Gå til innhold

SFO-personell som spiser i tide og utide

Luska

Anbefalte innlegg

På vår SFO blir stadig de ansatte observert spisende på et eller annet. Noen ganger har en av de laget seg havregrøt som hun går rundt med i en kopp og spiser av mens hun har tilsyn med ungene ute.

En annen gang ble det observert at ei annen av de ansatte hadde laget seg en omelett som hun satt og koste seg med ved bordet, med fullt av unger rundt seg som spurte hva det var og syns det så godt ut. Dette var altså ikke rester av noe som ungene også hadde fått smake på, men den ansattes egen omelett som hun lagde seg og satt og spiste utenom pausa si.

Flere lignende tilfeller er observert av forskjellige foreldre.

Jeg tviler på at ungene får lov til å ta opp nista si når som helst på dagen for å spise, de må nok forholde seg til de faste måltidene. Er det greit at de voksne ikke følger de samme reglene?

Jeg spør fordi jeg er litt usikker selv på om dette er noe å bry seg om, eller en ubetydelig bagatell. Noen foreldre har lyst til å ta opp saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 69
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cecily

12

• tzatziki1365380058

11

• Maximia

6

• Else

4

Synes det må være greit å ta opp en slik sak.

Klart at det må føles urettferdig for barna, i det minste bør vedkommende som spiser gjøre dette i egen pause og skjerme barna fra å stå sultne rundt og se på..

Jeg hadde ikke likt det i alle fall.

Barn skal være i aktiv lek og de voksne skal være der for dem.

En slik situasjon som du beskriver, passiviserer jo barna - de står der som tilskuere og er misunnelige og vil ha. Og den voksne spiser og er ikke tilstede for barna vil jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på de aller fleste andre arbeidsplasser har vel også sfo-ansatte egne matpauser og det er meningen at man skal bruke disse til å spise.

Når de bruker tiden på å kokkelere for seg selv (havregrøt og omelett krever tross alt noen minutter) er de ikke der for å gjøre det de skal, nemlig å ta vare på ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som på de aller fleste andre arbeidsplasser har vel også sfo-ansatte egne matpauser og det er meningen at man skal bruke disse til å spise.

Når de bruker tiden på å kokkelere for seg selv (havregrøt og omelett krever tross alt noen minutter) er de ikke der for å gjøre det de skal, nemlig å ta vare på ungene.

Det er jo ikke sikkert barna var uten tilsyn selv om en ansatt lagde seg omelett. Er vel ikke bare èn som jobber der.

Det er ikke rart det blir krig i verden.... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert barna var uten tilsyn selv om en ansatt lagde seg omelett. Er vel ikke bare èn som jobber der.

Det er ikke rart det blir krig i verden.... osv.

Jeg tenkte ikke så mye på dette med tilsyn, men heller på hva slags signaler de voksne sender barna, med tanke på at det er greit at de voksne spiser når de vil, mens barna må forholde seg til faste måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misunnelige unger skal man vel ikke degge med. Man har ikke pause i sfo der jeg var i praksis så vidt jeg husker. Alle spiste mat sammen under ettermiddagsmaten, men så mye halvusunn mat som serveres blir jeg ikke forundret over at personalet velger å spise annen sunn mat etterpå. I den SFO jeg jobbet på var det en gutt med leukemi som av og til var i form nok til å komme. Han hadde med seg sjokoringer til ettermiddagsmat for det var det eneste gutten orket å spise, du skal tro en del av de andre barna var missunnelige på han og masse forklaringer på denne urettferdige verden måtte til. De skulle heller ha prøvd å ha leukemi eller annen alvorlig sykdom, kanskje pipa hadde fått en annen låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelige unger skal man vel ikke degge med. Man har ikke pause i sfo der jeg var i praksis så vidt jeg husker. Alle spiste mat sammen under ettermiddagsmaten, men så mye halvusunn mat som serveres blir jeg ikke forundret over at personalet velger å spise annen sunn mat etterpå. I den SFO jeg jobbet på var det en gutt med leukemi som av og til var i form nok til å komme. Han hadde med seg sjokoringer til ettermiddagsmat for det var det eneste gutten orket å spise, du skal tro en del av de andre barna var missunnelige på han og masse forklaringer på denne urettferdige verden måtte til. De skulle heller ha prøvd å ha leukemi eller annen alvorlig sykdom, kanskje pipa hadde fått en annen låt.

Ja, unger er ekle, ass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å lære ungene at man skal ikke friste. Det er ikke pent. Så jeg syns ikke dette hørtes helt greit ut.

Ikke sikkert jeg hadde gjort det til en kampsak, men jeg hadde nok stusset jeg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mener jeg virkelig

Synes det må være greit å ta opp en slik sak.

Klart at det må føles urettferdig for barna, i det minste bør vedkommende som spiser gjøre dette i egen pause og skjerme barna fra å stå sultne rundt og se på..

Jeg hadde ikke likt det i alle fall.

Barn skal være i aktiv lek og de voksne skal være der for dem.

En slik situasjon som du beskriver, passiviserer jo barna - de står der som tilskuere og er misunnelige og vil ha. Og den voksne spiser og er ikke tilstede for barna vil jeg si..

Her er det snakk om barn som er fra 5-6 år og oppover! Gir du dem så lite kredit at du tror at de ansatte må aktivisere dem på sfo? Da burde du tilbringe litt tid der.

Ungene har masse å gjøre og om en ansatt spiser litt mat så ødelegger ikke dette tiden for barna. De kan jo uansett snakke sammen om den ene spiser.

Dessuten er det ikke sikkert at det er pauser på sfo som på andre arbeidsplasser. Hos oss begynner sfo fra klokka halv ett og varer til halv fem. Det er ikke beregnet pause for ansatte på denne tiden. Men det skulle bare mangle om ikke de fikk lov til å spise litt uansett hvis de merker at blodsukkeret er lavt.

Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten.

Hvis ikke det er alvorlige ting på sfo enn dette, ja så er dere jaggu heldige med deres sfo!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det snakk om barn som er fra 5-6 år og oppover! Gir du dem så lite kredit at du tror at de ansatte må aktivisere dem på sfo? Da burde du tilbringe litt tid der.

Ungene har masse å gjøre og om en ansatt spiser litt mat så ødelegger ikke dette tiden for barna. De kan jo uansett snakke sammen om den ene spiser.

Dessuten er det ikke sikkert at det er pauser på sfo som på andre arbeidsplasser. Hos oss begynner sfo fra klokka halv ett og varer til halv fem. Det er ikke beregnet pause for ansatte på denne tiden. Men det skulle bare mangle om ikke de fikk lov til å spise litt uansett hvis de merker at blodsukkeret er lavt.

Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten.

Hvis ikke det er alvorlige ting på sfo enn dette, ja så er dere jaggu heldige med deres sfo!!

''Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten.'' Helt enig. Hvis det ikke er mer spennende og eksklusivt enn omelett og havregrøt så kan sikkert de fristede barna få dette hjemme til kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tenker at det kan jo være en grunn til at en ansatt (hvis det bare var en) ofte spiser. Noen har lavt blodsukker eller kanskje en sykdom hvor man blir anbefalt å spise lite og ofte. Kjedsomhet fører også til sult, har aldri spist så mye som da jeg studerte ;)

Jeg hadde ikke sett på dette som et problem så lenge det ikke går utover tilsynet til barna. Å spise når man sitter rundt bordet med barna synes jeg derimot er litt unødvendig, men ikke noe jeg hadde klaget på.

Barna får bare venne seg til at vi lever i en urettferdig verden. De voksne får lov til å spise oftere enn dem. Sånn er det å være i en institusjon. er man på sykehus eller sykehjem er det ikke sikkert man får mulighet til å spise utenom måltidene, da må man i såfall vente en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes bare ut som om du ikke var så begeistret for unger, rett og slett.

Det var ikke min mening her, men man må lære seg at noen ganger får andre noe du ikke får. Jeg snakker her om barn mellom 8-10år som det stakk godt i øyet at en gutt fikk spise sjokoringer mens de ikke fikk.

Personalet på SFO har ikke pause, derfor er de sammen med barna når de spiser, at de velger å spise noe annet ser jeg ingenting galt med. Da forutsetter jeg at barna selvfølgelig har fått mat først. For min del spiste jeg alltid frukt på ettermiddagen da jeg var i SFO, ikke tenkte jeg på at noen kunne reagere på det, men mulig det var noen som skulet på med et sultent blikk.

Erfaringen min var at barna var mest opptatt av å leke enn å følge med på oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke min mening her, men man må lære seg at noen ganger får andre noe du ikke får. Jeg snakker her om barn mellom 8-10år som det stakk godt i øyet at en gutt fikk spise sjokoringer mens de ikke fikk.

Personalet på SFO har ikke pause, derfor er de sammen med barna når de spiser, at de velger å spise noe annet ser jeg ingenting galt med. Da forutsetter jeg at barna selvfølgelig har fått mat først. For min del spiste jeg alltid frukt på ettermiddagen da jeg var i SFO, ikke tenkte jeg på at noen kunne reagere på det, men mulig det var noen som skulet på med et sultent blikk.

Erfaringen min var at barna var mest opptatt av å leke enn å følge med på oss voksne.

Jeg husker enda da hele trinnet mitt var på tur rundt 5. eller 6. klasse. Til middag ble vi servert fiskekaker med brun saus og vann. Senere på kvelden kunne vi se gjennom vinduene at lærerne satt med biff og fløtegratinerte poteter og brus.

Jeg husker at alle vi syntes det føltes veldig lite greit og det syns jeg faktisk enda. Skulle de kose seg med noe mer, kunne de i det minste gjøre det etter leggetid, ikke spise mens vi var ute og lekte.

Nå har jeg ikke sfo-barn, men syns ikke det høres greit ut at de ansatte serverer en type mat og så lager noe eget til seg selv. Da får de gjøre det i skjul eller vente til de kommer hjem.

At en gutt med leukemi fikk spise sjokoringer ser jeg ikke helt hvordan skal være relevant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at det kan jo være en grunn til at en ansatt (hvis det bare var en) ofte spiser. Noen har lavt blodsukker eller kanskje en sykdom hvor man blir anbefalt å spise lite og ofte. Kjedsomhet fører også til sult, har aldri spist så mye som da jeg studerte ;)

Jeg hadde ikke sett på dette som et problem så lenge det ikke går utover tilsynet til barna. Å spise når man sitter rundt bordet med barna synes jeg derimot er litt unødvendig, men ikke noe jeg hadde klaget på.

Barna får bare venne seg til at vi lever i en urettferdig verden. De voksne får lov til å spise oftere enn dem. Sånn er det å være i en institusjon. er man på sykehus eller sykehjem er det ikke sikkert man får mulighet til å spise utenom måltidene, da må man i såfall vente en stund.

''Barna får bare venne seg til at vi lever i en urettferdig verden. De voksne får lov til å spise oftere enn dem. Sånn er det å være i en institusjon.''

Hvorfor er det en naturlig og grei regel ungene bare må venne seg til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Barna får bare venne seg til at vi lever i en urettferdig verden. De voksne får lov til å spise oftere enn dem. Sånn er det å være i en institusjon.''

Hvorfor er det en naturlig og grei regel ungene bare må venne seg til?

fordi de ansatte jobber der, og det gir dem visse frynsegoder. Dessuten er verden urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...