Gå til innhold

Kreativ bruk av ord - normalt?

Gjest Bekymret for asperger...

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 7 år som er under utredning av Bup. Det er foreløbig ikke mistanke om noen spesiell diagnose vi har akkurat begynt utredningen. Vi har fyllt ut noen skjema og hun skårte (for) høyt på aggresjon, tilbaketrekning/angst og en ting til som jeg ikke husker. "Sosiale vansker" var også i grenseland.

Det er nok mistanke om asperger syndrom, men i så fall er hun nok i grenseland. Hun kan syns synd på andre og bryr seg veldig om hva andre syns og mener om henne. Det er vel atypisk asperger?

Hun har mange andre ting som kan peke i retning av asperger da - orker ikke å nevne alt...

Men en ting jeg lurer på om er normalt eller ei for ei jente på 7 år: Hun har alltid hatt en annerledes måte å snakke på enn resten av familien. Snakker saktere og tydeligere - men det kan jo være at det er normalt for det. MEN hun bytter ofte ut ord med andre ord. Jeg forstår hva hun mener som regel og må av og til le litt. Men er dette normalt? Skjer nesten daglig.

Eksempel - hun har en pakke spaghetti - "jeg liker dem bedre når de har smeltet"

"Vi har jammen god utkikk" (utsikt)

Kunne nevne mange andre - men det var det jeg kom på i farten. Er dette helt normalt for 7 åringer? Skulle nok ha lagt dette inn på bokstavbarn - men det er mer aktivitet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla hadde den samme ordbruken, hun visste ikke/glemte rett og slett hva som var det riktige ordet og gjettet seg i stedet frem til et som forhåpentligvis passet.

Dette har rettet seg etterhvert som vi snakket om ordene, hva de betydde og hva som var korrekte ord å bruke i den sammenhengen.

Det kan jo fremdeles være problemer hos jenta di, men akkurat dette ville iallefall jeg ansett som normalt i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen en adoptivmamma

Unnskyld at jeg spør, men jeg bare lurte på om hun er adoptert? For i så fall ville det kunne forklare det å ha endel "huller" i språket, eller bruke annerledes ord som du sier. Det er ikke uvanlig blant adopterte.

Hvis ikke, så kan jeg ikke svare på stående fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men jeg bare lurte på om hun er adoptert? For i så fall ville det kunne forklare det å ha endel "huller" i språket, eller bruke annerledes ord som du sier. Det er ikke uvanlig blant adopterte.

Nei hun er ikke adoptert :)

Men da hun begynte å snakke husker jeg at jeg stusset over uttalen og tonefallet. Akkurat som om hun snakket med en litt utenlandsk aksent... og hun har litt av det ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også adoptivmamma

Hallo,

Kan du fortelle litt mer om dette? Vi har ei datter, fødti Kina, kom til oss som ettåring. Hun er ekstremt ressurssterk, men akkurat på språk så "bytter hun" på den måten som trådstarter sier.

I dag sa hun feks "hun har jammen rar elektrisk" og menter rar dialekt, hun siker konsekvent agurk når hun mener gulrot (det gjør faktisk jeg også av og til, så det kan hende hun har akkurat den fra meg) + en del andre ord hun bytter om på.

Vet du om dette er noe vi bør gripe fatt i, og hvordan man ev. kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...