Gro123 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Skjønner ikke helt hvor du vil, for såvidt meg bekjent er dette med å skifte navn noe som er helt "ut" om dagen. De som allikevel gjør det, følger i alle fall ikke strømmen for å si det slik, så kanskje det er de som heller tar et fritt valg? Jeg synes det ligner veldig på nedrakking det som blir sagt om navneskifte her i tråden, å framstille oss som gammeldagse og uselvstendige blir veldig rart. Tror statistikken viser at de fleste tar mannens etternavn. Nedrakking har jeg ikke sett noe av i denne tråden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skiftanavn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Tror statistikken viser at de fleste tar mannens etternavn. Nedrakking har jeg ikke sett noe av i denne tråden. OK, du har muligens rett i det med statistikken, jeg har bare registrert i min egen omgangskrets at de som har giftet seg i all hovedsak ikke har skifta navn/begge har tatt hverandres etternavn. Hva nedrakking angår, så ser vi sikkert på ordene litt forskjellig. Og det er helt greit. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 HÆ? Det er vel nettopp derfor mange skifter navn, da, for å markere at man er samme familie. Det er vel ikke å rakke ned på de som ikke gjør det? Hadde jeg skrevet at "De som ikke skifter navn er ikke å regne som familier", da hadde det blitt noe annet og mer i den gata "de som skifter navn er gammeldagse og uselvstendige og bare et vedheng på mannen". Det er vel ikke flere som har skrevet at de som skifter navn er et vedheng på mannen enn de som har skrevet at de som ikke skifter navn ikke tar familien sin så nøye tenker jeg. Du beviste akkurat poenget mitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skiftanavn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Det er vel ikke flere som har skrevet at de som skifter navn er et vedheng på mannen enn de som har skrevet at de som ikke skifter navn ikke tar familien sin så nøye tenker jeg. Du beviste akkurat poenget mitt. ??? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Selvfølgelig skjønner jeg hva det er, Elextra, det var bare ikke så tydelig om du mente at det var slik i gamle dager, eller om du mente det fortsatt var slik. Derfor bare spurte jeg. ''det var bare ikke så tydelig om du mente at det var slik i gamle dager, eller om du mente det fortsatt var slik.'' Selvfølgelig er det ikke lenger slik, men de av oss som velger å beholde navnet vårt tar vel mer bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skiftanavn Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 ''det var bare ikke så tydelig om du mente at det var slik i gamle dager, eller om du mente det fortsatt var slik.'' Selvfølgelig er det ikke lenger slik, men de av oss som velger å beholde navnet vårt tar vel mer bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre. ''bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre'' He-he, morsomt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Du, jeg prøvde å ta en litt humoristisk tone, da... Å bytte navn er en privatsak, og det er ulike årsaker til at folk (i hovedsak kvinner, men stadig flere menn gjør det også) velger å gjøre det. Det er neppe noens ønske om å bli "Jan Jensens frue" som er sterkest motivasjon, men derimot et ønske om å framstå som en enhet utad. Kall det hva du vil, men det ER praktisk å ha samme etternavn for ektefeller, men det betyr ikke at det er et gigaproblem å ha ulike etternavn. Du kan kalle det et oppkonstruert problem å innkalle til foreldremøte (jeg snakket om dugnad, da, f.eks. i idrettslaget eller korpset eller speider'n - det er litt annerledes enn i skolesystemet), men faktum er at det ikke er så helt enkelt å gjette seg til hvilke kvinner som er barnas mor i enhver sammenheng. Det er allikevel ikke noe jeg ligger våken og gråter over om natta, altså, jeg klarer meg helt fint. :-) Men har du ikke lister å forholde deg til i slike sammenhenger uansett? Jeg administrerer også noe dugnadsliknende. Men jeg bruker ikke telefonkatalogen til det, jeg har en liste med barnas navn og adresser, samt e-postadresse for utsendelse av informasjon. Jeg setter bare opp "foresatte for Adrian" på dugnadslista så mange ganger som det trengs. Om de så velger å sende mor, far, mors nye samboer eller fars nye kjæreste, eller om de skal bytte på, blåser jeg i. Det JEG har mer problemer med, er å gjette meg til hvilke foreldre som ikke kommuniserer med hverandre. Jeg har iblant gjort den gammeldagse tabben å anta at hvis jeg gir moren til Mathias en beskjed om f.eks. en kamp, går den beskjeden videre til faren til Mathias dersom kampen spilles en dag Mathias er hos ham. Men sånn er ikke verden lenger - uansett hva Mathias heter til etternavn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Holdningen om at kvinner bør ha mannens etternavn og at hele familien bør ha samme navn, synes jeg er nokså 50-talls. Eller gammeldags, kall det hva du vil. Jeg kjenner meg i hvert fall ikke forplikta til å skifte navn fordi det skal være enklere å kalle inn til foreldremøte. Det er vel et litt oppkonstruert problem. For all del, det er helt greit at du selv ikke føler deg komfortabel med å bytte etternavn, men å påstå at de som gjør det er gammeldagse synes jeg vitner om liten forståelse overfor folk som velger annerledes enn deg. Ja, det blir mer og mer vanlig at kvinner beholder navnet sitt, men for mange av oss er det naturlig å skifte til mannens navn ved giftemål, uten at vi er gammeldagse av den grunn:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Folk gjør mye rart som greit nok er en privatsak, men som henger sammen med mentaliteter, tradisjoner og nedarva forestillinger. Vi liker vel alle å tenke at vi foretar frie valg. De fleste av oss er nok mer smidd inn i gamle former enn vi liker å tenke oss. Vi velger innenfor gitte rammer. Dette med etternavn er bare ett eksempel. Du har forsåvidt rett i det du skriver, men _er_ det så ille at man følger gamle, nedarvede tradisjoner da? Det blir liksom sett på som noe negativt, men jeg synes ikke nødvendigvis at det er det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 For all del, det er helt greit at du selv ikke føler deg komfortabel med å bytte etternavn, men å påstå at de som gjør det er gammeldagse synes jeg vitner om liten forståelse overfor folk som velger annerledes enn deg. Ja, det blir mer og mer vanlig at kvinner beholder navnet sitt, men for mange av oss er det naturlig å skifte til mannens navn ved giftemål, uten at vi er gammeldagse av den grunn:-) Er så enig med deg Det viktigste er at vi har muligheten til å velge! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 ''det var bare ikke så tydelig om du mente at det var slik i gamle dager, eller om du mente det fortsatt var slik.'' Selvfølgelig er det ikke lenger slik, men de av oss som velger å beholde navnet vårt tar vel mer bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre. ''men de av oss som velger å beholde navnet vårt tar vel mer bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre.'' Fra gammeldags til antikvarisk. Jøss, jeg blir visst bare eldre og eldre jo mer jeg leser her.......... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 ''men de av oss som velger å beholde navnet vårt tar vel mer bevisst avstand fra disse antikvariske holdningene enn andre.'' Fra gammeldags til antikvarisk. Jøss, jeg blir visst bare eldre og eldre jo mer jeg leser her.......... Ja, jeg synes holdningene jeg snakket om er antikvariske. Men jeg satte ikke likhetstegn mellom å bytte navn og holdningene, som du kanskje så. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tippetutt Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg følger god tradisjon her på DOL. Jeg har aldri vært gift til tross jeg nærmer med 40. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg følger god tradisjon her på DOL. Jeg har aldri vært gift til tross jeg nærmer med 40. ''Jeg følger god tradisjon her på DOL. Jeg har aldri vært gift til tross jeg nærmer med 40.'' Lang her i fra. Her på DOL gifter vi oss når vi er 30 år og får 1,8 barn alle som en! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brulla Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Nei det gjorde jeg ikke. Barnet vårt har mitt etternavn, ikke farens. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, jeg synes holdningene jeg snakket om er antikvariske. Men jeg satte ikke likhetstegn mellom å bytte navn og holdningene, som du kanskje så. he, he. Ikke så alvorlig ment. Det tok liksom bare litt av. Og jeg føler meg egetlig ikke truffet. Hadde det bare litt morsomt mens jeg satt her og leste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Jeg beholdt mitt, og kommer ikke til å bytte. Giftet meg da jeg var 30, og hadde liksom vært "meg" i så mange år at jeg ikke orket tanken på å skulle bli "ny". Ungene har etternavnet til faren. Etternavnene våre er ingen lettvint kombinasjon, så noen mellomnavnløsning har aldri vært aktuelt. Det er sjelden noe problem å hete noe annet enn resten av familien. Av og til kaller jeg meg ved samme etternavn som de andre for enklelhets skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Ja, jeg skiftet navn. Vurderte ikke andre løsninger. Har aldri angret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Skjønner ikke helt hvor du vil, for såvidt meg bekjent er dette med å skifte navn noe som er helt "ut" om dagen. De som allikevel gjør det, følger i alle fall ikke strømmen for å si det slik, så kanskje det er de som heller tar et fritt valg? Jeg synes det ligner veldig på nedrakking det som blir sagt om navneskifte her i tråden, å framstille oss som gammeldagse og uselvstendige blir veldig rart. http://www.ssb.no/ssp/utg/200505/01/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Nei, ingen av oss skiftet etternavn når vi giftet oss. Jeg ville ikke ha et vanlig -sen-navn - og han hadde særkullsbarn å ta hensyn til. Våre felles barn har kun mitt etternavn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.