Gjest Ole Lukkeøye Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei. Vår snart 12 år gamle jente får ikke sove når hun legger seg om kvelden. Hun er i seng ved 21 tiden og får da lese ca 30 min. Etter det blir hun liggende å vri seg og sovner mange ganger ikke før 22.30-23.00. Jeg merker at jeg blir stresset av at hun ikke sovner, da jeg vet hun trenger søvn. Hun står opp ved halv åtte tiden og er da veeeeeldig trøtt og sur (forstålig nok). Vi prøver å stå opp ved ni tiden i helgene selv om hun gjerne vil sove til 11. Av type er hun en typisk "tenker" og en jente med mye empati. Hun har siden i sommer blitt mer engstelig for f.eks å være alene i huset. Hun lever seg veldig inn i andres situasjoner og gråter ofte på kino hvis temaet er litt trist,- noen som dør, mister en venn, skilsmisse osv. Hun har også sluttet å overnatte hos venninner da hun får panikk når hun ikke får sove. Selv hos mormor og morfar ringer hun hjem og gråter fordi hun savner oss og ikke får sove (der har hun alltid følt seg trygg). Vi passer på at hun ikke driver med PC, telefon og lekser rett før hun legger seg. Det er kun bok som er tillatt i senga. Sukker/søtsaker inntas IKKE på kveldstid. Hun er aktiv med dans, fotball og skating. Har venner og er godt likt. Uff, jeg synes dette er vanskelig. Hvor mange timer søvn trenger egentlig en jente på 12 år? Er det vanlig at de sovner så sent? Hilsen fortvilet mor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Har ei på nesten 12 selv, og hun har ikke sovnet før 22.30-23.00 de siste par årene. Hun står også opp halv åtte om morgenen. Hun er treg og sur på morgenen, men når hun først har kommet seg på badet og våknet til så er alt i orden. Merker heller ikke at hun er noe grinete og sliten utover dagen. Så for min datter er dette tydeligvis nok søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Har ei på nesten 12 selv, og hun har ikke sovnet før 22.30-23.00 de siste par årene. Hun står også opp halv åtte om morgenen. Hun er treg og sur på morgenen, men når hun først har kommet seg på badet og våknet til så er alt i orden. Merker heller ikke at hun er noe grinete og sliten utover dagen. Så for min datter er dette tydeligvis nok søvn. Hei. Tusen takk for tilbakemelding. Da er det kanskje normalt for en 12-åring å sovne så sent. Håper hun snart vil sove over hos venninner igjen også.( Det er ikke bare jeg, men også hun som blir stressa når ole lukkeøye lar vente på seg). Ja, ja sånn er det å få store barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Datteren din har kanskje litt tankekjør om kveldene, slik mange voksne også "lider" under. Man tenker på alt man skulle ha gjort og sagt, hva man må få unna neste dag, hvilke oppgaver som venter på jobb/skole neste uke osv osv osv. Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Datteren din har kanskje litt tankekjør om kveldene, slik mange voksne også "lider" under. Man tenker på alt man skulle ha gjort og sagt, hva man må få unna neste dag, hvilke oppgaver som venter på jobb/skole neste uke osv osv osv. Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere? ''Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere?'' Glimrende avkopling;) Bruker den metoden selv! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ole lukkeøye Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Datteren din har kanskje litt tankekjør om kveldene, slik mange voksne også "lider" under. Man tenker på alt man skulle ha gjort og sagt, hva man må få unna neste dag, hvilke oppgaver som venter på jobb/skole neste uke osv osv osv. Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere? Hei og takk for svar. Ja, det har jeg forsåvidt også gitt henne lov til noen ganger. Kunsten er nå å plukke ut bøker som ikke er for triste eller skumle. Hun har akkurat blitt ferdig med serien av Bjørn Ingvaldsen (den om hun gale bestemora). En serie hun storkoste seg med og som hun gjerne skulle ønske det fantes flere av. Turen går til biblioteket en gang i uka nå. Ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe. Hilsen en som er glad i å lese 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Hei og takk for svar. Ja, det har jeg forsåvidt også gitt henne lov til noen ganger. Kunsten er nå å plukke ut bøker som ikke er for triste eller skumle. Hun har akkurat blitt ferdig med serien av Bjørn Ingvaldsen (den om hun gale bestemora). En serie hun storkoste seg med og som hun gjerne skulle ønske det fantes flere av. Turen går til biblioteket en gang i uka nå. Ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe. Hilsen en som er glad i å lese Fortsett å finne koselige bøker hun kan kose seg med og ikke lag ekstra regler for sengetid. Jeg tror ikke det avhjelper situasjonen. Det finnes også naturmidler som skal hjelpe litt med innsovningen. Kanskje de i det minste kan ha en placebo-effekt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ole lukkeøye Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 ''Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere?'' Glimrende avkopling;) Bruker den metoden selv! Tusen takk for svar. Jada, hun leser og leser. Jeg må jo også lese en stund før jeg sovner. Synes bare det blir veldig sent og få timer søvn på henne. Humøret er ille når hun står opp, men hun er i fin form og blid når hun kommer hjem fra skolen. Flott at hun får lest bøker ihvertfall. Jeg får trøste meg med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Tusen takk for svar. Jada, hun leser og leser. Jeg må jo også lese en stund før jeg sovner. Synes bare det blir veldig sent og få timer søvn på henne. Humøret er ille når hun står opp, men hun er i fin form og blid når hun kommer hjem fra skolen. Flott at hun får lest bøker ihvertfall. Jeg får trøste meg med det. Hun er kanskje et lite B-menneske;) men så lenge hun ikke viser tretthet etter at skoledagen er ferdig, så får hun nok søvn. Og bøker har man glede av resten av livet...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Jeg har en gutt på åtte med akkurat det samme, bare du trekker fra en time, dvs. han sovner sjelden før 21.30, selv om han legger seg tidligere. Han står opp 7, bestandig kjempetrøtt. Jeg har stort sett bare innsett at han er slik, og at det er lite å gjøre med. Eneste jeg har erfart hjelper er mye fysisk aktivitet i løpet av dagen, i den grad jeg har mulighet til å kontrollere det. Da sovner han gjerne tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2010 Del Skrevet 19. januar 2010 Datteren din har kanskje litt tankekjør om kveldene, slik mange voksne også "lider" under. Man tenker på alt man skulle ha gjort og sagt, hva man må få unna neste dag, hvilke oppgaver som venter på jobb/skole neste uke osv osv osv. Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere? Om gutten min på åtte hadde fått lese så lenge han ville, ville han glatt lest til kl. 23, tror jeg. Han legger seg ca. 20.30, sovner vanligvis rundt 21.30, men virker som han får for lite søvn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Du har en følsom og omtenksom jente som er kommet i en alder der de gjør seg mange tanker og refleksjoner og noen av disse går inn på dem og ødelegger nattesøvnen.Du har et regime om kvelden som jeg skjønner fungerer bra og som jeg støtter, men men jeg ville for en tid også ta vekk boken og lesningen om kvelden.Du kan fortelle henne hensikten med det slik et hun ikke føler det som " overegrep". Du må snakke med henne og spørre om det ting eller hendelser i dagliglivet som går inn på henne, engster henne.Noe av det bildet du beskriver kan tyde på angst,det behøver ikke være overfor spes. ting eller hendelser men "frittflytende". Men kan hun konkretisere hva som gir angst er det lettere å snakke om og behandle. Ikke ta tiden på hvor mye hun sover, søvnbehovet varierer veldig,måler du tiden blir det også et problem. Noe av det du beskriver kan passe med separasjonsangst,til en viss grad er det noe som finnes hos alle barn.Sitter du hos henne på sengekanten om kvelden? Det er en god til til å snakke. Noen helsestasjoner har kurs og søvngrupper,der foreldre kan møtes og diskutere felles vansker. Ved større problemer kan helsestasjonen også sette deg i kontakt med pedagogisk psykolgisk tjeneste i kommunen (PP tjenesten) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Vi har ikke alltid vært like flinke til å lese for ungene på sengekanten. Som regel har vi lest for dem på dagtid og sunget og pratet litt ved sengekanten ved leggetid. De siste par ukene har jeg begynt å lese "Mormor og de åtte ungene" for mine to yngste på 5 og 9. Lesestunden ved sengekanten er kjempekoselig og begge ungene blir utrolig rolige og avslappa av det. De sovner på et blunk når jeg har lest Nå vet jeg ikke om datteren din føler seg for "stor" til å bli lest for (jeg tror muligens min 12-åring ikke ville likt det, men hun blir 13 i år), men du kan jo sjekke med henne om hun kan tenke seg noe slikt? Da er det selvsagt viktig å lese bøker som er varme og koselige 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Datteren din har kanskje litt tankekjør om kveldene, slik mange voksne også "lider" under. Man tenker på alt man skulle ha gjort og sagt, hva man må få unna neste dag, hvilke oppgaver som venter på jobb/skole neste uke osv osv osv. Jeg foreslår du lar henne lese så lenge hun vil fra nå av. Om hun trives med lesingen så holder det tankekjøret unna. Kanskje hun da leser seg i søvn litt tidligere? Jeg lar også min tolvåring få lese til hun sovner og det funker best. Hvis hun har tidsfrist ender det bare med at hun ikke får sove. Jeg er selv akkurat som henne og MÅ lese på sengekanten før jeg sover - til og med når jeg kommer fra fest og ikke er i seng før langt på natt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ole Lukkeøyet Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Vi har ikke alltid vært like flinke til å lese for ungene på sengekanten. Som regel har vi lest for dem på dagtid og sunget og pratet litt ved sengekanten ved leggetid. De siste par ukene har jeg begynt å lese "Mormor og de åtte ungene" for mine to yngste på 5 og 9. Lesestunden ved sengekanten er kjempekoselig og begge ungene blir utrolig rolige og avslappa av det. De sovner på et blunk når jeg har lest Nå vet jeg ikke om datteren din føler seg for "stor" til å bli lest for (jeg tror muligens min 12-åring ikke ville likt det, men hun blir 13 i år), men du kan jo sjekke med henne om hun kan tenke seg noe slikt? Da er det selvsagt viktig å lese bøker som er varme og koselige Hei og takk for svar. Hun liker godt at en av oss voksne leser høyt for henne. Det har vi alltid gjort og kommer til å forsette med det til hun ikke vil mer. Har funnet en serie av Bjørn Ingvaldsen som har mye humor i seg. Vi får oss en god latter hver kveld. Det er viktig at vi ikke leser noe trist eller skummelt. Da er tankekjøret i gang og hun blir liggende våken lenger enn nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Kanskje hun kan prøve å legge seg en halvtime seinere? Jeg har også en 12 åring som trenger lite søvn. På hverdager legger han seg kl 2130-2200 og står opp kl 0700. Om han legger seg tidligere ligger han lenge før han sovner, og får litt "angst" for å ikke sovne. Han leser på senga så lenge han vil, noen ganger til 2230. Men han er aldri trøtt eller sur om morgenen da, så jeg antar han sover nok. Sover sjelden lengere enn ca 0800 i helga. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.