Gjest En fast bruker Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Dette temaet kommer opp igjen og igjen ser jeg, men jeg kan ikke finne noe svar her på akkurat det jeg lurer på. Jeg har en andreklassing som leser. Hun leser ikke fort, men hun leser. Leseforståelsen hennes er god. Jeg har ikke latt meg stresse av at det ikke går så fort, og etter som jeg har forstått er det ikke vanlig å legge noe særlig vekt på lesehastighet før tredje trinn. Men min datters kontaktlærer er ikke enig. Hun jobber hardt med det mål at de obligatoriske karleggingsprøvene senere i vår skal få så gode resultater som mulig, er veldig ambisiøs altså. Hvilket sikkert er fint, men jeg mener at de problematiserer unødvendig og stresser barn som er helt innenfor normalen. Datteren min klarer ca 20 ord i minuttet på en god dag. Hun har vist en jevn progresjon, og syns stadig det blir gøyere å kunne lese. Det konkrete spørsmålet mitt er: Læreren sier at det ikke er noe landsdekkende mål for lesehastighet på andre trinn, men at f.eks Oslo Kommune sier at målet er 100 ord i minuttet. Det syns jeg høres fryktelig mye ut. Finnes det noen lærere i hovedstaden her inne som kan bekrefte eller avkrefte at dette stemmer? Helst med link. På forhånd takk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trultegull Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg jobber på mellomtrinnet og der har vi som mål å ha en lesehastighet på over 80 ord/min for 6.klasse. De elevene som leser med denne hastigheten blir oppfordret til mengdelesing for å øke hastigheten. Synes det er synd at det er hastigheten det fokuseres på, når det er leseglede og ikke minst forståelse som kommer først. Men ja, å lese raskt er en forutsetning for å få med seg økende leksemengde etterhvert ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Det kan umulig stemme. Datteren min går i fjerde klasse og leser 105 ord i minuttet, og det er over snittet i følge læreren hennes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 100 ord i minuttet i 2. klasse? Det må da vær en missforsåelse. Mener at læreren til snuppa sa nærmere 100 ord i minuttet i 5. klasse. Du kan jo teste selv. 100 ord i minuttet er MYE! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En fast bruker Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 100 ord i minuttet i 2. klasse? Det må da vær en missforsåelse. Mener at læreren til snuppa sa nærmere 100 ord i minuttet i 5. klasse. Du kan jo teste selv. 100 ord i minuttet er MYE! Hehe, jada, jeg er fullstendig klar over at 100 ord i minuttet ikke kan stemme. Det bare irriterer meg at en pedagog først kan fortelle foreldre at dun syns at barnet leser for sakte, og så komme opp med et så urealistisk mål for hva barnet skal kunne prestere. Det er egnet til å krisemaksimere noe som ikke er noe krise i det hele tatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 Jeg har barn i Osloskolen, og der opereres det med noe sånt som 50 ord som kritisk grense på 3. trinn og 80 på 4. trinn. Så det med 100 ord er, som du har skjønt, bare tull. I andre klasse burde andre ting enn bare hastighet stå i fokus. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.