Gå til innhold

11 dager uten vann

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Men de utenlandske blir jo alltid først prioritert. Sånn virker det på meg da. ''

Jeg orker ikke lete fram statsbudsjettall, men jeg er overbevust om at summen som går til å hjelpe relativt sett få vanskeligstilte i Norge gjennom sosialstøtte, bidrag via hjelpeorganisasjoner (som f eks slumstasjoner) og andre tiltak er langt større enn det som ytes via u-hjelp - både offentlig bevilgning og privat pengeinnsamling. Og de fattige og hardt rammede i verden overgår tallmessiig sett antall fattige i Norge så til de grader.

Jeg synes det er flott å hjelpe i Norge også, enten det gjelder innsamling til dårlig stilte her eller kreftsaken eller dyrevern, men ofte er det rom for begge deler.

Rundt regnet gir Norge 90 øre per 100 kr (0,9%) av BNP. Altså, "ingenting" som vi engang merker.

Med vennlig hilsen

• Svar 175
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

46

• Sør

24

• candyqueen_83

15

• mariaflyfly

9

Skrevet

Det var den sammenligningen igjen da..

Det er jo du som sammenligner Norge og Haiti, når du sier at det er fattige i Norge.

1) For det første er det faktisk ikke slik i Norge at man amputerer ben og armer på barn uten bedøvelse. Du kan jo forestille deg.

2) Vi snakker om barn som blir solgt til pedofile for noen hundre kroner. Man trenger hjelp til å lage barnehjem og mat.

3) Det ligger titusenvis av skadede helt uten tilsyn.

Det er mange som har det vondt i Norge, men dette er faktisk noe helt annet. Barn i Norge dør ikke i hundretall fordi det ikke er leger med pencillin til dem.

Med vennlig hilsen

candyqueen_83
Skrevet

Det er jo du som sammenligner Norge og Haiti, når du sier at det er fattige i Norge.

1) For det første er det faktisk ikke slik i Norge at man amputerer ben og armer på barn uten bedøvelse. Du kan jo forestille deg.

2) Vi snakker om barn som blir solgt til pedofile for noen hundre kroner. Man trenger hjelp til å lage barnehjem og mat.

3) Det ligger titusenvis av skadede helt uten tilsyn.

Det er mange som har det vondt i Norge, men dette er faktisk noe helt annet. Barn i Norge dør ikke i hundretall fordi det ikke er leger med pencillin til dem.

Med vennlig hilsen

Jeg er fullt klar over det.

Med like vennlig hilsen

Gjest teite feite
Skrevet

jepps...

Hvis du er så likegyldig så bør du i hvert fall holde kjeft om det.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg gir noe av og til. Flere ganger pr år.

Bra!

Gjest Niccola
Skrevet

Hvis du er så likegyldig så bør du i hvert fall holde kjeft om det.

Nei, synes hun bør fortsette å snakke høyt om sine holdninger, slik at andre kan se personifiseringen av uvitenhet og dumskap.

Gjest teite feite
Skrevet

Nei, synes hun bør fortsette å snakke høyt om sine holdninger, slik at andre kan se personifiseringen av uvitenhet og dumskap.

kanskje du har rett, men hun provoserte meg voldsomt.

Skrevet

Jeg har gitt til mye annet, man kan ikke gi til absolutt alt. Jeg får gå under min samboers 200 kr da.

Det kan du trygt si, for det er ikke sikkert at de som er så veldig fornøyd og hoverende her har gitt noe mer enn 200kr pr husstand.

Gjest gammel traver her inne
Skrevet

Enig. Jeg ble glad i min egen mennesklighet og medmenneskelighet og fikk lyst og motivasjon til å prøve i enda større grad å bli et godt medmenneske.

Jeg prøver ikke sette meg på en høy hest her. Jeg er ikke bedre enn folk flest, men hver og en av oss har ansvar for hvordan vi utvikler oss som mennesker, og jeg fikk lyst til å fokusere i enda større grad på det. Så uspiselig opplevde jeg innleggene.

Gjest gammel traver her inne
Skrevet

Det kan du trygt si, for det er ikke sikkert at de som er så veldig fornøyd og hoverende her har gitt noe mer enn 200kr pr husstand.

Det handler vel ikke om å være fornøyd og hoverende! Det er ikke mange her som har gitt inntrykk av at halve lønna gikk med. Men en gir _noe_alt etter evne, og en berøres.

Skrevet

Jeg har ikke gitt noen ting. Jeg gir fast til Røde Kors og Amnesty International, i tillegg jobber jeg frivillig. Jeg pleier ikke gi noe utover dette og føler ikke at samvittigheten er svart av den grunn.

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg snakker om å gi kontra å være likegyldig og ikke _ønske_ å gi noe som helst.

Jeg snakker ikke om beløp.

Hva med deg, er du en likegyldig eller en giver?

Gjest Niccola
Skrevet

Enig. Jeg ble glad i min egen mennesklighet og medmenneskelighet og fikk lyst og motivasjon til å prøve i enda større grad å bli et godt medmenneske.

Jeg prøver ikke sette meg på en høy hest her. Jeg er ikke bedre enn folk flest, men hver og en av oss har ansvar for hvordan vi utvikler oss som mennesker, og jeg fikk lyst til å fokusere i enda større grad på det. Så uspiselig opplevde jeg innleggene.

Jeg prøver heller ikke å opphøye meg selv. Men det skal mye til å ikke gidde å ringe et telefonnr for å gi noen skarve hundrelapper, og dumskap provoserer. Enkelt og greit..

Gjest Niccola
Skrevet

kanskje du har rett, men hun provoserte meg voldsomt.

Enig i det, veldig provoserende. Men greit å vite at det finnes slike mennesker rundt oss.

Skrevet

Selvfølgelig. Jeg bare undres over at folk ikke gir en skjerv når det skjer slike katastrofer. Dersom man ikke er fast giver til en organisasjon allerede, da.

Men nå svarer du jo at du gir til mye annet, og at din samboer har gitt, så da er det jo gitt fra din husstand. ;)

Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.

huff ja.

Skrevet

huff ja.

Og når de ikke selv får legetime på timen, så sutrer de over velferdsstaten!

Uvitende, kunnskapsløs og grunn.

Skrevet

Og når de ikke selv får legetime på timen, så sutrer de over velferdsstaten!

Uvitende, kunnskapsløs og grunn.

hva?

Skrevet

hva?

Erfaringsmessig er de med minst empati/forståelse for andre så selvsentrerte at de klager og sutrer for "alt", og særlig hvis det er noe de (dere) forventer fra staten.

Bli voksen!

Skrevet

''Jeg blir skremt når jeg leser innlegg som i kveld, der meg_123 sier at hun ikke har interesse av å gi, eller har trua på organisasjoner.''

Jeg har også vært skeptisk til en del organisasjoner, hvordan vet man hvem som er seriøse og ikke? Nå har jeg omsider landet på Unicef etter at flere her inne har snakket varmt om dem. Unicef ble stiftet i 1946 og tviler på at de hadde vart så lenge om de ikke var seriøse. :o)

Men har gitt til bl.a. Røde Kors og Leger uten grenser tidligere, dog ikke fast.

ja man vet jo ikke om pengene kommer dit de skal ....

Skrevet

Erfaringsmessig er de med minst empati/forståelse for andre så selvsentrerte at de klager og sutrer for "alt", og særlig hvis det er noe de (dere) forventer fra staten.

Bli voksen!

når har jeg klagd over alt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...