Gå til innhold

Drama blandt jentene.

Gjest Bekymret mamma til 11 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret mamma til 11 åring

Jeg har ei sårbar datter på 11 år. Hva bør hun forvente å måtte tåle fra sine medsøstre?

Det florerer baksnakking, venner som dolker hverandre i ryggen, masse løgn, frekkhet. Hun har vært mye lei seg grunnet slike ting, men er tøff nok til å si fra.

Jeg mener ikke at hun er bedre enn andre, men det blir mye dramatikk. Er det vanlig, og hvordan håndterer dere slike situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

''Jeg mener ikke at hun er bedre enn andre, men det blir mye dramatikk. Er det vanlig, og hvordan håndterer dere slike situasjoner?''

Det er helt normalt blant unge jenter, dessverre:( Ha en åpen dialog med henne, slik at hun vet hun kan komme til deg, men det beste er faktisk at hun håndterer dette på sin måte...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok desverre ganske vanlig, ja. Jeg mener allikevel at vi som foreldre skal veilede barna våre hele veien og da kan det være lurt å sette igang tiltak for å forsøke å minimere problemet. Jeg ville nok tatt kontakt med læreren for å gjøre ham/henne klar over problemet, og for å sjekke om det er noe skolen kan bidra med.

I min datters klasse fikk jentene hjelp av en familieveileder/rådgiver som er ansatt i kommunen. Hun fikk jentene til å samtale om klassemiljøet og fikk nok også mange til å innse at det var viktigere å skape samhold enn avstand. Om det var dette som gjorde utslaget er vanskelig å si, men jeg opplever iallefall at jentene i min datters klasse virker veldig sammensveiset pr idag :-) (7.klasse)

Jeg synes også du skal jobbe videre med å lære datteren din å kunne stå opp for seg selv. Ikke si til henne at hun skal prøve å ikke bry seg om negative kommentarer eller "heve seg over" disse. Til en voksen som opplevde det samme ville vi skreket opp og fått personen til å si kraftig i fra! Barn og unge bør også læres opp til dette. Det er gjerne de "snilleste" barna som får unngjelde, nettopp fordi de har lært at de skal være "snille" og oppføre seg bra. Jovisst skal man oppføre seg fint og være snill mot andre, men man skal ikke godta "overgrep" fra andre barn. Da skal man si kraftig ifra og vise at man ikke aksepterer slikt! Kanskje du og datteren din kan spille rollespill der du er den "ekle" venninna og datteren din lærer å si fra? Finn ulike strategier for å stoppe dumme kommentarer - muntlig, men ikke minst nonverbalt (kroppsspråket sier nesten mer enn det verbale språket.)

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 13-åring. Det har vært mye "drama" de siste to årene blant jentene. Stygge ord brukes, en dag er man venner, neste ikke, baksnakking osv....

Mye dreier seg om å ikke føle seg utenfor - og da gjør disse jentene nesten hva som helst. En kveld gråtes det pga. at folk har vært skikkelig motbydelige mot henne, neste kveld er hun strålende fornøyd pga. at hun er tatt inn i varmen igjen...

Jeg går utifra at datteren min er like delaktig som andre i mye av denne dramatikken. Men hun er dessverre av dem som ikke automatisk er "godkjent" av "lederne", så det blir litt ekstra mas pga. det... Og siden hun ikke har noen "bestevenninne" i klassen sin, blir hun ofte utenfor. 3 er akkurat én for mye i mange sammenhenger...

Det er ganske fortvilet å se på dette fra sidelinjen. Jeg har snakket mye med datteren min om dette: ikke baksnakk andre, det du sier vil komme tilbake til deg i en eller annen form. Prøv å være grei mot _alle_, "intrigemakerne" og de andre jentene vet godt hvem som ikke er med på alle små og store konflikter... Det vil (forhåpentligvis) lønne seg i det lange løp å være grei og snill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med læreren og hør om det er noe skolen kan gjøre for å bedre miljøet blant jentene.

Parallellt snakker du mye med jenta om baksnakking, hva som er akseptabel oppførsel mht baksnakking/utestengning, empati, venner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er dessverre vanlig.

Man kan ta det opp felles, i samarbeid med læreren, i den hensikt å bedre klassemiljøet. Men det krever at alle jenteforeldrene har omtrent samme mål, og ingen av dem kan bestemme seg for at akkurat deres datter er helt uskyldig og alle de andre er monstre.

Forsøk å lære henne at den typen oppførsel er like ille som den mer synlige mobbingen som alle er enige om er forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...