert dem tilbake. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen mammas mening Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Så vidt jeg vet er det ulovlig for barn å vedde om penger. Så dermed er avtalen ugyldig. Uansett lovlighet eller ikke, så mener jeg at denne avtalen skulle de ikke inngått, og at hun ikke bør betale gutten noe som helst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Det tror jeg ville vært veldig ubehagelig for din egen unge.'' Hadde min unge kommet hjem med disse pengene hadde jeg levert dem tilbake. ''Hadde min unge kommet hjem med disse pengene hadde jeg levert dem tilbake.'' Ja,- det hadde nok jeg også. Ikke noe motsetning i det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Her må nesten voksne være voksne, det er klart man ikke skal betale ut en slik sum når det gjelder en avtale gjort mellom tiåringer!!! Som noen sier her så er faktisk slike veddemål om penger forbudt mellom barn. Om man skulle utbetalt dette, hva er det da som hindrer barna i å lage en avtale der prisen er langt høyrer neste gang? Man må selvfølgelig forklare for barna at slike avtaler mellom dem, er ugyldige. Jeg ville tatt en prat med dattera og gutten sammen. Jeg ville poengtert at det var dårlig gjort av dattera å bryte en slik avtale, men at hun likevel ikke får lov til å betale noen penger for denne tabben. Hun kan heller be om unnskyldning på en måte som gjør at gutten skjønner hun angrer og er lei seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Her må nesten voksne være voksne, det er klart man ikke skal betale ut en slik sum når det gjelder en avtale gjort mellom tiåringer!!! Som noen sier her så er faktisk slike veddemål om penger forbudt mellom barn. Om man skulle utbetalt dette, hva er det da som hindrer barna i å lage en avtale der prisen er langt høyrer neste gang? Man må selvfølgelig forklare for barna at slike avtaler mellom dem, er ugyldige. Jeg ville tatt en prat med dattera og gutten sammen. Jeg ville poengtert at det var dårlig gjort av dattera å bryte en slik avtale, men at hun likevel ikke får lov til å betale noen penger for denne tabben. Hun kan heller be om unnskyldning på en måte som gjør at gutten skjønner hun angrer og er lei seg. ''Om man skulle utbetalt dette, hva er det da som hindrer barna i å lage en avtale der prisen er langt høyrer neste gang?'' Der har du et poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Her må nesten voksne være voksne, det er klart man ikke skal betale ut en slik sum når det gjelder en avtale gjort mellom tiåringer!!! Som noen sier her så er faktisk slike veddemål om penger forbudt mellom barn. Om man skulle utbetalt dette, hva er det da som hindrer barna i å lage en avtale der prisen er langt høyrer neste gang? Man må selvfølgelig forklare for barna at slike avtaler mellom dem, er ugyldige. Jeg ville tatt en prat med dattera og gutten sammen. Jeg ville poengtert at det var dårlig gjort av dattera å bryte en slik avtale, men at hun likevel ikke får lov til å betale noen penger for denne tabben. Hun kan heller be om unnskyldning på en måte som gjør at gutten skjønner hun angrer og er lei seg. Jeg er enig med deg, men ville gjort et ganske stort poeng ut av at det er dårlig gjort å røpe noe man har lovt å ikke si til noen - hvor stort poeng avhenger noe av hvorvidt hemmeligheten som ble røpet var av "sensitiv" karakter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg hadde reagert mer på avtalen mellom gutten og jenta jeg da, at de har avtalt at den ene må betale såpass mye penger til den andre om de sier noe... Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. Og tatt en prat med jenta om at slike avtaler inngår man bare ikke. ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. '' Her høres det nesten ut som om du har tenkt å kjefte litt på foreldrene hans...*s* Er enig i innholdet i det du skriver. Ikke betale ut penger, tydeliggjøre for begge ungene at de ikke har anledning til å inngå avtaler om penger, også en egen runde om det å holde løfter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 ''Hadde muligens tatt meg en prat med guttens foreldre og gjort det helt klart at det ikke kom til å bli utbetalt en eneste krone. '' Her høres det nesten ut som om du har tenkt å kjefte litt på foreldrene hans...*s* Er enig i innholdet i det du skriver. Ikke betale ut penger, tydeliggjøre for begge ungene at de ikke har anledning til å inngå avtaler om penger, også en egen runde om det å holde løfter. *Hehe* Neida, jeg hadde ikke kjeftet på guttens foreldre, men forklart dem hva som hadde skjedd og sagt at han ikke kom til å få pengene. Og regnet med at foreldrene var så oppegående at de skjønte det og tok en prat med gutten. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 *Hehe* Neida, jeg hadde ikke kjeftet på guttens foreldre, men forklart dem hva som hadde skjedd og sagt at han ikke kom til å få pengene. Og regnet med at foreldrene var så oppegående at de skjønte det og tok en prat med gutten. ) Antok helst at det var det du mente:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Ja den praten har jeg tatt. Det var første innskytelse at hun skulle betale pengene - men hun bør vel ta av sine egne sparepenger? For å forhåpentligvis lære... Jeg hadde også betalt, men av hennes sparepenger. Jeg ser at noen skriver det er ulovlig osv, men for meg blir det her prinsippet. Hun har gjort noe hun ikke skulle, og "straffes" for det. Når det kommer til pengene, så er beløpet for meg lavt nok til at dette ville vært greit å statuere et eksempel. Hadde vi snakket tusenlapper hadde jeg ikke gjort det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Jeg synes ikke summen var avskrekkende stor, men er enig i prinsippet om at man ikke burde avtalt en slik straffesanksjon. Men det at de i det hele tatt har avtalt noe slikt, er jo et klart og tydelig bevis på at disse hemmelighetene absolutt ikke skulle avsløres. Uansett hva du gjør mht pengene, er det e.m.m. svært viktig at jenta kryper så det holder overfor gutten og unnskylder seg skikkelig. Jeg hadde ikke ville latt "penger eller ikke penger" bli hovedsaken i dette - en grandios diskusjon med guttens foreldre osv om hvor "dumt" det var å avtale dette med penger kan lett ta bort fokuset på at det var et alvorlig tillitsbrudd å avsløre guttens hemmeligheter. At det var en trist dag for datteren din kan ikke tillegges vekt. Håper hun har lært at hun ikke skal ofre ett barns vennskap og tillit for å prøve å innynde seg på en "populær" unge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Jeg er enig med deg, men ville gjort et ganske stort poeng ut av at det er dårlig gjort å røpe noe man har lovt å ikke si til noen - hvor stort poeng avhenger noe av hvorvidt hemmeligheten som ble røpet var av "sensitiv" karakter. Ja jeg mente også at man burde gjøre et poeng ut av at jenta hadde brutt avtalen deres og at dette var dårlig gjort overfor vennen sin. På denne måten tror jeg gutten ville føle at han fikk medhold og støtte selv om han ikke fikk penger fra jenta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.