Gå til innhold

Jehovas vitner og bursdager

Gjest Usikker på Jehovas Vitne

Anbefalte innlegg

Vi har to Jehovas Vitner- barn i klassene til mine barn. Det ene foreldreparret ga allerede i 1. klasse beskjed om at deres barn ikke skulle ha bursdagsinvitasjoner. Ja, ja. Forferdelig synd for de barna.

Nå har det kommet en til i det andre barnet mitt sin klasse. De er utlendinger og har ikke sagt noe offentlig om å motta invitasjon. Vet at barnet ikke får lov til å komme, men jeg synes det er forfeldelig vondt å vite at mitt barn (og alle de andre og) går rundt i klasserommet å deler ut invitasjoner til alle jentene eller alle guttene men utelukker denne ene. Det er barnemisshandling i mine øyne. Men det er jo og benemisshandling å gi barnet en invitasjon når men vet at det ikke får gå i selskapet. Hva gjør dere?

PS På vår skole får de dele ut i klassen så lenge alle eller alle jentene/ guttene inviteres. Dersom bare noen få skal inviteres må det ordnes utenom skoletid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har pleid å inkludere alle, uansett tro eller bakgrunn.

Hvis de er Jehovas Vitne takker de jo bare nei.

Viktigst er det at barnet er inkludert med invitasjon på skolen/i bhg, og vi har ikke hørt noe i forkant noe om at X ikke skal ha invitasjoner til bursdager pga at de ikke feirer bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke barnet som har bursdag bare spørre Jehova-barnet: vil du også ha en invitasjon? Hvis barnet sier ja, så får h*n invitasjonen. Hvis barnet sier nei, så har den i hvertfall fått tilbudet.

Evnt kan alle invitasjoner legges på et bord, og alle barna kommer og henter sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg

Kan ikke barnet som har bursdag bare spørre Jehova-barnet: vil du også ha en invitasjon? Hvis barnet sier ja, så får h*n invitasjonen. Hvis barnet sier nei, så har den i hvertfall fått tilbudet.

Evnt kan alle invitasjoner legges på et bord, og alle barna kommer og henter sin.

''Kan ikke barnet som har bursdag bare spørre Jehova-barnet: vil du også ha en invitasjon? Hvis barnet sier ja, så får h*n invitasjonen. Hvis barnet sier nei, så har den i hvertfall fått tilbudet.

''

Det forslaget synes ikke jeg noe om. Jeg synes ikke det er barnet som bør få dette lesset på seg på den måten. Måtte ta slike avgjørelser. Har ikke foreldrene sagt noe offentlig i klassen om sin tro, er det helt naturlig å gi invitasjon. Noe annet ville være uhøflig. Så er det opp til dem og håndtere det slik de vil hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan ikke barnet som har bursdag bare spørre Jehova-barnet: vil du også ha en invitasjon? Hvis barnet sier ja, så får h*n invitasjonen. Hvis barnet sier nei, så har den i hvertfall fått tilbudet.

''

Det forslaget synes ikke jeg noe om. Jeg synes ikke det er barnet som bør få dette lesset på seg på den måten. Måtte ta slike avgjørelser. Har ikke foreldrene sagt noe offentlig i klassen om sin tro, er det helt naturlig å gi invitasjon. Noe annet ville være uhøflig. Så er det opp til dem og håndtere det slik de vil hjemme.

Men er det snakk om at barnet overhode ikke skal få en invitasjon, eller skal barnet bare ikke få den med seg hjem? 'ved å spørre så vet barnet at h*n er inkludert selv om h*n sier nei til invitasjonen.

Er det ikke naturlig at foreldrene instruerer barnet til å si nei til invitasjoner? På samme måte som et barn som var muslim sa nei ti noe som innholdt svinekjøtt? Hvis troen er så viktig synes jeg det er rart hvis de ikke også har sagt noe til barnet om hvorfor de ikke feirer bursdager?

Men jeg har ikke vært borti denne problemstillingen med invitasjoner.Fordelen med å ha non J vitner i familien er at de alltids kan passe gården på julaften.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mener jeg

Men er det snakk om at barnet overhode ikke skal få en invitasjon, eller skal barnet bare ikke få den med seg hjem? 'ved å spørre så vet barnet at h*n er inkludert selv om h*n sier nei til invitasjonen.

Er det ikke naturlig at foreldrene instruerer barnet til å si nei til invitasjoner? På samme måte som et barn som var muslim sa nei ti noe som innholdt svinekjøtt? Hvis troen er så viktig synes jeg det er rart hvis de ikke også har sagt noe til barnet om hvorfor de ikke feirer bursdager?

Men jeg har ikke vært borti denne problemstillingen med invitasjoner.Fordelen med å ha non J vitner i familien er at de alltids kan passe gården på julaften.;)

Vanligvis er det vel foreldre som ringer og sier fra om barnet ikke kan komme. Det synes jeg bør gjelde i denne situasjonen oiså. Det er sårt og vanskelig sosialt for enkelte barn dette, og det blir mindre stress på barnet når det er foreldrene som tar denne støyten. De fleste barn takker ikke ja når de får invitasjon. De stapper den i sekken, og foreldrene gir beskjed, forhåpentligvis, om de ikke kan komme. Så går skoledagen videre. For å unngå for mange diskusjoner som er belastende for barnet hver gang dette blir en situasjon, mener jeg det bør være slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis er det vel foreldre som ringer og sier fra om barnet ikke kan komme. Det synes jeg bør gjelde i denne situasjonen oiså. Det er sårt og vanskelig sosialt for enkelte barn dette, og det blir mindre stress på barnet når det er foreldrene som tar denne støyten. De fleste barn takker ikke ja når de får invitasjon. De stapper den i sekken, og foreldrene gir beskjed, forhåpentligvis, om de ikke kan komme. Så går skoledagen videre. For å unngå for mange diskusjoner som er belastende for barnet hver gang dette blir en situasjon, mener jeg det bør være slik.

kan ikke heller foreldrene ringe hvis barnet kan komme? evnt svare på kortet?

Jehovas vitner deltar ikke i bursdager så jeg synes det blir litt feil at de skal ringe og si at barnet ikke kommer på enhver bursdag. De får heller ringe hvis det skulle bli et unntak.

Nå vet jeg ikke så mye om J,V, men feirer de noe i det hele tatt? Om man legger opp til en klassetur, eller en klassefest uten at det er noen grunn for det, kan barnet delta da? Hvis ja, så kunne man også hatt noen sånne arrangementer så barnet fikk delta sosialt. Kanskje barnet kunne arrangere en Ikke-bursdag? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Datteren min har også JV i klassen. Jeg har bevisst valgt å be også denne eleven, nettopp for at ikke hun skal føle seg oversett eller utelatt. Nå er det jo ikke informert om noe sånt da, for da ville jeg jo ikke gjort det. Jeg ber også utenlandske elever, og serverer kyllingpølser. Fungerer kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnemishandling er det i hvert fall ikke - det er å misbruke hele ordet og begrepet!

Nå er det vel også slik at en skal respektere andres tro og livssyn, så da må en bare innfinne seg med at disse er JH, uavhengig av hva man egentlig mener om denne trosretningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste er kanskje å lever invitasjonen hjem?

De har jo sagt at de ikke vil at ungen skal få invitasjoner. Tror ikke de blir så glade da akkurat!

Kan jo tenkes at det å ikke få invitasjon er helt uproblematisk for den ungen.Barnet vet selv at de ikke feirer bursdager og at det er derfor h*n ikke blir invitert. At den invitasjonen ikke betyr så mye heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå laget invitasjoner til alle. Inkludert den som nok ikke kommer. Serverer kylling, glutenfritt og nøttefritt, så jeg har overhode ikke problemer med andres nasjonalitet/ særegenhet/ religion eller noe.- Untatt JV som legger et slikt press på barna.

I eldstemanns klasse er det som sagt ingen invitasjoner til barnet det gjelder, for det har foreldrene bedt om. Synes det er like sårt hver gang.

Til andre sammenkomster (ikke bursdag) kommer heller ikke personen i eldstemanns klasse. De er visst redde for at alt er "forkledte" bursdagsbesøk.

Til jul må avslutningen holdes i november, ikke inneholde julespill, julesanger el.l. Vi får heller ikke pynte med julefarger, for da får ikke barnet delta.

Vi har mange nationaliteter på skolen, og alle de store religionene er godt representert. Buddister, muslimer, "vanlig" kristne, hinduer, katolikker og humanetikere. Alle deltar på stort sett alt. Det er hos oss kun JV som krever særbehandling og fritak. (De var blant annet borte de tre siste dagene før jul, for da var det for mye jul.....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Jeg ville delt ut invitasjoner til alle, uavhengig av livssyn, unntatt de tilfeller der foreldre eksplisitt hadde bedt om ikke å få.

Dette har ingen ting med mishandling å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå laget invitasjoner til alle. Inkludert den som nok ikke kommer. Serverer kylling, glutenfritt og nøttefritt, så jeg har overhode ikke problemer med andres nasjonalitet/ særegenhet/ religion eller noe.- Untatt JV som legger et slikt press på barna.

I eldstemanns klasse er det som sagt ingen invitasjoner til barnet det gjelder, for det har foreldrene bedt om. Synes det er like sårt hver gang.

Til andre sammenkomster (ikke bursdag) kommer heller ikke personen i eldstemanns klasse. De er visst redde for at alt er "forkledte" bursdagsbesøk.

Til jul må avslutningen holdes i november, ikke inneholde julespill, julesanger el.l. Vi får heller ikke pynte med julefarger, for da får ikke barnet delta.

Vi har mange nationaliteter på skolen, og alle de store religionene er godt representert. Buddister, muslimer, "vanlig" kristne, hinduer, katolikker og humanetikere. Alle deltar på stort sett alt. Det er hos oss kun JV som krever særbehandling og fritak. (De var blant annet borte de tre siste dagene før jul, for da var det for mye jul.....)

Jeg synes JV stiller veldig store krav, hvis man skal feire i november uten å ha julepynt. Det heter jo tross alt juleavslutning. Hvor langt skal man strekke seg for ett barn? Hvordan er det med de andre nasjonalitetene, har de også tilsvarende krav?

Er det sånn å forstå at barnet som var JV ikke får lov til å ta i en invitasjon en gang? Eller handler det mest om at de ikke skal ta det med seg hjem? Kan de feks bare oppbevare det på skolen, eller kaste den etter at de har lest den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo sagt at de ikke vil at ungen skal få invitasjoner. Tror ikke de blir så glade da akkurat!

Kan jo tenkes at det å ikke få invitasjon er helt uproblematisk for den ungen.Barnet vet selv at de ikke feirer bursdager og at det er derfor h*n ikke blir invitert. At den invitasjonen ikke betyr så mye heller.

Det var vel ment som at man gir invitasjoner hjem til _de andre barna_ slik at det ikke ble så synlig at ett eller to barn ikke får invitasjonen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gitt til alle. Dersom man er med i JV så får man bare takke nei, verre er det ikke.

Forøvrig har dette ingenting med mishandling å gjøre, og jeg synes du misbruker begrepet ganske grovt i innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niccola

Stakkars unger. Jehovas vitner har jeg ingenting til overs for. Så jeg vet ikke hva jeg ville gjort..

Så ikke det du skrev om barnemishandling. Der er jeg slett ikke enig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er noe respektløst å invitere noen dere _vet_ ikke vil sette pris på invitasjonen eller i beste fall feilslått snillhet.

Vi kan synes hva vi vil om at de ikke feirer jul eller bursdag eller stemmer, men vi bør respektere at de ikke ønsker å delta i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...