Gå til innhold

Tips på spennende norske krimbøker?

Anbefalte innlegg

Jo Nesbø er øverst på listen!! Utvilsomt.

Ellers synes jeg Lisa Marklund har mye bra, men hun er jo svensk. Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem. Jeg synes de er litt kjedelig sammenlignet med Jo Nesbø og Lisa Marklund.

Jeg synes Harlan Coban har en bra serie også, men han er jo ikke norsk.

'Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem. Jeg synes de er litt kjedelig sammenlignet med Jo Nesbø og Lisa Marklund.''

Helt enig. Jeg likte dem veldig godt før. Etter at jeg begynte å lese om Harry Hole, synes jeg det de skriver blir ganske tamt i forhold. Jeg likte forresten også veldig godt bøkene om Annika Bengtzon. :)

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

6

• candyqueen_83

5

• Katt-ja

3

• Mary Poppins

3

Mest aktive i denne tråden

Liker også absolutt best Jo Nesbø.

Av svenske forfattere så ser jeg at ingen har nevnt Camilla Läckberg. Hun er knallbra, og det samme er Liza Marklund. Johan Theorin kan også anbefales.

Johan Theorin har skrevet fine bøker. Jeg er ike så begeistret for Läckberg. Av Liza Marklund sine likte jeg best de tre om hun som blir forfulgt av eksmannen (ikke krim)

Karin Alvtegen da, har du lest bøkene hennes?

Gjest er det ikke?

Helena Zweigbergk (svensk) har en trilogi som er kjempegod synes jeg.

Arnaldur Indridason (islandsk, husk å se på A! islendinger er alfabetisert på fornavn!) har vel nå 6 bøker og kommer med den 7. nå - knakende god!

Arne Dahl (svensk) skal være god, jeg har ikke lest ham selv, har en serie på 5-6 bøker.

Anders Roslund (svensk) - knallbra! Serie på 4 bøker så langt.

Åsa Larsson (svensk) - serie på 4 (?) så langt, veldig bra hun også synes jeg.

Helene Tunstrøm (nok en svenske) - de fleste er gode, men den første, Den knuste Tang-hesten, var kjedelig etter min mening.

Ble ikke noen norske her, men de andre har nevnt mange norske ser jeg. :o)

rettelse; Helene Tursten?

Persille1365381127

'Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem. Jeg synes de er litt kjedelig sammenlignet med Jo Nesbø og Lisa Marklund.''

Helt enig. Jeg likte dem veldig godt før. Etter at jeg begynte å lese om Harry Hole, synes jeg det de skriver blir ganske tamt i forhold. Jeg likte forresten også veldig godt bøkene om Annika Bengtzon. :)

Heh, ja - det ble ødelagt etter at Harry kom inn i bildet!

Jeg har ikke klart å ta hele plottet i en Nesbø-bok så langt (før helt mot slutten), men Lindell avslører jeg nesten med en gang - og da er det ikke noe moro. Ikke like spennende heller, selv om jeg ikke hadde tatt plottet.

Gjest Elextra

Jo Nesbø er øverst på listen!! Utvilsomt.

Ellers synes jeg Lisa Marklund har mye bra, men hun er jo svensk. Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem. Jeg synes de er litt kjedelig sammenlignet med Jo Nesbø og Lisa Marklund.

Jeg synes Harlan Coban har en bra serie også, men han er jo ikke norsk.

''Ellers synes jeg Lisa Marklund har mye bra, men hun er jo svensk. Jeg er ikke så fan av Unni Lindell og Karin Fossum, men jeg registrerer at mange andre liker dem.''

Helt enig! Lindell og Fossum er bra, men Nesbø og Marklund stiller i en annen klasse.

Annonse

Johan Theorin har skrevet fine bøker. Jeg er ike så begeistret for Läckberg. Av Liza Marklund sine likte jeg best de tre om hun som blir forfulgt av eksmannen (ikke krim)

Karin Alvtegen da, har du lest bøkene hennes?

Alvtegen er veldig spesiell synes jeg. Nå har jeg lest bare en, den som heter Skam var det vel (den om hun veldig overvektige dama). Jeg syntes den var så usannsynlig at det ble bare dumt. Av en eller annen grunn står de på spenning hos oss, men jeg synes ikke den passet der.

Nå ser jeg at du sier at det ikke må være krim - da må jeg bare anbefale den absolutt søteste boka jeg noen gang har lest!

"Potensgiverne" av Karin Brunk Holmqvist - den er helt skjønn!!!! Morsom bok, lett og godt skrevet og man kan ikke annet enn å bli glad i de to eldre søstrene den handler om. Må leses!

candyqueen_83

Nå ser jeg at du sier at det ikke må være krim - da må jeg bare anbefale den absolutt søteste boka jeg noen gang har lest!

"Potensgiverne" av Karin Brunk Holmqvist - den er helt skjønn!!!! Morsom bok, lett og godt skrevet og man kan ikke annet enn å bli glad i de to eldre søstrene den handler om. Må leses!

Den har jeg lånt på biblioteket :o) Skal lese den snart. Da får jeg glede meg da :o)

Unni Lindells krimbøker om etterforsker Cato Isaksen. :) Kjempespennende bøker alle sammen.. Honningfellen er min favoritt (den nest siste boka hennes). Men anbefaller deg å begynne med første boka, for da lærer du cato og de andre etterforskerne å kjenne... Er på norsk jord det foregår, rundt Oslo-området stort sett, men også litt utenfor.

Du får dem billig i pocketutgaver. Lettleste og spennende! :o)

Caloni Makaroni

Liker også absolutt best Jo Nesbø.

Av svenske forfattere så ser jeg at ingen har nevnt Camilla Läckberg. Hun er knallbra, og det samme er Liza Marklund. Johan Theorin kan også anbefales.

Camilla Läckberg er fantastisk! Havfruen kom akkurat ut i pocketutgave, så nå er den innkjøpt og jeg er godt i gang! Spørs om jeg orker å vente på at Fyrvokteren (?) kommer i pocketform!

Camilla Läckberg er fantastisk! Havfruen kom akkurat ut i pocketutgave, så nå er den innkjøpt og jeg er godt i gang! Spørs om jeg orker å vente på at Fyrvokteren (?) kommer i pocketform!

Hmmmmm - jeg skulle jo få Fyrvokteren på svensk fra biblioteket, men de har ikke gitt lyd fra seg siste uka....

Nå holder jeg imidlertid på med Fred Vargas sine bøker. Den første (Mannen med de blå sirklene) var ufattelig dårlig, men "Varulven" var god, og "Stikk av og bli borte lenge" ser foreløpig bra ut. I tillegg har jeg lest Neptuns tenner, og den var knallgod!

Annonse

Gjest enig med deg

Kanskje jeg må gi henne en ny sjanse? Jeg har lest 2-3 bøker, og syntes de var litt...tja...ukebladsroman-aktige. Mulig jeg ikke var i humør ;-)

Veldig enig med deg. Synes ikke hun har et godt språk. Med fare for å virke snobbete..Har lest litt av henne, men det gav ikke mersmak. Språket i en krim er veldig viktig for meg. Jeg liker ikke språket til Unni Lindell heller. Det er så overdrevent og svulstig slik jeg opplever det.

Caloni Makaroni

Hmmmmm - jeg skulle jo få Fyrvokteren på svensk fra biblioteket, men de har ikke gitt lyd fra seg siste uka....

Nå holder jeg imidlertid på med Fred Vargas sine bøker. Den første (Mannen med de blå sirklene) var ufattelig dårlig, men "Varulven" var god, og "Stikk av og bli borte lenge" ser foreløpig bra ut. I tillegg har jeg lest Neptuns tenner, og den var knallgod!

Jeg vet ikke når Fyrvokteren kommer på norsk, men i alle fall tar det et år fra de kommer ut til de kommer i pocketform, så det er i alle fall lenge til. Lese på svensk orker jeg ikke.

Har ikke hørt om de andre du nevner, jeg får skrive det bak øret!

''Hmmmmm - jeg skulle jo få Fyrvokteren på svensk fra biblioteket, men de har ikke gitt lyd fra seg siste uka....''

Det er ikke sikkert du var den første i køen vet du, vi har 20 stk på venteliste på den svenske utgaven...

''Hmmmmm - jeg skulle jo få Fyrvokteren på svensk fra biblioteket, men de har ikke gitt lyd fra seg siste uka....''

Det er ikke sikkert du var den første i køen vet du, vi har 20 stk på venteliste på den svenske utgaven...

De skrev at de skulle låne den inn til meg - og da forstod jeg at det ikke var andre foran meg i køen...

Veldig enig med deg. Synes ikke hun har et godt språk. Med fare for å virke snobbete..Har lest litt av henne, men det gav ikke mersmak. Språket i en krim er veldig viktig for meg. Jeg liker ikke språket til Unni Lindell heller. Det er så overdrevent og svulstig slik jeg opplever det.

Hehe,- det var litt pussig, da jeg heller ikke liker Lindell - ellers er jeg nesten altetende av krim...

Men, Lindell tror jeg er litt pga de første bøkene (jeg har kun lest dem..) hvor det var veldig pro-kone nr. en - og negativt av ny kone (til hovedpersonen)... Hehe, og jeg er kone nr 2 selv ;-)

Hehe,- det var litt pussig, da jeg heller ikke liker Lindell - ellers er jeg nesten altetende av krim...

Men, Lindell tror jeg er litt pga de første bøkene (jeg har kun lest dem..) hvor det var veldig pro-kone nr. en - og negativt av ny kone (til hovedpersonen)... Hehe, og jeg er kone nr 2 selv ;-)

Jeg synes generelt det er mye Cato og damene hans, på bekostning av resten av historien, i de bøkene. Jeg ser helst at ikke politikamrene forsøker å overgå Melrose Place.

Det er dessuten lite sannsynlig at intrigen stadig foregår sånn rett i utkanten av privatlivet hans. Karin Fossum, som jeg liker mye bedre, hadde et mini-tilløp til noe liknende (noe med Seiers barnebarn) i en av bøkene. Men hun tok seg inn igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...