Gå til innhold

Da har Squishy begynt på skolen

Glimtipper

Anbefalte innlegg

Vi fikk plass på skolen i nærområdet (heldigvis). Det er en stor skole med lange tradisjoner - samboer gikk der når han var barn for over tjue år siden.

Vi ba om overgangsordning fra barnehage til skole, men fikk avslag. Han måtte starte opp med en gang. Vi ba om halve dager i to uker og fikk det godkjent, men ble så oppfordret til å sende han hele dager fra første dag.

I dag er andre dagen hans. Heldigvis trives han, han er grei sånn. Aldri vært hjemmekjær eller mammadalt. Det føles allikevel sårt at jeg ikke får følge han inn i klasserommet en gang og hjelpe han med hvor alt skal (matboks her, bokveske der, jakke her, gymbag der). Uniformen ble innkjøpt i går, så nå blir vel knapt resten av garderoben hans brukt.

Alle barna her blir fulgt til og hentet på skolen, selv når de er 10-11 år. Det er i grunnen veldig få mødre som jobber mer enn halv dag - jeg har til gode å møte noen.

Det blir spennende å se om språkproblemene hans blir fulgt opp og om han etterhvert forstår rutinene. De var ganske avanserte for en gjeng med 4-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

Tiden går fort.

Jeg synes ikke at det er lenge siden at du hadden en lang og meget morsom tråd om at han som et og et halvt åring, som kunne telle til tre, ble sendt alene til Gardermoen og skulle reise med fly.

Desverre ble tråden slettet, men gøyal og artig var den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med skolegutten. Litt av en milepæl ja. Sikkert både spennende og skummelt på en gang (for dere voksne også)

Starter de opp på skolen når de har fylt fire i england, eller er det året de fyller fem? Grunna litt på det i og med at dere har oppstart nå? Og hvordan ser timeplanen hans ut, hvor lange dager?

Har en akkurat fylt femåring i hus som skal på innskriving i morgen, første møte med skolen før de starter opp i høst. Han er forsåvidt moden for alderen og gleder seg veldig, men jeg synes nå han er liten likevel;-)

Håper det går bra med gutten din og at han blir godt fulgt opp når det gjelder språkproblemene sine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden går fort.

Jeg synes ikke at det er lenge siden at du hadden en lang og meget morsom tråd om at han som et og et halvt åring, som kunne telle til tre, ble sendt alene til Gardermoen og skulle reise med fly.

Desverre ble tråden slettet, men gøyal og artig var den.

Haha, den tråden husker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med skolegutten. Litt av en milepæl ja. Sikkert både spennende og skummelt på en gang (for dere voksne også)

Starter de opp på skolen når de har fylt fire i england, eller er det året de fyller fem? Grunna litt på det i og med at dere har oppstart nå? Og hvordan ser timeplanen hans ut, hvor lange dager?

Har en akkurat fylt femåring i hus som skal på innskriving i morgen, første møte med skolen før de starter opp i høst. Han er forsåvidt moden for alderen og gleder seg veldig, men jeg synes nå han er liten likevel;-)

Håper det går bra med gutten din og at han blir godt fulgt opp når det gjelder språkproblemene sine:-)

Gratulerer med (snart) skolegutt :)

''Starter de opp på skolen når de har fylt fire i england, eller er det året de fyller fem? Grunna litt på det i og med at dere har oppstart nå? Og hvordan ser timeplanen hans ut, hvor lange dager?''

Han skulle egentlig startet i august, men vi utsatte det litt. Mange velger å vente til etter jul, siden det er så tidlig. Han er en av de yngste. Alle som fyller fire år innen skolestart "skal" begynne det året.

Med andre ord: Alle som er født fra september 2004 - august 2005 startet dette skoleåret. Noen er heldige nok til å fylle fem like etter skolestart, men de fleste er altså fire mye av skoleåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende - lykke til!

Forstår det er en tøff overgang (ikke minst for mor) når han bare er fire år!

Ja, veldig tøft. Jeg bekymrer meg for alt mulig nå, det er ikke akkurat barnehage lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gymbag???

Skifter de virkelig for å gymme når de er 4-5 år?

Ja, det gjør de faktisk. Uniformert gymtøy, naturligvis ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det fortsatt sånn i England at skolebarna skal "herdes" ved at de ikke får bruke strømpebukser når det er kaldt?

Hehe. Det vet jeg jammen meg ikke, men jeg har ikke hørt noe om det ;) Men det er ikke veldig vanlig med strømpebukse/longs her, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hehe. Det vet jeg jammen meg ikke, men jeg har ikke hørt noe om det ;) Men det er ikke veldig vanlig med strømpebukse/longs her, nei.

''Men det er ikke veldig vanlig med strømpebukse/longs her, nei.

''

Husker en engelsk venn av meg viste et familiebilde fra han var liten. Han står i skoleuniform med uniform-kortbukse og bare legger, mor og far har vinterstøvler, vinterkåper, skjerf og hatt. Litt komisk :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men det er ikke veldig vanlig med strømpebukse/longs her, nei.

''

Husker en engelsk venn av meg viste et familiebilde fra han var liten. Han står i skoleuniform med uniform-kortbukse og bare legger, mor og far har vinterstøvler, vinterkåper, skjerf og hatt. Litt komisk :-).

Ja, slik er det fremdeles. Vel, ungene har stort sett langbukse akkurat nå, men så noen som hadde gym ute og de løp rundt i shorts. Dette på tross av at mange voksne bruker tykk jakke og lue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...