Gå til innhold

dugnad klassetur

Gjest klassetur

Anbefalte innlegg

Gjest klassetur

Nå er jeg møkklei innsamlingen av penger for å få dra på endyr utenlandstur i tiende klasse.

En lærer har fått det for seg at elevene skal selge egg annenhver måned i alle de 3 årene i ungdomskolen.

Det er et krav at alle elever selger minst 200 brett tilsammen.

Ingen får lov å trekke seg ut og betale reisen selv av egen lomme.

Vi er derfor låst fast i å selge egg i hele ungdomskole tiden.

Jeg føler at jeg får en lue tredd nedover hodet for hver gang lappen om eggsalg kommer.

Hva gjør jeg?

Er jeg urimelig om jeg sier blankt nei å gjøre dette? For skolen kan vel ikke kreve dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er politikerne som har bestemt at man ikke kan betale, men at man må jobbe inn mesteparten av pengene. Dette er fordi grunnskolen skal være gratis.

Men slik regelverket ble tolket da jeg hadde 10. klassing, er det heller ikke lov til å føre regnskap over hvem som stiller på dugnad, det må være felles - og så får man bare håpe på at det ikke blir for mange gratispassasjerer.

Jeg er vant til at det er foreldrene som står for organiseringen av jobbingen, ikke lærerne. Jeg tror det er begrenset hva lærerne kan pålegge dere hvis dere ikke vil, men det er nok lurt å stå relativt samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassetur

Det er politikerne som har bestemt at man ikke kan betale, men at man må jobbe inn mesteparten av pengene. Dette er fordi grunnskolen skal være gratis.

Men slik regelverket ble tolket da jeg hadde 10. klassing, er det heller ikke lov til å føre regnskap over hvem som stiller på dugnad, det må være felles - og så får man bare håpe på at det ikke blir for mange gratispassasjerer.

Jeg er vant til at det er foreldrene som står for organiseringen av jobbingen, ikke lærerne. Jeg tror det er begrenset hva lærerne kan pålegge dere hvis dere ikke vil, men det er nok lurt å stå relativt samlet.

Hvor skal jeg gjøre av alle eggene? Vi har et brett i over 1 måned.

Forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klassetur

Jo da, foreldrekontaktene er med på dette, men det er lærer som ivrer etter den spesielle turen og hadde kontakt med en eggselger.

Hadde jeg hatt noen å levere egg til så hadde jeg vært med, men jeg har desverre ikke noe sted å gjøre av dem.

Her går det knapt egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, foreldrekontaktene er med på dette, men det er lærer som ivrer etter den spesielle turen og hadde kontakt med en eggselger.

Hadde jeg hatt noen å levere egg til så hadde jeg vært med, men jeg har desverre ikke noe sted å gjøre av dem.

Her går det knapt egg.

Jeg tror ikke det finnes noen regler som hindrer deg i å la være å hente eggene. De kan trolig ikke, med henvisning til noe regelverk, hindre noen elev i å dra på turen selv om ikke man har deltatt på dugnadene. Men de kan selvsagt avlyse hele turen dersom den ikke lar seg finansiere - og du må regne med å bli upopulær, selv om mange sikkert også er enig med deg.

Forøvrig synes jeg ikke det var noe godt valg av salgsobjekt. Én måned eller to, med lange mellomrom, hadde vært greit nok, men ikke i årevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor skal jeg gjøre av alle eggene? Vi har et brett i over 1 måned.

Forslag? :)

Vafler, pannekaker, omeletter, kokt egg på brødskiver i matpakke, kokt egg i salat, stekte egg til frokost. I tillegg kan du bake kaker :)

Her går det omtrent 15 egg i uka... Vi er 5 personer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Vafler, pannekaker, omeletter, kokt egg på brødskiver i matpakke, kokt egg i salat, stekte egg til frokost. I tillegg kan du bake kaker :)

Her går det omtrent 15 egg i uka... Vi er 5 personer :)

''Her går det omtrent 15 egg i uka... Vi er 5 personer :)

''

Det var mye. Tipper vi fire bruker 15 egg i måneden. Maks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Her går det knapt egg.

Kanskje du skulle maile alle dine kontakter og tilby egg til rabattert pris (sponset av deg, men det trenger du ikke si) levert på døra en gang i måneden? :-)

Så setter du av et par timer til å levere dem. Har du kjøper vil jo selve leveringen gå som en lek! ;)

Fra spøk til alvor: Helt enige at slik pålagt kontinuerlig dugnadsinnsats er helt på trynet. For svært mange av oss er tiden den knappeste ressurs, og å selge disse eggene kan jo ta svært mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det finnes noen regler som hindrer deg i å la være å hente eggene. De kan trolig ikke, med henvisning til noe regelverk, hindre noen elev i å dra på turen selv om ikke man har deltatt på dugnadene. Men de kan selvsagt avlyse hele turen dersom den ikke lar seg finansiere - og du må regne med å bli upopulær, selv om mange sikkert også er enig med deg.

Forøvrig synes jeg ikke det var noe godt valg av salgsobjekt. Én måned eller to, med lange mellomrom, hadde vært greit nok, men ikke i årevis.

''Forøvrig synes jeg ikke det var noe godt valg av salgsobjekt. Én måned eller to, med lange mellomrom, hadde vært greit nok, men ikke i årevis.''

Helt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Her går det omtrent 15 egg i uka... Vi er 5 personer :)

''

Det var mye. Tipper vi fire bruker 15 egg i måneden. Maks.

Vi er veldig glade i egg, og bruker det mye på matpakka og i salat (som matpakke og hjemme). Minsten spiser ikke særlig mye kokt egg, men vi 4 andre er veldig glade i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Forøvrig synes jeg ikke det var noe godt valg av salgsobjekt. Én måned eller to, med lange mellomrom, hadde vært greit nok, men ikke i årevis.''

Helt enig!

Da jeg var bitte liten, var det av en eller annen grunn vanlig at det gikk folk på dørene og solgte egg i "løssalg", altså fra brett. Mulig det var en greie med at folk i byen savnet ordentlige gårdsegg som ikke hadde ligget i kartong eller noe. Men det fantes jo egg i butikkene også.

Kanskje man skulle gjenoppta den tradisjonen... eller kanskje ikke.

Den nye salgsgreia er visst kalendere. Alle som kan bruke en PC har laget 2010-kalendere med bilder av nærmiljøet, idrettslaget eller kjæledyrene sine for å skaffe penger til en god sak. Problemet er at det finnes grenser for hvor mange kalendere man trenger.

Norkak-kakene er et velsmakende og utmerket alternativ. Så lenge det finnes noen syndere som av og til spiser kaker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Da jeg var bitte liten, var det av en eller annen grunn vanlig at det gikk folk på dørene og solgte egg i "løssalg", altså fra brett. Mulig det var en greie med at folk i byen savnet ordentlige gårdsegg som ikke hadde ligget i kartong eller noe. Men det fantes jo egg i butikkene også.

Den nye salgsgreia er visst kalendere. Alle som kan bruke en PC har laget 2010-kalendere med bilder av nærmiljøet, idrettslaget eller kjæledyrene sine for å skaffe penger til en god sak. Problemet er at det finnes grenser for hvor mange kalendere man trenger.

Norkak-kakene er et velsmakende og utmerket alternativ. Så lenge det finnes noen syndere som av og til spiser kaker...

''Norkak-kakene er et velsmakende og utmerket alternativ.''

For ikke å snakke om dopapir! Ikke velsmakende, men brukandes for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert - men ikke de kjempepakkene med 144 stk i en ustablet haug. Noen dumpet en sånn på trappa mi en gang, etter at jeg utrykkelig hadde sagt til telefonselgeren at jeg ikke skulle ha. Vi var hjemme, men de ringte ikke på, bare satte den der!

Jeg måtte spare på den i ukevis før noen hentet den. Dermed fikk jeg den viktigste ulempen allikevel - den fylte halve kjelleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sikkert - men ikke de kjempepakkene med 144 stk i en ustablet haug. Noen dumpet en sånn på trappa mi en gang, etter at jeg utrykkelig hadde sagt til telefonselgeren at jeg ikke skulle ha. Vi var hjemme, men de ringte ikke på, bare satte den der!

Jeg måtte spare på den i ukevis før noen hentet den. Dermed fikk jeg den viktigste ulempen allikevel - den fylte halve kjelleren.

Hehe, har bare så vidt vært borti slikt salg, og da var det mindre kvantum og pen stabel det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinnkontakten

Som en annen påpeker, så skal grunnskolen være gratis. Hvis elevene skal ut på noe som koster _mer_ enn det kommunen bidrar med, så må det være foreldrenes valg. Ikke bare klassekontaktenes valg, men alle foreldrene må ha muligheten til å si sin mening.

Hvis 98 % av foreldrene vil at elevene skal få denne opplevelsen, så bestemmer foreldrene selv hvordan de vil skaffe pengene. Å jobbe for pengene skal være et alternativ for de som ikke kan betale av egen lomme.

Lærerne skal _ikke_ være involvert i pengeinnsamlingen!

Dette eggsalget kan du ikke pålegges. Spørsmålet er hvorfor må alle være med? Har de inngått en avtale med produsenten om et visst antall brett? I såfall, har dere fått spørsmål om dere vil selge?

Dette hadde jeg tatt opp på et foreldremøte, snarlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''dopapir'' Enig - min soleklare favoritt og definitivt det mest lettsolgte jr drar i hus... ;) Her i byen har idrettslaget en leverandør som leverer knall kvalitet - nærmest lambi - og da er 250 for 42 ruller helt greit for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, huff kalendre... Spesielt slike med bilde av håndballspillerne på piker'93 eller noe annet totalt uinteressant - rett i søpla!

Da er det bedre med lodd - mindre søppel :-)

De kakene kjøper vi også, selv om ingen hos oss har vært spesielt glade i dem. Men jeg har flere ganger gjort kolleger glade ved å ta dem med og sette ved kaffemaskina;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til tenåringer

Er du sikker på at det er læreren som har funnet på dette? På ungdomsskolen hvor jeg har barn, er det foreldrene som arrangerer 10.klasse-turen, og som skaffer arbeid og organiserer dugnader for å få inn penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...