Gå til innhold

Data i barnehagen?

Gjest jeg må bare spørre

Anbefalte innlegg

Gjest jeg må bare spørre

Hva syns dere om at man skal lære opp småbarn ned til 2-3 år å holde på med dataspill i barnehagen?

Selv syns jeg selvsagt ikke dataspill er noe galt i og for seg, og det er masse pedagogiske spill. Men: Jeg syns ikke noe om å gjøre så små barn opptatt av datamaskiner, de blir tidsnok hekta på det når de blir større. Nå har 3-åringen min begynt å mase på å få sitte på datamaskinen hjemme. Men hjemme vil jeg ikke ha sånt så tidlig.

Kan de ikke få lov å bare leke vanlig da? ER det så om å gjøre å starte med dette så tidlig som mulig??

Er det noen er som er enig med meg, eller er alle like for denne utviklingen?

Jeg sitter selv masse på datan, altså - men det er etter at barna har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Data er utrolig viktig og vil bare bli viktigere i årene som kommer. Vi oppmuntrer 4-åringen til å lære seg å bruke datamus, navigere websider, starte programmer osv.

De har også datamaskin i barnehagen. Hvert barn får bruke den i max ti minutter per dag, så det bekymrer meg overhodet ikke og det har kun vært positivt i våre øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg må bare spørre

Data er utrolig viktig og vil bare bli viktigere i årene som kommer. Vi oppmuntrer 4-åringen til å lære seg å bruke datamus, navigere websider, starte programmer osv.

De har også datamaskin i barnehagen. Hvert barn får bruke den i max ti minutter per dag, så det bekymrer meg overhodet ikke og det har kun vært positivt i våre øyne.

Jeg sier ikke at ikke data er viktig.

Men hvorfor er det viktig for en 2-3-4 åring? Å håndtere en mus lærer man seg raskt, når det er nødvendig. Kan de ikke vente med det litt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at ikke data er viktig.

Men hvorfor er det viktig for en 2-3-4 åring? Å håndtere en mus lærer man seg raskt, når det er nødvendig. Kan de ikke vente med det litt da?

Hvorfor skal de vente?

Data gir masse nyttig, også for småbarn. Det er absolutt ingen god grunn til å sette en aldersgrense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min 3 åring lærer masse på dataen her hjemme.

Det er spill av forskjellige slag; strek-til-strek, finne to like bilder, puslespill osv..

Selvsagt ikke ubegrenset, men litt sånn innimellom får hun lov til å spille. Ser ikke noe galt i at hun får lov til å spille litt i barnehagen. Med så mange barn på avdelingen blir det uansett veldig begrenset tid pr. barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datanei

Jeg reagerer veldig negativt på at de har fått pc i barnehagen.

At de lærer seg data i små mengder er en ting, men at de ser på tv på pc.n liker jeg ikke i det hele tatt.

Prøver å begrense pc og tv bruk hjemme og har alltid vært så lettet over at slikt ikke finnes(fantes)i b.h.g.

Tenker at der er det iallefall et fristed for slikt.

Ser etter hvert hvor barna blir større at pcn har tatt fullstendig over for både kontakt med venner og fysisk aktivitet.

En annen ting er at det er asosialt, og de gangene pcn har vært i bruk, sitter det en gjeng med unger klistret til en sjerm , isteden for at de opptatt ,med sosial lek.

Håper da inderlig at dette blir begrenset med de 10 min. pr dag som de sier.

Jeg er helt imot pcbruk i b.h.g

Tror ikke det er noe problem for så små barn at de blir hengende etter på data fordi de ikke får øvd seg tidlig nok.

I dag er det så fokusert på data i alle hjem at de får tidsnok prøvd seg.

Det er langt viktigere ting å fokuserer på i en barnehage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datanei

Hvorfor skal de vente?

Data gir masse nyttig, også for småbarn. Det er absolutt ingen god grunn til å sette en aldersgrense.

helt uenig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datanei

hva om de øker på tiden til mer enn ti minutter pr. dag?

Unger blir veldig fort hektet av slikt, og hva om det går på beksostning av fysisk aktivitet, det å utfolde seg sosialt og bruke fantasien sin ?

Hva om de finner ut at dette er så viktig at de setter av enda mer tid til det?

Det er etter min mening utrolig mange andre ting som er viktigere å fokusere på i b.h.g enn data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om de øker på tiden til mer enn ti minutter pr. dag?

Unger blir veldig fort hektet av slikt, og hva om det går på beksostning av fysisk aktivitet, det å utfolde seg sosialt og bruke fantasien sin ?

Hva om de finner ut at dette er så viktig at de setter av enda mer tid til det?

Det er etter min mening utrolig mange andre ting som er viktigere å fokusere på i b.h.g enn data.

Hva baserer du det på?

Vi er vel ikke uenige at fysisk utfoldelse er viktig. Det er rollelek, puslespill og samtaler også. I vår tid er også data en viktig del av utviklingen. Barn MÅ ikke bruke tid på matlaging heller, det kan fint vente, men det er allikevel noe vi tar de med på fra tidlig alder. Selv om det betyr en halvtime hvor de ikke kan hoppe og sprette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempepopulært med dataspill i barnehagen til minsten min. Kjekt å legge puslespill, tegne og løse oppgaver på data. Jeg ser ikke helt forskjellen på å gjøre det på data i forhold til å gjøre det "på et bord"?

Dataspill er så mangt og hadde det vært snakk om andre typer dataspill som passiviserer ungene, så hadde jeg nok reagert litt, ja .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datanei

Hva baserer du det på?

Vi er vel ikke uenige at fysisk utfoldelse er viktig. Det er rollelek, puslespill og samtaler også. I vår tid er også data en viktig del av utviklingen. Barn MÅ ikke bruke tid på matlaging heller, det kan fint vente, men det er allikevel noe vi tar de med på fra tidlig alder. Selv om det betyr en halvtime hvor de ikke kan hoppe og sprette.

Matlaging hadde vært mer nyttig å lære spør du meg.pc og data blir for passivt.

Må bare spørre, hva om de bruker pcn til å se tv programmer på i b.h.g, synest du det også er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest datanei

Det er kjempepopulært med dataspill i barnehagen til minsten min. Kjekt å legge puslespill, tegne og løse oppgaver på data. Jeg ser ikke helt forskjellen på å gjøre det på data i forhold til å gjøre det "på et bord"?

Dataspill er så mangt og hadde det vært snakk om andre typer dataspill som passiviserer ungene, så hadde jeg nok reagert litt, ja .

Jeg synest bare ikke denne form for spill blir så veldig sosialt, det er jo begrenset hvor mange som kan samhandle og spille sammen på en datamaskin.

Hvis de sitter sammen ved et bord blir det jo med en gang mer sosialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matlaging hadde vært mer nyttig å lære spør du meg.pc og data blir for passivt.

Må bare spørre, hva om de bruker pcn til å se tv programmer på i b.h.g, synest du det også er greit?

Nei, fordi TV er det som pasifiserer hjernen i størst grad. Man lærer heller ikke nyttig databruk ved å se på TV-programmer. TV og data er derfor ikke sammenlignbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synest bare ikke denne form for spill blir så veldig sosialt, det er jo begrenset hvor mange som kan samhandle og spille sammen på en datamaskin.

Det virker som om du tror "datafolk" er usosiale?

Tvertimot. Folk som bruker datamaskiner mye er mer sosiale.

Det virker som om du bare har fordommer mot datamaskiner, uten noen god grunn.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant, men i barnehagen til jenta mi så sitter det som regel en "haug" av unger rundt en PC og bytter på å spille. Jeg ser ikke problemet med PC så lenge tiden de sitter der begrenses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart unger skal få leke "vanlig", leke fritt og utfolde seg utendørs. Det kan de fint gjøre selv om de har noen korte økter med dataspill innimellom. Det er ingen grunn tl at det ene skal utelukke det andre her. Som med absolutt alle andre aktiviteter barn skal drive med, handler det om at de voksne skal ta ansvar og samtidig lære ungene fornuftig bruk.

IKT-kompetanse er veldig viktig å opparbeide for den generasjonen som vokser opp. Det finnes en rekke spill og dataprogrammer som fremmer både logisk tankegang, evne til samhandling og spesifikke ferdigheter.

Jeg ser ingen grunn til at utvikling av en så sentral kompetanse skal være tilgjengelig kun for barn med foreldre som er spesielt interesserte i å følge opp dette.

''Bruk av IKT må betraktes som et ledd i kvalitets- og innovasjonsarbeidet i barnehagen. Også de ansatte og barna i barnehagene bør ha mulighet til å følge med i den informasjonsteknologiske utviklingen. Digital kompetanse bør ikke bare være for barn som har interessen med seg hjemmefra. Den må gjøres tilgjengelig for alle barn.

Barnehagen kan bidra til å bygge ned den kulturkløften som finnes mellom dem som har og ikke har, tilgang til digitale verktøy hjemme. Dessuten vet vi at med riktig tilrettelegging, kan IKT berike pedagogikken overfor barn som trenger noe ekstra for å bearbeide og kommunisere inntrykkene sine.

For eksempel overfor barn med nedsatt funksjonsevne kan databruk være et egnet virkemiddel til blant annet å utvikle begreper som andre barn tilegner seg gjennom lek.''

http://tinyurl.com/yb2jy9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge de ikke sitter ved pc'ene så lenge av gangen har jeg ingen problemer med dette. Jeg synes derimot det er fint at barna lærer å håndtere en datamaskin tidlig. Det er jo heller ikke alle som har muligheter til dette hjemme.

Men som sagt - alt med måte. Barna bør selvfølgelig tilbringe mer tid med andre aktiviteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Jeg synest bare ikke denne form for spill blir så veldig sosialt, det er jo begrenset hvor mange som kan samhandle og spille sammen på en datamaskin. Hvis de sitter sammen ved et bord blir det jo med en gang mer sosialt.

''

Det er jo ikke snakk om at de driver med dette hele dagen. Tenker de sitter ved pc'en maks en halvtime i strekk. Mesteparten av dagene er de sosiale og gjør andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...