Gå til innhold

Mareritt av høytlesningsbok i klassen

Gjest en tvilrådig lærer

Anbefalte innlegg

Gjest en tvilrådig lærer

Jeg har i det siste hatt høytlesning for elevene mine, og vi har kommet flere kapitler uti boken. Nå har jeg fått vite av et foreldrepar at sønnen deres (7) får mareritt om natten av boken. (Han er ikke spesielt overfølsom). Boken er av Roald Dahl, heksene, og riktignok kan han vel ha litt skumle bøker, men jeg trodde denne aldersgruppen var passe, det sto 7 år + et sted.

Jeg er i et dilemma: Skal jeg stoppe å lese boken, og hva skal jeg i tilfelle si til de andre elevene om hvorfor? Eller skal jeg fortsette, og risikere at denne gutten fortsetter å få mareritt? Gutten har ikke lyst til å høre mer av boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da synes jeg du skal finne på en eller annen unnskyldning for å avslutte den boken og heller gå over på en som passer aldersgruppen bedre. Hos oss står i alle fall Heksene (og SVK og Matilda) på ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns denne boka var dritskummel da jeg var yngre. Leste den selv så jeg var antagelig eldre enn 7. Det blir litt dumt å avslutte lesningen når dere er så godt i gang. Går det an å tilby de som ønsker det å høre på en annen lydbok mens du leser dette?

Ellers kan det hende dere trenger å snakke litt om boka og om fiksjon og virkelighet. :)

Roald Dahls bøker er fantastiske, men det er flere av dem som er skumle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde den var anbefalt for barn i aldersgruppen 10-11 år.

Unger er jo veldig forskjellige med hva de tåler, kan du ikke ta det opp med rektor eller helsesøster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forresten du skulle avslutte høytlesningen. Jeg vil ikke blir overrasket om det var flere av ungene som syns denne er for skummel, men som ikke sier noe. Eller at foreldrene ikke protesterer.

Det er uansett mye bedre at noen blir skuffet over å ikke høre den ferdig enn at en eneste en har mareritt. De som tåler det får enten lese den ferdig hjemme eller glede seg til å lese den om noen år.

Roald Dahl er rett og slett alt for skummel for 7-åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker vi leste denne i 1.klasse (vi var da 7 år). Den var skummel, men det var jo halve gleden. Nå får man kanskje et sterkere sinn om man er oppvokst med Pompel og Pilt på tv.

Forøvrig mener jeg du burde avslutte om gutten er så redd at han ikke vil høre mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stilnoct god natt

Nå er jeg trøtt og har tatt sovemedisin. Jeg ville gitt han en virkelig oppgave sammen med en annen lærer som jeg hadde konferert med, mens resten av klassen fullførte boka.

Om de andre kommenterer det, kan læreren si at han kan få den med hjem eller de har den hjemme osv

Jeg synes det store flertall bør få lese den ferdig, og så tilpasses det noe annet for denne eleven sammen med en lærer som kan bearbeide , jobbe med sjangrer osv sammen med eleven, og med noe fysiske oppgaver som skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg du skal finne på en eller annen unnskyldning for å avslutte den boken og heller gå over på en som passer aldersgruppen bedre. Hos oss står i alle fall Heksene (og SVK og Matilda) på ungdom...

Står de bøkene virkelig på ungdom?

Jentene mine har lest alle de tre bøkene for flere år siden, og storkost seg. Ja, Heksene syntes de var skummel, men på en herlig måte ;)

SVK og Mathilda er jo ikke skumle på samme måte i det hele tatt.

Jeg vil si de passer bra for barn fra 7/8 år og oppover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det forbeholdet at det er voksne der som kan snakke med dem hvis de trenger det, og at barna selv ikke er så lettskremte da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 11-12 år

På lydboken (hørespill) vi har av Heksene, står det anbefalt for 11-12-åringer.

Barna mine har hørt den tidligere enn det.

Men jeg vet ikke hva jeg hadde gjort i din situasjon nå.

Som foreldre hadde jeg kjøpt / lånt og lest boken selv for barnet mitt, eller vist filmen, så var de "ferdig med den" og kunne bearbeide den, i stedetfor at han skulle høre noen sider hver dag i laaang tid fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen hørte "Heksene" på lydbok da han var 8-9, og syntes den var kjempeskummel! Og så ender den liksom ikke godt, heller.

Jeg ville avslutta lesinga og heller valgt f.eks Charlie og sjokoladefabrikken eller Georgs magiske medisin for 7-åringene. Men jeg er litt usikker på hva jeg ville sagt til klassen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står de bøkene virkelig på ungdom?

Jentene mine har lest alle de tre bøkene for flere år siden, og storkost seg. Ja, Heksene syntes de var skummel, men på en herlig måte ;)

SVK og Mathilda er jo ikke skumle på samme måte i det hele tatt.

Jeg vil si de passer bra for barn fra 7/8 år og oppover...

Ja, de står på ungdom, jeg vet ikke helt hvorfor de er satt der egentlig, det ble gjort lenge før min tid i biblioteket og jeg har heller ikke noe med akkurat den avgjørelsen å gjøre. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forresten du skulle avslutte høytlesningen. Jeg vil ikke blir overrasket om det var flere av ungene som syns denne er for skummel, men som ikke sier noe. Eller at foreldrene ikke protesterer.

Det er uansett mye bedre at noen blir skuffet over å ikke høre den ferdig enn at en eneste en har mareritt. De som tåler det får enten lese den ferdig hjemme eller glede seg til å lese den om noen år.

Roald Dahl er rett og slett alt for skummel for 7-åringer.

''Roald Dahl er rett og slett alt for skummel for 7-åringer''

Her har pappa i huset akkurat lest "Den fantastiske Mikkel Rev" for 4-åringen :o) Hun syns det var kjempespennende, så jeg sa ikke noe (selv om jeg gikk noen runder med meg selv da han kom hjem med den).

Hva ungene tåler handler ofte like mye om _hvordan_ noe blir lest, som om _hva_ som blir lest tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de står på ungdom, jeg vet ikke helt hvorfor de er satt der egentlig, det ble gjort lenge før min tid i biblioteket og jeg har heller ikke noe med akkurat den avgjørelsen å gjøre. :o)

Jeg mente ikke å beskylde deg for noe, altså ;)

Synes bare det er litt merkelig. Ungdom vil kanskje velge bort det som ser ut som barnebøker, mens de store barna ikke velger å se etter bøker i ungdomsavdelingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke å beskylde deg for noe, altså ;)

Synes bare det er litt merkelig. Ungdom vil kanskje velge bort det som ser ut som barnebøker, mens de store barna ikke velger å se etter bøker i ungdomsavdelingen...

De ungene som er ute etter Heksene / Matilda / SVK og ikke finner dem blant barnebøkene kommer i skranken og spør. :o) I alle fall hos oss, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ungene som er ute etter Heksene / Matilda / SVK og ikke finner dem blant barnebøkene kommer i skranken og spør. :o) I alle fall hos oss, heldigvis.

Det er jo bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et litt nysgjerrig spørsmål: Hadde du lest boken selv før du valgte den til klassen, eller hadde du bare sett på aldersanbefalingen? Tror ikke jeg leser Heksene for min åtteåring i år, nei, for han er av typen som lett får mareritt av fantasifulle bilder han lager selv fra bøkene. Ville umiddelbart tro at det er ei bok som passer bedre for mellomtrinnet.

Jeg ville ha avsluttet lesingen, og sagt at du har funnet ut at den blir for skummel for ungene. De som vil lese videre kan evt få låne den med hjem etter tur, slik at foreldrene kan lese. Og så leser du noe for ungene som du enten har lest selv tidligere, og vet kan passe, eller noe du får råd om fra andre som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...