Gå til innhold

Mobil svindel - noen som vet hva dette er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min fikk følgende mld til sin mobil telefon:

"CONGRATS! Your MOBILE has won EUR 500,000 in the ongoing EUROPA MOBILE PROMO. Contact our UK office for claims. Tel +4470240515095, email [email protected]"

Noen andre som har opplevd dette?

Jeg tenker jo umiddelbart at dette er noe svindel eller tull ala de som henvender seg pr mail for å "låne" kontoen din til å overføre penger etc..

Men i dette tilfellet var det ikke så innlysende hva de evt kan oppnå ved at folk "biter på?"

Tapper de kanskje tellerskritt hvis man ringer det oppgitte nr?

Eller vil mail-adressen din bli misbrukt til noe hvis man svarer på mail?

Eller er det rett og slett noen som morer seg over å lure folk?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg får daglig lignende tilbud på e-post, er vel ikke helt overraskende at slikt også distribueres pr. mobil.

Skrevet

Jeg får daglig lignende tilbud på e-post, er vel ikke helt overraskende at slikt også distribueres pr. mobil.

Ja, e-post varianten har jeg sett flere ganger.

Men der er jo budskapet at man oppfordres til å oppgi sine personalia og kontonr til avsender for å kunne oppnå "fortjeneste".

Det var det ikke her. Og det var det jeg syntes var litt rart..

Skrevet

Men der er jo budskapet at man oppfordres til å oppgi sine personalia og kontonr til avsender for å kunne oppnå "fortjeneste".

Hva tror du skjer når hun kontakter de, da?

Gjest Elextra
Skrevet

''Men der er jo budskapet at man oppfordres til å oppgi sine personalia og kontonr til avsender for å kunne oppnå "fortjeneste". ''

Man blir jo oppfordret til å kontakte dem, da får man sikkert et tilbud man ikke kan motså, men man må jo oppgi kontonummeret sitt. Ikke uvanlig at de ikke ber om dette i første henvendelse.

Hva tror du egentlig tilbudet er?

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle de dele ut nesten 4 millioner sånn helt uten videre?

Skrevet

tror nok dette er svindel. Var noe om noe lignende på Tv2 hjelper deg i fjord engang tror jeg.

Uansett, sjekk ut email adressen, skriv noe sånt som at du er intr i å være med på trekkningen, uten å gi noen opplysninger om deg selv eller din datter, og du finner fort ut om det er svindel ( noe det mest sansynlig er, de har nå begynt å sende deg brev i posten, og leter du dem opp på internett vil du finne bevis på at sidene er legitime og at det ikke er svindel, MEN det er desverre det )

Så går du til politiet og anmelder, slik at de kan ta de grep som må taes og også varsle media osv om at dette blir gjort.

Desverre veldig mange som går på sånne, og de opplever alt fra å bli frastjålet identiteten sin til å miste endel penger...

Skrevet

Hva tror du skjer når hun kontakter de, da?

jeg hadde endel mailkorrespondanse med en sånn nigeriasvindler :) Morsomt var det rett og slett... da jeg diktet opp et firma ( het spankmymonkey ) der jeg inviterte til norge på selskapets sin regning, eneste kriteriet jeg stillte var at han måtte ta imot lusekofte og spanke monkyen sammen med meg:P Jeg skrev jeg var intr i å invistere i flere millioner i lugubre forrettninger der han kom ifra.

Han beit på han, og vi korresponderte vel i noen mnd, før jeg avslørte meg. Sinna ble de, trodde sikkert de hadde fått en grunder på kroken med masse penger

Gjest Elextra
Skrevet

tror nok dette er svindel. Var noe om noe lignende på Tv2 hjelper deg i fjord engang tror jeg.

Uansett, sjekk ut email adressen, skriv noe sånt som at du er intr i å være med på trekkningen, uten å gi noen opplysninger om deg selv eller din datter, og du finner fort ut om det er svindel ( noe det mest sansynlig er, de har nå begynt å sende deg brev i posten, og leter du dem opp på internett vil du finne bevis på at sidene er legitime og at det ikke er svindel, MEN det er desverre det )

Så går du til politiet og anmelder, slik at de kan ta de grep som må taes og også varsle media osv om at dette blir gjort.

Desverre veldig mange som går på sånne, og de opplever alt fra å bli frastjålet identiteten sin til å miste endel penger...

For det første: Man bør overhodet ikke svare på sånt, i hvertfall ikke fra sin vanlige e-post-adresse eller mobilnr. og under fullt navn, med mindre man har lyst til å risikere identitetstyveri.

For det andre: En kan nok anmelde, men tvilsomt om politiet foretar seg noe som helst. Til det skjer det for mye sånt, jeg får lignende tilbud på e-post omtrent hver eneste dag.

Skrevet

''Uansett, sjekk ut email adressen, skriv noe sånt som at du er intr i å være med på trekkningen, uten å gi noen opplysninger om deg selv eller din datter, og du finner fort ut om det er svindel '' Hvorfor sjekke det ut? Selvfølgelig er det svindel. Den dagen noen drysser 4 mill til tilfeldige personer snør det hunder på Dovre spør du meg..

Skrevet

Mobil svindel... Det er å være omreisende i svindel.

Skrevet

De blir jo akkurat det som når man får sånt på mail. De ber deg jo om å kontakte de, og det er da det begynner.

Skrevet

''Men der er jo budskapet at man oppfordres til å oppgi sine personalia og kontonr til avsender for å kunne oppnå "fortjeneste". ''

Man blir jo oppfordret til å kontakte dem, da får man sikkert et tilbud man ikke kan motså, men man må jo oppgi kontonummeret sitt. Ikke uvanlig at de ikke ber om dette i første henvendelse.

Hva tror du egentlig tilbudet er?

"Hva tror du egentlig tilbudet er?"

Jeg aner ikke... Det var derfor jeg spurte her på DOL.

Men jeg er ihvertfall sikker på at det IKKE er seriøst!

Og lurte på om noen hadde hørt noe om hva som er hensikten, hvordan svindelen fungerer.

Hvis noen virkelig hadde "vunnet" 4 mill, så regner jeg da jaggu med at man ville blitt kontaktet på en mer seriøs måte enn en teksmelding...

Gjest Elextra
Skrevet

"Hva tror du egentlig tilbudet er?"

Jeg aner ikke... Det var derfor jeg spurte her på DOL.

Men jeg er ihvertfall sikker på at det IKKE er seriøst!

Og lurte på om noen hadde hørt noe om hva som er hensikten, hvordan svindelen fungerer.

Hvis noen virkelig hadde "vunnet" 4 mill, så regner jeg da jaggu med at man ville blitt kontaktet på en mer seriøs måte enn en teksmelding...

''Og lurte på om noen hadde hørt noe om hva som er hensikten, hvordan svindelen fungerer''

Jeg kan ikke detaljene, men hvis de har navnet og også klarer å fravriste deg kontonummeret ditt (med løfte om overføring av gevinst, kanskje) kan de bruke informasjonen til hvitvasking av penger. Evt. kan de også tappe kontoen din og/eller foreta id-tyveri. Finnes sikkert også masse annet grums de kan finne på.

Moralen er: Ikke besvar slike henvendelser på noen som helst måte!

Skrevet

''Og lurte på om noen hadde hørt noe om hva som er hensikten, hvordan svindelen fungerer''

Jeg kan ikke detaljene, men hvis de har navnet og også klarer å fravriste deg kontonummeret ditt (med løfte om overføring av gevinst, kanskje) kan de bruke informasjonen til hvitvasking av penger. Evt. kan de også tappe kontoen din og/eller foreta id-tyveri. Finnes sikkert også masse annet grums de kan finne på.

Moralen er: Ikke besvar slike henvendelser på noen som helst måte!

Ja, du har helt rett i det!

På ett eller annet tidspunkt ville man jo vært nødt til å oppgi kontonummer og personalia for å liksom kunne motta "gevinsten"..

Nei, vi lar oss ikke lure så lett!

Skrevet

For det første: Man bør overhodet ikke svare på sånt, i hvertfall ikke fra sin vanlige e-post-adresse eller mobilnr. og under fullt navn, med mindre man har lyst til å risikere identitetstyveri.

For det andre: En kan nok anmelde, men tvilsomt om politiet foretar seg noe som helst. Til det skjer det for mye sånt, jeg får lignende tilbud på e-post omtrent hver eneste dag.

Har da ikke blitt svindlet ennå. Dette er nesten 4 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...