Gå til innhold

Mareritt av høytlesningsbok i klassen

Gjest en tvilrådig lærer

Anbefalte innlegg

Gjest også en lærer

Hei! Jeg har vært der du er nå, og valgte å avslutte lesingen av boka (husker ikke nå hvilken bok det var...). Jeg sa at elevene nå hadde fått en smakebit av boka, og at de som ville lese/høre mer, kunne låne den på biblioteket sjøl. Så hadde jeg en annen bok klar til videre høytlesing.

Mor til gutten som fikk mareritt, ble veldig glad for dette, og ringte og takka meg. Jeg mener å huske at boka egentlig ikke var skummel, men at gutten var veldig lite moden. Likevel, å velge å høre på foreldrene i slike tilfeller tror jeg vil lønne seg i fortsettelsen, for foreldrene snakker seg i mellom, og går det rykter om at foreldre og elever faktisk har blitt hørt, vil godviljen være lett å lokke fram ved senere anledninger.

Resten av klassa sa ingenting om valget mitt, og for alt jeg vet, kan det være flere som var glad for at jeg valgte å avslutte lesingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har vært der du er nå, og valgte å avslutte lesingen av boka (husker ikke nå hvilken bok det var...). Jeg sa at elevene nå hadde fått en smakebit av boka, og at de som ville lese/høre mer, kunne låne den på biblioteket sjøl. Så hadde jeg en annen bok klar til videre høytlesing.

Mor til gutten som fikk mareritt, ble veldig glad for dette, og ringte og takka meg. Jeg mener å huske at boka egentlig ikke var skummel, men at gutten var veldig lite moden. Likevel, å velge å høre på foreldrene i slike tilfeller tror jeg vil lønne seg i fortsettelsen, for foreldrene snakker seg i mellom, og går det rykter om at foreldre og elever faktisk har blitt hørt, vil godviljen være lett å lokke fram ved senere anledninger.

Resten av klassa sa ingenting om valget mitt, og for alt jeg vet, kan det være flere som var glad for at jeg valgte å avslutte lesingen...

Det var en fin måte å løse situasjonen på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en tvilrådig lærer

Takk for alle tilbakemeldinger og gode råd! Slik endte det:

Jeg valgte å stoppe lesingen av Heksene. Jeg brukte det rådet en av dere ga her, og sa til elevene at nå har dere fått en smakebit av boken, nå kan foreldrene deres lese resten for dere hjemme.

Flere av elevene ble skuffet, og paffe, enkelte maste, men de måtte jo godta min bestemmelse. Jeg hadde en annen bok på lur - Charlie og sjokoladefabrikken, av samme forfatter - som vi nå har begynt på denne uken. Den er veldig artig, og en helt annen type bok.

Til foreldrene skrev jeg en mail og forklarte at jeg hadde oppdaget at denne boken egentlig var ment for større barn, etter at jeg begynte med høytlesingen, og at reaksjoner fra enkelte gjorde at jeg valgte å avslutte. Så fikk de heller lese den videre hjemme, de som ville.

Virkelig dumt at jeg ikke tenkte på å lese boken selv først! Da hadde jeg nok skjønt at den ikke passer for småskolen. Men man lærer så lenge man (har e)lever!

Igjen, takk for gode råd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...