Gå til innhold

Dusje naken sammen med andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Vi er alle like.''

Det er vi ikke da,forstår godt de unge...press og atter press,alle skal helst være like ja.

Skrevet

Dette, som så mye annet, er valgfritt. Skolen kan IKKE tvinge unger til å dusje nakne, eller i det hele tatt, faktisk.

Med vennlig hilsen

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er ikke bare blandt ungdommen det nå ikke lenger er like naturlig å dusje naken. Jeg ser det samme i svømmehaller, mange voksne som dusjer i badetøy.

Og på det treningssenteret jeg går på, var dusjene før samlet i et åpent rom, der alle så alle. Nå har de pusset opp, og satt opp en vegg midt i dusjen, så man ikke ser den som står tvert i mot. Det er også satt opp skillevegger mellom dusjene.

Gjest firepile
Skrevet

Dette, som så mye annet, er valgfritt. Skolen kan IKKE tvinge unger til å dusje nakne, eller i det hele tatt, faktisk.

Med vennlig hilsen

''eller i det hele tatt, faktisk''

Det kunne de faktisk i min tid. Dusjet man ikke ble det anmerkning og melding med hjem.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det kunne de faktisk i min tid. Dusjet man ikke ble det anmerkning og melding med hjem.

Det er ikke så lenge siden det kom nye regler på området. det ble slutt på at skolen kan forlange dusjing.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er helt greit. Har aldri skjønt hvorfor det skal være så viktig med felles dusj. For mange er nakenhet en privatsak som man ikke føler behov for å vise frem til gud og hverman.

Gjest smaksak
Skrevet

Det er ikke bare blandt ungdommen det nå ikke lenger er like naturlig å dusje naken. Jeg ser det samme i svømmehaller, mange voksne som dusjer i badetøy.

Og på det treningssenteret jeg går på, var dusjene før samlet i et åpent rom, der alle så alle. Nå har de pusset opp, og satt opp en vegg midt i dusjen, så man ikke ser den som står tvert i mot. Det er også satt opp skillevegger mellom dusjene.

''Og på det treningssenteret jeg går på, var dusjene før samlet i et åpent rom, der alle så alle. Nå har de pusset opp, og satt opp en vegg midt i dusjen, så man ikke ser den som står tvert i mot. Det er også satt opp skillevegger mellom dusjene.''

Huff, jeg håper ikke det skjer på mitt treningssenter. Dusjen etter treninga er jo det mest sosiale av alt. De er der man får skravla og prata om løst og fast og alt og ingenting. Det blir jo mye vanskeligere med vegger :(

Skrevet

Det er vel et par verdenskriger siden? ;-)

Med vennlig hilsen

Gjest firepile
Skrevet

Det er vel et par verdenskriger siden? ;-)

Med vennlig hilsen

Var faktisk på det glade 80-tallet.

Skrevet

Og jeg syns at det er å gå alt for langt å forlange at barn og unge SKAL kle seg nakne foran hverandre.

En lærer jo på alle andre måter at det er lov og viktig å si nei i forhold til sex og nakenhet og egne grenser - men dusje skal de.

Skrevet

Det er ikke så lenge siden det kom nye regler på området. det ble slutt på at skolen kan forlange dusjing.

Hvor kan jeg lese de reglene? Har en sønn som ikke vil dusje, men læreren sier bare at da får han ikke ha gym...

Skrevet

Og jeg syns at det er å gå alt for langt å forlange at barn og unge SKAL kle seg nakne foran hverandre.

En lærer jo på alle andre måter at det er lov og viktig å si nei i forhold til sex og nakenhet og egne grenser - men dusje skal de.

Godt poeng.

Skrevet

Hvor kan jeg lese de reglene? Har en sønn som ikke vil dusje, men læreren sier bare at da får han ikke ha gym...

Her står det direkte fra Fylkesmannen at det ikke finnes noen hjemmel i lovverket som tilsier at de kan påtvinges dusjing:

http://dt.no/article/20100119/NYHET/701199960

Og her er ytterligere klargjøring fra Utdanningsdepartementet:

http://www.nytid.no/arkiv/artikler/20031113/usikkerhet_om_dusjing_i_oslo_skolene/

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dette har vært oppe før også, og jeg synes også det er veldig trist at ikke ungene/ungdommene kan dusje naken sammen med dem de kjenner godt og er sammen med hver dag.

Foreløpig går dusjingen greit for mine barn, som går i 3. og i 5. klasse, men jeg er jo spent på hvordan det utvikler seg etterhvert.

Skrevet

Jammen bra at de setter opp litt mer skillevegger!

Jeg vokste opp med svømmehall og gymsal der dusjene hadde skillevegger på sidene, men ikke slik midtvegg som du snakker om. Her er de fleste dusjene bare et stort rom, og jeg synes faktisk det er litt vel åpent der.

Skrevet

Men er ikke det to forskjellige saker da: å sette grenser for egen kropp mht seksulitet/seksuell utnytting kontra å vaske seg? Jeg prøver ihvertfall å lære mine unger det.

Jeg synes det er trist at man ikke skal akseptere hverandre såpass at det er vanlig å skfte/dusje i forbindelse med gym/svømming. Jeg ser at de lfeste voksne i svømmehallen dusjer med tøyet på, og da lærer jo også barna at det er slik det skal være.

Skrevet

Men er ikke det to forskjellige saker da: å sette grenser for egen kropp mht seksulitet/seksuell utnytting kontra å vaske seg? Jeg prøver ihvertfall å lære mine unger det.

Jeg synes det er trist at man ikke skal akseptere hverandre såpass at det er vanlig å skfte/dusje i forbindelse med gym/svømming. Jeg ser at de lfeste voksne i svømmehallen dusjer med tøyet på, og da lærer jo også barna at det er slik det skal være.

Men det er jo ikke snakk om å ikke vaske seg? Det er snakk om å kunne vaske seg uten å være på utstilling.

Da jeg flyttet til Norge som tenåring var fellesdusj noe helt ukjent for meg (det finnes naturligvis ikke i muslimske land). Jeg hadde heldigvis bestanding gym som siste time på vgs, og da droppet jeg fellesdusjingen. Det betyr ikke at jeg ikke var renslig, men jeg valgte å vente med dusjingen til jeg kom hjem.

Grunnen til at jeg droppet fellesdusjing hadde forøvrig ingenting med usikkerhet rundt min egen kropp å gjøre, men for meg er nakenhet en privatsak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...