Gjest Nilje Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spiser ikke ungene på sfo? jo det gjør de vel. Men de har vel faste måltider? Har aldri selv gått på SFO 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 jo det gjør de vel. Men de har vel faste måltider? Har aldri selv gått på SFO Men hvorfor kan ikke personalet spise sammen med ungene da? Spiser de niste kan de jo ha med seg hva som helst selv og serverer de mat bør jo den faktisk være spiselig for voksne også - forhåpentligvis. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Misunnelige unger skal man vel ikke degge med. Man har ikke pause i sfo der jeg var i praksis så vidt jeg husker. Alle spiste mat sammen under ettermiddagsmaten, men så mye halvusunn mat som serveres blir jeg ikke forundret over at personalet velger å spise annen sunn mat etterpå. I den SFO jeg jobbet på var det en gutt med leukemi som av og til var i form nok til å komme. Han hadde med seg sjokoringer til ettermiddagsmat for det var det eneste gutten orket å spise, du skal tro en del av de andre barna var missunnelige på han og masse forklaringer på denne urettferdige verden måtte til. De skulle heller ha prøvd å ha leukemi eller annen alvorlig sykdom, kanskje pipa hadde fått en annen låt. jeg ville trodd at barna ville akseptert dette med sjokoladeringene dersom de fikk en ordentlig forklaring på det. Jeg vet om en sukkerfri barnehage hvor alle barna aksepterte at en gutt med spiseproblemer fikk sukker på grøten for at han i det hele tatt skulle spise noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Men hvorfor kan ikke personalet spise sammen med ungene da? Spiser de niste kan de jo ha med seg hva som helst selv og serverer de mat bør jo den faktisk være spiselig for voksne også - forhåpentligvis. Men hvorfor kan ikke personalet spise når de er sammen med barna ute? Er det et problem om de har en kopp med havregrøt i koppen når de er ute? Ellers er det jo ingenting i veien for at de kan spise sammen med barna også. Men om de vil ha et mellomåltid, og det ikke går utover tilsynet til barna ser jeg ikke helt problemet med det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Men hvorfor kan ikke personalet spise når de er sammen med barna ute? Er det et problem om de har en kopp med havregrøt i koppen når de er ute? Ellers er det jo ingenting i veien for at de kan spise sammen med barna også. Men om de vil ha et mellomåltid, og det ikke går utover tilsynet til barna ser jeg ikke helt problemet med det. Det eneste er om ungene ikke får lov å spise om de blir veldig sultne. Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke. Men dette forutsetter jo at ungene har spiserestriksjoner og voksne ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest viktig med god forklaring Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 jeg ville trodd at barna ville akseptert dette med sjokoladeringene dersom de fikk en ordentlig forklaring på det. Jeg vet om en sukkerfri barnehage hvor alle barna aksepterte at en gutt med spiseproblemer fikk sukker på grøten for at han i det hele tatt skulle spise noe. Da er det viktig at forklaringa holder vann også, da. Guttungens skole er nøttefri pga allergikere, men ei god og kraftig jente i klassen hans "må" ha nugatti på brød hver dag, for ellers får hun ikke i seg noe mat. Det framstår som veldig urettferdig for ungene, som vet at jenta spiser det meste utenom skoletid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maximia Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg husker enda da hele trinnet mitt var på tur rundt 5. eller 6. klasse. Til middag ble vi servert fiskekaker med brun saus og vann. Senere på kvelden kunne vi se gjennom vinduene at lærerne satt med biff og fløtegratinerte poteter og brus. Jeg husker at alle vi syntes det føltes veldig lite greit og det syns jeg faktisk enda. Skulle de kose seg med noe mer, kunne de i det minste gjøre det etter leggetid, ikke spise mens vi var ute og lekte. Nå har jeg ikke sfo-barn, men syns ikke det høres greit ut at de ansatte serverer en type mat og så lager noe eget til seg selv. Da får de gjøre det i skjul eller vente til de kommer hjem. At en gutt med leukemi fikk spise sjokoringer ser jeg ikke helt hvordan skal være relevant her. Budsjettet til SFO strekker til posesupper, puffet ris og kneippbrød/knekkebrød med pålegg. Jeg skulle gjerne ha servert barna noe mer sundt og godt, men det er det budsjettet strekker til. Hvis jeg var foreldre ville jeg ha gjort opprør, for så mye man betaler for SFO hadde de sikkert greid å hoste frem et bedre matbudsjett der barna kunne få sunn ettermiddagsmat. Jeg var bare i praksis da jeg jobbet i SFO, men jeg hadde med egen mat fordi jeg hadde slanket meg nesten 40kg med sunn mat og nekter og ødelegge det de ukene jeg var i SFO. Det var gjerne ikke noe mer spennende enn litt salatrester fra lunsjen med en yoghurt og noe frukt. Frukt og yoghurt skulle alle barna ha fått om jeg bestemte, men det gjorde jeg ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det eneste er om ungene ikke får lov å spise om de blir veldig sultne. Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke. Men dette forutsetter jo at ungene har spiserestriksjoner og voksne ikke. Hvis ungene er gode og mette så skulle det ikke være noe problem for dem, at de ansatte spiser på ett eller annet. Og er et barn veldig sultent så ser jeg ingen grunn til å ha beinharde regler om at ungen må vente til spisetiden. Likevel er det praktisk at en hel barnegruppe spiser samtidig. Ellers må en ha et slags koldtbord hvor barna spiser når de blir sultne. Men jeg har ikke opplevd at det å ha en bestemt spisetid skulle være et problem for barna. Man kan jo argumentere med at de voksne kan lage seg mat selv, derfor kan de spise når de vil. Det er jo mye som skjer under et måltid også, så det er ikke alltid at de ansatte får tid til å spise så mye da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nilje Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Da er det viktig at forklaringa holder vann også, da. Guttungens skole er nøttefri pga allergikere, men ei god og kraftig jente i klassen hans "må" ha nugatti på brød hver dag, for ellers får hun ikke i seg noe mat. Det framstår som veldig urettferdig for ungene, som vet at jenta spiser det meste utenom skoletid. Hvordan er foreldrene hennes? Har de noen forståelse for forbudet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det eneste er om ungene ikke får lov å spise om de blir veldig sultne. Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke. Men dette forutsetter jo at ungene har spiserestriksjoner og voksne ikke. Godt poeng. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg synes dette er bagateller som jeg ikke ville ha tatt opp med sfo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest viktig med god forklaring Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hvordan er foreldrene hennes? Har de noen forståelse for forbudet? Mora er i hvert fall sykepleier, så hun burde forstå. Men jeg har ikke lagt meg borti diskusjonen på annen måte enn å si til guttungen at vel tillater hennes foreldre det, men vi, for vår del, følger ønsket om å ta hensyn til nøtteallergikerne. Det gjør de fleste på skolen, og jeg har en mistanke om at ungene i klassen lar jenta få høre i klare ordelag hva de mener om at hun ikke følger det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det eneste er om ungene ikke får lov å spise om de blir veldig sultne. Jeg er ikke for at unger og voksne skal ha identiske regler, men forskjellen må være logisk. Voksne trenger mindre søvn enn barn og derfor legger de seg senere - det er logisk. Voksne tjener egne penger og kan kjøpe seg mer ting enn barn - det er også logisk. For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke. Men dette forutsetter jo at ungene har spiserestriksjoner og voksne ikke. ''For meg er det ikke logisk at sfo-personalet kan spise når og hva som helst og ungene ikke.'' Mener du at samme regler skal gjelde for ansatte på skolene som for barna, altså? Lærere skal ikke kunne spies Nugatti på maten eller tygge tyggis i pausen fordi ungene ikke får lov, for eksempel? Jeg vet ikke hva slags jobb du har, men det er da virkelig voksnes rett å spise når de vil på jobben. Man tar naturligvis hensyn til kollegaer, men utover det, bør man få ta matpause når man vil. Dersom de voksne ikke får pause slik at de kan gå fra lokalet, må de jo spise når de er sultne og/eller trenger det. Jeg spiser hver 3. time, og det MÅ jeg fordi jeg har diabetes 2. Det hadde jeg gjort om jeg hadde jobbet på SFO også, og ingen foreldre eller barn hadde hatt noen rett til å få forklaring på hvorfor. Dessuten er måltidsrytmen på SFO lagt opp i forhold til barnas skoledag. Den er ikke lagt opp i forhold til de voksnes arbeidsdag. Mao ville det være urimelig å kreve at de voksne skulle spise samtidig med barna, siden dagsrytmen sannsynligvis er forskjellig. Dessuten - ikke en eneste SFO jeg kjenner til, serverer mat til de ansatte. På skolen der mine barn går, laget noen foreldre rabalder fordi lærerne av og til spiste vafler på fredager mens barna ikke fikk. Utrolig, synes jeg. SFO-ansatte og lærere har skolen som arbeidsplass, og har naturligvis samme rett til å lage trivselstiltak på jobben som alle andre, dersom de ønsker det. Det må faktisk ungene tåle! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 jeg ville trodd at barna ville akseptert dette med sjokoladeringene dersom de fikk en ordentlig forklaring på det. Jeg vet om en sukkerfri barnehage hvor alle barna aksepterte at en gutt med spiseproblemer fikk sukker på grøten for at han i det hele tatt skulle spise noe. Er det så viktig at barna aksepterer det, altså? Jeg synes det er greit at de får vite at det kan være forskjellige regler, uten at de på død og liv skal få vite detaljer om det. Dersom det er sykdom eller andre, spesielle behov som ligger til grunn for forskjellige regler, så vil det jo også være brudd på taushetsplikt av skolen å gå ut med sånt. Noen ting må faktisk barn bare finne seg i, uten at det blir forklart i alle bauger og kanter... Det får holde at de får vite noe i retning av "det er en grunn for...." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg husker enda da hele trinnet mitt var på tur rundt 5. eller 6. klasse. Til middag ble vi servert fiskekaker med brun saus og vann. Senere på kvelden kunne vi se gjennom vinduene at lærerne satt med biff og fløtegratinerte poteter og brus. Jeg husker at alle vi syntes det føltes veldig lite greit og det syns jeg faktisk enda. Skulle de kose seg med noe mer, kunne de i det minste gjøre det etter leggetid, ikke spise mens vi var ute og lekte. Nå har jeg ikke sfo-barn, men syns ikke det høres greit ut at de ansatte serverer en type mat og så lager noe eget til seg selv. Da får de gjøre det i skjul eller vente til de kommer hjem. At en gutt med leukemi fikk spise sjokoringer ser jeg ikke helt hvordan skal være relevant her. Herlighet, du snakker om arbeidsplasser! Har man ikke rett til å bli behandlet på samme måte som andre arbeidstakere hvis man er så "dum" at man jobber med barn? Det var etter min mening HELT greit at lærerne spiste biff, og det er OVERHODET ikke greit at SFO-ansatte MÅ spise det samme, søte klisset som ungene får (At barna også burde fått annen mat på SFO, er en annen sak). Å kreve at lærer skulle spise biffen sent på kvelden for å skåne ungene, er drøyt, og vel så det.... Dette må faktisk unger tåle. Det er forskjell på voksnes rettigheter og barns rettigheter, og det er forskjell på voksne som jobber og barn som går på skole. Blant annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg tenkte ikke så mye på dette med tilsyn, men heller på hva slags signaler de voksne sender barna, med tanke på at det er greit at de voksne spiser når de vil, mens barna må forholde seg til faste måltider. Hvorfor mener du at personen ikke har faste måltider? Det er vel meget mulig at det nettopp er det hun/han har, feks spiser to ganger fra 1300 - 1700 eller noe sånt. I barns munn, ville noe sånt lett komme ut som "spiser hele tiden". Uansett har arbeidstakere rettigheter. Selv om de tilfeldigvis jobber med barn. Retten til å bestemme hva og hvor ofte de skal spise, er definitivt en av dem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg husker enda da hele trinnet mitt var på tur rundt 5. eller 6. klasse. Til middag ble vi servert fiskekaker med brun saus og vann. Senere på kvelden kunne vi se gjennom vinduene at lærerne satt med biff og fløtegratinerte poteter og brus. Jeg husker at alle vi syntes det føltes veldig lite greit og det syns jeg faktisk enda. Skulle de kose seg med noe mer, kunne de i det minste gjøre det etter leggetid, ikke spise mens vi var ute og lekte. Nå har jeg ikke sfo-barn, men syns ikke det høres greit ut at de ansatte serverer en type mat og så lager noe eget til seg selv. Da får de gjøre det i skjul eller vente til de kommer hjem. At en gutt med leukemi fikk spise sjokoringer ser jeg ikke helt hvordan skal være relevant her. Har du tenkt på at de lærerne de var snakk om var på overtidsjobbing, så å si? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Her er det snakk om barn som er fra 5-6 år og oppover! Gir du dem så lite kredit at du tror at de ansatte må aktivisere dem på sfo? Da burde du tilbringe litt tid der. Ungene har masse å gjøre og om en ansatt spiser litt mat så ødelegger ikke dette tiden for barna. De kan jo uansett snakke sammen om den ene spiser. Dessuten er det ikke sikkert at det er pauser på sfo som på andre arbeidsplasser. Hos oss begynner sfo fra klokka halv ett og varer til halv fem. Det er ikke beregnet pause for ansatte på denne tiden. Men det skulle bare mangle om ikke de fikk lov til å spise litt uansett hvis de merker at blodsukkeret er lavt. Barn ser ofte hva andre barn og voksne spiser. På vår skole er matpakkene forskjellige. Noen er dødskjedelige, andre friske og spennende med div. mat og frukt. Klart at barn synes at slike måltider ser best ut, blant annet dette måltidet til en ansatt.Men de aksepterer dette glatt. En lærdom som må taes med videre i oppveksten. Hvis ikke det er alvorlige ting på sfo enn dette, ja så er dere jaggu heldige med deres sfo!! Kunne ikke vært mer enig!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har du tenkt på at de lærerne de var snakk om var på overtidsjobbing, så å si? Nemlig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Takk for svar, dere som har svart. Det ble jo litt av en diskusjon ut av dette! ;o) Etter å ha tenkt litt og sett på svarene her, så er jeg nok enig i at dette ikke er så mye å bry seg om. De foreldrene ved vår SFO som har lyst til å ta opp dette, får bare gjøre det. Jeg kommer til å ligge lavt i terrenget. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.