Gå til innhold

Har dere fortalt barna om voldtekt av 9-åring?

Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest Tomsine

Jeg snakket med sønnen min på 10 om noe lignende da det gikk en reklame på TV for pengeinnsamling - om små gutter som bodde ute, trengte penger. Sønnen min lurte på hvorfor de hadde like fine klær som han hvis de bodde på gata. De sa jo at de fikk penger fra guttene som ga dem juling. Også sa fortellerstemmen at det var seksuellt misbruk de mente med juling. Det virket som om sønnen min skjønte hva seksuelt misbruk var da.

Jeg har alltid syntes det har vært vanskelig å skulle forklare seksuelle overgrep, nesten før man snakker om sex.

Så om noen har noen gode måter å forklare dette til barn?

Skjønte deres barn begrepet voldtekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket med sønnen min på 10 om noe lignende da det gikk en reklame på TV for pengeinnsamling - om små gutter som bodde ute, trengte penger. Sønnen min lurte på hvorfor de hadde like fine klær som han hvis de bodde på gata. De sa jo at de fikk penger fra guttene som ga dem juling. Også sa fortellerstemmen at det var seksuellt misbruk de mente med juling. Det virket som om sønnen min skjønte hva seksuelt misbruk var da.

Jeg har alltid syntes det har vært vanskelig å skulle forklare seksuelle overgrep, nesten før man snakker om sex.

Så om noen har noen gode måter å forklare dette til barn?

Skjønte deres barn begrepet voldtekt?

Gutten min visste ikke hva voldtekt var. Jeg forklarte det ordet, og ordet overgrep, i tråd med hva som stod i avisen her om dagen, at vi burde forklare forskjellen på dette til barna. Har altså bare snakket med 10-åringe min om dette, ikke hun på 8,5.:

Overgrep: At en person tar på kroppen (tissen eller rompa eller brystet) til en annen uten at den andre vil det.

Voldtekt: At en person tar tissen sin inn i munnen, rompa eller tissen på en annen person uten at den andre vil det.

(Forklaringene er muligens ikke helt ordrette, men det var omtrent slik det stod i avisen. Jeg presiserte ikke hele setningen ang voldtekt.)

Jeg sa at voksne har ikke lov til å gjøre slikt mot barn, og at de blir straffet med fengsel hvis de gjør det. Og at det alltdi er den eldstes ansvar at dette ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hilste på den JÆVELEN personlig mandag morra da jeg leverte guttungen i barnehagen...... (hvis det er han da).''

Med det forbeholdet du tar, håper jeg inderlig ikke at du outer ham før du er sikker.

Jeg regner med at alle foreldre som har barn i den aktuelle barnehagen vet hvilken 17 åring det er snakk om.

Forbeholdet gjaldt vel om det finnes tekniske bevis for at det virkelig var ham som gjorde det, og såvidt jeg har forstått, har politiet fullet fellende tekniske bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilste på den JÆVELEN personlig mandag morra da jeg leverte guttungen i barnehagen...... (hvis det er han da).

I barnehagen har de valgt å ikke fortelle om dette foreløpig til barna men det blir vel mer info etterhvert.

Jeg er nesten skremt av mitt eget sinne mot denne personen. Vet ikke hva jeg kunne ha gjort dersom dette var gjort mot et av mine egne barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir så forbanna når jeg leser om overgrep mot barn.

At det går an å være så forskrudd...

Vi har snakket litt om lommemannen, men ikke om dette spesifikke overgrepet. Hadde nok vært litt annerledes om det hadde vært noe som hadde skjedd i nærheten av oss, kanskje. Da får barna det gjerne med seg, de tar det opp på skolen, det snakkes mer om det i hjemmene rundt omkring.

Men vi har innprentet barna i at ingen skal få bestemme over deres kropp. Og at de IKKE skal hjelpe ukjente voksne. Voksne klarer alltids å få hjelp av andre voksne og barna skal ikke føle seg forpliktet til å hjelpe. De kan si at de kan ringe eller melde ifra til andre voksne de kjenner, men ikke behøve å involvere seg noe mer.

Det var nok en tankevekker for barna, fordi de ville ikke nølt med å hjelpe en voksen som ba om det. De gjør jo gjerne det de blir bedt om av en voksen, men dersom de ikke kjenner den voksne, skal de altså ikke gjøre det. Ofte spiller ukjente overgripere seg på samvittigheten til barna, om barna bare kan hjelpe de med en liten ting. Sette seg inn i bilen og vise veien for eksempel... Eller være "skadet" på noe vis, eller som lommemannen, som trengte hjelp til å lete etter nøkler ol. i lommene sine..

Det med at voksne spør om hjelp til noe, og at ikke barn da skal bli med for å hjelpe, har nok ikke jeg fokusert særlig på. Ser at det er et poeng. Takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Voldtekten av den 9 år gamle gutten mandag har oppskaket mange, og jeg kjenner et voldsomt sinne mot 17-åringen som har forgrepet seg på en liten gutt på vei til skolen.''

Gutten på 17- er ikke dømt, kun siktet. Han nekter befatning med voldtekten. Det KAN være en annen gjerningsperson.

Neida, han er ikke dømt - det vil jo ta mange måneder før saken er endelig avsluttet (tingretten og lagmannsretten). Men ut fra det som har stått i avisen nektet han først for å ha vært i området under overgrepet, men nå innrømmer han at han var i nærheten. Politiet hadde også sikret tekniske spor, bl.a. spor og kroppsvæsker, og det virket på artiklene som om dette var fellende.

Men selvsagt - han er ikke dømt ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...