Gå til innhold

Ville dere byttet barnehage?

Gjest foreldrene hennes

Anbefalte innlegg

Gjest foreldrene hennes

Hvis det var en liten barnehage,og ungen forsåvidt trivdes, men det viste seg at avdelingsleder eller styrer hadde en så lite allreit måte å samarbeide, og opptrådte så overkjørende, at dere opplevde hele samarbeidet som veldig vanskelig?

Det som kompliserer saken er at barnet alt har byttet barnehage en gang før, fordi vi flyttet til nytt sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble litt for generelt å svare på, syns jeg, det er så mye som spiller inn.

Alder på barnet (er det 1/2 år eller 31/2 år til skolestart)

Hva består samarbeidsproblemene i (har barnet spesielle behov som ikke blir fulgt opp, eller er det bare litt uenighet rundt sovetid eller noe sånt)

Hvor lenge har barnet gått i barnehagen, og har du prøvd å påvirke gjennom FAU?

Har du mulighet for å bytte? Dvs. får du plass i en annen barnehage? Og vet du evt. om den er bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldrene hennes

Det ble litt for generelt å svare på, syns jeg, det er så mye som spiller inn.

Alder på barnet (er det 1/2 år eller 31/2 år til skolestart)

Hva består samarbeidsproblemene i (har barnet spesielle behov som ikke blir fulgt opp, eller er det bare litt uenighet rundt sovetid eller noe sånt)

Hvor lenge har barnet gått i barnehagen, og har du prøvd å påvirke gjennom FAU?

Har du mulighet for å bytte? Dvs. får du plass i en annen barnehage? Og vet du evt. om den er bra?

Det er 3 1/2 år til skolestart. Det er lenge å ha dårlig samarbeid. Det gjelder uenighet rundt forståelse av og håndtering av barnets behov. Kommunikasjonen er dårlig og mye overkjøring fra styrers side. Jeg tror ikke FAU kan gjøre noe i denne saken, hva skulle nå det være. Vi vil ikke få ny barnehageplass før til høsten. Barnet er sårbar på endringer, derfor kvir vi oss veldig for et nytt bytte, men føler likevel det er bedre å gjøre det nå siden det er så lenge til skolestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Du skriver at barnehagen forsåvidt er bra og at ungen trives. Videre er hun sårbar for endringer. Etter mitt skjønn burde hun fortsette i den barnehagen hvor hun er trygg. Samarbeidsproblemer mellom foreldre og styrer burde ikke gå utover barnet. Å ta barnet ut av barnehagen er et alvorlig tiltak, og burde være siste utvei. Nå vet jeg ikke hva saken gjelder så dette blir ¨på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hvordan tror du barnet vil reagere?

Enkel filosofi. Ville du ha byttet jobb flere ganger uten at det hadde påvirket deg noe som helst i negativ retning.?(at du egentlig ikke ville ha byttet jobb fordi du hadde det greit der du var,?).

Svaret på dette ville vel hos de fleste vært at det er en stor omveltning og ikke alltid godt for psyken å bytte jobb. Heller ikke for ditt barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Det er 3 1/2 år til skolestart. Det er lenge å ha dårlig samarbeid. Det gjelder uenighet rundt forståelse av og håndtering av barnets behov. Kommunikasjonen er dårlig og mye overkjøring fra styrers side. Jeg tror ikke FAU kan gjøre noe i denne saken, hva skulle nå det være. Vi vil ikke få ny barnehageplass før til høsten. Barnet er sårbar på endringer, derfor kvir vi oss veldig for et nytt bytte, men føler likevel det er bedre å gjøre det nå siden det er så lenge til skolestart.

Det er jo umulig å svare på. Vi vet jo ikke om feilen ligger hos styrer eller foreldre iom at vi ikke vet hva som er barnets behov - dermed kan problemene følge dere til neste barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom barnet trives, og allerede har byttet barnehage en gang, skulle det nok mye til for at jeg skulle ha byttet barnehage.

Det måtte i så fall være fordi jeg opplevde samarbeidet som så vanskelig at det hadde grenset til sjikane (altså at det ville vært en stor belastning i hverdagen), eller at jeg opplevde at barnets sikkerhet ikke ble ordentlig ivaretatt.

Vi opplevde at samarbeidet med (og mellom) noen av de ansatte i eldstemanns barnehage var veldig dårlig, og at ledelsen var ganske slett, noe som førte til mye misnøye blant foreldrene. Men på barnets avdeling fungerte hverdagen greit, og barnet trivdes.

Vår beslutning ble dermed å holde ut til skolestart. Men hadde dette oppstått mens barnet var veldig lite, slik at det var lenge igjen av bhg-tiden, ville vi kanskje vurdert det annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et komplisert spørsmål, synes jeg, men likevel noen tanker (også basert på tilleggsinformasjonen du gir i svar lenger nede). Hvis samarbeidsproblemene skyldes at barnet har spesielle behov eller at dere har litt andre ønsker for samhandling og omsorg for barnet enn det som regnes som mest "vanlig", bør dere ta med i betraktningen at dere på ingen måte er garantert at dette blir bedre i en ny barnehage. Riktignok er denne styreren kanskje mer åpent vanskelig enn det som er vanlig, men det er også mange andre måter å "sabotere" på, f.eks. at ledelsen er lite tilstede, ikke følger opp avtaler, svake faglige forutsetninger, at det er uformelle ledere som er de som egentlig bestemmer m.m. Hvis dere likevel ønsker å bytte, bør dere også vurdere reelle alternativ nøye: Kan dere velge barnehage på fritt grunnlag? Hvor grundig kan dere få vurdert den nye barnehagen på forhånd? Hvilke ulemper vil denne barnehagen kunne medføre (f.eks. lengre reisevei, redusert åpningstid, antall barn/gruppesammensetning)? m.m.

Ser du er tvilende til nytten av å ta saken opp i FAU, men ville kanskje vurdere det på nytt, avhengig av hvordan FAU fungerer selvfølgelig. Hvis styrer har en slik kommunikasjonsform/væremåte som du skriver bør dette kunne være et tema for FAU, uavhengig av det faglige innholdet i en konkret sak, altså med fokus på samarbeidsforhold og kommunikasjonsom sådan. Et annet alternativ kan være å ta dette opp med neste ledelsesnivå i kommunen (hvis det er kommunal barnehage) eller barnehagens eiere. Men ellers er jeg enig i at det er lang tid til skolestart, hvis det ikke er mulig å få til en forbedring, på den ene eller andre måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeider dere dårlig m alle, eller kan dere velge å forholde dere mindre til styrer/ avdelingsleder og mer til en annen ansvarlig? Er det mulig å bytte avdeling og dermed få en ny avdelingsleder å forholde seg til? Har dere diskutert dette med styrer, og hva sier hun/ han? Påvirker dette barnets hverdag og trivsel?

Mange uklare ting gjør dette vrient å svare på, og uten å virke lite forståelsesfull er nok sånne problemstillinger noe man må venne seg til. Jr hadde d supert i to av tre barnehager (vi flyttet til ny by da han var tre, så han gikk i to 1-3- årsbarnehager og en 1-6- årsbarnehage). Han hadde et godt fungerende lærerteam fra 1-3 på barneskolen, men et elendig et fra 4-7. Nå har han et supert et på u-skolen, og sånn bare er det der ute :) Rutiner og praksis utøves av personer, og det blir ikke nødvendigvis bedre av å flytte. Jeg ville prøvd mye før jeg skiftet barnehage (eller skole, som en av jr kompiser gjorde fordi mor ikke var fornøyd. Barnet returnerte imidlertid tilbake til vår skole etter 6 mnd forøvrig, for det var visst ikke bedre på den andre likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samarbeider dere dårlig m alle, eller kan dere velge å forholde dere mindre til styrer/ avdelingsleder og mer til en annen ansvarlig? Er det mulig å bytte avdeling og dermed få en ny avdelingsleder å forholde seg til? Har dere diskutert dette med styrer, og hva sier hun/ han? Påvirker dette barnets hverdag og trivsel?

Mange uklare ting gjør dette vrient å svare på, og uten å virke lite forståelsesfull er nok sånne problemstillinger noe man må venne seg til. Jr hadde d supert i to av tre barnehager (vi flyttet til ny by da han var tre, så han gikk i to 1-3- årsbarnehager og en 1-6- årsbarnehage). Han hadde et godt fungerende lærerteam fra 1-3 på barneskolen, men et elendig et fra 4-7. Nå har han et supert et på u-skolen, og sånn bare er det der ute :) Rutiner og praksis utøves av personer, og det blir ikke nødvendigvis bedre av å flytte. Jeg ville prøvd mye før jeg skiftet barnehage (eller skole, som en av jr kompiser gjorde fordi mor ikke var fornøyd. Barnet returnerte imidlertid tilbake til vår skole etter 6 mnd forøvrig, for det var visst ikke bedre på den andre likevel...)

''nok sånne problemstillinger noe man må venne seg til'

Enig med deg! På småbarnsforum her på DOL kan man noen ganger få inntrykk av at enkelte forventer å kunne detaljstyre barnehagerutiner og undervisningsopplegg på skolen osv... (jeg sikter ikke til trådstarter, altså!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt tenker jeg slik at om barnet har det bra, så skal vi foreldre svelge mye. Det er mange ting jeg skulle ønske var annerledes i både barnehagen og på skolen til barnet mitt. Men ettersom han selv ikke led nød, så velger jeg å overse det som er mindre enn ideelt.

Om det er hva dere burde gjøre her avhenger så klart helt av saken. Så noe mer kan jeg ikke råde til på basis av dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Så lenge barnet har det ok og ikke lider av den dårlige organiseringen ville jeg ikke byttet barnehage av denne grunn, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foreldrene hennes

Dette er et komplisert spørsmål, synes jeg, men likevel noen tanker (også basert på tilleggsinformasjonen du gir i svar lenger nede). Hvis samarbeidsproblemene skyldes at barnet har spesielle behov eller at dere har litt andre ønsker for samhandling og omsorg for barnet enn det som regnes som mest "vanlig", bør dere ta med i betraktningen at dere på ingen måte er garantert at dette blir bedre i en ny barnehage. Riktignok er denne styreren kanskje mer åpent vanskelig enn det som er vanlig, men det er også mange andre måter å "sabotere" på, f.eks. at ledelsen er lite tilstede, ikke følger opp avtaler, svake faglige forutsetninger, at det er uformelle ledere som er de som egentlig bestemmer m.m. Hvis dere likevel ønsker å bytte, bør dere også vurdere reelle alternativ nøye: Kan dere velge barnehage på fritt grunnlag? Hvor grundig kan dere få vurdert den nye barnehagen på forhånd? Hvilke ulemper vil denne barnehagen kunne medføre (f.eks. lengre reisevei, redusert åpningstid, antall barn/gruppesammensetning)? m.m.

Ser du er tvilende til nytten av å ta saken opp i FAU, men ville kanskje vurdere det på nytt, avhengig av hvordan FAU fungerer selvfølgelig. Hvis styrer har en slik kommunikasjonsform/væremåte som du skriver bør dette kunne være et tema for FAU, uavhengig av det faglige innholdet i en konkret sak, altså med fokus på samarbeidsforhold og kommunikasjonsom sådan. Et annet alternativ kan være å ta dette opp med neste ledelsesnivå i kommunen (hvis det er kommunal barnehage) eller barnehagens eiere. Men ellers er jeg enig i at det er lang tid til skolestart, hvis det ikke er mulig å få til en forbedring, på den ene eller andre måten.

Takk for fyldig svar fra deg. Problemstillingen er at barnet er adoptert. Vi er begge fagpersoner og har gjort en kjempegod jobb med barnet, - fra å ha hatt åpenbare vansker av ulik art, har barnet vårt nå helt minimale vansker (bla. bærer fortsatt littegrann preg av tilknytningsproblematikk, som vanlig er med adopterte barn).

Vi som foreldre aksepterer selvsagt barnet som det er, og gleder oss over framgangen. Men styrer i barnehagen har lite kunnskap om adopterte barn, så langt vi kan se, og har nå fått det for seg at barnets væremåter (tilknytningsproblematikk) må skyldes at vi som foreldre ikke er gode nok omsorgspersoner (!) Styrer har begynt å lete etter alt mulig hos oss som kan være årsak til at barnets væremåte - selv om disse altså er helt bagatellmessige i forhold til da barnet kom til oss... Vi opplever dette som både uprofesjonelt og respektløst.

Derfor vil vi bytte barnehage. FAU i barnehagen er bare ansvarlig for å lage sommerfester og sånn, og så er det et SU også men der er jo styrer med. Har aldri hørt at slike utvalg kan klages til om slikt. Vi orker nok ikke å lage så mye bråk om det heller, for styrer er av den typen som kan vri på alt og bruke ting mot oss.

Det eneste vi gruer oss til, er hvordan vi skal klare å samarbeide om et overføringsnotat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fyldig svar fra deg. Problemstillingen er at barnet er adoptert. Vi er begge fagpersoner og har gjort en kjempegod jobb med barnet, - fra å ha hatt åpenbare vansker av ulik art, har barnet vårt nå helt minimale vansker (bla. bærer fortsatt littegrann preg av tilknytningsproblematikk, som vanlig er med adopterte barn).

Vi som foreldre aksepterer selvsagt barnet som det er, og gleder oss over framgangen. Men styrer i barnehagen har lite kunnskap om adopterte barn, så langt vi kan se, og har nå fått det for seg at barnets væremåter (tilknytningsproblematikk) må skyldes at vi som foreldre ikke er gode nok omsorgspersoner (!) Styrer har begynt å lete etter alt mulig hos oss som kan være årsak til at barnets væremåte - selv om disse altså er helt bagatellmessige i forhold til da barnet kom til oss... Vi opplever dette som både uprofesjonelt og respektløst.

Derfor vil vi bytte barnehage. FAU i barnehagen er bare ansvarlig for å lage sommerfester og sånn, og så er det et SU også men der er jo styrer med. Har aldri hørt at slike utvalg kan klages til om slikt. Vi orker nok ikke å lage så mye bråk om det heller, for styrer er av den typen som kan vri på alt og bruke ting mot oss.

Det eneste vi gruer oss til, er hvordan vi skal klare å samarbeide om et overføringsnotat.

Hm, ja, dette er kinkig. Jeg er selv adoptant, så jeg forstår problemstillingen. Et brudd vil kunne være problematisk for barnet, på den annen side spørs det jo hvordan barnehagen forholder seg til barnets atferd, om det altså rett og slett er uheldig ift. det arbeidet dere gjør i tillegg til at det selvfølgelig er veldig ubehagelig og tungt å møte slike urettmessige beskyldninger. På den annen side er det jo noen barn med tilknytningsproblematikk som nettopp setter de voksne "opp mot hverandre" (uten at det nødvendigvis er barnets hensikt), slik sett kan det jo være at nissen blir med på lasset... Får inntrykk av at dere har bestemt dere? Uansett, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere opplever at barnet har det godt der så syns jeg barnet bør bli. Jeg syns det er egoistisk å la et sårbart barn betale prisen for voksne sine konflikter. Det må da gå an å løse denne konflikten på annen måte enn å bytte barnehage? Hva om tilsvarende skjer i skolen?

Vær sterke og hold ut, prøv å kom i dialog og å løse opp i samarbeidsproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...