Gå til innhold

6-åring på overnatting

Gjest en mamma som lurer på dette

Anbefalte innlegg

Gjest en mamma som lurer på dette

Min sønn er snart 6 år. Han var på overnatting hos ei venninne på 4 1/2 i natt. Vi foreldre var på besøk hos dem og de to barna la seg på samme rom for å sove, og poden vår skulle altså overnatte mens vi dro hjem.

Ungene styra fælt og det tok lang tid før de endelig sovna. Vi var oppe hos dem hvert 20.minutt eller så, men var igrunnen enige om at så lenge de lo og fniste begge to var det greit at de hadde det morro en stund.

I dag morges fikk jeg en melding fra min venninne, mor til jenta, at alt hadde gått greit, bortsett fra en ting, nemlig at jenta på 4 hadde kommet og sagt at ho ikke ville at x skulle "ta salve fra tissekona si". Vi vet jo ikke hva dette betyr... min venninne hadde snakket med dem men tror ikke de har snakket om hva som konkret har skjedd.

Jeg kjenner jeg er usikker på hvordan vi skal snakke med poden om dette. Han har ved tidligere anledninger kledd seg naken sammen med en kamerat og de har tatt bilder av hverandres underliv og bedt lillesøstra hans kle av seg o.l. dette startet i 5-årsalderen. Men det er lenge siden vi har hørt noe om det nå, og vi har snakket mye med de to guttene og de vet at de har ikke lov til å be noen ta av seg klærne, ihvertfal ikke hvis de sier nei.

En ting er når poden og en jevnaldrende kamerat kler seg nakne sammen, der de begge er enige om det. Noe annet er når poden ber en 1 1/2 år yngre jente om å gjøre det samme. Ho er sannsynligvis ikke på samme mentale og seksuelle nivå som han.

De har nok ikke gjort noe galt disse to. Å utforske seg selv og hverandre er vel heller ikke akkurat galt, men hvis vi ikke lærer ungene våre om når og med hvem det er greit å være seksuelle, så mener jeg vi ikke gjør jobben vår som foreldre. Her er det vel flere meninger ute og går... ;-)

Nå håper jeg på mange konstruktive tilbakemeldinger fra dere, gjerne fra folk med en viss erfaring med barn og seksualitet.

Hilsen fast leser, men skriver ikke mye her lenger, og er anonym i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brilleslangen

Vel.. vanskelig å si helt hvordan man angriper dette på beste måte... Ikke har jeg noe erfaring med slikt heller.

Men jeg er fristet til å si noe likevel...

når man er seks så bør man snart ha lært at tissetassen er privat område. Det er ikke noe man driver med sammensa med andre... Det mener nå jeg... Altså bør dere jobbe for å få ungen til å forstå at når han vil kose litt med tissen sin, så må han gå for seg selv, man gjør ikke slikt sammen med andre, men går for seg selv, og da helst på do slik at man får vasket fingrene ordentlig etterpå...

mener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mamma som lurer på d...

Vel.. vanskelig å si helt hvordan man angriper dette på beste måte... Ikke har jeg noe erfaring med slikt heller.

Men jeg er fristet til å si noe likevel...

når man er seks så bør man snart ha lært at tissetassen er privat område. Det er ikke noe man driver med sammensa med andre... Det mener nå jeg... Altså bør dere jobbe for å få ungen til å forstå at når han vil kose litt med tissen sin, så må han gå for seg selv, man gjør ikke slikt sammen med andre, men går for seg selv, og da helst på do slik at man får vasket fingrene ordentlig etterpå...

mener

Og det er vi selvsagt helt enige med deg i! Og det er ikke det det er snakk om her egentlig... mulig jeg har ordlagt meg feil... det det er snakk om er at gutten er veldig nysjerrig på nakenhet og selvsagt var det nok spennende å få se på tissen til jenta. Tror ikke gutten koser med tissen sin i andres nærvær.

Begge mødrene har snakket med begge ungene både sammen og hver for seg, og forstår det slik at de hadde vist tissene til hverandre og gutten hadde tatt på tissen til jenta og lurt på hvorfor ho hadde salve der (var smurt fordi ho var sår). Tror ikke det var noe mer enn dette.

Jeg har snakket med min sønn mange ganger om dette at han ikke skal kle av seg og ta på tissen til andre og heller ikke godta at andre tar på tissen hans. Han vet det, men skjønner nok ikke hvorfor, fordi han selv ikke er seg bevisst noe seksuelt og at det skal være noen grunn til å ikke skulle ta på.

Likevel så VET han at han ikke skal gjøre det, men det er altså slik at han gjerne vil gjøre det likevel... da lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram, for å få han til å skjønne at det ikke er aktuelt å holde på slik sammen med andre barn. Men midt oppi dette vet jeg at både doktorlek og mor og far lek er en veldig naturlig del av det å vokse opp, så jeg vil ikke være hysterisk rundt det.

Takk for svar til deg brilleslangen. Jeg hadde jo håpet på litt mere respons!...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er vi selvsagt helt enige med deg i! Og det er ikke det det er snakk om her egentlig... mulig jeg har ordlagt meg feil... det det er snakk om er at gutten er veldig nysjerrig på nakenhet og selvsagt var det nok spennende å få se på tissen til jenta. Tror ikke gutten koser med tissen sin i andres nærvær.

Begge mødrene har snakket med begge ungene både sammen og hver for seg, og forstår det slik at de hadde vist tissene til hverandre og gutten hadde tatt på tissen til jenta og lurt på hvorfor ho hadde salve der (var smurt fordi ho var sår). Tror ikke det var noe mer enn dette.

Jeg har snakket med min sønn mange ganger om dette at han ikke skal kle av seg og ta på tissen til andre og heller ikke godta at andre tar på tissen hans. Han vet det, men skjønner nok ikke hvorfor, fordi han selv ikke er seg bevisst noe seksuelt og at det skal være noen grunn til å ikke skulle ta på.

Likevel så VET han at han ikke skal gjøre det, men det er altså slik at han gjerne vil gjøre det likevel... da lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram, for å få han til å skjønne at det ikke er aktuelt å holde på slik sammen med andre barn. Men midt oppi dette vet jeg at både doktorlek og mor og far lek er en veldig naturlig del av det å vokse opp, så jeg vil ikke være hysterisk rundt det.

Takk for svar til deg brilleslangen. Jeg hadde jo håpet på litt mere respons!...

Jeg skjønner godt at du lurer på hva du bør gjøre med dette.

Hvis du snakker for mye om dette, blir nok det også feil. Du sier at han godt vet at man ikke skal gjøre slikt.

Jeg ville nok ha snakket med ham når det oppdages at han leker slike leker. Han trenger ikke gjøre det med kameraten heller, selv om kameraten vil. Man leker ikke naken-leker med hverandre når man er 6 år, kan være et argument som virker.

Ellers er det opp til alle foreldre å snakke med ungene sine om at tissen er deres egen, og at man ikke leker med den sammen med andre. Man skal ikke kle av seg selv om andre sier det. Ikke for kameraten, ikke for større barn eller snille menn.

Man kommenterer heller ikke andres kropp. Barna kan lære at alle er ulike og at man ikke skal bry seg om andres kropper.

FOR jeg er livredd for det fokuset som er på kropp i disse tider. Det har gått så langt at unger i barneskolen ikke tør dusje nakne for at de er redde for at kroppen deres er perfekt. Kropp er en naturlig ting, og jeg synes det er viktig at både barn og voksne vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

Å man kan nok bli både frustrert og fortvilet og rådløs mang en gang opp gjennom årenes løp... Man får bare gjøre det man tror er riktig, og håpe det er bra nok...

Jeg husker da min nå 7åring var 5. Da brukte ho å leke mye med en jevngammel guttevenn. En periode følte jeg at jeg rett og slett ikke kunne slippe øynene av dem, for de drev og tisset over alt. Og da mener jeg over alt. ikke inne da, men ute. de tisset på trappa, på huska, på sklia, i dukkehuset, ja de stedene de kom på at det gikk an å prøve i nærområdet. Jeg prøvde å innprente i datteren min at det med å tisse rundt omkring slik var grisete. Ho påsto at det var gutten som bestemte. Jeg holdt meg hard på at så lenge ho også deltok så var ho like mye skyldig, for ho kunne latt være selv... Men den sommeren var det tydeligvis veldig spennende å holde på slik... Tok dem på fersken flere ganger... Jeg holdt fast på at må man tisse går man på do... såfremt det er do i nærheten.

Neste sommer hadde ho tydeligvis vokst fra det. For da kom det i stedet Æsj mamma vet du hva? xx har tissa på sklia i dag. Æsj altså. Nå vil jeg aldri mer skli på den sklia.... for da får jeg tiss på meg...

Så hos oss skjedde det et eller annet mellom 5 og 6år...

Det går seg nok til for gutten deres også skal du se....

Lykke til iallfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...