Lisabeth Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake. Nei, men vi bor på et relativt lite sted. Så de kjenner meg kanskje igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Nå leste du litt for fort igjen.... Ah!! *klaske panne* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 For all del, det er helt greit at du selv ikke føler deg komfortabel med å bytte etternavn, men å påstå at de som gjør det er gammeldagse synes jeg vitner om liten forståelse overfor folk som velger annerledes enn deg. Ja, det blir mer og mer vanlig at kvinner beholder navnet sitt, men for mange av oss er det naturlig å skifte til mannens navn ved giftemål, uten at vi er gammeldagse av den grunn:-) Det ER jo tradisjonelt og gammeldags, da. Men det at man velger tradisjonelt på navnefronten, betyr jo ikke nødvendigvis at man ER tradisjonjell sånn generelt og på alle områder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Tja - joda jeg gjorde det - på papiret. Vi hadde "kranglet" utrolig lenge om det med navn, og mannen min nærmest krevet at familien skulle ha samme etternavn når det kom barn i bildet. Jeg aksepterte, men sa jeg ikke kom til å bruke navnet annet enn i offisielle situasjoner. Og det har jeg holdt. Presenterer meg med mitt opprinnelige navn - nå over 10 år etter, bruker dette navnet på jobb, signaturer etc. Utrolig sært av meg, det vet jeg, men sånn er det nå. Barna har mitt opprinnelige navn som mellomnavn. Vi har begge svært sjeldne etternavn. Det krevde min mann også, og nå har alle sammen mitt navn ) Det MÅ jo ikke være kvinnen som bytter? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Vi ville gjerne ha samme etternavn alle sammen, så da vi giftet oss tok mannen mitt navn. For meg ville det vært merkelig å ikke hete det samme som barna mine, så i dine sko ville jeg byttet tror jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vingle-Petrine Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 Jeg skiftet navn da jeg giftet meg, men beholdt mitt eget som mellomnavn (ungene har også mitt etternavn som mellomnavn). Var i tvil om jeg skulle gjøre det, og ble aldri helt komfortabel med å ha to etternavn... så etter noen år byttet jeg faktisk tilbake til mitt gamle navn, og det føles veldig rett. Så nå har vi hvert sitt (sjeldne) etternavn, og ungene har begge navnene, og alle er fornøyd. For mannen min spilte det ingen rolle om jeg tok hans navn eller ikke. Moralen i denne historien må vel være at man bør tenke seg nøye om før man skifter navn Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Sliter du med å få ut pakker på posten som kommer i hans navn? Jeg fikk ikke ut julepakkene hans flere år på rad og de ble sendt tilbake. Hmmm... dette har aldri vært et problem hos oss - selvom alle andre i famlien har et annet etternavn enn jeg. Bruker et forholdsvis stort postkontor, så de kjenner oss absolutt ikke. Jeg henter andres pakker og andre henter mine. Aldri ett spørsmål om navnet. (rekommanderte sendinger er selvsagt noe helt annet) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det ER jo tradisjonelt og gammeldags, da. Men det at man velger tradisjonelt på navnefronten, betyr jo ikke nødvendigvis at man ER tradisjonjell sånn generelt og på alle områder. ''Det ER jo tradisjonelt og gammeldags, da. Men det at man velger tradisjonelt på navnefronten, betyr jo ikke nødvendigvis at man ER tradisjonjell sånn generelt og på alle områder.'' Det har du forsåvidt rett i, men det er holdningen mot oss som velger å mannens navn jeg reagerer på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skiftanavn Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det ER jo tradisjonelt og gammeldags, da. Men det at man velger tradisjonelt på navnefronten, betyr jo ikke nødvendigvis at man ER tradisjonjell sånn generelt og på alle områder. ''betyr jo ikke nødvendigvis at man ER tradisjonjell sånn generelt og på alle områder.'' Man skal ikke se bort fra at det er gammeldags og tradisjonell kjønnsrollefordeling i svært mange av de familiene der foreldrene og barna ikke har likt etternavn også. Det er vel gjerne på den måten man kan si noe om hvorvidt familien er av moderne eller steinalders type. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg har noen ganger vurdert å droppe mannen min sitt etternavn (mitt pikenavn har jeg fortsatt som mellomnavn). Hovedgrunnen er at hans etternavn er et helt ordinært navn vi deler med svært mange. Mitt pikenavn er det veldig få som har. Hadde vi gifta oss idag, så hadde nok mannen min tatt mitt etternavn, for det føles naturlig for oss å ha felles etternavn slik at vi heter det samme som barna våre. Jeg har sjekka med barna hva de synes om at jeg tar pikenavnet tilbake, men det ønsker de ikke. De liker at vi alle har samme etternavn - så da blir det slik 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg skiftet da jeg giftet meg. Liker mitt nye etternavn mye bedre enn mitt gamle. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mirakelet Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg skiftet etternavn da jeg giftet meg, men beholdt pikenavnet som mellomnavn. Barna mine har mitt mellomnavn og hans etternavn, så heter både jeg og ungene det samme Det er litt greiere sånn. Familien Olsen liksom... ikke sånn: Familien Olsen og Nilsen... du skjønner Litt greit når man er familie å hete det samme. Ikke for å være gammeldags, men rent praktisk. Får jo et himla langt etternavn om en skal beholde alle etternavna da, men en må bare finne ut hva som funker best. En kan jo hete Sara L. K. Olsen i stedet for Sara Leonora Karlsen Olsen... (oppdiktet navn). Nå beholdt jeg også mitt mellomnavn, slik at jeg nå har fire navn, og føler det er forferdelig langt, det er ikke plass til hele navnet på bankkortet mitt... så funderer på å fjerne et navn... men litt trist å gi avkall på mellomnavnet sitt da, selv om jeg aldri brukte det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.