Gjest Begge er kommunale barnehager Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Hva er best?. Gutten på 15 mnd skal bytte barnehage. Har valget mellom 2. Den ene er stor med 100 barn og den andre er liten med 36 barn. Nå går han i en mellomstor en med 60 barn.Storebror gikk i den lille så derfor så tror jeg at jeg velger den til lillebror også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Niccola Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Kan ikke uttale meg om hva som er best, men jeg ville helt klart valgt den lille. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Både store og små har sine fordeler. Store barnehager har ofte flere spesialrom og større uteplasser, slik at barna kan f.eks få tilgang på ballrom, musikkrom osv på omgang. En annen fordel med store barnehager er at det er mer fleksibelt med personalet, sånn at hvis noen voksne på en avdeling er syke en dag, kan det komme dit en voksen fra en annen avdeling der flere barn er syke. Det blir mer stabilt for ungene, som da forholder seg til voksne de kjenner, i stedet for tilfeldige ringevikarer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg vet heller ikke hva jeg ville ha valgt, hvis du ikke vet mer om barnehagene enn antall barn så er det jo et vanskelig valg å ta. Vår barnehage ble forrige sesong utvidet med en avdeling, dvs 15 barn mer enn før, og vi syns at utvidelsen har ført med seg mer uoversiktlighet og "kaos" både i hente/bringe-situasjoner og bruk av uteområdet osv. Antall barn har nok egentlig ikke så mye å si på kvaliteten på tilbudet, det er kanskje sånn at en stor barnehage har bedre tilbud og større fleksibiltet når det gjelder ansatte, men det høres veldig kosleig og oversiktlig ut med den lille. Vet ikke hva jeg ville ha valgt, hvis begge ligger like nært og du ikke vet mer om dem... Dette ble du nok ikke mye klokere av:-) Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville valgt den store, både som ansatt og mor... Det er større faglig miljø på huset, mye enklere for dem å være fleksible og dekke opp på avdelinger som mangler folk.I tillegg har barna stor valgfrihet når det gjelder lekekamerater. Jeg jobber i en barnehage med 80 barn,og synes på ingen måte den hadde vært for stor med en avdeling til! De små barnehagene er mer sårbare ved sykdom, og har ikke like mange voksne å spille på når det gjelder ideer og aktiviteter. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Vår barnehage-erfaring er fra en liten barnehage med ca 35 barn fordelt på 2 avdelinger. Fordelen med en liten barnehage er at barna blir så godt kjent med både de voksne og med alle barna. De blir også godt kjent med foreldrene til de andre barna. Dette synes jeg er en stor fordel som foreldre også. Jeg kjenner barna i barnehagen, de føler seg trygge på meg og kan gjerne bli med oss hjem etter barnehagen. Jeg kjenner også til foreldrene til de andre barna, og det er lettere å snakke med dem om ting og tang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville antakelig anbefalt den store, hvis alt annet var likt. Men hvis dere allerede kjenner forholdene (og noen av de ansatte?) i den lille, og var fornøyde da storebror gikk der, er jo dette et fortrinn. Derfor forstår jeg godt at dere heller mot å velge den samme på nytt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Vår barnehage-erfaring er fra en liten barnehage med ca 35 barn fordelt på 2 avdelinger. Fordelen med en liten barnehage er at barna blir så godt kjent med både de voksne og med alle barna. De blir også godt kjent med foreldrene til de andre barna. Dette synes jeg er en stor fordel som foreldre også. Jeg kjenner barna i barnehagen, de føler seg trygge på meg og kan gjerne bli med oss hjem etter barnehagen. Jeg kjenner også til foreldrene til de andre barna, og det er lettere å snakke med dem om ting og tang. Store barnehager er jo også delt i avdelinger. Jeg har erfaring med barn i stor barnehage (over 100 barn) og hadde god kontakt med foreldrene og de andre barna på avdelingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LIjh Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jenta mi var 10 mnd da hun begynte i barnehage, da begynte hun i en stor barnehage med 90 plasser, fordelt på fire baser etter aldre.. 90 er bare et tall, de under to år teller for to... tror de er rundt 20-30 barn under to år der Hun stortrives og de er veldig flinke til å se hvert barn. De har rolige stunder inne i basene, men er av og til også rundt omkring... Hun var veldig forsiktig i starten, men tror hun hadde godt av barnehage, nå er hun en mye mer tillitsfull jente som tør å si fra, som springer rundt - og finner seg ikke i hva som helst 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg ville definitivt ha valgt den lille barnehagen fordi det er det jeg selv har erfering med. Svært positiv erfaring For begge våre barn har det vært en stor fordel med et lite og oversiktlig miljø, der alle kjenner alle. Legger til at begge våre er adoptert - og dermed har minst to relasjonbrudd bak seg i bagasjen. At vi har vært fornøyd med personalet er jo av avgjørende betydning i et så lite miljø som i 'vår' barnehage, som bestod av 1 avdeling, 18 barn og 4 ansatte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har god erfaring med både stor og enormt stor barnehage. Så at den er stor trekker ikke ned i seg selv for min del. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har jo bare erfaring fra mitt barn (liten), men ellers kjenner jeg flere barnehager fra den andre siden - ledersiden. Både store og små, kommunale og private. Jeg har jobbet hardt for at barnehager skal bli sett på som selskaper/bedrifter som alle andre arbeidsplasser (i tillegg til alt annet), men jeg synes enkelte store barnehager drar denne litt langt - og det blir litt for mye industripreg over det hele. Jeg ser flere argumenterer med større faglig miljø, men det er ikke noe vanskelig å få til i en liten barnehage heller - man må bare samarbeide med andre barnehager og lage nettverk. Selv om det sikkert er både større uteområder og flere spennende rom, så er min erfaring at det ikke er det viktigste for barna. Barna trenger trygghet, omsorg, læring og opplevelser - og det handler i langt større grad om personalet enn lokalene. Når det er sagt; barn under tre år har større behov for trygge og stabile omgivelser enn barn under tre år - de har større behov for læring, opplevelser og erfaring. Jeg ville valgt den lille av samme grunner som Jubalong70; kjennskap til personalet, foreldrene og de andre barna - mindre forhold, bedre oversikt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg er litt skeptisk til de helt små barnehagene, men om det er 50 eller 100 barn synes jeg er ganske likegyldig. Har selv hatt barn i diverse barnehager, minste var familiebarnehage hvor det daglig var tre-fire barn og én voksen, tilknyttet en base med totalt rundt 25 barn, største hadde vel ca. 300 barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har jo bare erfaring fra mitt barn (liten), men ellers kjenner jeg flere barnehager fra den andre siden - ledersiden. Både store og små, kommunale og private. Jeg har jobbet hardt for at barnehager skal bli sett på som selskaper/bedrifter som alle andre arbeidsplasser (i tillegg til alt annet), men jeg synes enkelte store barnehager drar denne litt langt - og det blir litt for mye industripreg over det hele. Jeg ser flere argumenterer med større faglig miljø, men det er ikke noe vanskelig å få til i en liten barnehage heller - man må bare samarbeide med andre barnehager og lage nettverk. Selv om det sikkert er både større uteområder og flere spennende rom, så er min erfaring at det ikke er det viktigste for barna. Barna trenger trygghet, omsorg, læring og opplevelser - og det handler i langt større grad om personalet enn lokalene. Når det er sagt; barn under tre år har større behov for trygge og stabile omgivelser enn barn under tre år - de har større behov for læring, opplevelser og erfaring. Jeg ville valgt den lille av samme grunner som Jubalong70; kjennskap til personalet, foreldrene og de andre barna - mindre forhold, bedre oversikt. Jeg er helt enig med Persille her. Ville helt klart valgt en liten barnehage til et så lite barn. Ser ikke noen fordeler ved hva en stor barnehage kan tilby kontra viktigheten av trygghet og stabilitet for de små. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg har jo bare erfaring fra mitt barn (liten), men ellers kjenner jeg flere barnehager fra den andre siden - ledersiden. Både store og små, kommunale og private. Jeg har jobbet hardt for at barnehager skal bli sett på som selskaper/bedrifter som alle andre arbeidsplasser (i tillegg til alt annet), men jeg synes enkelte store barnehager drar denne litt langt - og det blir litt for mye industripreg over det hele. Jeg ser flere argumenterer med større faglig miljø, men det er ikke noe vanskelig å få til i en liten barnehage heller - man må bare samarbeide med andre barnehager og lage nettverk. Selv om det sikkert er både større uteområder og flere spennende rom, så er min erfaring at det ikke er det viktigste for barna. Barna trenger trygghet, omsorg, læring og opplevelser - og det handler i langt større grad om personalet enn lokalene. Når det er sagt; barn under tre år har større behov for trygge og stabile omgivelser enn barn under tre år - de har større behov for læring, opplevelser og erfaring. Jeg ville valgt den lille av samme grunner som Jubalong70; kjennskap til personalet, foreldrene og de andre barna - mindre forhold, bedre oversikt. Du som vet så mye om barnehager vet vel også at selv i de største barnehagene er en småbarnsavdeling nøyaktig like stor som i en mindre barnehage. Typisk består en småbarnavdeling av ni -tolv barn og tre-fire voksne. Ene barnet vårt var en periode i byens største barnehage, og var i en slik liten avdeling. Det var helt trygt, kjempeflinke voksne, trygge rammer og aldeles strålende. Samtidig hadde de fordelene ved en stor barnehage, idet det var gymrom, bilrom, puterom og diverse annet, og masse mulighet for variert aktivitet. Fordi det totalt var mange avdelinger og ansatte var det også fin mulighet for overflyttinger ved sykdom blant personalet (hvilket det var lite av). I den minste barnehagen vi var opplevde vi derimot stadig å bli bedt om "om mulig" å holde barna hjemme eller la barna ha korte dager, når det var sykdom blant personalet. Opplevde til og med unntaksvis at barnehagen var stengt om flere var syke. Var selv tidligere skeptisk til store barnehager, men etter å ha prøvd en hel rekke ulike barnehager etterhvert, heier vi på de store barnehagene . 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Du som vet så mye om barnehager vet vel også at selv i de største barnehagene er en småbarnsavdeling nøyaktig like stor som i en mindre barnehage. Typisk består en småbarnavdeling av ni -tolv barn og tre-fire voksne. Ene barnet vårt var en periode i byens største barnehage, og var i en slik liten avdeling. Det var helt trygt, kjempeflinke voksne, trygge rammer og aldeles strålende. Samtidig hadde de fordelene ved en stor barnehage, idet det var gymrom, bilrom, puterom og diverse annet, og masse mulighet for variert aktivitet. Fordi det totalt var mange avdelinger og ansatte var det også fin mulighet for overflyttinger ved sykdom blant personalet (hvilket det var lite av). I den minste barnehagen vi var opplevde vi derimot stadig å bli bedt om "om mulig" å holde barna hjemme eller la barna ha korte dager, når det var sykdom blant personalet. Opplevde til og med unntaksvis at barnehagen var stengt om flere var syke. Var selv tidligere skeptisk til store barnehager, men etter å ha prøvd en hel rekke ulike barnehager etterhvert, heier vi på de store barnehagene . Jada, jeg vet det. Og jeg vet at de som har dårlige erfaringer med små barnehager nevner de tingene du nevner her, og de som har dårlige erfaringer med store barnehager nevner lite oversikt og lite informasjon. Men nå ble det spurt hva vi foretrakk, og da skriver jeg hva JEG foretrekker - etter MINE erfaringer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jeg er litt skeptisk til de helt små barnehagene, men om det er 50 eller 100 barn synes jeg er ganske likegyldig. Har selv hatt barn i diverse barnehager, minste var familiebarnehage hvor det daglig var tre-fire barn og én voksen, tilknyttet en base med totalt rundt 25 barn, største hadde vel ca. 300 barn. Familiebarnehage er ikke barnehage - det er ENORM forskjell på tilbudet, selv om man kan være fornøyd med begge deler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Jada, jeg vet det. Og jeg vet at de som har dårlige erfaringer med små barnehager nevner de tingene du nevner her, og de som har dårlige erfaringer med store barnehager nevner lite oversikt og lite informasjon. Men nå ble det spurt hva vi foretrakk, og da skriver jeg hva JEG foretrekker - etter MINE erfaringer Skjønte det. Det jeg ville ha frem er at det i stor grad er en myte at alt er så uoversiktlig og upersonig i de store barnehagene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Skjønte det. Det jeg ville ha frem er at det i stor grad er en myte at alt er så uoversiktlig og upersonig i de store barnehagene. Nja... Det er ikke egentlig det. Jeg kjenner veldig godt til to store (hhv 100 og 160 barn) - og samtlige foreldreklager går på for lite informasjon, for lite oversikt, og for lite fokus på deres barn. Sistnevnte er jo subjektivt, men det går generelt på at de føler det er for lite fokus på hvert enkelte barn - og at det blir litt maskineri over det hele. De små barnehagene får klager på vikarbruk, feriestengt og sykdom. Og begge deler sier seg selv - det er vanskelig å bli personlig når man har en stor barnehage enn en liten, det blir som Rema vs kolonialen på hjørnet. Og det er vanskeligere å være fleksibel på ferie og åpningstider når man er liten - av samme årsak. Så klagene er ikke myter, spørsmålet er hva som er viktigst for deg som forelder? For meg er det visshet om trygghet, omsorg og oversikt - og stabilitet i personalet. For andre kan det være stabilitet i åpningstider og ingen fast ferie. Det vil variere fra familie til familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Store barnehager er jo også delt i avdelinger. Jeg har erfaring med barn i stor barnehage (over 100 barn) og hadde god kontakt med foreldrene og de andre barna på avdelingen. Det forstår jeg, men i en liten barnehage har man også kontakt med barn og foreldre på den andre avdelingen. Men, jeg tror ikke nødvendigvis at størrelsen på barnehagen som er det viktigste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.