Gjest kaarekluten Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Har dere delt inn klassen i grupper som besøker hverandre hjemme på rundganv? Hvor ofte bytter barna evt gruppe (for å bli kjent med fler)? Hvor ofte møtes de? Hva er tanken bak? Hvordan fungerer ordningen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 ''Har dere delt inn klassen i grupper som besøker hverandre hjemme på rundganv?'' Ja, hos oss kalles det vennegrupper. ''Hvor ofte bytter barna evt gruppe (for å bli kjent med fler)?'' Hos oss har de samme gruppe hele året. ''Hvor ofte møtes de?'' Det går på rundgang å arrangere vennegruppe, og treffene er evl omtrent hver sjette uke. ''Hva er tanken bak?'' Tanken bak er jo at alle barna skal inkluderes i fellesskapet og at barna skal bli kjent med andre enn de de velger å være sammen med selv. Et viktig formål er å forebygge mobbing - "man mobber ikke den man har vært hjemme hos". ''Hvordan fungerer ordningen?'' Som sagt er det treff ca. hver sjette uke som går på rundgang. Lærer setter sammen vennegruppene, og legger vel da vekt på å sette barn sammen som ikke er mest sammen ellers. Den øverst på lista arrangerer først osv. Det legges opp til at barna hentes på skolen på ettermiddagen og tas med hjem. Det serveres enkel middag og er vel ellers mest frilek. Barna hentes av foreldrene ved 19-tiden, evt. går noen hjem selv. Det er ikke meningen at dette skal være en fest eller ligne bursdag - det skal være enkelt. Jeg anbefaler opplegget! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Min datters klasse (2. klasse) har vennegrupper, det er ca 5 (6) barn i hver gruppe, og de rekker stort sett å besøke hvert hjem en gang i løpet av året. Læreren plukket ut gruppene på initiativ fra foreldremøte /foreldrekontaktene, foreldrekontaktene sendte ut oversikt på mail. Ble vel satt sammen etter foreldremøtet i september, så er det ca ett besøk i mnd. De blir litt bedre kjent med de de ikke er mest sammen med til hverdags, ikke minst på tvers av kjønn. Invitasjonen sendes ut på e-post eller sms til foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Vi hadde de første årene. Tror høsten i 4. klasse var siste gangen. Gruppene ble satt opp på nytt hver høst. Stort sett ble de med hverandre hjem rett fra SFO, spiste middag og lekte litt. De første årene ble de fleste hentet, i hvert fall om vinteren, og da fikk foreldrene en kopp kaffe hvis de hadde tid. Det er et poeng at det ikke skal være noen "ekstrabursdag" med masse opplegg. Jeg ser verdien av det når gruppa ("klassen") er relativt nytablert. Da er det en grei mulighet for å være litt sammen med noen de ellers kanskje ikke ville blitt kjent med i det hele tatt, se hvor de bor og vite hvem foreldrene deres er. Jeg ser ikke helt vitsen med å fortsette med det i en klasse som har eksistert i årevis og fått sine "undergrupper". Jeg har heller ikke noen tro på at dette redder verden og etablerer helt nye vennskap, men altså på at de blir _litt_ mer sammenristet. Det er også greit for foreldrene å ha møtt noen av de litt mer "perifere" klassekameratene. Vi laget en veiledende liste over tidspunkt på månedsbasis (Ruben har besøksgruppa i sept, Oda i okt, osv.), slik at ikke alle ventet på alle. Men noen ganger stoppet det opp for noen grupper allikevel. Her er noen tråder med både negative og positive synspunkter: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3969272 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4211682 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Begge skolejentene mine hadde besøksgrupper fra 1. klasse. Gruppene varte i 1 år, og det var besøk ca annenhver mnd. De var 4-5 i gruppa. Dette fungerte veldig fint hos oss. Det var lagt stor vekt på at det skulle være veldig avslappet, og ikke noen "bursdagsfeiring". Vi hadde gruppebesøk der ungene gikk hjem til oss etter skoletid, spiste middag og ellers bare lekte seg. Vi hadde også besøk på lørdags ettermiddag, med middag og frilek. Og vi hadde kveldsbesøk. Da ble foreldrene invitert på kaffe den siste halvtimen-timen. Veldig trivelig det også. Jeg har hatt stort utbytte av disse gruppebesøkene. Har blitt bedre kjent med elevene, og ikke minst bedre kjent med foreldrene. Jeg føler absolutt at jeg kjenner de fleste elevene i klassene rimelig godt, og elevene kjenner meg også såpass at de ikke har noen problemer med å komme bort og snakke med meg når vi treffes. Formålet med gruppebesøkene er vel at barn og foreldre, samt foreldrene selv, skal bli bedre kjent, og på den måten forhindre mobbing. Om det fungerer hos alle vet jeg ikke, men det er lite mobbing på skolen vår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Vi hadde de første årene. Tror høsten i 4. klasse var siste gangen. Gruppene ble satt opp på nytt hver høst. Stort sett ble de med hverandre hjem rett fra SFO, spiste middag og lekte litt. De første årene ble de fleste hentet, i hvert fall om vinteren, og da fikk foreldrene en kopp kaffe hvis de hadde tid. Det er et poeng at det ikke skal være noen "ekstrabursdag" med masse opplegg. Jeg ser verdien av det når gruppa ("klassen") er relativt nytablert. Da er det en grei mulighet for å være litt sammen med noen de ellers kanskje ikke ville blitt kjent med i det hele tatt, se hvor de bor og vite hvem foreldrene deres er. Jeg ser ikke helt vitsen med å fortsette med det i en klasse som har eksistert i årevis og fått sine "undergrupper". Jeg har heller ikke noen tro på at dette redder verden og etablerer helt nye vennskap, men altså på at de blir _litt_ mer sammenristet. Det er også greit for foreldrene å ha møtt noen av de litt mer "perifere" klassekameratene. Vi laget en veiledende liste over tidspunkt på månedsbasis (Ruben har besøksgruppa i sept, Oda i okt, osv.), slik at ikke alle ventet på alle. Men noen ganger stoppet det opp for noen grupper allikevel. Her er noen tråder med både negative og positive synspunkter: http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3969272 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=4211682 ''Jeg har heller ikke noen tro på at dette redder verden og etablerer helt nye vennskap, men altså på at de blir _litt_ mer sammenristet. Det er også greit for foreldrene å ha møtt noen av de litt mer "perifere" klassekameratene. '' Enig i dette. Jeg synes vennegrupper/besøksgrupper var en veldig ok ting. Det ikke alle i en klasse som fungerer ike bra sosialt, og dette er en god mulighet for disse barna til å bli litt bedre kjent med noen få medelever av gangen. Dessuten skal det mye til å plage en som en er på vennegruppe med! Jeg mener dessuten at vi foreldre har et ansvar for å bidra til et ok klassemiljø for barna våre, og dette er et tiltak som koster oss lite å bidra med, og som funker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 ''Jeg har heller ikke noen tro på at dette redder verden og etablerer helt nye vennskap, men altså på at de blir _litt_ mer sammenristet. Det er også greit for foreldrene å ha møtt noen av de litt mer "perifere" klassekameratene. '' Enig i dette. Jeg synes vennegrupper/besøksgrupper var en veldig ok ting. Det ikke alle i en klasse som fungerer ike bra sosialt, og dette er en god mulighet for disse barna til å bli litt bedre kjent med noen få medelever av gangen. Dessuten skal det mye til å plage en som en er på vennegruppe med! Jeg mener dessuten at vi foreldre har et ansvar for å bidra til et ok klassemiljø for barna våre, og dette er et tiltak som koster oss lite å bidra med, og som funker. Ikke minst får de litt kontakt på tvers av kjønnsgruppene, noe ingen av mine er typisk initiativtakere til uten en anelse påtrykk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har kun vært borte i to forsøk på å få dette til (to forskjellige barn). Begge var med på nøyaktig ett slikt besøk... Det viste seg at foreldrene (meg selv inkludert) syntes idéen var god, men når det kom til stykket, var vi for lite motiverte til å få det til... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fungerer overhodet ikke. Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Med mitt første barn fungerte vennegruppa slik at det var besøk en gang i måneden på rundgang i første trinn. Dette var gøy og foreldrene fulgte opp 100 %. Mitt andre barn sin gruppe i første trinn har ikke giddet å følge opp. En har hatt besøk, mens 3 foreldre har gitt blaffen. Enda man oppfordret til å si ifra til nestemann på lista hvis man ikke kunne eller orket besøk av en eller annen grunn. Det var også helt frivillig om man ville ha gruppe hjem eller ei og disse som bakket ut hadde skrevet seg opp som villige... Vennegruppe skal være frivillig, men skriver man seg opp, så er det virkelig en plikt å følge opp også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.