Gjest en diskusjon Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Kan en (moden og fornuftig) 7-åring være alene hjemme (i blokk, med andre beboere) i mens 1) mor drar i butikken rett over gata 15 min eller 2) mor henter lillesøster i barnehagen og er borte 25 min? eller 3) mor er på et møte 1 time? eller 4) ikke i det hele tatt være alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Når ungene kan ringe foreldrene uten hjelp, når de faktisk ikke åpner døra om det ringer på og de ikke forteller i telefonen til fremmede at de er hjemme alene - da kan de være hjemme alene. (Under forutsetning av at de ikke er av Emil-typen, selvsagt) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Poden her var alene hjemme i 10-20 min fra han var 6 år, mulig han var det bittelitt mens han gikk sisteåret i barnehagen også, det husker jeg ikke. Snuppa har knapt nok vært alene hjemme og hun er 9 år. Joda, hun har det, men hun liker det fremdeles ikke. Jeg hadde ikke latt en 7-åring være hjemme alene mer enn max. 30 min, en time er for lenge synes jeg. Og ikke i det hele tatt om det er mørkt ute, da blir alt fort mye skumlere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Datteren på 7 år liker å være litt alene, men er det kun om vi er på nærbutikken eller henter lilleøster i bhg. Begge deler er mindre enn 5 min unna. Hun kan bruke telefonen, så jeg anker ikke på det når hun selv føler seg trygg. Jeg tror nok ikke jeg ville dratt på et møte som varer en time mens hun var hjemme alene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det er stor forskjell på 7-åringer, men en fornuftig 7-åring kan godt være hjemme alene en stund. Jeg synes det kommer litt an på tiden på døgnet og om det er noen naboer han/hun føler seg trygg på å gå til hvis det skulle være noe. Jeg ville nok nølt litt med å være borte så lenge som en time, hvis jeg ikke var veldig nær (f.eks på besøk hos en nabo, eller møte i borettslaget, eller noe sånt). En rask tur på butikken er ikke noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Det kommer vel an på sjuåringen. ;-) Hos oss er ungene av og til hjemme alene når vi går småærend i butikken rett borti her, max en halv time eller så. De er snart 6 og 8 år. Og det er når mormor som bor 100 meter borte fra oss er hjemme. Og 8 åringen går hjem fra SFO selv og låser seg inn hvis ingen har kommet hjem. Da kan det også være et kvarters tid eller litt mer før noen kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Poden her var alene hjemme i 10-20 min fra han var 6 år, mulig han var det bittelitt mens han gikk sisteåret i barnehagen også, det husker jeg ikke. Snuppa har knapt nok vært alene hjemme og hun er 9 år. Joda, hun har det, men hun liker det fremdeles ikke. Jeg hadde ikke latt en 7-åring være hjemme alene mer enn max. 30 min, en time er for lenge synes jeg. Og ikke i det hele tatt om det er mørkt ute, da blir alt fort mye skumlere. ''Og ikke i det hele tatt om det er mørkt ute, da blir alt fort mye skumlere.'' He-he, det kommer nå veldig an på hva ungene synes om mørket, det da. Jeg har en av hver - ei som ikke affiseres av mørket, og ei som påstår hun blir vettaskremt når det er skumt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ja, det mener jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest migueline Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Så lenge foreldre og barn føler seg trygge, og barnet har mulighet å få tak i noen så er det greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noraførr Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Ja, det mener jeg! Vår eldste datter (nå 8 år) har gått alene hjem fra SFO fra påsketider i 1. klasse. Da var hun knapt 6,5 år. Har hatt egen nøkkel siden da. Låst seg inn - og ringt en av oss på jobb for å fortelle at hun er kommet hjem. Det har fungert veldig fint. Vår yngste er 6 år og også hun velger noen ganger å være alene hjemme, hvis storesøster er borte - og jeg bare skal ut et ærende. Det er aldri snakk om mer enn 30-40 minutter - og hun betjener telefonen her flott. Når barnet skal begynne å være hjemme alene, er det lurt å begynne i det små .... med korte perioder først. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liliaceae Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ja, våre to har vært hjemme alene som 7 åringer. Men startet som regel med at jeg hentet lillesøster i bhg, eller en kort tur til butikken. Så ble det utvidet etterhvert.. F.eks. kjøring til fritidsaktivitet med ett av barna. Da kunne den andre få lov til å være hjemme, hvis hun ikke ville være med. Da var jeg borte i en drøy time, men startet som sagt i det små. De ble drillet i hvordan de skulle bruke telefonen og hva de skulle svare hvis ukjente ringte. Og at de ikke skulle åpne opp døren hvis det ringte på. Alltid gått greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Etter min mening: Ja (i alle tilfellene), dersom følgende er oppfylt: - H*n vil det selv og har ingen tendenser til å bli redd for lyder eller til å "ombestemme seg" når det gjelder - H*n er klar over at tiden ikke skal benyttes til eksperimenter med f.eks. fyrstikker - H*n har et kontaktpunkt i nærheten, f.eks. en nabo som kjenner familien godt (i tillegg til at familien kan nås på telefon) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ja det syns jeg. Mine barn greide seg fint alene hjemme da de var 7 år. Jeg kunne både dra på møte og på butikken uten problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Når det gjelder min egen seks-og-et-halvtåring ville jeg sagt ja til en og to, i tvil om nr. tre. Ville ikke regnet det for farlig om han var alene en time, men tror ikke han ville like det selv, ennå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 En 7-åring som selv synes det er greit, og som man med rimelig sikkerhet kan anta at ikke med vilje forårsaker store skader på seg selv eller hjemmet kan definitivit være hjemme alene en times tid. Om mor eller barn føler seg tryggere av det, så kan man jo informere en nabo om at barnet er alene. i tillegg bør barnet læres opp til å bruke telefonen å kunne ringe foreldrene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ja- hvis hun er konfortabel med det. Vår yngste som er 6 synes det er stor stas å være hjemme alene i 20 minutter når jeg er på en kjapp runde med hunden og far følger de eldste på trening. Da ser hun barne- TV, har telefonen med seg og mitt nummer på en lapp. Hun ringer alltid etter ca. 15 minutter- glad og fornøyd. da sier jeg hvor langt jeg har kommer. Hun er strålende fornøyd med at hun har blitt så stor! Men- jeg tror ikke jeg hadde kjørt avgårde med bil- isåfall etter avtale med far om at han var hjemme innen 15 minutter. Min datter valgte dette selv. Hun har alltid vært med på turen, men ville en dag ikke fordi det var kaldt og ekkelt. Hun fikk da velge. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ja, jeg syns det, i hvert fall hvis barnet kan ringe til noen eller kjenner en nabo som kan kontaktes hvis noe skulle skje. (f.eks. hvis mor/far blir vesentlig forsinket eller hvis det skjer en hendelse i hjemmet) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 I 2. klasse var snuppa hjemme alene litt. Ho gikk hjem fra sfo. De dagene ho gikk fort, så ble det en times tid alene. Så lenge barnet synes det er OK og ikke finner på noe tull, så synes jeg det er helt greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ja det kan h*n absolutt, synes jeg! Våre barn var vel omtrent i den alderen da de så smått begynte å være litt alene hjemme. Og jeg mener da å huske at svært mange venninner var hjemme alene etter skolen allerede fra tidlig barneskole-alder. Mobiltelefonens inntog har jo nå gjort det mulig å komme i kontakt med hverandre til enhver tid, og dette gir jo ekstra trygghet både for barn og voksne. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Maks en halvtime ville jeg satt. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.