Gjest Elextra Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Alt er med måte tenker jeg. For meg må gjerne alle drikke kaffe, men jeg tar for gitt at de behandler koppen med respekt. En kopp varm kaffe kan skolde halvparten av et lite barn, så om det skal drikkes kaffe skal koppen stå inne på bordet/benken, kaffetrakteren være utenfor rekkevidde & ikke med når man sitter MED barna i lek på gulvet. Jeg stoler på at de har sunn fornuft, vi snakker om det innimellom - og har ingen regler. Høres fornuftig ut. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fyrlykt Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Om barnet sitter på fanget og den voksne drikker varm drikke av kopp er det fryktelig fort gjort at det skvulper over og barnet skoldes. ''Om barnet sitter på fanget og den voksne drikker varm drikke av kopp er det fryktelig fort gjort at det skvulper over og barnet skoldes.'' Men sånt gjør man vel ikke, hverken hjemme eller i barnehagen? Da er det ikke kaffedrikkingen - men idioten som holder koppen sin skyld. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er litt forskjell på 12 barn under tre år og fire voksne, og to voksne og tre barn.... Jeg håper du skjønner at man ikke har samme oversikt over koppen om man ikke holder i den som man kanskje har hjemme. Hehehehhe:-) Jeg vet alt om forskjellene der, ja! Likevel synes jeg det er noe tull at det skal lages kafferegler, drikkeregler over alt. Folk må da for søtten kunne forventes å bruke hodet sjøl! Og da tenker jeg at vi har blitt så utskjemte: Er det ikke et forbud mot en ting, er det fritt fram, fordi vi har "krav" på det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 ''Om barnet sitter på fanget og den voksne drikker varm drikke av kopp er det fryktelig fort gjort at det skvulper over og barnet skoldes.'' Men sånt gjør man vel ikke, hverken hjemme eller i barnehagen? Da er det ikke kaffedrikkingen - men idioten som holder koppen sin skyld. Og nettopp derfor har man kaffe-regler, fordi ikke alle har common sense 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hehehehhe:-) Jeg vet alt om forskjellene der, ja! Likevel synes jeg det er noe tull at det skal lages kafferegler, drikkeregler over alt. Folk må da for søtten kunne forventes å bruke hodet sjøl! Og da tenker jeg at vi har blitt så utskjemte: Er det ikke et forbud mot en ting, er det fritt fram, fordi vi har "krav" på det... ''Folk må da for søtten kunne forventes å bruke hodet sjøl! '' Nei, folk gjør ikke det. Hadde folk gjort det er det veldig mange ting man ikke hadde trengt regler på. F.eks at man ikke sitter og snakker i mobiltelefonen mens man leker med barna. Eller at man ikke går fra dem alene ute for å løpe inn og hente noe. Eller drikker kaffe med barn på fanget. Veldig mange tenker ikke over slike ting, og jeg mener det er langt bedre å ha en regel - enn å risikere at noen blir skadet. Har de lest/blitt fortalt en regel - så er det i det minste sagt, og så får man forvente at de klarer å huske det. Gjør de ikke det, så må man minne dem på det. Common sense er faktisk ikke så common som man skulle tro... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 ''Folk må da for søtten kunne forventes å bruke hodet sjøl! '' Nei, folk gjør ikke det. Hadde folk gjort det er det veldig mange ting man ikke hadde trengt regler på. F.eks at man ikke sitter og snakker i mobiltelefonen mens man leker med barna. Eller at man ikke går fra dem alene ute for å løpe inn og hente noe. Eller drikker kaffe med barn på fanget. Veldig mange tenker ikke over slike ting, og jeg mener det er langt bedre å ha en regel - enn å risikere at noen blir skadet. Har de lest/blitt fortalt en regel - så er det i det minste sagt, og så får man forvente at de klarer å huske det. Gjør de ikke det, så må man minne dem på det. Common sense er faktisk ikke så common som man skulle tro... Du har selvfølgelig et poeng, men jeg mener nå likevel at man må kunne forvente noe av folk, jeg da... Jeg prøver f.eks. å lære mine unger til å bruke hodet sjøl, og tenke på konsekvensene av hva de gjør. Hopper de opp i fanget mitt når jeg sitter og drikker kaffe, vel, da kan de brenne seg stygt! Jeg håper og tror at de ikke kommer til å gjøre det, man vet jo aldri. Poenget er at de må lære seg til å tenke sjøl.. Og tenke litt lenger enn til sin egen nese.. Men for all del, jeg er i stor grad enig med deg, og det jeg beskriver er muligens en utopi, men jeg velger nå likevel å tro det beste om folk, inntil det motsatte er bevist. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 ''jeg synes flere her tok veldig lett på dette med skolding, det er jo livsfarlig!'' Selv om jeg ikke ser nødvendigheten av å forby kaffedrikking i barnehage, bør det være en selvfølge at man setter fra seg en kaffekopp før man tar et barn på fanget eller i det hele tatt er i fysisk nærkontakt med et lite barn. Enig med deg! Ok, det er kanskje ikke så vanlig med "common sense" som man skulle tro, men man må da kunne forvente det av voksne folk i en barnehage?!?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puttelulle Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Alt er med måte tenker jeg. For meg må gjerne alle drikke kaffe, men jeg tar for gitt at de behandler koppen med respekt. En kopp varm kaffe kan skolde halvparten av et lite barn, så om det skal drikkes kaffe skal koppen stå inne på bordet/benken, kaffetrakteren være utenfor rekkevidde & ikke med når man sitter MED barna i lek på gulvet. Jeg stoler på at de har sunn fornuft, vi snakker om det innimellom - og har ingen regler. Hm... Er det samme dama som skrev dette og svarene til meg, lurer jeg på !?!? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Alt er med måte tenker jeg. For meg må gjerne alle drikke kaffe, men jeg tar for gitt at de behandler koppen med respekt. En kopp varm kaffe kan skolde halvparten av et lite barn, så om det skal drikkes kaffe skal koppen stå inne på bordet/benken, kaffetrakteren være utenfor rekkevidde & ikke med når man sitter MED barna i lek på gulvet. Jeg stoler på at de har sunn fornuft, vi snakker om det innimellom - og har ingen regler. Ja, fordi jeg kjenner mine ansatte - og jeg vet om de har sunn fornuft eller ikke. Vi er ikke så mange. Men om man har 20 ansatte, så er det kanskje ikke gitt at man kjenner alle så godt - og da er noen regler greit. Dessuten snakker vi om dette flere ganger i året, på samme måte som vi snakker om andre sikkerhetsrutiner vi har - og da er det ikke nødvendig med regler på samme måte. I hvertfall ikke skrevne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hm... Er det samme dama som skrev dette og svarene til meg, lurer jeg på !?!? Ja, fordi jeg kjenner mine ansatte - og jeg vet om de har sunn fornuft eller ikke. Vi er ikke så mange. Men om man har 20 ansatte, så er det kanskje ikke gitt at man kjenner alle så godt - og da er noen regler greit. Dessuten snakker vi om dette flere ganger i året, på samme måte som vi snakker om andre sikkerhetsrutiner vi har - og da er det ikke nødvendig med regler på samme måte. I hvertfall ikke skrevne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Persille1365381127 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Du har selvfølgelig et poeng, men jeg mener nå likevel at man må kunne forvente noe av folk, jeg da... Jeg prøver f.eks. å lære mine unger til å bruke hodet sjøl, og tenke på konsekvensene av hva de gjør. Hopper de opp i fanget mitt når jeg sitter og drikker kaffe, vel, da kan de brenne seg stygt! Jeg håper og tror at de ikke kommer til å gjøre det, man vet jo aldri. Poenget er at de må lære seg til å tenke sjøl.. Og tenke litt lenger enn til sin egen nese.. Men for all del, jeg er i stor grad enig med deg, og det jeg beskriver er muligens en utopi, men jeg velger nå likevel å tro det beste om folk, inntil det motsatte er bevist. Jeg hadde aldri tilgitt en ansatt som sa at barna måtte lære seg og tenke selv, og ikke hoppe opp i fanget på en voksen som sitter med en kaffekopp. Jeg er ikke uenig med deg, jeg sier bare at det er bedre med en regel og snakk rundt det, enn å tro at alle tenker seg frem til alt selv. Det er utrolig mange ting man skal tenke på i en barnehage som man ikke tenker på på samme måte hjemme. Ikke varm kaffe med/på barna, ikke åpne vesker liggende på gulvet, ikke farlige ting i jakkelommer som henger i garderoben, ikke gå fra komfyren når man lager mat, ikke lage gjennomtrekk så dører/vinduer som kan smelle osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Alt er med måte tenker jeg. For meg må gjerne alle drikke kaffe, men jeg tar for gitt at de behandler koppen med respekt. En kopp varm kaffe kan skolde halvparten av et lite barn, så om det skal drikkes kaffe skal koppen stå inne på bordet/benken, kaffetrakteren være utenfor rekkevidde & ikke med når man sitter MED barna i lek på gulvet. Jeg stoler på at de har sunn fornuft, vi snakker om det innimellom - og har ingen regler. Det kunne vel også være ok med et "påbud" om termokopp med lokk? Da renner jo ikke mye ut hvis den velter - og i tillegg er det jo ok at det holder seg varmt når man sikkert blir avbrutt i kaffedrikkingen x antall ganger ;-) Ikke så lenge siden jeg observerte en mor som drakk skoldhet kaffe og sto rett bak en som satt med hans baby på fanget....og i samme ro løp det eldre søsken rundt og lekte (og kunne lett ha skumpet til henne)... Det syntes de visst ikke var skummelt,- jeg ble helt nervøs, jeg. Akkurat skolding er så dramatisk, og små babyers hud er jo hypersensitive for varme. Litt greiere når de har blitt litt eldre, da behøver man jo ikke å være hysterisk forsiktig... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg hadde aldri tilgitt en ansatt som sa at barna måtte lære seg og tenke selv, og ikke hoppe opp i fanget på en voksen som sitter med en kaffekopp. Jeg er ikke uenig med deg, jeg sier bare at det er bedre med en regel og snakk rundt det, enn å tro at alle tenker seg frem til alt selv. Det er utrolig mange ting man skal tenke på i en barnehage som man ikke tenker på på samme måte hjemme. Ikke varm kaffe med/på barna, ikke åpne vesker liggende på gulvet, ikke farlige ting i jakkelommer som henger i garderoben, ikke gå fra komfyren når man lager mat, ikke lage gjennomtrekk så dører/vinduer som kan smelle osv. Helt enig med deg. I en barnehage er det nok viktig å ha regler å vise til - det er slett ikke alltid at sunn fornuft er nok dessverre. Folk har svært forskjellig referanse til hva sunn fornuft innebærer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.