Gjest Hva gjør man da? Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Prøvde middagsglass for første gang i dag, men det falt ikke i smak. Hun brakk seg og viste tydelig at hun ikke likte det, så jeg fant frem grøten i stedet. Men hva bør jeg gjøre nå? Prøve et annet glass med en annen smak? Orker ikke prøve for mye når hun tydelig ikke liker det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 I stedet for å åpne et helt glass og hun ikke spiser det, så kan du heller ta litt av egen middag; *En bit potet moses sammen med en sprut morsmelk. Mos så godt du kan så det ikke blir klumper. *Samme med en bit gulrot + morsmelk. *Bland potet+kålrabi, eller potet + gulrot osv. Lurt å ha i morsmelk, siden hun kjenner denne smaken fra før. Det er mange ting du kan lage selv - og når du har funnet ut noe hun liker, kan du lage en litt større porsjon og fryse ned i små glass eller isterningsbrett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Husk at det kan være like mye konsistensen som smaken. ) Prøv med en liten skje om et par dager igjen. Bruk de helt finmoste glassene til å begynne med, mange unger takler ikke biter i maten før de er ganske store. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva gjør man da? Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 I stedet for å åpne et helt glass og hun ikke spiser det, så kan du heller ta litt av egen middag; *En bit potet moses sammen med en sprut morsmelk. Mos så godt du kan så det ikke blir klumper. *Samme med en bit gulrot + morsmelk. *Bland potet+kålrabi, eller potet + gulrot osv. Lurt å ha i morsmelk, siden hun kjenner denne smaken fra før. Det er mange ting du kan lage selv - og når du har funnet ut noe hun liker, kan du lage en litt større porsjon og fryse ned i små glass eller isterningsbrett. Jeg har planer om å lage middag selv etterhvert. Hadde bare lyst til å prøve. Da skal jeg prøve å ha i litt morsmelk i egen most mat. Det smaker sikkert bedre enn middagen i glasset. Det er jo ikke rart egentlig, grøt og morsmelk er søtt i forhold til den middagen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva gjør man da? Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Husk at det kan være like mye konsistensen som smaken. ) Prøv med en liten skje om et par dager igjen. Bruk de helt finmoste glassene til å begynne med, mange unger takler ikke biter i maten før de er ganske store. Hun spiser most banan som ikke er helt finmost, men jeg skal forsøke igjen. Hun tar imot skjeen, men brekker seg og grøsser lenge etter at hun har svelget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg har planer om å lage middag selv etterhvert. Hadde bare lyst til å prøve. Da skal jeg prøve å ha i litt morsmelk i egen most mat. Det smaker sikkert bedre enn middagen i glasset. Det er jo ikke rart egentlig, grøt og morsmelk er søtt i forhold til den middagen. Jeg husker jeg kjøpte glass litt for tidlig og irriterte meg over at mye måtte kastes. Da var det enklere i innkjøringsfasen å bare gjøre slik jeg sa i stad. Pass bare på at ikke maten din er saltet - du kan heller evt salte etterat du har tatt av mat til jenta di. All ny mat er jo en enorm forandring i smak i forhold til melk, som hun er vant til - så det kan være lurt å ikke ta altfor mange smaker på kort tid. Husker jeg brukte mye broccoli i slike blandinger. Hadde også en med ris, mais og litt kjøtt. Kokte og hadde i foodprosessoren. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 15. januar 2010 Del Skrevet 15. januar 2010 Jeg laget middagene selv, av samme mat vi bruker her, og det falt i smak. Til å begynne med laget jeg store porsjoner som jeg frøs ned. Etterhvert moset jeg sammen det vi hadde til middag den dagen. Prøv deg fram med små smakeprøver i munnen ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du kan prøve igjen eller prøve andre smaker. barna er ofte sånn i begynnelsen, tro meg de spiser til slutt et eller annet men med det samme er det rar konsistens for dem og sikkert rar smak også. Prøv med en kokt potet som du blander med vann også tar du en kokt gulrot i. Mine barn likte ikke middagene på glass i det hele tatt så de fikk grøt og pureer og etterhvert så smakte de på middagene men likte den ikke så da fikk de somsagt grøt. Barnet ditt har jo sikkert nettopp begynt å spise mat så dette tar tid og jeg husker jeg ble frustrert fordi de ikke spiste med en gang..lykke til 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest litt etter litt Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Barn må ofte smake nye ting mange ganger før de liker det. Du kan godt prøve ulike glass / ulike moste grønnsaker, men gi henne også det hun rynket på nesen av forrige gang, de trenger å venne seg til smakene også. Å blande kokte grønnsaker med litt morsmelk kan gjøre smaken mer kjent. Åpner du et glass, ta litt fra glasset over i noe annet, og server herfra. Har du tatt skjeen fra barnets munn og ned i glasset, kan du ikke oppbevare det videre, men har dubare hentet litt med en ren skje, tåler det litt oppbevaring. Gir du hjemmelaget mat, husk at det ikke skal være noe salt (i kokevannet osv) til det du gir baby. Prøv banan, kokt potet, kokt gulrot, kokt søtpotet, avocado osv. Og syv mnd er jo ingen alder, de fleste har kanskje akkurat begynt å gi litt grøt etter bare ha gitt korsmelk i et halvt år. Så bare fortsett å prøve / friste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Jeg brukte ikke middagsglass til noen av mine. Jeg var så heldig å ha permisjon _lenge_ og valgte lage middagen selv til den lille. Kokte forsiktig de beste grønnsaker/potet jeg fant- og moste det i foodprosessor. Satte de moste grønnsakene i begere som jeg frøs ned i posjonspakker. Disse ble varmet, og kunne feks bli servert med leverpostei på toppen. Varierte med grønnsaker. Og etter hvert TROR jeg jeg satte inn kjøtt (fisk mye senere). husker ikke helt. Men 7 mnd og ikke glad i middag- er jo greit. Første året er jo ofte melk hovednæringen, og resten smaksprøver. Fra år 2 er det motsatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tiliti Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Sønnen til venninna mi var overhodet ikke glad i hjemmelaget mat, andre er overhodet ikke glad i glassmat. Vesla måtte ha maten enda mer finmost enn det som var på glassene, så jeg måtte mose glassmaten med stavmikser før hun fikk den. Noen liker bare grøt, noen bare middag og noen hopper rett på brødskiver og vil ikke ha noe som helst annet:-) Smaken er som baken. I tillegg krever det jo litt tid å bli vant til dette nye, merkelige. Med vesla fungerte det iallefall i starten å gi henne smaken av forskjellige ting av en størrelse man kunne smake på/sutte på (for store til å havne i halsen). Etterhvert gikk jeg over til å blande ut for eksempel potet med litt margarin uten salt og melk, og senere inn med litt gulerot og etterhvert ekstra mosede småfolk-glass. Etter en måned eller to også litt basilikum, oregano og bittelitt godt kokt hvitløk som krydder (det er ikke sterkt når det er lite og kokt). Grøt derimot, DET likte hun virkelig ikke.Ikke før hun ble alt for stor for å spise babygrøt - da skulle hun ha :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hva gjør man da? Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Du kan prøve igjen eller prøve andre smaker. barna er ofte sånn i begynnelsen, tro meg de spiser til slutt et eller annet men med det samme er det rar konsistens for dem og sikkert rar smak også. Prøv med en kokt potet som du blander med vann også tar du en kokt gulrot i. Mine barn likte ikke middagene på glass i det hele tatt så de fikk grøt og pureer og etterhvert så smakte de på middagene men likte den ikke så da fikk de somsagt grøt. Barnet ditt har jo sikkert nettopp begynt å spise mat så dette tar tid og jeg husker jeg ble frustrert fordi de ikke spiste med en gang..lykke til Ser for meg at hun aldri vil like middag, men ja det er altfor tidlig å si noe om. Grøt har hun fått siden hun nesten 5 mnd, og hun syns ikke så godt om det i starten heller. Men middagsmaten har jeg ikke hjerte til å gi henne, den liker hun tydelig ikke selv om hun tar imot. Most banan har vi prøvd, det er godt. Prøver også ut litt desserter fra glass. Takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Ser for meg at hun aldri vil like middag, men ja det er altfor tidlig å si noe om. Grøt har hun fått siden hun nesten 5 mnd, og hun syns ikke så godt om det i starten heller. Men middagsmaten har jeg ikke hjerte til å gi henne, den liker hun tydelig ikke selv om hun tar imot. Most banan har vi prøvd, det er godt. Prøver også ut litt desserter fra glass. Takk ''Men middagsmaten har jeg ikke hjerte til å gi henne, den liker hun tydelig ikke selv om hun tar imot.'' Hvis hun tar i mot og svelger - hva er da problemet? Får du vondt i hjertet når hun grøsser? Det er ikke nødvendigvis et tegn på at hun synes det smaker helt forferdelig og aldri kommer til å spise middagsmat i hele sitt liv. Så lenge hun spiser, hadde jeg fortsatt å gi henne mat. Hun venner seg til smaken og konsistensen etter hvert. Å starte opp med desserter og slikt i stedet for kan umulig være noe lurt - venn henne heller på middag enn dessert. Det er din jobb som mor å lære henne hvordan denne verden fungerer, og den fungerer slik at vi spiser middagsmat hver dag. Så fortsett noen uker til, du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Min datter var og er veldig kresen, du får bare prøve deg frem med forskjellige typer... kanskje hun heller liker hjemmelaget moset mat? mer og bedre smak Min datters favoritt ble pasta. I starten likte hun ikke mat meg kjøttbiter, men nå liker hun det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Hvis hun bare har fått smaken én gang synes jeg du skal la henne få en liten smaksprøve ved ett måltid om dagen. Det er slett ikke alle babyer som kaster seg over nye spennende smaker - snarere tvert imot! Grøssing, spytting og at de bare tar imot én skje før de kniper munnen igjen når de får noe nytt å smake på er helt normalt. Det er vel derfor de anbefaler å begynne med smaksprøver og ikke fulle måltider. Jeg tror vi begynte med kokt potet og gulrot blandet i morsmelk. Kjøpte middagsglass kom seinere, og vanligvis tok vi bare unna litt av det vi skulle ha til middag. Ikke gi opp, ungen skal jo ikke ha middag som hovedføde på flere måneder enda :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fru EOS! Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Min datter likte aldri verken middagsglass eller hjemmelaget middag når hun var baby. Vi startet ved ca. 8 mnd og prøve, og fortsatte med det daglig. Alle varianter og alle kjerringråd ble forsøkt, men hun likte det fortsatt ikke. Når hun ble større ble det etterhvert flere ting hun likte litt. Nå er hun 4,5 år, og spiser middag. Hun liker fortsatt ikke poteter i noen varianter, men må smake en liten bit hver dag. Men noen storspiser av middag er hun fortsatt ikke - hun foretrekker heller en brødskive. På tross av at hun ikke er glad i middag, er alt bra med henne allikevel. Ta tiden til hjelp, ikke gi opp, så ordner det seg etterhvert skal du se. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.