Gå til innhold

Har dere fortalt barna om voldtekt av 9-åring?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Voldtekten av den 9 år gamle gutten mandag har oppskaket mange, og jeg kjenner et voldsomt sinne mot 17-åringen som har forgrepet seg på en liten gutt på vei til skolen.

Avisene er fulle av informasjon om dette, og jeg har vært bortreist noen dager, og var usikker på om mine barn hadde fått det med seg. Jeg fisket litt forsiktig med jenta på 8,5, men hun sa ingenting, så jeg tror ikke hun har hørt noe.

Jeg spurte forsiktig gutten på 10 også, og det var tydelig at heller ikke han hadde fått det med seg. Jeg valgte imidlertid å fortelle om det som var skjedd til ham. Han ble nok skremt og litt redd, men jeg tror det er riktig at han får høre det fra meg fremfor fra andre. Er litt usikker på om jeg gjorde det rette.

Hva har dere gjort? Dette skjedde jo i vår by, om enn på den andre siden av byen. Jeg vil jo ikke at barna skal være redde når de er ute og leker eller går til/fra skolen, men jeg fikk i alle fall repetert det med aldri bli med noen fremmede, og det at det er DE som bestemmer over egen kropp.

(selv om en 8-9-10 åringen ikke har så stor sjanse til å komme unna når en forbanna j.... som dette har bestemt seg for å ta ham/henne....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg har ikke fortalt om det. Men vi har snakka veldig mye om relaterte ting, pga av et besøk av lommemannen på idrettsplassen :-(

Jeg synes du gjorde rett. Å bevisstgjøre ungene på at enkelte folk ikke har hyggelig hensikter, bør repeteres like ofte som nødnummer og førstehjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke fortalt om det. Men vi har snakka veldig mye om relaterte ting, pga av et besøk av lommemannen på idrettsplassen :-(

Jeg synes du gjorde rett. Å bevisstgjøre ungene på at enkelte folk ikke har hyggelig hensikter, bør repeteres like ofte som nødnummer og førstehjelp.

Han var litt opptatt om det går an å SE på folk om de har slemme hensikter. Det sa jeg at ikke var mulig, at en ikke vet hvem som er slik.

Han spurte også om HVORFOR folk gjør slik mot barn og mot voksne (forklarte ordet voldtekt, og at det også kan skje med voksne). Synes det var vanskelig å forklare, for jeg fatter det bare ikke selv hvordan folk kan gjøre slikt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke konkret om denne saken, men som Axcia snakket vi også om Lommemannen da det stormet som verst rundt ham + at vi har snakket om hva ungene skal gjøre om det kommer noen og sier at de skal bli med for det har hendt mamma eller pappa noe. Og at de ikke skal bli med fremmede samme hva de lokker med og slike ting. Så får vi bare håpe det sitter der dersom noe en gang skulle skje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så forbanna når jeg leser om overgrep mot barn.

At det går an å være så forskrudd...

Vi har snakket litt om lommemannen, men ikke om dette spesifikke overgrepet. Hadde nok vært litt annerledes om det hadde vært noe som hadde skjedd i nærheten av oss, kanskje. Da får barna det gjerne med seg, de tar det opp på skolen, det snakkes mer om det i hjemmene rundt omkring.

Men vi har innprentet barna i at ingen skal få bestemme over deres kropp. Og at de IKKE skal hjelpe ukjente voksne. Voksne klarer alltids å få hjelp av andre voksne og barna skal ikke føle seg forpliktet til å hjelpe. De kan si at de kan ringe eller melde ifra til andre voksne de kjenner, men ikke behøve å involvere seg noe mer.

Det var nok en tankevekker for barna, fordi de ville ikke nølt med å hjelpe en voksen som ba om det. De gjør jo gjerne det de blir bedt om av en voksen, men dersom de ikke kjenner den voksne, skal de altså ikke gjøre det. Ofte spiller ukjente overgripere seg på samvittigheten til barna, om barna bare kan hjelpe de med en liten ting. Sette seg inn i bilen og vise veien for eksempel... Eller være "skadet" på noe vis, eller som lommemannen, som trengte hjelp til å lete etter nøkler ol. i lommene sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har jeg ikke hørt noe om og har dermed ikke sagt noe heller. Hadde det skjedd i vår lille by, så hadde jo ungene fått hørt om det og da er det beste å få snakke med mamma og pappa om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han var litt opptatt om det går an å SE på folk om de har slemme hensikter. Det sa jeg at ikke var mulig, at en ikke vet hvem som er slik.

Han spurte også om HVORFOR folk gjør slik mot barn og mot voksne (forklarte ordet voldtekt, og at det også kan skje med voksne). Synes det var vanskelig å forklare, for jeg fatter det bare ikke selv hvordan folk kan gjøre slikt....

''Han spurte også om HVORFOR folk gjør slik mot barn og mot voksne''

Bra dere har snakket om dette,det er viktig at barn lærer at ikke alle voksne er snille,selv om de kan se snille ut. Noen er syke og vil skade andre. Har sagt fra barna mine var ganske små "Det er din kropp,og det er du som bestemmer over den,og aldri gå med fremmede folk i bil osv". Men mitt ene barn tålte ikke å høre det,men han har jo alltid slitt psykisk. Det var vanskelig...hjelpeapparatet rundt han mente jeg skulle ikke si slikt. Han fikk sjokk når han hørte at voksne kunne være slemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ynnifunda

''Voldtekten av den 9 år gamle gutten mandag har oppskaket mange, og jeg kjenner et voldsomt sinne mot 17-åringen som har forgrepet seg på en liten gutt på vei til skolen.''

Gutten på 17- er ikke dømt, kun siktet. Han nekter befatning med voldtekten. Det KAN være en annen gjerningsperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Har snakket med barna om at ikke alle voksne er snille, at noen kan virke snille selv om de ikke er det, samt at de aldri må bli med fremmede. Har også tidligere snakket med dem om at kjønnsorganer er "private soner" som ingen skal ta på uten deres samtykke etc.

Men har ikke gått i detalj om voldsovergrep mot barn, nei (kjenner ikke denne historien). Tror det bare vil forvirre og skremme dem nå, annerledes når de blir litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hinkel pinkel

''Han spurte også om HVORFOR folk gjør slik mot barn og mot voksne''

Bra dere har snakket om dette,det er viktig at barn lærer at ikke alle voksne er snille,selv om de kan se snille ut. Noen er syke og vil skade andre. Har sagt fra barna mine var ganske små "Det er din kropp,og det er du som bestemmer over den,og aldri gå med fremmede folk i bil osv". Men mitt ene barn tålte ikke å høre det,men han har jo alltid slitt psykisk. Det var vanskelig...hjelpeapparatet rundt han mente jeg skulle ikke si slikt. Han fikk sjokk når han hørte at voksne kunne være slemme!

Jeg syns en skal si såpass til barna at de kanskje klarer å unngå å bli utsatt for noe selv. Barn som vet at ikke alle voksne har gode hensikter skygger nok lettere banen om de får tilbud om skyss, godteri eller tilbud om å se på film hos en fremmed voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns en skal si såpass til barna at de kanskje klarer å unngå å bli utsatt for noe selv. Barn som vet at ikke alle voksne har gode hensikter skygger nok lettere banen om de får tilbud om skyss, godteri eller tilbud om å se på film hos en fremmed voksen.

Er enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Caloni Makaroni

Husker omtrent det samme skjedde med en i klassen min, jeg tipper vi var rundt 10 år, og gjerningsmannen var rundt 15 år. Offeret i min klasse klarte på mirakuløst vis å komme seg unna, men det var selvsagt en enorm påkjenning. For mange var det nok første møtet med begrepet "voldtekt", men samtidig var det en ok mulighet til å snakke litt om at slike ting faktisk kan skje.

I dette tilfellet visste vi alle hvem både offer og gjerningsmann var, så da "måtte" jo skoleledelsen fortelle, for å hindre ryktespredning og skremsler. Det de fortalte om offeret som hadde kommet seg unna gjorde også at vi fikk en viss følelse av hva vi selv kunne gjøre om vi kom opp i en slik situasjon. (Han bet gjerningsmannen til blods og sparket ham i skrittet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke mine barn så små lenger at jeg trenger å fortelle dem sånt - men husker at det var et dilemma før...

Akkurat i denne saken må jeg si at jeg tenker litt på muligheten for at det kan være en feil anklage også, han er ikke akkurat dømt ennå, og har ikke hørt noe om noen tekniske beviser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleide ikke å snakke m jr om slike ting dersom han selv ikke kom og spurte, og det gjorde han ikke ofte. Det virket på meg som at han filtrerte bort det han ikke skjønte på, og sånne ting som denne voldtekten ville vært en typisk hendelse han ikke registrerte når han var på alder med dine. Ser at også dine unger ikke har fått helt med seg hva som har skjedd, og om de har snakket om det trenger det ikke å være på et detaljert nivå engang. Min jr var ganske gammel før han hadde regisrert konseptet samleie, og for meg var det ikke ønskelig å skulle gå i detalj der før han selv begynte å forstå hva det innebar. Og så lenge han ikke forstod "samleie" forstod han ikke hva "voldtekt" innebar heller.

Men som flere her er inne på innprentet vi at han ALDRI skulle bli med fremmede hverken ungdommer eller voksne, og at mennesker kan være slemme selv om de virker snille til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide ikke å snakke m jr om slike ting dersom han selv ikke kom og spurte, og det gjorde han ikke ofte. Det virket på meg som at han filtrerte bort det han ikke skjønte på, og sånne ting som denne voldtekten ville vært en typisk hendelse han ikke registrerte når han var på alder med dine. Ser at også dine unger ikke har fått helt med seg hva som har skjedd, og om de har snakket om det trenger det ikke å være på et detaljert nivå engang. Min jr var ganske gammel før han hadde regisrert konseptet samleie, og for meg var det ikke ønskelig å skulle gå i detalj der før han selv begynte å forstå hva det innebar. Og så lenge han ikke forstod "samleie" forstod han ikke hva "voldtekt" innebar heller.

Men som flere her er inne på innprentet vi at han ALDRI skulle bli med fremmede hverken ungdommer eller voksne, og at mennesker kan være slemme selv om de virker snille til å begynne med.

Det må være en viss balanse mellom det å skjerme barna og å informere dem om det som er nødvendig, helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en viss balanse mellom det å skjerme barna og å informere dem om det som er nødvendig, helt enig.

Ja det var godt formulert. En balanse mellom å skjerme og å informere - helt enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fortalt om denne konkrete saken da det ikke har stått så mye om det i avisene her vi bor.

Jeg tok imidlertid en prat med ungene om Lommemannen før de fikk tatt ham. Det er nyttig info for en unge; at enkelte voksne ikke er snille, at de bestemmer over egen kropp og hvis fremmede voksne ber dem gjøre noe litt snodig som de egentlig føler er litt rart eller prøver å få dem på tomannshånd så skal de løpe hjem eller kontakte noen voksne de stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

Hilste på den JÆVELEN personlig mandag morra da jeg leverte guttungen i barnehagen...... (hvis det er han da).

I barnehagen har de valgt å ikke fortelle om dette foreløpig til barna men det blir vel mer info etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt edruelighet er bra

Hilste på den JÆVELEN personlig mandag morra da jeg leverte guttungen i barnehagen...... (hvis det er han da).

I barnehagen har de valgt å ikke fortelle om dette foreløpig til barna men det blir vel mer info etterhvert.

''Hilste på den JÆVELEN personlig mandag morra da jeg leverte guttungen i barnehagen...... (hvis det er han da).''

Med det forbeholdet du tar, håper jeg inderlig ikke at du outer ham før du er sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så forbanna når jeg leser om overgrep mot barn.

At det går an å være så forskrudd...

Vi har snakket litt om lommemannen, men ikke om dette spesifikke overgrepet. Hadde nok vært litt annerledes om det hadde vært noe som hadde skjedd i nærheten av oss, kanskje. Da får barna det gjerne med seg, de tar det opp på skolen, det snakkes mer om det i hjemmene rundt omkring.

Men vi har innprentet barna i at ingen skal få bestemme over deres kropp. Og at de IKKE skal hjelpe ukjente voksne. Voksne klarer alltids å få hjelp av andre voksne og barna skal ikke føle seg forpliktet til å hjelpe. De kan si at de kan ringe eller melde ifra til andre voksne de kjenner, men ikke behøve å involvere seg noe mer.

Det var nok en tankevekker for barna, fordi de ville ikke nølt med å hjelpe en voksen som ba om det. De gjør jo gjerne det de blir bedt om av en voksen, men dersom de ikke kjenner den voksne, skal de altså ikke gjøre det. Ofte spiller ukjente overgripere seg på samvittigheten til barna, om barna bare kan hjelpe de med en liten ting. Sette seg inn i bilen og vise veien for eksempel... Eller være "skadet" på noe vis, eller som lommemannen, som trengte hjelp til å lete etter nøkler ol. i lommene sine..

''Og at de IKKE skal hjelpe ukjente voksne.''

Det fokuserte jeg også på husker jeg! At om voksne trenger hjelp så skal de spørre andre voksne, ikke barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...