Gjest Nickløsheletia Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Det er stor fremgang her nå siden jeg ble rådet til å holde meg til enkle bøker. Jeg har innført naziregime hver dag for å bruke M.flyfly sine ord, men etterhvert tror jeg ikke hun føler det slik lenger;o) Helt av seg selv ber hun nå om å få lese mer enn det vi var blitt enig om, fordi hun synes det er så spennende (les skummelt) - Må bare lese en side til og en til og en til:-) Akkurat nå leser hun "skrytepave,pipelort". Det er fremgang i hastigheten, men spesielt merker jeg det på leseforståelsen;-) Er glad for at læreren var klar i talen og ikke la to fingrer i mellom. Hjemme hørte jeg ikke noe om at hun leste sent (kanskje ikke så lett å vurdere det i andre klasse) og jeg hadde ikke peiling på hvor hun skulle ligge nå. Måtte bare si det. Dere har litt av fortjenesten, da dere fikk meg til å forstå at jeg ikke skulle gape over for mye:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waxo Skrevet 20. januar 2010 Del Skrevet 20. januar 2010 Så bra å høre :-) Driver med samme opplegget for gutten her i huset. Også 2. klassing. Har ikke peiling på hvordan han ligger an når det gjelder hastighet..... Skolen han går på legger ikke opp til at de skal lære å lese i 1. klasse, så han begynte å lese et par mnd før jul. Nå leser han det meste, men må stave seg gjennom vanskelige og lange ord. Ellers synes jeg han har kommet seg betraktelig bare på et par uker. Hvor lenge skal jenta di lese? Har satt 10 minutter som grense jeg, så han ikke skulle gå lei første kvelden....men ha leser nok mer enn det de fleste kveldene :-) Han har også begynt å be om å lese, og det er ikke mye jeg får lov å lese for han lenger :-) Han vil klare selv :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Så bra da! Det er en nydelig følese når det løsner for barna med noe som er så viktig som lesing. Og det er ekstra godt når man får det til ved å spille på lag med barnet, at man slipper leke lærer hjemme som strengt gjennomfører leseøkter, med kanskje for vanskelige bøker og kanskje over for lang tid. Nå har du oppnådd leseglede for barnet ditt og da er det aller meste gjort! Husk bare å holde det ved like. Jamn lesing er det aller viktigste nå, men ikke få hetta om det av en eller annen grunn ikke skulle bli noe av en dag. Vær interessert i alt hun leser, kikk på bøker sammen med henne både i bokhandelen og biblioteket. Og viktigst, gjør lesestunden koselig og stressfri. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Flott at det funker. Her er det fortsatt naziregime etter snart to år. Tror aldri han komme til å finne leselysta på egenhånd, slik jeg alltid har hatt. Men han er i det minste blitt en habil leser. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Så flott at det har løst seg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Jeg bidro ikke, men vil likevel bare si at dette var hyggelig lesning :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Så bra å høre :-) Driver med samme opplegget for gutten her i huset. Også 2. klassing. Har ikke peiling på hvordan han ligger an når det gjelder hastighet..... Skolen han går på legger ikke opp til at de skal lære å lese i 1. klasse, så han begynte å lese et par mnd før jul. Nå leser han det meste, men må stave seg gjennom vanskelige og lange ord. Ellers synes jeg han har kommet seg betraktelig bare på et par uker. Hvor lenge skal jenta di lese? Har satt 10 minutter som grense jeg, så han ikke skulle gå lei første kvelden....men ha leser nok mer enn det de fleste kveldene :-) Han har også begynt å be om å lese, og det er ikke mye jeg får lov å lese for han lenger :-) Han vil klare selv :-) ''Hvor lenge skal jenta di lese? Har satt 10 minutter som grense jeg, så han ikke skulle gå lei første kvelden.'' Hun går ikke i 2 klasse. Hun går i 3 klasse, men det var i år jeg fikk vite at hun leste sent. Jeg har sluttet å telle minutter. Det er ikke lenge siden de var ferdig med lesekvarten. Da skulle alle lese et kvarter hjemme. For at hun skulle "ta igjen" det forsømte, leste hun 25 minutter. Dette har jeg sluttet med for det ble lett slik at hun stoppet opp hele tiden for å spørre hvor mange minutter hun hadde lest. Nå går det i sideantall eller kapitler. Jeg synes det fungerer bedre. Hun leser hver dag. Vi blir enig om et sideantall. F.eks 10-15 sider. Hun leser etter at hun er ferdig med leksene, men det er ikke alltid at hun leser alle sidene på en gang, hvis hun tripper etter å få gå ut å leke med vennene. Som regel deler vi det opp. Noen ganger leser hun også litt før hun går på skolen. I helgene er vi gjerne mye opptatt (på farten), men jeg tar med boka i veska også da og utnytter ledige stunder. Jeg har tenkt å fortsette slik lenge:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Flott at det funker. Her er det fortsatt naziregime etter snart to år. Tror aldri han komme til å finne leselysta på egenhånd, slik jeg alltid har hatt. Men han er i det minste blitt en habil leser. Min sønn har ikke lest mange bøker frivillig han heller. Da han var på minstemors alder var det tvang. Kun tegneserier var han interesert i. De siste årene har det blitt en del halvleste bøker. Ikke før nå leser han bøker frivillig og nå leser han hele tiden. Det på engelsk og det er takket være Harry Potter:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Så fantastisk:-) Hadde noen mnd. vi sto på her i huset også. Og det hjalp. Så nå i 5. klasse er læreren veldig fornøyd med framgangen:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Min sønn har ikke lest mange bøker frivillig han heller. Da han var på minstemors alder var det tvang. Kun tegneserier var han interesert i. De siste årene har det blitt en del halvleste bøker. Ikke før nå leser han bøker frivillig og nå leser han hele tiden. Det på engelsk og det er takket være Harry Potter:-) Det er Harry Potter som har fått sving på lesingen for begge mine gutter også:-) De bøkene er gull verd! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det er Harry Potter som har fått sving på lesingen for begge mine gutter også:-) De bøkene er gull verd! Heheh:-) Må bare skyte inn at min bror ikke knekte lesekoden ordentlig før han var 11 år... Da begynte han, helt av seg selv, å lese i "Markens Grøde" av Hamsun... DA løsna det for ham... Lett lektyre, det!?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.