Gå til innhold

Bursdagsbesøk og kranglete søsken osv......

MHC

Anbefalte innlegg

Bursdagsrush i familien igjen. To stykker som skal ha barnebesøk. Diskusjoner om hvem, hva og hvor - igjen.

Jada. Begge skal ha eget besøk. Begge vil invitere alle jentene i klassen + venner fra nabolaget. Vi pleier å ende på 20- 23 stk.

Så forventer besteforeldrene å bli invitert i eget besøk. De orker jo ikke å komme i de kaotiske barnebesøkene.

Kjenner allerede nå at kvalmen kommer sigende. Jeg synes det er fantastisk hyggelig at barna har en kjekk bursdagsfeiring, men kan ikke underslå at jeg og synes det er et forferdelig mas og stress. Jeg er ikke av den superkreative typen som sitter måneder før å lager morsome hatter og baker kjeks som likner på blomster som "bare" skal monteres på et sugerør, så pyntes med fargerik glasur og noen artige nonstop osv.

Men- jeg har merket i vennekretsen at det er IKKE stuerent å grue seg til tre bursdagsbesøk på rappen i tillegg til de som barna er invitert i- og skal kjøres til og ha med gave til.

Er jeg den eneste her i landet som synes det er litt stress?????

Måtte bare få ut litt på en mandag morgen før jeg begynner på handlelistene til besøkene.......

Jada- vet jeg kan leie plass på lekeland el.l, men det synes jeg selv er helt på trynet. Ingen lekeland helt i nærheten. Det totale kaoset når barna blir invitert i slike fødselsdager. Vill ringing blant foreldre for å samkjøre henting og bringing midt i rushtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tsss....... klart det kan være stress, men det blir ikke verre enn det du gjør det til selv!

INGEN forlanger hatter og blomster og dill og dall, gjør det enkelt, det viktigste er nemlig at ungene får feire bursdag.

Hva var det du skulle handle til nå? Til ungene skal ha besøk?

Ikke rart du blir stressa....du stiller altofr store krav til deg selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke du er den eneste. Ikke forlang av deg selv at du skal glede deg, bare at det er en jobb som må gjennomføres, akkurat som en del andre ting i livet.

Ingen grunn til å lage dekorasjoner osv.selv. Det er mye fint i butikkene. Selv betaler jeg meg ut av mye. Men jeg vet også godt at jenter kan være overmåte opptatt av detaljer og krimskrams. Gutta bråker mer, men godtar enkle løsninger på sånt.

Lykke til - og husk at når det er over, er det lenge til neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg og i tillegg er jo dette svindyre greier å holde på med.

Vi begrenser antall barn de får lov å invitere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bursdagsmamman

Huff, det der høres jo helt forferdelig ut!

Noen kjappe tanker en mandag morgen:

- kan dere ha utebursdag? Enten i egen hage, eller i nærheten - f.eks. i en akebakke? Er ungene ute, så fyrer man opp bål og serverer pølser de kan grille selv (og kanskje spikke grillspyd om de er store nok?), marshmellows og en enkel kake. Krever lite organisering.

- bruke helgedag, ha barnebursdag fra 12-15 og voksenbursdag etterpå. Ja, det blir søppel og rot etter ungene, men hvis de voksne vet om det trenger man jo slett ikke stresse med rydding og vasking.

- legge barnebursdagen til en ukekveld, og voksenbursdagen til en helgedag?

Hva servering gjelder, så ligger definitivt ikke vi på det nivået du skisserer. Lager kake, gele og kjøper godteri, og ett eller annet med mat i. Vi har ikke hatt så mange gjester på innebursdag, men vi har tatt hele "grupper" slik at det skulle bli "rettferdig".

Håper det ordner seg for deg! Husker forresten ei jordmor som påpekte at fødselen er en urolig og styrete opplevelse, og slik blir også bursdagene til ungene. He-he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke du er den eneste. Ikke forlang av deg selv at du skal glede deg, bare at det er en jobb som må gjennomføres, akkurat som en del andre ting i livet.

Ingen grunn til å lage dekorasjoner osv.selv. Det er mye fint i butikkene. Selv betaler jeg meg ut av mye. Men jeg vet også godt at jenter kan være overmåte opptatt av detaljer og krimskrams. Gutta bråker mer, men godtar enkle løsninger på sånt.

Lykke til - og husk at når det er over, er det lenge til neste gang!

Jeg tenker helt likt som deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hos oss

Ha barnebursdagen en formiddag i helgen, og inviter besteforeldrene til å komme like før barnebusrdagen er over (den siste halvtimen), slik at de er der når barna går hjem, og dermed er det helt naturlig at det er rotete i huset. Så kan bursdagsbarn med søsken kose seg litt med besteforeldrene og se på gavene sammen osv. mens dere rydder litt, og setter på en enkel middag.

Akebursdag med pølsegrilling på bål er kjempekoselig! Ikke hvert år, men som et alternativ et år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er stress med barnebursdagene - så du er ikke alene. Og jeg har ingen samtidig heller :)

Ikke føl press på å gjøre noe du ikke føler er deg. Vi er ikke alle "supermødre", og noen ganger må vi bare gjøre "godt nok".

Det positive er at kaoset bare varer i ca 2 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også bursdag til begge gutta midt i jula. Da har vi felles familieselskap for dem da. Barneselskapene tar vi gjerne en før og en etter jul. Det spiller ikke så stor rolle om det blir feiring på den riktige dagen.

Vi setter også begrensinger på hvor mange de får invitere om de skal ha selskapet hjemme. Dette er barna helt enig i da ingen av dem liker kaos-selskapene med 20 gutter innendørs. Har vi det hjemme er vi maks 10-11 tilsammen. Størstemann lot seg overtale til å invitere alle guttene i klassa i år (2.klasse) og da brukte vi gymsalen på skolen der jeg jobber. Det gikk kjempefint! Men man ser at det kreves full styring fra voksne om det skal gå bra. Ellers er det alltids en eller to som tar fullstendig av:-)

Har ikke så store krav til servering heller. Nå hadde vi risboller, sjokoladekake og wienerbrød, med brus til drikke. Hadde kjøpt inn snacks også men det rakk vi ikke få frem, og ikke var det noen som etterlyste det heller.

Jeg tror nok at jeg, som deg, hadde grudd meg veldig om jeg skulle hatt over 20 stykker inne. Min erfaring er at det ofte ender i kaos. Men om jentene har gjort dette i flere år så er det vel denne feiringen de ønsker seg?

Som andre her sier, ikke forlang av deg selv at du skal glede deg. Se på det som en jobb som må gjøres og vær fornøyd med deg selv når jobben er gjennomført:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår og vet at det kan være stress med tette bursdager, men samtidig kan jeg ikke unngå å tenke at det kanskje er litt trist hvis barnas bursdager i stor grad eller først og fremst er stress for de voksne... Ser du har fått en del konstruktive forslag, kanskje noe kan gjøres for å gjøre det hyggeligere for alle, også for deg som skal gjøre jobben? Personlig har jeg stor tro på planlegging; å sette av tid i god tid til det som skal gjøres, bake kaker som tåler frysing f.eks., gjøre klar invitasjoner eller handle det som skal brukes lenge før (slikt som kan handles lenge før da så klart) og ikke minst planlegge servering og innhold i selskapet som er forenlig med familiens interesser og sterke sider ;) Gratulerer med dagene og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...