cecily Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg så nettopp innslag på NRK at Kristiansand kommune ikke vil la barnehager transportere ungene usikret i buss over 60 km/t. Det var da en ped.leder i en barnehage på andre siden av broen som mente at dette ville bli så utrolig upraktisk når de skulle til sentrum. Da måtte de jo ha maxitaxi og sikre ungene med bilstol eller beltesol og det ville bli så tungvint. Er det bare meg, eller var denne sutringen av ped.lederen virkelig helt ut på landet? Er det virkelig viktigere å prioritere tur til kunstmuséet enn å sikre ungene i trafikken? Jeg syntes det var et utrolig godt tiltak av kommunen og Trygg Trafikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har ikke sett innslaget, men er helt enig i at ped.lederen ikke virker helt god! Flott tiltak av kommunen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
UlrikkeE Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Som ped.leder har jeg mye mer angst for å kjøre med ungene usikret i trafikken enn å klage over at det er styr å feste stoler, gitt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 jeg ville nok tenkt som denne pedagogiske lederen ja....Det beste ville kanskje vært å holdt seg på barnehagen og ike beveget seg utenfor i fare for at noe kunne skje. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 jeg ville nok tenkt som denne pedagogiske lederen ja....Det beste ville kanskje vært å holdt seg på barnehagen og ike beveget seg utenfor i fare for at noe kunne skje. Men her er det jo snakk om å sutre for at en ikke får ta med småbarn usikret i buss på motorveien. Bilsikring kan stå om liv og død, eller liv og helse. Er det virkelig noe det burde være lov å synes er dumt for en som jobber med småbarn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Men her er det jo snakk om å sutre for at en ikke får ta med småbarn usikret i buss på motorveien. Bilsikring kan stå om liv og død, eller liv og helse. Er det virkelig noe det burde være lov å synes er dumt for en som jobber med småbarn? joda, klart det er det aller viktigste, og klart at det skal komme først! Men, samtidig skjønner jeg henne, det ER jo mer styr å sikre alle i buss.. Men hun burde aelvsagt aldri sagt det høyt;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ungene i "vår" barnehage må ha med eget bilsete når de skal på tur. Sikkert litt ekstra styr, men sikkerheten til ungene er så klart viktigst! :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Mja..... Jeg tar jo buss innimellom selv sammen med barna, og da er de jo ikke sikret. Dette er sikkert en brannfakkel - men jeg tror jeg mener at de ytterst få gangene ungene er avgårde med buss i løpet av et år, så synes jeg det er akseptabelt at de bruker de vanlige bussene.... Og jeg bor i Kristiansand, på "andre siden av broa" - så mine barn må faktisk kjøre noen kilometer (3-4?) i 80-sone for å komme til byen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Mja..... Jeg tar jo buss innimellom selv sammen med barna, og da er de jo ikke sikret. Dette er sikkert en brannfakkel - men jeg tror jeg mener at de ytterst få gangene ungene er avgårde med buss i løpet av et år, så synes jeg det er akseptabelt at de bruker de vanlige bussene.... Og jeg bor i Kristiansand, på "andre siden av broa" - så mine barn må faktisk kjøre noen kilometer (3-4?) i 80-sone for å komme til byen. Skipper du bilbelte et par ganger i året selv? Det som er så skummelt er at en aldri vet om eller når ulykken er ute. Og det ville vært helt forferdelig tragisk om det var da en hadde en hel barnehageavdeling med i bussen eller den gangen du bare skulle ned på butikken og ikke brukte belte. Det er hva som kan være konsekvensen som bør være i fokus, ikke hvor stor eller liten sannsynligheten for at en kolliderer akkurat den gangen. Men nå er bilsikring en av mine største kjepphester når det gjelder barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 joda, klart det er det aller viktigste, og klart at det skal komme først! Men, samtidig skjønner jeg henne, det ER jo mer styr å sikre alle i buss.. Men hun burde aelvsagt aldri sagt det høyt;o) Klart det er mer styr. Men det blir litt som å pusse tennene. det bare må til. Derfor syntes jeg det var så rart at en ped.leder heller ville foretrukket å ta med seg usikrede unger på motorveien for å da på muséet enn å se hvor viktig det er å sikre ungene i trafikken. Det er jo ikke slik at trafikkulykker skjer hvert jubelår, en hører stadig om omkomne i nyhetene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Skipper du bilbelte et par ganger i året selv? Det som er så skummelt er at en aldri vet om eller når ulykken er ute. Og det ville vært helt forferdelig tragisk om det var da en hadde en hel barnehageavdeling med i bussen eller den gangen du bare skulle ned på butikken og ikke brukte belte. Det er hva som kan være konsekvensen som bør være i fokus, ikke hvor stor eller liten sannsynligheten for at en kolliderer akkurat den gangen. Men nå er bilsikring en av mine største kjepphester når det gjelder barn. ''Men nå er bilsikring en av mine største kjepphester når det gjelder barn.'' Sammen med kjepphesten om at "Barna må slippe å se noen spise noe de ikke kan få" ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 ''Men nå er bilsikring en av mine største kjepphester når det gjelder barn.'' Sammen med kjepphesten om at "Barna må slippe å se noen spise noe de ikke kan få" ;-) Eh.... nei? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Skipper du bilbelte et par ganger i året selv? Det som er så skummelt er at en aldri vet om eller når ulykken er ute. Og det ville vært helt forferdelig tragisk om det var da en hadde en hel barnehageavdeling med i bussen eller den gangen du bare skulle ned på butikken og ikke brukte belte. Det er hva som kan være konsekvensen som bør være i fokus, ikke hvor stor eller liten sannsynligheten for at en kolliderer akkurat den gangen. Men nå er bilsikring en av mine største kjepphester når det gjelder barn. Nei - i bil har vi alle fem alltid bilbeltet på. I buss har ingen sikkerhetsbelte på. Det er svært sjelden kollisjoner med bybussen - og farten er opp i 70-80 kun i ca 3 km, akkurat over den broa (og litt i forkant og i etterkant) - ellers går det i max 60, men mest i 30-50 (hyppige stopp). Jeg har tatt buss mange ganger pr uke i hele mitt liv - og har vel kun én gang vært med på en kraftig stopp, men aldri en kollisjon. Jeg sier IKKE at det ikke kan skje, men sjansen er ufattelig liten for kollisjon den ene gangen i året kanskje, at barna i barnehagen bruker buss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Klart det er mer styr. Men det blir litt som å pusse tennene. det bare må til. Derfor syntes jeg det var så rart at en ped.leder heller ville foretrukket å ta med seg usikrede unger på motorveien for å da på muséet enn å se hvor viktig det er å sikre ungene i trafikken. Det er jo ikke slik at trafikkulykker skjer hvert jubelår, en hører stadig om omkomne i nyhetene. ''Det er jo ikke slik at trafikkulykker skjer hvert jubelår, en hører stadig om omkomne i nyhetene.'' Hører du stadig om omkomne i busser i bytrafikk (altså ikke langdistanse der farten som regel er høyere enn i tettbygd strøk)? Det gjør ikke jeg - mulig jeg tar feil, men jeg kan faktisk ikke komme på en eneste dødsulykke med buss her i Kristiansand. Selvsagt kan det skje - men sjansen er veldig liten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.