Gå til innhold

Skiftet dere etternavn da dere giftet dere?

Kelia

Anbefalte innlegg

Vi har alt vært gift i mange år, så det ser ut til å vare. Og skulle det bli skilsmisse, vil jeg fortsatt ønske å hete det samme som barna, så jeg ville nok ikke ta tilbake mitt gamle etternavn i så fall.

Nei,det gjorde han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

9

• Dorthe

4

• Gro123

4

• laban

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest Tatjana

Nei, jeg skiftet ikke etternavn da vi giftet oss. Ikke han heller. Ungene har begge etternavnene, mitt som mellomnavn. Jeg har aldri opplevd at det har vært problemer i forhold til å identifisere meg som barnas mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet ikke da, og kunne heller ikke tenke meg å skifte nå.

Men kusinen min skiftet navn etter mange års ekteskap og tre barn. Hvis du føler at det er det rette for deg, er det jo bare å skifte :-) Men det er greit å være rimelig trygg på sitt valg - jeg kjenner et par damer sm byttet tilbake til pikenavnet sitt 6 mn - 2 år etter bryllupet, fordi de aldri klarte å venne seg til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg følger god tradisjon her på DOL. Jeg har aldri vært gift til tross jeg nærmer med 40.''

Lang her i fra. Her på DOL gifter vi oss når vi er 30 år og får 1,8 barn alle som en!

Oi, pokker!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg skiftet ikke, men ungene hadde hans navn. Så da jeg ble skilt så skiftet jeg deres etternavn til mitt slik at vi skulle hete det samme.

Men minstemann har farens etternavn, vi har aldri vært gift da

Kjerringa mot strømmen - tar mannens navn i forbindelse med skilsmissen!! :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en fin løsning! En får håpe dere holder dere gift ;P.

Sier ikke at skilsmisse vil skje dere, men må være pussig å beholde et slikt navn i så fall. På den annen side - det må være mindre pussig å beholde et slikt navn enn å beholde mannens (som jeg kjenner til noen som gjør, for få ha samme navn som barna (+kanskje slippe å gå til bake til å hete -sen)).

Jeg vet om noen der han tok hennes navn i forbindelse med giftermålet. Han beholdt det ved skilsmissen, og har seneree opprettet firma med dete navnet i OG giftet seg på nytt og den nye kona tok også dette navnet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på ett tilfelle til: Der var det en hel familie som byttet navn.

Da de giftet seg på 60-tallet, tok kona mannens navn, slik skikken var. Noen år senere overtok de gården hun kom fra, og da fulgte de gammel skikk og skiftet navn til gårdsnavnet alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor du vil, for såvidt meg bekjent er dette med å skifte navn noe som er helt "ut" om dagen. De som allikevel gjør det, følger i alle fall ikke strømmen for å si det slik, så kanskje det er de som heller tar et fritt valg?

Jeg synes det ligner veldig på nedrakking det som blir sagt om navneskifte her i tråden, å framstille oss som gammeldagse og uselvstendige blir veldig rart.

Ut er det ikke:-) Jge tror samtlige av mine yngre kolleger som har giftet seg de siste årene har tatt mannens navn, selv om de nærmer seg de 30. Jeg bruker noen ganger å si at "jeg er gammeldags og tok derfor ikke min manns navn"...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Ca like nedsettende og nedrakkende som å si at "Jeg skiftet navn for å markere at vi er en familie." For det er bare de som skifter navn som er en familie må vite. ;)

Nemlig! :-) Det kommer an på øyet som ser og hjertet som føler om man føler at andres standpunkt er en nedrakking av ens eget valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke flere som har skrevet at de som skifter navn er et vedheng på mannen enn de som har skrevet at de som ikke skifter navn ikke tar familien sin så nøye tenker jeg.

Du beviste akkurat poenget mitt. ;)

''Du beviste akkurat poenget mitt. ;)''

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ganske god erfaring her

''Dette er ikke 50-tallet.''

Så vi som har skifta navn lever på 50-tallet?

''Ser ikke noe problem med at familiemedlemmer har ulikt navn.''

Da har du ikke prøvd å kalle inn begge foreldrene til dugnad noen gang...!

:-)

Jeg har været "listefører" for ungernes aktiviteter i mange år og føler at jeg har rimelig god oversigt over navnebrugen.

Hvis forældre-navnebruken i vores skolekreds er normal, så er der flest forældre med hvert sit navn og hvor barnet har mors efternavn som mellemnavn og fars efternavn som efternavn. - Og mor er så omhyggelig med at bruge både mellemnavn og efternavn sådan at alle ser familie-likheden i navnet.

De familier hvor barnet har mors efternavn som sit efternavn og fars som mellemnavn er så sjældne at man lægger tydeligt mærke til dem..

Men selvsagt er der mange "traditionelle" familier hvor alle har samme navn.

Ingen problemer med at holde styr på listerne nej - men man må have både fars og mors navn fra starten :-)

Gør det du er mest komfortabel med - og skal du læse navnelister op med børnenavn, så er det bare at stålsætte sig for vanskelige navnekombinationer og op til flere mellemnavn - for det er mere regelen end undtaket idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok min manns etternavn i tillegg til mitt da vi giftet oss. Barna våre har mitt tidligere etternavn som mellomnavn - akkurat som jeg.

For oss føltes det godt at familien het det samme til etternavn. Vi føler at det samler oss som familie.

For andre er ikke det viktig.

Om du føler for å ta hans navn nå, så synes jeg absolutt du kan gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg byttet ikke navn. Og grunnen til det er at jeg har et mye mere sjeldent etternavn enn min mann. Tror det er bare 10-15 personer i Norge med samme etternavn som meg, inkl foreldrene og søsteren min.

Jeg tok heller ikke hans navn i tillegg, fordi navnet mitt allerede var langt nok.

Hadde jeg derimot hatt et ordinært etternavn som f.eks Hansen, Olsen eller Andersen, så hadde jeg nok byttet eller tatt hans i tillegg.

Vi var ikke gift da barna ble født, men de har fått begge navnene. Så får de evt velge selv om de vil bruke begge eller bare ett av dem når de blir voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skiftanavn

Men har du ikke lister å forholde deg til i slike sammenhenger uansett?

Jeg administrerer også noe dugnadsliknende. Men jeg bruker ikke telefonkatalogen til det, jeg har en liste med barnas navn og adresser, samt e-postadresse for utsendelse av informasjon. Jeg setter bare opp "foresatte for Adrian" på dugnadslista så mange ganger som det trengs. Om de så velger å sende mor, far, mors nye samboer eller fars nye kjæreste, eller om de skal bytte på, blåser jeg i.

Det JEG har mer problemer med, er å gjette meg til hvilke foreldre som ikke kommuniserer med hverandre. Jeg har iblant gjort den gammeldagse tabben å anta at hvis jeg gir moren til Mathias en beskjed om f.eks. en kamp, går den beskjeden videre til faren til Mathias dersom kampen spilles en dag Mathias er hos ham. Men sånn er ikke verden lenger - uansett hva Mathias heter til etternavn.

Joda, når jeg har kontroll på innmeldingen av ungene, så ber jeg om begge foreldres navn og telefonnummer og e-postadresser. Det er ikke alltid jeg er den som tar imot, og alle tenker ikke helt over hva man trenger. I skolesammenheng er det jo mye enklere, siden man kommuniserer gjennom andre kanaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beholdt mitt, og kommer ikke til å bytte. Giftet meg da jeg var 30, og hadde liksom vært "meg" i så mange år at jeg ikke orket tanken på å skulle bli "ny".

Ungene har etternavnet til faren. Etternavnene våre er ingen lettvint kombinasjon, så noen mellomnavnløsning har aldri vært aktuelt.

Det er sjelden noe problem å hete noe annet enn resten av familien. Av og til kaller jeg meg ved samme etternavn som de andre for enklelhets skyld.

Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake.

''Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake.''

Pussig. Jeg har mange ganger hentet pakker og andre forsendelser til mann og barn med annet etternavn.

Rekommanderte sendinger er det selvfølgelig annerledes med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake.''

Pussig. Jeg har mange ganger hentet pakker og andre forsendelser til mann og barn med annet etternavn.

Rekommanderte sendinger er det selvfølgelig annerledes med.

Jeg tilhørte et annet postkontor før og der var de så strenge at selv med fødselsattest og leg på meg fikk jeg ikke ut pakker til minstemann.

Det jeg tilhører nå er mye mindre strengt, det ligger mye nærmere der jeg bor og er det jeg alltid har brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...