Gå til innhold

Strømpebukser

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Og det som før het tights, heter i år leggings.

''

Hm, jasså?

For meg er leggings sånne leggvarmere som var så populære i forbindelse med dansemoten etter Flashdance-filmen.

*gammel*

Ja, ikke sant... Vel,- jeg har vel bare disse nye begrepene (eller nye betydninger) fra H&M og Cubus tror jeg..

Fortsetter under...

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

13

• Katt-ja

9

• Dorthe

8

• morsan

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ja, hva skal man kalle det for da, hvis leggingsordet blir "stjelt" av den oppvoksende motegenerasjon?

Vi kalte det leggvarmere - på 80-tallet :-)

Skrevet

Forskjellen på stillongs og tights er bruken, mener jeg. Førstnevnte under bukse, det andre er til bruk med kjole eller tunika osv.

Du er inne på noe der kanskje!

Men jeg er rett og slett litt usikker på hvilke av mine "benklær" jeg "har lov til" å ha under tunika, og hvilke som helst bør være under bukse.

Skrevet

Strømpebukser = med fot, finnes i alle tykkelser

thights = uten fot, har jeg vel sett mest i llitt tykkere utgave, men for alt jeg vet kan det hende det finnes flortynne også. :o)

Skrevet

Heter det leggings???

*stønn*

Trodde det var sånne lange knestrømper, som jeg så så mye av i går....

Nei - leggings er thights som slutter like under kneet vel? Og thigts går helt ned til ankelleddet?

Skrevet

Nei - leggings er thights som slutter like under kneet vel? Og thigts går helt ned til ankelleddet?

''Nei - leggings er thights som slutter like under kneet vel? Og thigts går helt ned til ankelleddet?''

Godt mulig dette er riktig. Leggings er et ord jeg aldri har brukt. Har vel kalt det tights, begge deler.

Annonse

peppermyntete
Skrevet

Stillings for meg er strømpebukse uten fot, men med strikk under foten. Fra gammelt av, hadde da jeg var liten. :-)

Jeg tror ordbruken har litt med hvor i landet man kommer fra også kanskje.

Mulig det med å bruke ordet tights i betydning strømpebukse er et Oslo-nymotens-fenomen?

''Stillings for meg er strømpebukse uten fot, men med strikk under foten. Fra gammelt av, hadde da jeg var liten. :-)''

Det heter da vitterlig strekkbukser. :-)

Skrevet

Ja, hva skal man kalle det for da, hvis leggingsordet blir "stjelt" av den oppvoksende motegenerasjon?

Leggvarmere. :o)

Skrevet

''Stillings for meg er strømpebukse uten fot, men med strikk under foten. Fra gammelt av, hadde da jeg var liten. :-)''

Strekkbukser brukte vi da som vanlige bukser? Ikke under andre bukser? Jeg hadde sånne på 80-tallet, da var det knallmoderne! *Grøss*

Gjest Elextra
Skrevet

''Det heter da vitterlig strekkbukser. :-)

''

Nei, strekkbukser er ikke i ull eller til å ha under andre plagg - strekkbukser er ytterbukser, gjerne med en liten søm midt foran, typisk brukt på ski "i gamle dager" :-)

peppermyntete
Skrevet

Strekkbukser brukte vi da som vanlige bukser? Ikke under andre bukser? Jeg hadde sånne på 80-tallet, da var det knallmoderne! *Grøss*

''Strekkbukser brukte vi da som vanlige bukser? Ikke under andre bukser?''

Det har jeg da heller ikke sagt.

Jeg gikk mesteparten av barneskolen i strekkbukser med lange strikkegensere over. Helst med morsomme mønstere og applikasjoner på. Flotte greier!

peppermyntete
Skrevet

''Det heter da vitterlig strekkbukser. :-)

''

Nei, strekkbukser er ikke i ull eller til å ha under andre plagg - strekkbukser er ytterbukser, gjerne med en liten søm midt foran, typisk brukt på ski "i gamle dager" :-)

Strekkbukser = tights med stropp.

Den tykke ullstillongsen fra barnehagen som mamma sydde gummistrikk på heter fortsatt ullstillongs. Tror vi er enige. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Den tykke ullstillongsen fra barnehagen som mamma sydde gummistrikk på heter fortsatt ullstillongs. Tror vi er enige. :-)

''Strekkbukser = tights med stropp.

''

Ikke i mitt vokabular - materialet er helt ulikt!

Annonse

Skrevet

Hva kaller dere hjemmestrikket ullbukse da? Det er jo også et begrep...

Vi sier ullbukse til det :-)

Skrevet

Du får sjekke neste gang du skal handle, ser ikke ut til at man kan stole på begrepene ;-)

Jeg har kjøpt på både Cubus og H&M i det siste - og der ser det ut til at tights er med fot (=strømpebukser) og leggings er uten fot...

Skrevet

''Strekkbukser = tights med stropp.

''

Ikke i mitt vokabular - materialet er helt ulikt!

Enig, dessuten er ikke strekkbukser like tettsittende som thights.

Skrevet

Hva kaller dere hjemmestrikket ullbukse da? Det er jo også et begrep...

Vi sier ullbukse til det :-)

Hjemmestrikket ullbukse er (hjemmestrikket) ullbukse. :o) Den brukes utenpå strømpebukse eller longs under dressen. :o)

Skrevet

Hjemmestrikket ullbukse er (hjemmestrikket) ullbukse. :o) Den brukes utenpå strømpebukse eller longs under dressen. :o)

Dette er vi enige om :-)

Skrevet

Heter det leggings???

*stønn*

Trodde det var sånne lange knestrømper, som jeg så så mye av i går....

De heter overknees, jeg blir å gal av dette tullet. Overknees kan gå over knærne eller helt opp altså strømper.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...