Gå til innhold

2 timer med lekser hver dag

Gjest vil jo henge med også

Anbefalte innlegg

Gjest vil jo henge med også

Søsteren min har en datter på 7 år. Hun sier de bruker minst to timer på lesker i snitt hver dag. Hun skjønner at det er lenge men sier hun må ha så mye tid for å bli ferdig med alle leksene. Hun våger ikke å si til skolen hvor lenge de sitter for da er hun redd hun skal få mindre lekser og dermed ikke henge med de andre.

Bør hun si i fra og få mindre lekser og lære mindre enn de andre eller er det greit å sitte så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Om syvåringen virkelig sitter to timer hver dag med lekser kan det tyde på at lærer gir altfor mye lekser. Det må man vel kunne ta opp med vedkommende? Ser ikke at dette skal gå utover denne syvåringen, det er vel lite sannsynlig at bare hun får mindre lekser i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2 timer er MYE for et barn på 7 år. Men om det er "greit" eller ikke, er jo opp til dem å vurdere selv.

Hvis de føler at leksene har blitt et slit og et stressmoment i hverdagen, så bør de jo si ifra til skolen. Ellers er det jo stor sjanse for at barnet raskt blir umotivert og skolelei, og opparbider seg uvilje mot skolearbeidet.

Da er det vel bedre å få litt mindre lekser, og heller være bedre motivert mens man gjør dem.

Er det flere av klassekameratene som bruker svært mye tid?

Eller bruker hun ekstra lang tid pga konsentrasjons / lærevansker?

Har hun snakket med andre foreldre om deres erfaringer?

Hvis det er leksemengden som gjør at hun, og evt flere, må sitte så lenge, så synes jeg skolen gir urimelig mye lekser utifra alderstrinnet eleven er på.

Hun bør kanskje prøve å finne ut om det er flere som brukerBruker alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 2 timer er MYE for et barn på 7 år. Men om det er "greit" eller ikke, er jo opp til dem å vurdere selv.

Hvis de føler at leksene har blitt et slit og et stressmoment i hverdagen, så bør de jo si ifra til skolen. Ellers er det jo stor sjanse for at barnet raskt blir umotivert og skolelei, og opparbider seg uvilje mot skolearbeidet.

Da er det vel bedre å få litt mindre lekser, og heller være bedre motivert mens man gjør dem.

Hvis det er leksemengden som gjør at hun, og evt flere, må sitte så lenge, så synes jeg skolen gir urimelig mye lekser utifra alderstrinnet eleven er på.

skulle visst ha slettet de to nederste setningene der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha kontaktet skolen.

Enten gis det for mye lekser til alle, eller så kan det hende lærer kan gi gode tips og råd for å få opp tempoet. Har jenta konsentrasjonsproblemer eller sliter med andre ting som gjør at det er vanskelig å få gjort leksene innen rimelig tid?

Synes 2 timer er altfor mye tid å bruke på lekser i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det hende ungen er overperfeksjonistisk og gjør tingene alt for grundig? Har selv hatt en sånn som visket ut og skrev om igjen gang på gang... Noen må lære seg å "slurve".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest læraren

Og om foreldrene syntes det var greit med tre timer lekser, hadde det vært greit også? Barn har rett på tilpasset opplæring, uavhengig av hvor ambisiøse foreldrene (kanskje?) er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma og fagperson

Dette er altfor lang tid å bruke på lekser. Dette må dere snakke med læreren om. Hvis datteren sliter så mye med leksene, bør hun få et opplegg tilpasset henne. Kanskje PP-tjenesten kunne komme inn i bildet og undersøke mer spesifikt hennes styrker og svakheter? Så kunne hun få et opplegg som passer for akkurat henne, og som ikke tar mer enn rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes to timer er alt for mye. Min eldste går i 6.klasse og vi fikk beskjed om at hvis de bruker mer enn 1 time, skal vi gi beskjed til lærerne.

De bør gi beskjed til læreren slik at barnet kan få tilpassede lekser. Da kan barnet få lekse i det som er mest nødvendig å øve på, noe som kan føre til at det går bedre i alle fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En 7-åring skal definitivt ikke sitte to timer med lekser hver dag. Det synes jeg faktisk ikke at noen skolebarn skal gjøre. (Greit at det skjer innimellom, men langt fra hver dag.)

Jeg vil også tro at en del av disse leksene ikke er så viktige slik at de må kunne prioritere. (Matte og lesing er jo det viktigste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som er riv ruskende galt! Ingen av mine har hatt lekser som har krevd mer enn 15-30 min en dag i uka i 2. trinn.

Enten har læreren gitt alt for mye lekser eller

barnet er en perfeksjonist som synes det aldri blir bra nok og derfor aldri blir ferdig eller

foreldrene synes at barnet ikke gjør det bra nok og derfor forlanger det gjort om og om igjen til de synes det er greit

evt. barnet har eller skulle hatt en diagnose som kvalifiserer til ekstra hjelp i skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her er det noe som er riv ruskende galt! Ingen av mine har hatt lekser som har krevd mer enn 15-30 min en dag i uka i 2. trinn.

Enten har læreren gitt alt for mye lekser eller

barnet er en perfeksjonist som synes det aldri blir bra nok og derfor aldri blir ferdig eller

foreldrene synes at barnet ikke gjør det bra nok og derfor forlanger det gjort om og om igjen til de synes det er greit

evt. barnet har eller skulle hatt en diagnose som kvalifiserer til ekstra hjelp i skolen?

''Ingen av mine har hatt lekser som har krevd mer enn 15-30 min en dag i uka i 2. trinn.

''

Det var lite, førsteklassingen min er rask, men har mer enn det. Må gjøre lekser et par ganger i uka, i hvertfall. Og lesingen skal (helst) gjøres hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ingen av mine har hatt lekser som har krevd mer enn 15-30 min en dag i uka i 2. trinn.

''

Det var lite, førsteklassingen min er rask, men har mer enn det. Må gjøre lekser et par ganger i uka, i hvertfall. Og lesingen skal (helst) gjøres hver dag.

Ok, jeg regner da ikke med lesing for den skal gjøres hver dag, men ikke i mer enn 15 min. Ellers har mine gjort unna leksene på en ettermiddag de første 3-4 skoleårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Etterhvert blir det jo mer lekser, men mine har stort sett insistert på å gjøre dem ferdig på en ettermiddag så de har leksefri resten av uka, bortsett fra leseleksa da. 15-30 min de første to årene kanskje og så mer etterhvert.

4. klassingen bruker glatt et par timer, men hadde hun jobbet konsentrert så hadde det ikke tatt mer enn max. 1 time...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Etterhvert blir det jo mer lekser, men mine har stort sett insistert på å gjøre dem ferdig på en ettermiddag så de har leksefri resten av uka, bortsett fra leseleksa da. 15-30 min de første to årene kanskje og så mer etterhvert.

4. klassingen bruker glatt et par timer, men hadde hun jobbet konsentrert så hadde det ikke tatt mer enn max. 1 time...

''men mine har stort sett insistert på å gjøre dem ferdig på en ettermiddag så de har leksefri resten av uka''

Hmf. Har prøvd å lære barna mine den holdningen der, men mye gjenstår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''men mine har stort sett insistert på å gjøre dem ferdig på en ettermiddag så de har leksefri resten av uka''

Hmf. Har prøvd å lære barna mine den holdningen der, men mye gjenstår!

''Hmf. Har prøvd å lære barna mine den holdningen der, men mye gjenstår!''

Jeg skulle ønske at Snuppa kunne fordele leksene litt utover så noe ble gjort hjemme hos faren også. :o( Det tærer hardt på min allerede tynnslitte tålmodighet å sitte med henne med leksene og prøve å holde oppmerksomheten mot leksene og ikke mot alt annet.

Skjønt, jeg prøver å slippe taket nå ved å forklare at denne oppgaven klarer hun helt utmerket uten at jeg sitter med henne så jeg kan henge opp klær eller noe sånt imens. Det funker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...