Gå til innhold

Betaling til deltids dagmamma uten egne barn

Liliaceae

Anbefalte innlegg

Hvor mye kan man ta seg betalt for å passe et barn to til tre dager i uken?

En familie ønsker at ei jente (de kjenner via bekjente) som er i begynnelsen av 20 årene, til å passe barnet sitt i tre måneder.

De mener hun har tid og anledning, noe hun vel forsåvidt har, siden hun er tilkallingsvikar i pleie-og omsorgssektoren.

Dilemmaet hennes er at hun ikke er like fleksibel overfor denne jobben, når hun 2-3 dager i uken skal passe dette barnet.

Hun mener selv at det ikke lønner seg å passe dette barnet rent økonomisk, men heller vente på at dette andre stedet trenger vikar. Selv om det er bare 1 eller 2 ganger i uken i snitt hun får jobbe der, lønner det seg økonomisk for henne.

Samtidig ønsker hun å hjelpe familien også, men er altså usikker på hvor mye hun kan si at hun bør få betalt for denne jobben.

Jeg kjenner henne godt, og hun spør meg om råd (siden jeg har tre barn), men jeg er litt rådvill og ønsker egentlig ikke blande meg i dette. Men jeg kan jo si hva som er vanlig dagmamma "sats"..

Jeg tenker på at det er noen momenter å tenke på:

Hun er ikke hjemmeværende og belager seg derfor ikke på ingen/lite inntekt i denne perioden.

Hun kan komme til å avbryte før det har gått de tre mnd hvis hun er misfornøyd, og da faller det hele i grus.

Men jeg skjønner jo at familien ikke kan betale mer enn de har råd til heller, men de får jo kontantstøtte... Så en del av dette bør de vel kunne bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Jeg synes ikke hun på noen måte er forpliktet til å passe barnet om hun ikke vil og om det er dårlig betalt.

På den annen side forstår jeg ikke helt at "det ikke lønner seg" om hun likevel er ledig disse dagene. Hun står vel fritt til å si det fra seg om hun skulle bli tilbudt annen jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Normalt dagmammapris er vel rundt 6.000 for ett barn om jeg ikke husker feil - det er kontantstøtten pluss litt til. Prisen blir litt lavere enn barnehage.

For tre barn under tre år, så får de vel 12.000 i kontantstøtte? Og så synes jeg godt hun kan få litt ekstra - så jeg ville ha sagt minimum 15.000.

Men; er dette svart? Hvis ja holder 15.000. Hvis nei ville jeg hatt mer - hun skal jo overleve på dette også.

Og så er det jo bare noen dager i uken, så da deler du bare totalbeløpet på antall dager. Om vi bruker 15.000 for fem dager i uken som eksempel - så er det 3.000 kroner per faste ukedag. Det utgjør ikke mer enn 750 kroner dagen, så det er BILLIG spør du meg. Og det er mindre enn hun ville tjent i den andre jobben vil jeg tro.

Men så avhenger det litt av om hun må binde seg til et bestemt antall vilkårlige dager på en uke slik at hun kan sjonglere selv og ta den andre jobben om de ringer, eller om hun må binde seg mandag, tirsdag og onsdag og dermed kun er tilgjengelig for de andre torsdag og fredag. Da ville jeg hatt mer enn om jeg kunne velge de tre dagene fra uke til uke f.eks.

Jeg tror jeg skal lande på at jeg ville hatt 1.000 per dag svart. Det utgjør 125 per time, og med tre barn synes jeg ikke det er så ille for foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt dagmammapris er vel rundt 6.000 for ett barn om jeg ikke husker feil - det er kontantstøtten pluss litt til. Prisen blir litt lavere enn barnehage.

For tre barn under tre år, så får de vel 12.000 i kontantstøtte? Og så synes jeg godt hun kan få litt ekstra - så jeg ville ha sagt minimum 15.000.

Men; er dette svart? Hvis ja holder 15.000. Hvis nei ville jeg hatt mer - hun skal jo overleve på dette også.

Og så er det jo bare noen dager i uken, så da deler du bare totalbeløpet på antall dager. Om vi bruker 15.000 for fem dager i uken som eksempel - så er det 3.000 kroner per faste ukedag. Det utgjør ikke mer enn 750 kroner dagen, så det er BILLIG spør du meg. Og det er mindre enn hun ville tjent i den andre jobben vil jeg tro.

Men så avhenger det litt av om hun må binde seg til et bestemt antall vilkårlige dager på en uke slik at hun kan sjonglere selv og ta den andre jobben om de ringer, eller om hun må binde seg mandag, tirsdag og onsdag og dermed kun er tilgjengelig for de andre torsdag og fredag. Da ville jeg hatt mer enn om jeg kunne velge de tre dagene fra uke til uke f.eks.

Jeg tror jeg skal lande på at jeg ville hatt 1.000 per dag svart. Det utgjør 125 per time, og med tre barn synes jeg ikke det er så ille for foreldrene.

Hvor har du det fra at det dreier seg om tre barn? Det er trådstarter som har tre barn, og derfor rådspørres som "ekspert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Hvor har du det fra at det dreier seg om tre barn? Det er trådstarter som har tre barn, og derfor rådspørres som "ekspert".

Fordi jeg leste et barn to til tre ganger i uken - og da ble det tre barn ;)

Logisk!

Men jeg synes fortsatt ikke at drøyt hundre kroner timen er mye. Kommer litt an på om det er svart eller hvitt. Men minimum 800 kroner per dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Persille1365381127

Laban gjorde meg oppmerksom på at det bare er snakk om ett barn, men jeg tenker minimum 800 kroner per dag likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi jeg leste et barn to til tre ganger i uken - og da ble det tre barn ;)

Logisk!

Men jeg synes fortsatt ikke at drøyt hundre kroner timen er mye. Kommer litt an på om det er svart eller hvitt. Men minimum 800 kroner per dag.

Takk for utfyllende svar.

Hun binder seg opp til faste dager i uken, to faste dager den ene uken og tre faste dager den andre uken.

Enig med deg at det høres rimelig ut, hun skal jo ikke jobbe for glansbilder og knappenåler heller...

Hun sier jo tross alt fra seg mulige vakter, når hun velger å hjelpe denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hun på noen måte er forpliktet til å passe barnet om hun ikke vil og om det er dårlig betalt.

På den annen side forstår jeg ikke helt at "det ikke lønner seg" om hun likevel er ledig disse dagene. Hun står vel fritt til å si det fra seg om hun skulle bli tilbudt annen jobb.

''Hun står vel fritt til å si det fra seg om hun skulle bli tilbudt annen jobb.''

Hvis hun blir oppringt fra det andre stedet for å jobbe en av dagene hun skal passe barnet, må hun jo si nei.

Så hun binder seg jo for disse dagene.

Men hvis hun får greit betalt, tror jeg nok hun gjerne vil hjelpe denne familien. Så greia er bare å vite hva hun kan si hun gjerne vil ha, uten at hun føler at hun "går for langt"...

Det er jo en høflig og kjekk jente dette her, og de bor i samme nærmiljø. Derfor vil hun ikke virke kravstor, men ha nok til å klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...