3jentemor Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Vi har en diskusjon gående på store barns behov for penge til ditt og datt. I min barndom var det vanlig og ganske normalt, at man tjente penge "utenfor huset" - som avisbud, som butikkmedhjelper, som blomsterbud eller lignende. Men i dag kreves der ofte at barnet er fylt 18 for at man kan få jobb. Trenger innspil på mulige jobbs som man kan få når man er mellom 13 og 18. Synes ikke det er så festlig at der alltid skal hentes penge for jobb som gjøres for oss foreldre - med ditto diskusjoner om hvor mye ukepenge, ukelønn, eller betaling vi vil gi. Så jeg trenger tips. Har dit store barn jobb, i så fald hvilken type, hvilket omfang og gjerne til hvilken timebetaling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caloni Makaroni Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg gikk med reklame (Norpost) fra dagen jeg fylte 13, og fra jeg var 16 jobbet jeg i butikk (ikke matvare). Jeg satt også mye barnevakt fra jeg var 12-13 og oppover. Så snart man har fylt 13 kan man gå både med avis og reklame, og man kan sitte barnevakt eller ta vaskejobber. Så det er alltids mulig for dem å tjene penger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Datteren min jobbet i butikk før hun fylte 18. Tror hun begynte da hun var nesten 17. Det var i en matbutikk som er åpen 7 dager pr. uke fordi den er så liten at den defineres som storkiosk. Derfor har de også liten plass til varer, og trenger varepåfyllere til hylle- og lagerarbeid de dagene de får leveranser. Det var jobben hennes. Jeg husker ikke timeprisen, men hun gikk opp i lønn når hun ble 18 og kunne brukes i kassa. Etter hvert fikk hun da jobb et annet sted, med litt mer normale åpningstider. Hun har hele tiden hatt såpass liten stillingsprosent at det ikke har gått nevneverdig ut over skolegangen. Men er vanskelig iblant - de presser stadig på for å få henne til å ta flere vakter eller hoppe inn når noen er syke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Barnevakt er en ok måte å tjene litt penger på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg tjente ca. 200 kroner uka på å sitte barnevakt fra jeg var 14. Det var en helt grei jobb. Jeg badet barnet, ga det kveldsmat og la det. Spiste deretter selv og så på TV til foreldrene kom hjem, ca. 4 timer senere. Men ungdommen din/ungdommene dine må jo være komfortabel med en slik jobb. Hvis de er det kan du høre blant venner, familie, bekjente og kollegaer om noen kan tenke seg en slik ordning en kveld i uka. Det går også an å henge opp lapp på nærbutikken eller lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Min sønn ( på snart 14) selger VG på søndager. Den nedre aldergrensen er 13 år, og de er stadig etterspørsel etter nye selgere. Hvis dere bor i et tett-befolket område er det store muligheter for å få en rute i nabolaget der dere bor. Han selger mellom 30-40 aviser, og tjener i snitt drøyt kr 300 på et par timer hver søndag.(inkl tips) I tillegg har de bonus-ordninger for opptjening av poeng. Selv begynte jeg å vaske på arbeidsplassen til moren min da jeg var 13-14 år. Og jeg begynte å jobbe i en matbutikk da jeg var 15. Tror det er mange muligheter til å få seg butikkjobb selvom man ikke har fyllt 18. 18-års grensen gjelder hovedsakelig i stillinger der man skal selge tobakk og/eller alkohol, f.eks å sitte i kassa i daglivarebutikk, eller jobbe på bensinstasjon / kiosk. De fleste andre butikker kan ha medarbeidere under 18, men jeg tror mange foretrekker at man ihvertfall er 16 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Nå har ikke jeg store barn, men kusinen min har jobbet i en stor matvarebutikk siden hun var 16. Hun fikk sette på plass varer o.l. Da hun fylte atten kunne hun også sitte i kassen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Mitt eldste barn er 10 år, og det har ikke vært aktuelt med noen jobb til henne enda. Selv tjente jeg penger som ungdom ved å sitte barnevakt, arbeide på noen gårder i høst-, og sommerferiene samt noen helger (plukket stein, plukket poteter, hakket kålrot osv.). Ellers kan det jo være muligheter for å klippe plen, luke ugress, være "trillepike", går tur med hunder, vaske hus, lage hjemmesider, hjelpe eldre med forefallende osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest majas mamma Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Den ene av mine sønner hadde avisrute i 2 år. En av de andre satte inn annonse i lokalavisa om diverse småjobber. Det var alt fra å gå i butikken, klippe plen om sommeren, og måke snø/strø om vinteren, hagestell, og lufte hunden til naboen. Han ble ikke rik av det men holdt seg med lommepenger. Han satt tilogmed barnevakt noen ganger, og ungene syns det var kjempestas med en stor gutt som orker å leke litt røft. Ellers plukke jordbær om sommeren, vaske biler, . Eller ville jeg skrevet en interessesøknad og tatt runden rundt til de forskjellige butikker og bedrifter i nærområdet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Enkle vaskejobber, barnevakt / trille-tur, butikkjobb (lager, enkel ekspidering der det ikke er tobakk/alkohol), gå med avis, reklame, snømåking, gressklipping, jordbærplukking, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.