Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''hva om barnet hele livet skal leve med at h*n ikke kommer til himmelen pga dette? Man har kanskje reddet barnet fysiske liv, men det åndelige blir jo fortapt'' Så da kan man like gjerne bare la barnet dø med en gang, mener du? Selvfølgelig ikke, men man må tenke på at det å gi barnet blod kan få store konsekvenser for dem senere. At man har løst ett problem, men skapt et annet. Men det til tross , så ville jeg gitt barnet blod om jeg var helsearbeider i den situasjonen. Det er jo ikke sikkert barnet velger å fortsatt tilhøre JV når det blir voksent. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''hva om barnet hele livet skal leve med at h*n ikke kommer til himmelen pga dette? Man har kanskje reddet barnet fysiske liv, men det åndelige blir jo fortapt.'' De fleste JV anser ikke barn som fullverdige medlemmer av kirken, fordi de ikke er døpt enda, men som absolutte potensielle fremtidige medlemmer! Så hva den "udøpte" gjør, strider ikke mot Skriften! Kun "døpte" trenger reprimander ifølge JV. Men også dette synet varierer innenfor sekten JV, så som med mennesker generelt, kan man fastslå at ingenting er fastslått;) Men mener du ut ifra dette at det er mennesker innen "sekten" som godtar blodoverføring til sine barn? Ut i fra det du skrev så kan jeg ikke forstå hvorfor foreldrene protesterer så fælt mot blodoverføring hvis de ennå ikke er fullverdige medlemmer av JV. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Da husker jeg nok feil angående blodoverføring til voksne: Pasientrettighetsloven: ''§ 4-9. Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik. En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres. Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen. '' Helsepersonelloven: ''§ 7. Øyeblikkelig hjelp Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasientrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen. Ved tvil om helsehjelpen er påtrengende nødvendig, skal helsepersonell foreta nødvendige undersøkelser. Plikten gjelder ikke i den grad annet kvalifisert helsepersonell påtar seg ansvaret for å gi helsehjelpen. '' § 4-9 omtaler jo blant annet blodoverføring. Men forstår jeg det slik at det å ha et syn som forbyr blodoverføring ikke blir godtatt? Jeg har hørt om voksne mennesker som er JV som har dødd fordi de ikke ville ha blodoverføring. Det var riktignok i utlandet. Er det andre regler i Norge? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Men mener du ut ifra dette at det er mennesker innen "sekten" som godtar blodoverføring til sine barn? Ut i fra det du skrev så kan jeg ikke forstå hvorfor foreldrene protesterer så fælt mot blodoverføring hvis de ennå ikke er fullverdige medlemmer av JV. Er det ikke slik "sekter" blir til;) Ingen av JV som jeg kjenner ville nekte sine barn behandlig. De ville spurt om alternativ behandling var tilgjengelig (ofte er det det), men i akutte situasjoner ville ingen av de jeg kjenner, nekte behandling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Men forstår jeg det slik at det å ha et syn som forbyr blodoverføring ikke blir godtatt? Jeg har hørt om voksne mennesker som er JV som har dødd fordi de ikke ville ha blodoverføring. Det var riktignok i utlandet. Er det andre regler i Norge? Nei! Både JV og adventister bærer kort om null blodoverføring, og legen har ikke lov til å overprøve det i en akutt situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Nei! Både JV og adventister bærer kort om null blodoverføring, og legen har ikke lov til å overprøve det i en akutt situasjon. Har det ikke betydning om pasienten har samtykket eller ikke før det skjer? Legen vet jo ikke om en person som er JV kan ombestemme seg om situasjonen blir kritisk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Har det ikke betydning om pasienten har samtykket eller ikke før det skjer? Legen vet jo ikke om en person som er JV kan ombestemme seg om situasjonen blir kritisk ''Har det ikke betydning om pasienten har samtykket eller ikke før det skjer? Legen vet jo ikke om en person som er JV kan ombestemme seg om situasjonen blir kritisk'' Alle adventister og JV bærer et kort på seg, hvor de nekter å ta blodoverføring, og det skal i regel fungere, men det har hendt at rettssystemet har gitt blodoverføring. Noe jeg synes er respektløst og forkastelig! Havner jeg i koma, så vil jeg at kontakten blir plugget ut... Ikke av hensyn til mine kjære, men pga meg og mitt ønske! På samme måte skriver man at man vil være donor, tenk om de ungikk avdødes ønske og bare donerte organer vekk i hytt og vær! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''Har det ikke betydning om pasienten har samtykket eller ikke før det skjer? Legen vet jo ikke om en person som er JV kan ombestemme seg om situasjonen blir kritisk'' Alle adventister og JV bærer et kort på seg, hvor de nekter å ta blodoverføring, og det skal i regel fungere, men det har hendt at rettssystemet har gitt blodoverføring. Noe jeg synes er respektløst og forkastelig! Havner jeg i koma, så vil jeg at kontakten blir plugget ut... Ikke av hensyn til mine kjære, men pga meg og mitt ønske! På samme måte skriver man at man vil være donor, tenk om de ungikk avdødes ønske og bare donerte organer vekk i hytt og vær! ''På samme måte skriver man at man vil være donor, tenk om de ungikk avdødes ønske og bare donerte organer vekk i hytt og vær'' Hvis du skulle bli hjernedød så er det dine pårørende som avgjør om organene dine skal gis videre. Et donorkort bestemmer ikke det alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''På samme måte skriver man at man vil være donor, tenk om de ungikk avdødes ønske og bare donerte organer vekk i hytt og vær'' Hvis du skulle bli hjernedød så er det dine pårørende som avgjør om organene dine skal gis videre. Et donorkort bestemmer ikke det alene. ''Hvis du skulle bli hjernedød så er det dine pårørende som avgjør om organene dine skal gis videre. Et donorkort bestemmer ikke det alene.'' Jo, det gjør det faktisk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 Det blir gjort et hastevedtak av barnevernet. Helsepersonelloven tillater å bryte med foreldres ønske/krav om å ikke motta blod på barns vegne. Hvordan familien forholder seg til dette i etterkant er jeg litt usikker på, men jeg tror at så lenge barnet og foreldrene nektet går det "greit" likevel. ''Hvordan familien forholder seg til dette i etterkant er jeg litt usikker på, men jeg tror at så lenge barnet og foreldrene nektet går det "greit" likevel.'' Det er slik dette har blitt lagt frem for oss helsefagstudenter i alle fall, at dersom vedtaket gjøres mot foreldrenes (og barnets) vilje, vil de uansett ha sitt "på det tørre" siden. Det er jo også flere plikter som interagerer her, har fått referert et eksempel der en nybakt mor som var JV nektet å ta i mot livsnødvendig blodoverføring etter fødselen, men som likevel endte med å akseptere det etter press fra sin mann (som ikke var JV). I følge denne trosretningen skal en kone adlyde mannen sin, noe som berget livet hennes i denne saken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''Hvis du skulle bli hjernedød så er det dine pårørende som avgjør om organene dine skal gis videre. Et donorkort bestemmer ikke det alene.'' Jo, det gjør det faktisk! javel, mulig jeg er feilinformert, men etter flere tråder om dette så har jeg fått høre at det er pårørende som til syvende og sist tar beslutningen om organene skal doneres bort. Interessant om du kan finne noe dokumentasjon på det du mener er riktig her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 18. januar 2010 Del Skrevet 18. januar 2010 ''Hvis du skulle bli hjernedød så er det dine pårørende som avgjør om organene dine skal gis videre. Et donorkort bestemmer ikke det alene.'' Jo, det gjør det faktisk! her fant jeg litt info på sidene til organdonasjon.no Ser ut som om vi begge har litt rett. ''Fast praksis er som følger; Når donasjon er aktuelt skal helsepersonell alltid spørre de pårørende om de kjenner den avdødes holdning til donasjon. Dersom avdøde hadde tatt en positiv beslutning, enten muntlig eller skiftlig i form av for eksempel et donorkort, er det denne som skal legges til grunn for gjennomføring av donasjon. Dersom pårørende likevel sterkt motsetter seg donasjon har donoransvarlig lege under visse omstendigheter anledning til å avvike fra avdødes ønske. Dersom de pårørende gir uttrykk for at de ikke kjenner den avdødes holdning til donasjon, men ikke motsetter seg dette, kan donasjon gjennomføres. I tilfeller der den avdødes holdning til donasjon var negativ, gjennomføres ikke donasjon selv om de pårørende skulle stille seg positiv til dette. '' 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.