Gå til innhold

Ville dere tatt et utenlandsk etternavn?

Anbefalte innlegg

Gjest nok et spm om etternavn
Skrevet

Hvis dere giftet dere med en utlending, ville dere tatt navnet hans samme hvor rart det hørtes ut med en norsk fornavn?

Kjenner en som har giftet seg med en søramerikaner. kombinasjonen av hennes norske fornavn og det spanske etternavnet er fremdeles merkelig for meg. Men man blir kanskje vant til det?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Tja, heter du Anna og gifter deg med Anka, så klinger det merkelig, uansett hvor mange ganger det kommer i media.

Skrevet

Tja, heter du Anna og gifter deg med Anka, så klinger det merkelig, uansett hvor mange ganger det kommer i media.

He, he. Sant nok. Hver gang jeg hører navnet hennes, så tenker jeg at mannen må hete Kalle...

Gjest migueline
Skrevet

Jeg synes dette er merkelig spørsmål. For meg er dette ikke en aktuell problemstilling, men hvorfor skulle det ha noe å si om mannens navn er norsk eller ikke. Tenk på Michelle Obama som har et kenyansk etternavn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes dette er merkelig spørsmål. For meg er dette ikke en aktuell problemstilling, men hvorfor skulle det ha noe å si om mannens navn er norsk eller ikke. Tenk på Michelle Obama som har et kenyansk etternavn.

Jeg synes ikke spørsmålet er merkelig. Slik det er i dag, er det mange som vurderer etternavnene, når de skal bestemme hvem skal bytte etternavn, hvis en av dem i det hele tatt gjør det. Da kan det faktum at den andres etternavn er utenlandsk være det avgjørende som gjør at man lar være.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå ville jeg vanligvis ikke tatt mannens navn, men om jeg skulle bytte navn ville det ikke spille noen rolle om det var utenlandsk, det ville i hvertfall ikke vært noe minus ;).

Gjest nok et spm om etternavn
Skrevet

La meg stille spørsmålet på en annen måte: Er det viktig at navnene skal klinge sammen når man velger etternavn?

Gjest migueline
Skrevet

La meg stille spørsmålet på en annen måte: Er det viktig at navnene skal klinge sammen når man velger etternavn?

Navnet som jeg bruker internasjonalt er forkortelse av mitt egetnavn. Det klinger sammen med alle navn så dette er noe som er vanskelig for meg å uttale meg om. Jeg synes det om navn klinger sammen høres ut som smak og behag.

Skrevet

Merkelige navnkombinasjoner kan man jo få både med norsk-norsk- navn og utenlandsk-norsk-navn, for å si det flåsete. Vanligvis er det bare spennende og fint med utenlandske navn.

Den ene grunnen jeg kan tenke meg for ikke å ta et utendlandsk navn er fordi det sitter en del forstokkede "Frp'ere" i stillinger med makt, og man opplever gjerne at de velger fra jobbsøknader fra ikke-norske navn. Dessverre. På den annen hånd så må de jo bare bli vant med dette, før eller siden.

Se på det som voksenopplæring! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest migueline
Skrevet

Merkelige navnkombinasjoner kan man jo få både med norsk-norsk- navn og utenlandsk-norsk-navn, for å si det flåsete. Vanligvis er det bare spennende og fint med utenlandske navn.

Den ene grunnen jeg kan tenke meg for ikke å ta et utendlandsk navn er fordi det sitter en del forstokkede "Frp'ere" i stillinger med makt, og man opplever gjerne at de velger fra jobbsøknader fra ikke-norske navn. Dessverre. På den annen hånd så må de jo bare bli vant med dette, før eller siden.

Se på det som voksenopplæring! :-)

Med vennlig hilsen

Jeg forstår ikke hva du mener? Prioriterer Frp'ere utenlandske navn? Jeg trodde det var omvendt.

Skrevet

Jeg forstår ikke hva du mener? Prioriterer Frp'ere utenlandske navn? Jeg trodde det var omvendt.

Hei migueline,

Nei, jeg skrev "og man opplever gjerne at de [Frp'ere] velger *fra* jobbsøknader fra ikke-norske navn" - altså, at de sorterer slike søknader bort.

Vi er nok enige.

Med vennlig hilsen

Gjest migueline
Skrevet

Hei migueline,

Nei, jeg skrev "og man opplever gjerne at de [Frp'ere] velger *fra* jobbsøknader fra ikke-norske navn" - altså, at de sorterer slike søknader bort.

Vi er nok enige.

Med vennlig hilsen

.-) Da forstår jeg...ja vi er enige:-)

Gjest pent navn
Skrevet

Personlig ville jeg ikke tatt et etternavn som jeg ikke syns klinget godt sammen med mitt.

I våre dager er det da ikke så sjelden at mannen tar kvinnens etternavn, hvis man foretrekker det.

Skrevet

Nei. Men jeg kommer nok aldri til å ta en manns etternavn uansett.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Da jeg var yngre- så ville jeg nok klart syntes det var greit.

Men jeg er blitt "tregere" med årene, så nå er jeg ikke sikker...

Skrevet

Nei, jeg har vært gift med en europeer og tok ikke navnet hans. Mest fordi jeg ikke ville byttet navn uansett. men også fordi man allerede den gangen slet med å få jobb med et utenlands navn.

Skrevet

Jeg ville ikke tatt noen andres etternavn uansett.

Skrevet

Jeg har ikke byttet etternavn, og den beslutningen har ikke noe med hva slags navn min mann har - verken om det er "fint nok" eller om navnet "passer" til mitt. Beslutningen er styrt ene og alene av at jeg ikke ønsket at mitt navn skulle bli et sekundærnavn - ala en bokstav med punktum bak.

Så basert på dette, ville jeg heller ikke ha tatt et utenlandsk navn.

Men dersom jeg hadde giftet meg med en utlending OG bosatt meg i dette utlandet OG det å beholde eget navn hadde bydd på større problemer for han, hadde jeg vurdert å ta navnet hans (litt ala det at Hillary Clinton etter noen års ekteskap tok mannens navn da det ble et problem frr han i guvernørvalget at hans kone ikke hadde hans navn).

Skrevet

Det blir jo litt artig når en svensk dame gifter seg med en utlending som heter Anka.

Men jeg har jo hørt om Paul Anka siden jeg var liten, og selv om jeg omtrent like tidlig visste at Donald heter Kalle Anka i Sverige, har jeg aldri før tenkt tanken på at Paul Anka har samme etternavn som den bukseløse anda:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...