Gå til innhold

Stor barnehage Vs liten barnehage

Gjest Begge er kommunale barnehager

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Nja... Det er ikke egentlig det. Jeg kjenner veldig godt til to store (hhv 100 og 160 barn) - og samtlige foreldreklager går på for lite informasjon, for lite oversikt, og for lite fokus på deres barn. Sistnevnte er jo subjektivt, men det går generelt på at de føler det er for lite fokus på hvert enkelte barn - og at det blir litt maskineri over det hele.

De små barnehagene får klager på vikarbruk, feriestengt og sykdom.

Og begge deler sier seg selv - det er vanskelig å bli personlig når man har en stor barnehage enn en liten, det blir som Rema vs kolonialen på hjørnet. Og det er vanskeligere å være fleksibel på ferie og åpningstider når man er liten - av samme årsak.

Så klagene er ikke myter, spørsmålet er hva som er viktigst for deg som forelder?

For meg er det visshet om trygghet, omsorg og oversikt - og stabilitet i personalet. For andre kan det være stabilitet i åpningstider og ingen fast ferie. Det vil variere fra familie til familie.

''For meg er det visshet om trygghet, omsorg og oversikt - og stabilitet i personalet.''

Nettopp dette opplevde vi i den lille avdelingen i den største barnehagen vi har erfaring med, likeså i den nest største (dårligere i enkelte andre).

'' For andre kan det være stabilitet i åpningstider og ingen fast ferie''

Dette er også viktig, men tror faktisk de aller fleste foreldre synes førstnevnte er viktigst. Og mitt inntrykk er (som nevnt flere ganger nå) at dette ikke har med størrelsen på barnehagen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille1365381127

''For meg er det visshet om trygghet, omsorg og oversikt - og stabilitet i personalet.''

Nettopp dette opplevde vi i den lille avdelingen i den største barnehagen vi har erfaring med, likeså i den nest største (dårligere i enkelte andre).

'' For andre kan det være stabilitet i åpningstider og ingen fast ferie''

Dette er også viktig, men tror faktisk de aller fleste foreldre synes førstnevnte er viktigst. Og mitt inntrykk er (som nevnt flere ganger nå) at dette ikke har med størrelsen på barnehagen å gjøre.

Jada, man opplever det gjerne på sin avdeling - men ikke i barnehagen som helhet.

Det er umulig å kjenne 100 barn og 200 foreldre, og 40 ansatte - men man kjenner alle og vet hvilke barn som tilhører hvilke foreldre, når det bare er 20-30 av dem.

Det er litt annerledes med små barnehager enn store, sånn er det bare. Der er alle mer involvert i hele barnehagen, og ikke bare sin avdeling. I større barnehager er gjerne avdelingene større - og hver avdeling styrer seg selv i større grad, samarbeidet blir et annet.

Jeg sier ikke at det er DÅRLIG, jeg sier bare at jeg foretrekker de små som er mer oversiktlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...